Тренінг для педагогів за темою «Профілактика емоційного здоров’я педагогів»

Про матеріал
Тренінг для педагогів за темою «Профілактика емоційного здоров’я педагогів» МЕТА: формування навичок емоційної саморегуляції та подолання стресових ситуацій
Перегляд файлу

Тренінг для педагогів за темою

«Профілактика емоційного здоров’я педагогів»

 

МЕТА: формування навичок емоційної саморегуляції та подолання стресових ситуацій

1.Вправа «Самопрезентація» (10 хв.)

Мета:

  1.    познайомити учасників один з одним;
  2.    створити позитивну ауру хорошого настрою, сприяти згуртованості групи.

 Хід вправи.

Ведучий просить учасників:

- назвати своє ім'я;

- продовжити фразу:

«Як людина я є ... (яка?) _______________________________

як жінка (чоловік) я є ... (якою?, яким?) _____________________

а як вчитель я є _____________________________

Учасники самопрєзентують себе по колу один за одним.

2. Вправа «Вироблення правил групової роботи» (20 хв.)

Мета: створити нормальний психологічний клімат.

Обладнання: плакат, маркери, скотч.

Хід вправи.

Для того, щоб досягти духовної, позитивної гармонії в роботі, необхідно виробити правила співпраці, взаємодопомоги, якими керуватимуться учасники групи. Для прикладу можуть бути такі правила:

• працюємо «тут» і «тепер»;

• сприйняття інших як самого себе;

• нічого не критикувати;

• вміти слухати і чути (один говорить - всі слухають);

• бути активними;

• дотримання регламенту;

Всі прийняті правила записуються на великому плакаті «Наші правила».

3. Інформаційне повідомлення «Складові здоров’я»

Ведучий пояснює учасникам складові здоров’я.

 Фізична складова розкриває індивідуальні особливості організму людини, його красу, силу та витривалість, генетичну спадковість, рівень фізичного розвитку органів і функціональних систем організму, стійкість до інфекційних хвороб, відсутність чи наявність тілісних вад або недуг.

Духовна складова передбачає сприйняття духовної культури людства − освіти, науки, мистецтва, релігії, моралі, етики, що визначає, зокрема, цінності людини, іі віру, ідеали, принципи, правила, світогляд, переконання тощо; крім того, важлива не просто їх усвідомлювати чи проголошувати, а й активно впроваджувати в життя.

Інтелектуальна складова − здатність людини знаходити потрібну їй інформацію, аналізувати її, засвоювати нові знання, використовувати їх, приймаючи ті чи інші життєві рішення; допитливість, кмітливість, творчість.

Емоційна складова − вміння людини адекватно переживати все, що з нею відбувається, розуміти емоції й почуття інших людей, керувати своїм емоційним станом, бути емоційно врівноваженою.

Соціальна складова визначається здатністю людини будувати та підтримувати позитивні стосунки з іншими людьми, рівнем комфортності її самопочуття серед інших, кількістю близьких людей, на допомогу яких вона може розраховувати в складних ситуаціях.

Професійна складова − професійне самовизначення, відчуття «перебування на своєму місці», самореалізація в обраній професії та задоволення від того, що робиш.

Екологічна складова характеризується ставленням людини до природи, її впливом на навколишнє середовище.

Психологічна (психічна) складова − віддзеркалює вміння людини пристосовуватися до мінливих умов життя, розвиватися та самовдосконалюватися; відчуття гармонії із самим собою та оточенням.

Після з’ясування змісту складових здоров’я психолог пропонує учасникам виконати вправу «Колесо життя».

4. Вправа «Колесо життя» (15 хв)

Мета:

- визначити поняття «здоров'я»;

- з'ясувати, які фактори впливають на здоров'я.

Хід вправи.

Ведучий наголошує, що існує багато визначень поняття «здоров'я». Зокрема, Біл Райн − професор школи соціальної роботи Мактіл університету (Канада) — пропонує концепцію поняття здоров'я, в основу якої покладено світогляд перших поселенців Канади, які сприймають життя у вигляді колеса. Відповідно до цього світогляду все в житті має бути в гармонії. Потім психолог подає інструкцію, малюючи схему колеса життя на дошці.

Потім ведучий пропонує учасникам:

а) намалюйте на аркуші паперу велике коло (аркуш паперу А4 або в зошитах на вільній сторінці);

б) помітьте в ньому центр;

в) через центр проведіть вісім спиць, кожна з яких прямо протилежна іншій і може продовжуватись за межами великого кола;

г) позначте кожну спицю так:

§        духовна;

§        інтелектуальна;

§        емоційна;

§        фізична;

§        соціальна;

§        професійна;

§        екологічна;

§        психологічна;

д) кінець і початок спиць позначте таким чином, щоб біля центру зібралися назви з негативним забарвленням, тобто зі знаком «−», а біля великого колеса — назви позитивного забарвлення зі знаком «+»:

§        духовна (пасивний — активний);

§        інтелектуальна (самовдоволений — допитливий);

§        емоційна (нестійкий — стійкий);

§        фізична (нездоровий — здоровий);

§        соціальна (одинокий — причетний до багатьох соціальних груп);

§        професійна (незадоволений — задоволений);

§        екологічна (небережливий — бережливий);

§        психічна (непристосований — пристосований).

Після цього ведучий пропонує учасникам уявити, що це колесо їхнього життя, яке заповнене різними аспектами, котрі в залежності від відповідних обставин можуть розвиватися або гальмуватися. Тому їхнє завдання − позначити на спицях розвиток цих аспектів на певному етапі і поставити позначку.

Після того як поставлено позначки, психолог пропонує з'єднати їх суцільною лінією.

Обговорення

§        Чи утворилося коло?

§        А зараз уявіть, що ви рухаєтесь в автомобілі з назвою «Життя», а він має такі колеса, які у вас вийшли фігури.

§        Чи добре вам рухатись у такому автомобілі, чи комфортно вам?

§        У якому з аспектів життя ви найбільш здорові?

§        Які сфери вашої життєдіяльності необхідно удосконалювати?

§        Яким чином ви можете це зробити?

Висновок (можливий коментар ведучого):

Кожна зі спиць утримує наше колесо в рівновазі. Кожна вимагає нашої уваги. Нам необхідно розвивати спиці рівномірно, щоб наше життя було гармонійним.

5. Вправа-руханка «Прогноз погоди»

Мета: підвищити рівень групової згуртованості.

Учасники стають у коло і кладуть руки один одному.

Інструкція: Зараз ми будемо робити масаж один одному, але так, щоб було відчутне бажання зробити щось приємне, поділитися теплом, гарним настроєм.

  •                 На вулиці чудова погода, сонечко торкається вас ніжними, лагідними, теплими промінцями, і все навкруги радіє йому (учасники м’яко погладжують один одного).
  •                 І раптом сонечко закрила невеличка хмарка, й почав накрапувати дощик (учасники постукують один одного кінчиками пальців).
  •                 Пішов град (сильніше постукують кінчиками пальців), він супроводжується блискавкою (ребром долоні труть по спині).
  •                 Після граду почався тайфун (легенько стукають кулаками спину).
  •                 Тайфун супроводжується землетрусом (трясуть один одного за плечі).
  •                 Потім усе заспокоїлося, з-за хмари з’явилося сонечко й почало зігрівати все навкруги ніжними, лагідними, теплими промінцями (м’яко, лагідно погладжують один одного).

Запитання до учасників:

Чи приємно було відчувати масаж, який вам робили?

Що б ви хотіли сказати тому, хто робив вам масаж?

6. Мозковий штурм: «Фактори ризику» (20 хв.)

Мета: самодіагностувати причини «професійного вигорання».

Обладнання: плакат стікери, фломастери, ручки.

 Хід вправи.

Ведучий пропонує учасникам групи подумати і описати на стікерах причини, тобто фактори ризику, що впливають, на розвиток «синдрому емоційного вигорання». Після виконання завдання кожен із учасників презентує свою думку, прикріплюючи свій стікер на плакаті.

Висновок (можливий коментар психолога):

А зараз ми з вами узагальнимо вищесказане. Все призводить до того, що ми професійно «згораємо» від:

·        дитячого шуму на перервах;

·        шкільного робочого хаосу;

·        від безперервного спілкування з дітьми, вчителями;

·        від роботи з «важкими» дітьми;

·        від кількості уроків на день (до 7-8);

·        від подолання шляху з дому до школи.

7. Вправа «Мої засоби збереження психічного здоров'я».

Основним засобом відновлення здоров'я являються психоемоційна та рухова активність.

До активних засобів відносяться всі форми лікувальної фізкультури:

- різноманітні фізичні вправи;

- елементи спорту та спортивної підготовки;

- хода, біг та інші циклічні вправи та види спорту;

- робота на тренажерах;

- хоротерапія;

- трудотерапія (одним із варіантів такого засобу подолання стресу є толока (суботники)).

Пасивні засоби – масаж, мануальна терапія, фізіотерапія, та психорегулюючі – аутотренування, м’язова релаксація, спеціально підібрані психотехніки.

Ведучий. А зараз я пропоную Вам подумати та пригадати техніки (засоби), якими ви користуєтеся майже кожного дня для подолання стресу, зняття напруги.

Обговорення. Після виконання вправи кожен учасник висвітлює свої методи подолання стресу та збереження психологічного здоров'я.

8. Медитація «Шлях до вершини» (10 хв.)

Мета: розслаблення.

Ведучий.     Уявіть собі літній ранок. Ви в долині. Поступово уя­вляйте навколишній світ: повітря чисте і прозоре, небо блакитне навкруги трава і квіти. Ранковий віте­рець ніжно пестить ваше обличчя. Відчуйте, що ваші ноги стоять на землі. Усвідомте, у що ви одягнені.

Ви відчуваєте почуття готовності й очікування. Оглядаючись навкруги, ви бачите гору. Вона невисока, і коли ви бачите її верхів'я, у вас виникає відчуття незвичайного піднесення.

Потім ви вирішуєте піднятися на цю гору. Спочатку ви заходите в ліс, що біля її підніжжя. Ви вдихаєте сосновий аромат і відчуваєте свіжість темного лісу.

Виходячи з лісу, ви бачите гірську стежинку. Підіймаючись нею, ви від­чуваєте навантаження і приємне тепло, яке розливається по вашому тілу.

Ви відчуваєте, що підіймаєтесь все вище й вище. Повітря стає все свіжі­шим і свіжішим. Вас оточує тиша.

І ось ви на вершині гори. Внизу - долина. Зупиніться на хвилину. Погляньте навколо, роздивіться світ, що вас оточує. Навколо старі дерева, зелені кущі. Подивіться навкруги. Що ще ви бачите?

Тепер, коли ви роздивились усе, можете не поспішаючи, повертатись у долину, в те місце, де ви починали свій шлях до вершини. Після повернення ви можете розплющити очі.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
2 червня 2021
Переглядів
662
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку