Тренінг "Подолання труднощів під час навчання учнів читанню на рівні букви, складу" призначений для вчителів, логопедів, батьків дітей, у яких не сформовані навички читання. Робота знайомить з прийомами подолання порушень читання та рекомендаціями щодо формування правильного читання.
Вчитель-методист, логопед вищої категорії
Пономаренко Валентина Андріївна
Тренінг для вчителів і батьків 1-х класів.
Подолання труднощів під час навчання учнів читанню
на рівні букви, складу
Мета:
Обладнання: слайди, уривок з фільму « За сімейними обставинами», роздатковий матеріал.
Хід тренінгу
1. Демонстрація уривку з фільму «За сімейними обставинами».
- Талановитий актор Ролан Биков створив комічний образ логопеда, спеціаліста, який виправляє «фіфекти фікції». У цьому фільмі логопед намагається виправити дефекти звуковимови. Всі знають, що логопед виправляє дефекти мовлення, вчить розмовляти. Але не всі знають, особливо батьки, що логопед виправляє специфічні порушення письма та читання. Про це ми і поговоримо сьогодні.
Наша тема – «Подолання труднощів під час навчання учнів читанню на рівні букви, складу». (слайд 1)
У нас присутні батьки, вихователі, вчителі 1 класів.
2. Оформлення пуп’янки надій.
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу? (2 групам роздаються листочки, вони пишуть свої очікування).
3. Мета.
- Сьогодні нам потрібно зрозуміти, чому дитині важко оволодіти навичками читання, які труднощі при цьому виникають, як попередити і подолати помилки під час навчання дітей читанню.
4. - Як ви вважаєте, які причини несформованості навичок читання?
Завдання групам: написати причини дислексії і озвучити їх.
Причини дислексії (слайд 2)
Порушення читання серед дітей досить розповсюджене. Серед школярів з нормальним інтелектом цю ваду мають 10% осіб, серед дітей з важкими порушеннями мовлення – 22%, серед дітей із ЗПР – 20-50%. При цьому хлопчики страждають на це в 4,5 рази частіше, ніж дівчатка. Взагалі, у світі 20% людей страждають на дислексію.
Останнім часом є думка, що існує прямий зв'язок між дислексією і геніальністю. Є навіть такі сайти «Дислексики і генії», «Видатні дислексики», «Хвороба геніїв». На дислексію страждали такі відомі люди :
Видатні актори:
Сьогодні мова буде йти лише про читання складів. Нехай вас не розчарує ця тема, тому що склади – це і є ті цеглинки, за допомогою яких складаються слова. Це основа читання, без неї практично неможливо швидко і правильно читати.
5. - Які ж аналізатори беруть участь у процесі читання? (слайд 3)
Це зоровий аналізатор, слуховий і мовленнєво-рухливий аналізатори. Очі сприймають букву, артикуляційний апарат, губи, язик видають звук, а вуха контролюють правильність озвучення.
6. Читання – це складний психофізичний процес. Треба пройти 8 етапів, щоб навчити зливати букви у склади.
Етапи процесу складозлиття (слайд 4)
Як бачите, це дуже складний процес, і тому не потрібно дивуватися, чому дитині так важко читати.
ІІ. Помилки на рівні букви (дитина погано знає букви).
1. Розрізнення і впізнавання букви
1. Виявлення проблемних букв.
- Якщо буквар пройдений, а дитина не засвоїла технічну сторону читання, то варто шукати причину цього і починати треба з 1-го етапу процесу читання.
а) Спочатку варто дізнатися, чи всі букви дитина чітко засвоїла. Для цього викладаємо усі вивчені дитиною букви. Спочатку вона вказує на букви, які вона знає, а потім ви показуєте букви, а дитина їх називає. Так ви можете визначити проблемні букви.
б) Прийом «2 конверти»: в одному вже засвоєні букви, а в іншому – ні. Кожного дня 2-3 рази читаємо букви з 2-го конверту, а 1 раз на тиждень усі букви, і букв в другому конверті поступово стає менше.
2. Прийом активного засвоєння образа букви.
- Можливо дитина просто хворіла і пропустила тему, і достатньо їй трохи допомогти, аби проблема була вирішена. Як можна дома допомогти дитині запам’ятати букву? Навіть в нормативних класах діти погано запам’ятовують букви, що рідко вживаються: Щ, Х, Ф, Ц.
а) Робота в групах: озвучте 2-3 прийоми по засвоєнню графічного зображення букви (запис на дошці).
(Пишемо, ліпимо (пластилін, тісто), конструюємо (елементи букв з картону, проволоки), вирізаємо з паперу, знаходимо букви на вулиці (назва магазинів, реклама, просто в оточенні), зображуємо букву самою позою свого тіла (Ф, Т, Х, М), малюємо портрет букви, вішаємо на сходний предмет домашньої обстановки, шукаємо сходні асоціації, напр., З – завитки).
б) Вправа за Монтесорі (долоня).
3. Змішення оптично схожих букв (слайд 5).
а) оптично схожі букви
П Н И
В Б Р Ь З
Г Т
К У Х Ж
Д Л
- букви відрізняються додатковими елементами Л-Д, З-В, Х-Ж;
- букви, що складаються з однакових елементів, але по-різному розташованих у просторі.
Якщо у дитини порушений процес впізнання букви, причини більш глибокі. Варто впевнитися в окуліста, що немає порушення зору.
б) Робота в групах: Вправи для очей.
Не забувайте про здоров’я своєї дитини. Виконуйте вправи для зняття зорової напруги. Існує багато методик для покращення зору, наприклад, методика Жданова.
Ми виконуємо лише одну (їх 16), а ваші вчителі дадуть вам увесь комплекс. Поділіться знаннями з іншими батьками.
Вправа: зажмурте очі на 3-5 секунд, потім відкрийте їх на 3-5 секунд, повторіть 6-8 разів. Вправа знімає втому, сприяє покращенню кровообігу.
- Які є вправи для покращення зору? (відповідають вчителі)
в) Робота в групах: Вправи з розвитку зорового сприйняття.
Отже, якщо дитина плутає оптично схожі букви, то їй необхідні вправи з розвитку зорового сприйняття, зорового аналізу й синтезу. Наведемо приклади таких вправ:
Робота в групах:
г) Вправи з розвитку зорової пам’яті.
Зараз зупинімося на розпізнаванні безпосередньо букв.
д) Порівняльний аналіз букв.
Роботу починаємо з порівняльного аналізу елементів, що складають змішувані букви: скільки їх і як вони розташовані. Потрібно дати дітям завдання перетворити букви Н - П - И. Якщо дитина не зможе перетворити одну букву в іншу, то можна зробити висновок, що вона погано орієнтується у просторі (вгору, вниз, середина, ліво, право). Тоді варто зробити крок назад і займатися формуванням просторових уявлень. Наприклад, такі вправи:
Це окрема велика тема.
Робота в групах: озвучити завдання з розвитку просторової орієнтації.(даються матеріали)
е) Вправи на тренування розрізнення букв (слайд 6, таблиці):
Робота в групах:
- впізнання недописаних букв (хором);
- розпізнавання букв, накладених одна на одну;
- знаходження букв, що «сховалися», у так званих «поєднаних буквах»;
- робота з ізографами (на картинках слова записані буквами, розташування яких нагадує зображення предмета, про який йде мова).
ІІ етап. Співвідношення букви з відповідним звуком
1. Уява про єдиний звук.
- Незасвоєння букв може бути пов’язане не із слабкістю утримання графічних нарисів (засвоєння яких виявляється нормальним), а з несформованістю узагальнення звуків. Легко співвідносяться з буквою звуки, які точно сприймаються і правильно вимовляються дітьми. Якщо ж діти погано розрізняють звуки на слух, викривлено промовляють або замінюють їх у вимові, тоді узагальнена уява про єдиний звук має нечіткий характер, а сприйняття букв затрудняється. У такому випадку бажано працювати в союзі з логопедом. Батьки й вчителі повинні слідкувати за вимовою звуків у дітей.
2. Фонематичний слух.
Порушення 2-го етапу процесу складозлиття пов’язані з порушенням фонематичного слуху (не плутати з фізичним слухом). Його можна порівняти з музичним: усі ми чуємо звуки музики, але не всі вміємо відрізнити на слух звук ДО від МІ.
Так само і фонематичний слух, тільки звуки не музичні, а мовлення. Кожний звук відрізняється від інших за одним або кількома ознаками: місце утворення, спосіб утворення, участь голосу.
Звуки, що мають акустико-артикуляційну схожість (слайд 7)
Д-Т З-С Б-П Ж-Ш Г-К В-Ф |
Г-К-Х Р-Л Й-Л С-Ш З-Ж С’-Щ |
О-У Ч-Щ Ч-Ц Ч-Т’ Ц-Т Ц-С |
3. Розпізнавальні ознаки деяких звуків.
а) тверді-м’які
Напр., м’які звуки відрізняються від твердих великою напругою м’язів артикуляційного апарату. Спробуйте вимовити М-М’, С-С’.
Прийоми роботи різні: великий і маленький ведмідь, приятелі Тим і Том, цеглина і подушка.
б) глухі-дзвінкі
Дзвінкі від глухих відрізняються участю голосу в утворенні звука.
Демонстрація «Хатинки з віконцем».
Спробуйте вимовити С-З, Ж-Ш.
Прийоми:
Відео
Подивіться, як у дітей порушено фонематичний слух.
Вправи з розвитку фонематичного слуху.
4. Артикуляційна гімнастика.
Так як буква співвідноситься зі звуком, то звуки потрібно чітко вимовляти. Погана вимова – погане читання. У наших дітей млява артикуляція, вони заледве рухають губами, часто говорять крізь зуби. Тому і вчителі все частіше, а в класах ІПК постійно, включають в урок читання мовленнєву розминку: скоромовки, чистомовки, промовляння складів, артикуляційну гімнастику тощо.
Пропоную виконати кілька вправ
Якщо дитина нечітко артикулює звуки О-У, то при читанні і на письмі вона буде їх плутати. Одна проблема тягне за собою іншу.
При порушеннях фонематичного слуху (а в мовленнєві може бути все чисто) необхідна допомога або хоча б консультація логопеда, який вам підкаже, як допомогти дитині.
Порядок роботи при порушенні фонематичного слуху може бути таким
(слайд 8):
ІІІ етап. Вимова відповідних звуків
3-й етап складозлиття – вимова відповідного звука – робота логопеда, але якщо звук вже є, а дитина забуває його правильно вимовити, ви повинні вміти їй підказати. Напр., замість Ч читає Щ: «Язик повинен угорі доторкнутися до альвеол за верхніми зубами».
IV етап. Утримання звука в пам’яті -
з області психології, а 5-7 етапи – аналогічні 1, 2 і 4.
VIII етап. Рівень складу.
Останній етап процесу складозлиття – це і є злиття 2-х звуків. - Завдання групам: Як навчити дитину зливати букви у склад? (слайд 9)
Частіше використовується нитка, резинка між двома буквами, щоб навчити дитину зливати звуки у склад.
Дитина знає букви, але не зливає. Тоді використовуються нетрадиційні методи, в яких одиницею читання є склад. Доцільно на початкових етапах використовувати складовий матеріал. Дитині пропонуються картки зі складами, наприклад, ма і му. Можливі такі вправи: розкласти квіти у дві вази зі складами; зібрати потяг зі складами ма, му, покатати тварин. Розподілити тварин з відповідними складами у вагончики (слайд 9).
Можна запропонувати складове лото Нурієвої (показати картки з лото).
- Метод Лемені-Македон роботи з так званими складовими картинками і складовими картками:
-Скажи 1-й склад
-Прочитай.
-Знайди склад
Дослідник дисграфії та дислексії (слайд 10) А. Н. Корнєв розробив у 1996 році напівглобальний метод роботи зі складовими таблицями. Він використовує 9, 16, 32-клітинні таблиці. Використання таблиць створює умови для запам’ятовування складів в цілому, як цільної одиниці читання. Робота з такими таблицями не зводиться до звичайного їх читання. Один з видів робіт заключається в тому, що вчитель у довільному порядку називає склад, а учень повинен максимально швидко знайти, показати і прочитати його. В кожній таблиці є як прямі, так і зворотні склади з м’якими і твердими приголосними. Протягом одного заняття дитина працює з парою таблиць. Коли робота з 36-клітинною таблицею буде займати біля трьох хвилин, можна рахувати, що даний тип складів автоматизований, і можна переходити до тренування більш комплексних складів типу «приголосний-голосний-приголосний».
Відео роботи дітей з такими таблицями
І останнє щодо техніки читання:
- швидкість читання – це той показник, який є добрим для дітей, що легко оволодіють процесом читання. Якщо є проблеми, то необхідно штрафувати за швидкість, так як вона – джерело вкорінення помилок при читанні і ворог розуміння прочитаного. Про це треба пам’ятати і вчителям, і батькам.
Х. Підсумки заняття.
Оформлення квітки досягнень.
- Запишіть ваші враження від заняття на пелюстках. Дякую за співробітництво під час заняття.