Урок для дітей 1-2 класів із загальним недорозвитком мовлення. Мета уроку: формувати у дітей навички правильної вимови та диференціаціі звуків [р] – [л] у складах, словах, зв'язному мовленні, попередити дисграфію. Формувати граматичну будову мовлення: уміння складати речення, утворювати прикметники, дієслова у минулому часі, добирати антоніми. Формувати навички письма та читання.
Вчитель-логопед
вищої категорії, методист
Пономаренко В. А.
Відкрите логопедичне заняття з учнями 1 класу
Тема: Диференціація звуків [р] – [л] у складах, словах, зв’язному мовленні.
«Допоможемо Попелюшці потрапити на бал»
Мета корекційна: формувати у дітей навички правильної вимови та диференціаціі звуків [р] – [л] у складах, словах, зв’язному мовленні, попередити дисграфію. Формувати граматичну будову мовлення: уміння складати речення, утворювати прикметники, дієслова у минулому часі, добирати антоніми. Формувати навички письма та читання.
Розвивальна мета: розвивати фонематичний аналіз та синтез слів, артикуляційну моторику, просодику (темп, ритм), зв’язне мовлення.
Лексична мета: збагачувати словник з тем «Казки», «Квіти», «Фрукти».
Виховна мета: виховувати інтерес до казок, морально-етичні якості.
Наочність: ілюстрації веселки, яблуні, Попелюшки, героїв казки, вази, роздатковий матеріал, таблиці.
Хід заняття
І. Орг. момент
1. Психологічна настанова. Складання «Картини настрою».
2. Артикуляційна гімнастика.
ІІ. Основна частина.
1. Складання слова «Попелюшка».
-Розташуйте букви за кольором так, як вони розташовані у веселці (діти складають слово Попелюшка).
2. Читання листа від Попелюшки.
- Діти, подивіться на малюнок Попелюшки. Яка вона сумна? Як ви вважаєте, чому?
-Нам сорока на хвості принесла листа. Давайте його зачитаємо:
«Дорогі діти! Сьогодні моя мачуха і сестри ідуть на бал у палац, а мене не беруть. Мачуха дала мені багато роботи і я не встигну іі виконати. Допоможіть і мені потрапити на бал. Дякую вам!»
- Що допоможемо?
3. Мета
-Допоможемо Попелюшці потрапити на бал,пригадаємо цю казку і закріпимо вимову звуків [р] –[л].
4. Артикуляція, характеристика [л] – [р] (таблиця) (учні відповідають).
5. Читання складів з буквами Р-Л (таблиця).
6. Промовляння слів на [р]–[л] (розвиток почуття ритму, темпу).
Рис,лисиця,рама,
Лук,корова,лама,
Груша,слива,рак,
Відро,малина,лак,
Голуб,ручка,помідор,
Орел, білка, мухомор.
7. Скоромовки: «Маргаритка», «Бобри».
8. Гра «Аукціон». Добір дієслів у минулому часі.
- Пригадаймо, яку роботу виконувала Попелюшка? (Діти правильно промовляють закінчення слів зі звуком Л)
-Мила, прибирала, прала, шила, готувала, замітала, вишивала, прасувала, ходила у магазин, садила квіти тощо).
9. Словник. Пояснювання слів: пасербиця, падчерка, мачуха, фея?
10. Гра «Магазин».
Завдання «Зберемо букети для сестер Попелюшки.»
-Сестри наказали Попелюшці купити для них квіти на бал. Для Маріанни квіти, які мають звук р, а для Ліліани зі звуком л. Допоможемо Попелюшці купити і розподілити квіти сестрам?(квіти прикріпляють до ваз)
ромашка лілія
трояда волошки
нарциз проліски
проліски тюльпани
жоржина конваліі
11. Завдання «Зварити варення і сік із фруктів» (наочність).
-Мачуха наказала Попелюшці зварити варення і сік (діти утворюють відносні прикметники).
З яблук можна зварити яблучне варення, яблучний сік і т. д.
12. Танцювальна фізхвилинка (відео).
13. Гра «Скажи навпаки».
Мачуха зла, а Попелюшка добра.
Сестри ледачі, а Попелюшка роботяща.
Сестри багаті, а Попелюшка бідна.
Сестри відпочивають, а Попелюшка працює.
У сестер сукні гарні, а у Попелюшки погані.
Сукні чисті, а у Попелюшки брудні тощо.
14. Завдання «Зібрати яблука».
-Мачуха наказала зібрати всі яблука. На малюнках яблук написані слова. Потрібно вставити у слова букву р або л.
15. Складання речень
-Попелюшка іде на бал, що вона там буде робити? Складемо речення.
а) на Попелюшка танцювати балу буде
б) Складання речень за малюнками про Попелюшку (індивідуальна робота).
16. Опис Попелюшки за схемою.
17. «Добери риму»
-Поки Попелюшка танцює на балу, ми відпочинемо з веселими віршиками.
Виліз равлик на стеблину,
Зупинився і завмер,
На собі несе картину.
А вона як буква…(Р)
Лев , лисиця і орел
Дуже люблять букву… (Л)
З букви Л для цирку
Змайстрували…(гірку)
Раз ми вийшли погуляти,
Два-нам хочеться…(стрибати),
Три -ми яблука знайшли,
Рахувати…(почали).
На узліссі мухомор
Як червоний…(світлофор).
Дівчинка мала
Вінок собі…(сплела).
У ньому голуба є стрічка
Як глибока, чиста…(річка).
18. Гра «Чарівна паличка».
- Діти, вам подобається Попелюшка? А щоби ви подарували Попелюшці для покращення настрою?
Діти передають один одному «Чарівну паличку» і говорять, що вони подарують Попелюшці?
19. Чим закінчилась казка? Чому вона вчить? (відповіді дітей).
ІІІ. Рефлексія.