1
Тема: Дозволь собі бути щасливим
Психологічний тренінг
Мета: усвідомлення власної системи життєвих цінностей та їхнього взаємозв'язку зі станом здоров'я, настроєм, життям; розкрити глибину розуміння поняття «щастя» кожного з учасників, допомогти вчителям глибше засвоїти поняття «щастя» та сприяти розвитку унікального вміння володіти ним.
Завдання: розвивати в учителів уміння короткої самопрезентації; сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини; формувати вміння працювати в команді; розвивати рефлексивні навички.
Ведучий. Ми сьогодні зібралися для того, щоб краще пізнати себе, спробувати усвідомити власні життєві цінності, визначитися із тим що для нас є щастям, а що просто миттєва ейфорія. Емоційний стан кожного з нас безпосередньо залежить від того як ми сприймаємо світ навколо нас, і ці почуття чи хочемо ми цього чи ні передаються тим, що оточують нас.
Отже тема нашого тренінгу – «Дозволь собі бути щасливим».
Що ж, ми всі хочемо бути щасливими. А що таке – щастя? Які його складові? Що впливає на наше відчуття щастя? Як навчитися бути щасливими?
СЛАЙД 1 Щасливий той, хто вважає себе щасливим.
Генрі Філдінг
Та чи правильне це твердження. Про це ми і поговоримо під час сьогоднішнього тренінгу.
Вправа "Карусель"
Інструкція: створити групи, один учасник висловлює щось негативне, що стосується безпосередньо його на цей момент, погоди чи сьогоднішнього дня, а інші учасники групи спробують віднайти у цьому негативі елемент позитиву. Розпочинаючи словами: Може й так, але все ж таки….
Обговорення:
- Які отримані враження? Ємоції?
12. Релаксація «Квітка в долоньках» (музика)
Всім учасникам пропонується зручно сісти, закрити очі і уявити, що вони на зеленому лузі. (Звучить релаксаційна музика зі звуками природи).
«Уявіть зелений луг, ласкаве сонце, співають птахи, дзюрчить струмок. А на березі, спустивши ніжки у водичку сидить маленька, симпатична, наївна і дуже щаслива дитина, вона не знає печалі, невпевненості, поганого настрою. Це ви в дитинстві, впізнали себе? Малюк тягне до вас руки, він такий довірливий і доброзичливий, і ви відповідаєте йому тим же. Хочеться радіти і посміхатися, забути всі труднощі життя, відчути себе впевненим і щасливим. Ви берете малюка за ручку і ведете неозорим лугом. Емоції малятка передаються вам. Безтурботність, спокій, радість переростають у сильніше відчуття, таке ж велике як цей луг, гомінке як природа навколо, щире як ця дитинка. Розплющте очі. Пора повертатися.
Вправа «Спогади дитинства»
А тепер пригадайте найщасливіші моменти вашого дитинства. І перетворіть у відчуття смаку, запаху, звуку, дотик.
Та з часом коли ми стаємо дорослими нажаль просто іграшки, солодощів чи відвідини улюбленої бабусі для щастя стає замало… Ми ставимо перед собою цілі, не розмінюємося на дрібниці, бажаємо здійснення мрій і чим вона яскравіша тим більше емоцій ми відчуваємо…
Інформування «Бажання і цінності»
Давайте разом подумаємо над таким запитанням: «Чи може здійснення наших бажань не приносити щастя?». Що може завадити?
На шляху здійснення наших бажань є перешкоди, їхнє подолання – необхідний етап. І перешкоди даються нам для того, щоб ми ще раз зважили свої бажання і зробили власний вибір.
Бажання, які здійснюються, приносять почуття щастя, якщо вони не суперечать одне одному, а також законам природи, фізики, духовності, системі життєвих цінностей людини.
Ситуативні завдання
Я пропоную ситуації, де виникла суперечність між бажаннями та життєвими цінностями. Розгляньте ці ситуації і знайдіть відповіді на запитання.
Ситуація 1. Ви працюєте разом із другом у солідній фірмі. Звільнилося місце начальника відділу. Це та робота, про яку ви мрієте. Ви знаєте, що претендентів небагато, і ви серед них. Та ось ви дізнаєтесь, що для вашого друга ця посада – також важлива, і вибір будуть робити між ним і вами.
- У чому полягає суперечність?
- Які варіанти вирішення ситуації ви можете запропонувати?
Ситуація 2. Ви познайомилися з людиною, яка вам дуже сподобалась. З нею цікаво, легко спілкуватися, вона вміє надати підтримку. Ви були б раді бачити її своїм другом. Але сім`я не в захопленні від вашого спілкування.
- У чому полягає суперечність?
- Які варіанти вирішення ситуації ви можете запропонувати?
Ситуація 3 Робота між високооплачувана і для душі
У чому полягає суперечність?
- Які варіанти вирішення ситуації ви можете запропонувати?
Вправа «Повітряна куля»
Мета: усвідомлення власної системи цінностей.
Як бачимо часто нам приходиться вибирати між своїм щастям, та щастям тих, що нас оточують. Саме так формуються життєві цінності кожного із нас. Перед вами є кілька клаптиків паперу, на яких написані цінності, що роблять людину щасливою. Уявіть, що ми летимо на повітряній кулі, а це тягарці, куля стрімко почала падати додолу. Вам потрібно позбутися тягарців. Оберіть 7 тягарців, які б ви скинули в першу чергу.
Чи важко було зробити вибір? Обговоріть ваш вибір, визначте найбільш популярні цінності.
Вправа «Обмеження»
Тепер я запропоную обмеження. Вам необхідно залишити лише половину життєвих цінностей із вашого списку. Зробіть вибір.
У вашому списку лишилося 3 життєві цінностей. Чи важко було робити вибір цього разу? Що ви відчули, виконуючи вправу?
Таким чином, ми бачимо, які цінності найбільш важливі. Це – ... (ведучий зачитує).
Та є ще одна цінність, котру ми усвідомлюємо тільки тоді, коли її уже немає.
Притча «Цінність часу»
Один бізнесмен накопичив великий капітал, який складав 3 мільйони доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг і прийняти цього рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався, вирішив якось умовити Янгола Смерті продати йому трохи часу.
— Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі третину свого капіталу, — запропонував бізнесмен. Але Янгол Смерті відмовив йому:
— Гаразд, залиш мені два тижні мого життя. Я віддам тобі 2/3 своїх грошей. Янгол відмовив.
— Гаразд, продай мені тільки один день, щоб я зміг насолодитися красою цієї землі, обійняти дружину, дітей, яких дуже давно не бачив.
Янгол відмовив.
—Я віддам тобі все, що маю.
Янгол знову відмовив.
Тоді чоловік запитав, чи може Янгол смерті дати йому кілька хвилин, щоб він міг написати прощального листа? Янгол погодився. Чоловік написав:
«Правильно використовуйте час, який вам відведено для життя. Я не зміг купити навіть години за три мільйони доларів. Перевірте, чи все, що вас зараз оточує, справді має цінність».
Обговорення притчі
Висновок
Кожному від народження надається найцінніший дар – життя. Це найдорожче, що є в кожної людини. Але, хоч як дивно, люди дуже легковажно ставляться до цього. Не вміють берегти його та насолоджуватися митями щастя.
Вправа «Формула щастя»
Мета: дати учасникам відчути власні сили у побудові свого життя, створенні щастя.
Психолог. Почуття щастя залежить від нашого бажання і готовності бути щасливими. Ми самі можемо його створювати. Що допомагає вам бути щасливими, не зважати на перешкоди? Що ви можете зробити, щоб відчути себе щасливим, підняти настрій, підтримати життєвий тонус? Поділіться «формулою щастя», запишіть їх на аркушах паперу.
Ми обмінялися цікавим досвідом один одного, збагатилися рецептами.
Вправа «Усмішка»
Мета: психоемоційна розрядка, знаття напруження і втоми.
У цій скриньці лежить один із найважливіших засобів, необхідних людині для спілкування. Відгадайте, що це. Ось декілька підказок:
Першому, хто відгадає загадку, ведучий дарує аплікацію усмішки.
ВІДЕО
Підбиття підсумків
Мета: усвідомлення учасниками отриманого на занятті досвіду.
Наше заняття завершується; Сьогодні ми шукали відповіді на запитання про щастя, шукали способів бути щасливими, вирішували ситуативні завдання, визначили життєві цінності і їхню роль у нашому житті.
Хтось із нас набув сьогодні якогось нового досвіду, хтось ще раз нагадав собі те, у що вірив, а я хочу побажати вам побільше щасливих моментів, щирих посмішок навколо, і щонайбільше кольору у житті.