Тренінгове заняття для профілактики емоційного вигорання
««Емоційна компетентність як життєвий ресурс»
»
Одна із найкорисливіших звичок –
це вміння швидко забувати все погане:
не зациклюватися на неприємностях, не жити образами,
не впиватися роздратуванням, не тамувати злість.
Не варто тягнути різний мотлох в свою душу.
Мета:
1.поінформувати про емоції та методи профілактики і боротьби зі стресом;
2.психологічна профілактика негативних особистісних утворень, які заважають підвищенню адекватності самосвідомості й знижують рівень соціальної і психологічної компетентності;
3.зниження рівня ситуативної і особистісної тривожності;
4.формування позитивної світоглядної позиції особистості;
5.сприяння формуванню практичних навичок опанування себе в різних ситуаціях, оволодіти елементарними прийомами релаксації та аутотренінгу.
Хід заняття :
Здрастуйте шановні колеги, я рада вас вітати на нашому тренінгу.
У Стародавньому Єгипті існував цікавий звичай: фараон - "владика тисяч підданих, земне втілення бога Осириса, щорічно проходив свого роду "медичний огляд". Експертами в " медкомісії" виступали найбільш досвідчені жерці, яким належало підтвердити «профпридатність» владики. Бо вважалося, що досконалий дух, поміщений в тлінне земне тіло, може виявитися зломленим тілесною недугою. А нездорова людина, занадто заклопотана своїми хворобами, щоб відповідально вирішувати важливі проблеми, тим більш державні. Споконвіку здоров'я, вважалося, величезною цінністю, запорукою нормального життя і діяльності людини.
«У здоровому тілі - здоровий дух". Цей девіз проголошений дуже давно, але сьогодні, здається, знаходить більше прибічників, ніж коли . Мільйони людей у всьому світі прагнуть позбавитись шкідливих звичок, раціонально харчуватися, скинути зайву вагу, взагалі вести здоровий спосіб життя. Але на проблему здоров'я сучасної людини, лікарі і психологи дивляться вже з іншого боку. Недарма в народі кажуть: "Усі хвороби - від нервів".
У цих словах, якщо і є доля перебільшення, то невелика. Фахівці з психосоматичної медицини переконливо доводять: багато тілесних недуг породжуються не стільки фізичними чинниками, скільки душевним неблагополуччям. Встановити точну причину хвороби не завжди вдається. Часто її корені знаходяться набагато глибше, ніж може на перший погляд здаватися.
Цікавий факт. Лікарі виділяють зв'язок конкретних емоцій до схильності захворювань : страх вражає серце, гнів і лють – печінку, апатія і пригнічений стан - шлунок.
Щоб душа не хворіла, треба уникати стресів, фізичних перевантажень, висипатися. А головне шукати у всьому позитивні емоції. Більше позитиву! Чим більше радісних думок і щасливих моментів, тим менше в душі залишається місця для хвороби. Людський організм має безмежні здібності, він здатний до самолікування. Людина воістину сама є внутрішньою аптекою.
А головний мозок містить повний комплект лікарських препаратів для профілактики і лікування різних захворювань. Усього лише один сигнал, що поступив від нервової системи в організм людини, може виробити речовини, що знімають біль і навіть зупинити зростання ракових клітин. Ключ до ліків і управління тілом в нашій свідомості. Потрібно тільки уміло відкрити замок і користуватися своїми безмежними здібностями.
Але у процесі будь-якої професійної діяльності людина стикається з безліччю проблем, труднощів і хвилювань. А педагогічна діяльність, як ніяка інша, пов'язана з безліччю стресів і переживань.
Перегляд відео «Один день з життя вчителів»
З цим ми, як педагоги, щодня маємо справу: не завжди культурні та освічені батьки; різні діти, серед яких - діти з проблемами в поведінці, емоційній сфері; низька заробітна плата; публічні виступи (відкриті уроки, заходи, конкурси, семінари, відповідальність, необхідність бути об'єктом спостереження і оцінювання інших людей, атестація, необхідність постійно підтверджувати свою педагогічну компетентність) і безліч інших моментів, які є стресовими факторами. Ці та багато інших чинників роблять негативний вплив на наше емоційне благополуччя.
Наш психологічний тренінг розрахований на те, щоб торкнутися психологічної теми: емоційного стану людини, краще зрозуміти самих себе, краще розуміти інших, вчитися висловлювати свої почуття, переживання, практикувати прийоми релаксації і просто добре провести час.
1.Вправа на активізацію «Якісні ініціали»
Кожен учасник називає своє повне ім’я та прізвище,і додає до нього два слова, які містять позитивні якості і розпочинаються з тих же букв, що й ініціали
(Олена Павлушенко – організована і практична;)
Обговорення:
- Чи приємно вам було, коли ви чули свої імена та прізвища, сказані з ніжністю і любов’ю?
- Чи хочете, щоб вас і надалі так називали?
Висновок: кожна людина любить чути своє ім’я, а не призвісько, і якщо ви будете звертатися один до одного по імені, то спілкуватися стане набагато приємніше, і душа наповниться лише теплими почуттями та емоціями.
2.Вправа на привітання. Із різноманіття фотографій, де зображені діти з різним настроєм психологи вибирають фото із настроєм, схожим на свій. Можна розповісти про свій вибір – чому саме це фото, що такого сталося приємного чи неприємного.
3.Вправа : «Індикатор настрою: Перед вами на столах лежать кольорові смужки: червоні, жовті та помаранчеві. Подивіться на них уважно та оберіть ту, котра відповідає вашому емоційному стану саме зараз.
Червоний колір – ви готові активно працювати;
Жовтий – ви спокійні;
Помаранчевий – ви відчуваєте почуття тривожності, занепокоєння.
4. Прийняття учасниками правил гри.
Психолог пропонує для обговорення слідуючі правила:
В кожній команді є свої правила, ми повинні з вами виробити правила роботи на тренінгу :
5. Очікування
Вправа «Зоряне небо»
Мета. Виявлення сподівань учасників, актуалізація концепції тренінгу.
- Ми зібралися у коло, щоб поділитися своїми думками, послухати і почути кожного.
Адже наше з вами коло – замкнене ціле, а кожна його часточка, тобто кожен із нас, має свою думку. Ми неповторні, здібні, талановиті.
Запишіть на стікерах-зірочках свої очікування від заняття та розмістіть їх на небі.
6. Словник емоцій та почуттів
Усвідомлення почуттів у всій їх повноті й розмаїтті
не тільки збагачує життя,
а й слугує першим кроком до їх вираження.
Мета: збагачення учасників інформацією про почуття та емоції.
Метод: «мозковий штурм» або змагання між командами.
Ресурси: великі аркуші паперу для команд, фломастери, «Словник емоцій» (Додаток 2).
Опис. Інколи людині важко повідомити про свої емоції, підібрати «правильні слова». Для опису емоцій та почуттів потрібний достатній словниковий запас, тому складемо спеціальний словник – емоцій та почуттів.
Виконання цієї вправи можна організувати як змагання між двома командами або ж як загальногруповий «мозковий штурм».
Попросіть учасників пригадати якомога більше слів, які вживаються для опису емоцій та почуттів. Якщо з’ясується, що це нелегко, можна запропонувати певні ситуації, наприклад: »Що буде почувати людина, якій належить ухвалити дуже важливе рішення?» (збентеженість, хвилювання, сум, злість тощо).
Ведучий акцентує увагу на емоціях і почуттях, які часто виникають у діловому спілкуванні, особистісних контактах. Результатом спільної роботи групи є укладання словника емоцій та почуттів, який відображатиме емоційний досвід групи.
Обговорення. Зазвичай учасники називають більше негативних, ніж позитивних емоцій. Коли так буде у вашій групі, запитайте про це.
Як пояснити той факт, що названо більше негативних, ніж позитивних емоцій і почуттів?
Які емоції наснажують людину?Які емоції позбавляють сил?
Коментар. Кожна мить життя є емоційно забарвленою. Емоції та почуття можна порівняти з палітрою художника, на якій є сотні різних кольорів і відтінків, з тією різницею, що все це розмаїття кольорів передає внутрішній стан людини. У мові є достатньо слів, за допомогою яких можна висловити емоціїі почуття. Наприклад, санскрит відомий тим, що містить понад дев’ятсот слів, які дозволяють описати емоційний стан. На питання, як себе почуваєш, здебільшого, можна почути відповідь «добре», «нормально» або «погано».
Люди не завжди знаходяться «в контакті» зі своїми почуттями, тому важко їх зафіксувати, тим більш висловити.
Є й інша причина зайвої стриманості – традиції, що регулюють емоційні прояви.
Наприклад, в японській культурі, навіть про свої нещастя прийнято повідомляти з ввічливою усмішкою, щоб не викликати незручність у сторонньої людини. Дехто, особливо чоловіки,
вважають, що говорити про емоції й почуття недоречно. Як наслідок, виникають проблеми:
така людина виявляється «глухою», нечутливою до емоційі інших людей, а це унеможливлює побудову комфортних стосунків. Лише усвідомлюючи власні емоції, можемо навчитися розуміти емоціїі інших людей, а також причини, що їх викликали. Фіксувати наявність емоції, ідентифікувати і висловлювати її коректно – означає управляти нею.
7.Вправа –інформаційне повідомлення «Емоційне благополуччя»
Психолог:
Говорячи про емоційне благополуччя, перш за все, необхідно розібратися з тим, що ж це таке?
- Пропоную описати емоційно благополучну людину. Яка вона?
- За якими критеріями можна визначити «емоційне благополуччя?
- Чи є серед нас, на вашу думку, така людина?
- Чому ви так вважаєте, що свідчить про це?
Вправа-мозковий штурм «Незакінчене речення.
Емоційно-благополучна людина - це.
Фактори, що впливають на емоційне благополуччя».
Психолог: загалом ми з вами назвали основні критерії емоційного благополуччя,
це -
* впевненість в собі;
* отримання задоволення від життя;
* задоволеність життям і роботою;
* гарний настрій;
* здоров'я;
* працездатність.
Психолог:
- Як ви думаєте, від чого залежить емоційне благополуччя в сфері нашої професійної діяльності (від яких чинників, умов)? (педагоги висловлюють свої ідеї, думки)
- отже, ми з вами визначилися, що на наше емоційне благополуччя впливає цілий ряд факторів, до яких можна віднести:
* Взаємини з людьми в процесі педагогічної діяльності (дітьми, колегами, батьками, адміністрацією).
*Відносини з близькими (подружжям, батьками, дітьми, родичами).
* Результативність (успішність) педагогічної діяльності.
*Навчальне навантаження.
* Здатність протистояти стресу.
* Уміння вирішувати конфліктні ситуації.
8.Вправа «Способи саморегуляції».
Психолог:
- Як ви справляєтеся з негативними емоціями? (Записуються способи саморегуляції, запропоновані педагогами).
9.Вправа «Взяли і забули»
Психолог:
- А тепер я попрошу вас згадати найгірше, що було у вас на роботі. Згадайте, покажіть. А тепер візьміть, стаканчики, зіжміть, порвіть і викиньте.
- Чи стало вам легше після того як ви порвали? У кого залишився осад?
10.Пропоную пограти у гру « Музичні емоції».
Висновок:«музичні емоції» - це, як емоції чуттєві, які відчуває слухач, так і емоції, які висловлює музика, а слухач їх, в свою чергу, оцінює.
Техніка впливу на емоційний стан через зміну позицій тіла. Наше тіло є ніби провід-ником емоцій. Коли боїмося або хвилюємося, це видно неозброєним оком: тіло стискається, голова втягується в плечі, плечі піднімаються, спина сутулиться. Якщо емоції так впливаютьна наше тіло, чи можлива зворотна залежність? Так, зміна позицій тіла впливає на емоційний стан. Знання цієї закономірності може допомогти навчитися викликати бажані емоції. Цю техніку, яка дозволяє за секунди змінити внутрішній стан, використовують актори. Встаньте рівненько, зробіть глибокий вдих, розпрямте плечі, підніміть голову, дивіться прямо перед собою… Постійте так декілька секунд, вимовіть щось впевнено, навіть командним тоном. Завершіть вправу тоді, коли відчуєте упевненість, силу, власну гідність. Запам’ятайте цей стан
11. Вправа « Жив був педагог» ( надрукований текст )
Писхолог: Ваше завдання, не особливо замислюючись, закінчити пропозиції. Тут не може бути правильних і неправильних відповідей. Пишіть перше, що прийде на ваш розум. Час на виконання 2-3 хвилини.
1.Вранці він прокидався і думав ____________________________________________
2.Збираючись на роботу, він ________________________ __________________________
3. Весь робочий день він мріяв __________________ ____________________________
4. Прийшовши додому, він ______________________________________________ ____
5. Засинаючи, він думав_____________________________
Психолог : Це проективна методика. Це коли людина малює або описує на підсвідомому рівні маючи на увазі свої переживання і проблеми. Прочитайте, будь ласка. Прочитайте ще раз про себе свої відповіді. Вони вам подобаються? Якщо так, то чудово. Якщо ж щось викликає у вас невдоволення - протягом 1-2 хвилин перечитайте, подумайте і перепишіть несподобані пропозиції так, якби вам хотілося. Переведіть все на позитив. Ось такими нескладними вправами можна опрацювати будь-яку проблему.
Самим потужним і при цьому часто ігнорованих засобом позбавлення від емоційної напруги є свідомість людини. Головне - це установка людини на те, що життя - прекрасне і дивовижне, що ми володіємо мозком, щоб мислити, мріяти, самовдосконалюватися. Ми можемо творити, рухатися, любити, отримувати масу задоволення від того, що на кожному кроці дарує нам життя. Питання лише в тому, чи ми вміємо все це помічати, відчувати, вміємо радіти.
Головне - це установка на радість і позитив.
12. Вправа «Кокон»
Психолог:
- Чи всі свої почуття людина показує іншим людям?
- Чому ми іноді приховуємо свої почуття?
У нашій культурі існує заборона-стереотип на вираження деяких емоцій: «справжні чоловіки не плачуть», «хороші дівчатка не б'ються», «сміття з хати не виносять» і т.п. Але кожне почуття нам потрібне.
- Що буває, коли людина стримує свої почуття?
Запрошується доброволець, якому, символічно зав'язуючи по-черзі очі, вуха, рот, руки, ноги, блокують всі канали виходу емоцій назовні: рот - щоб не кричав і не лаявся; очі - щоб не висловлювали злості, не плакали; вуха - щоб не чули зайвого; руки - щоб не билися; ноги - щоб не тікали.
Обговорення:
- Що може така людина?
(це дозволяє зрозуміти, що затиснуті всередині емоції знижують наші можливості. Як ілюстрацію можна провести аналогію з киплячим чайником: якщо його щільно закрити, та ще й носик закупорити, він, врешті-решт, вибухне, заподіявши шкоду тим, кого обшпарили, і самому собі. Так і людина, збирає, накопичує в собі емоції, а потім «вибухає» і шкодить тим самим і навколишнім, і собі.
Висновок: Емоції впливають на педагогічну діяльність як позитивно, так і негативно. Найчастіше негативні емоції, отримані на роботі, переносяться в особисте життя. Буває і навпаки. Накопичується напруга. Це веде до незадоволення професією, а іноді й життям в цілому. Виникає загроза психічному здоров'ю.
ПРИТЧА ПРО ЧУМУ
Зустрівся якось перехожий з Чумою. « Куди йдеш, Чумо?»- спитав він. «Йду в Багдад, - відповіла Чума. – Хочу заморити п’ять тисяч душ».
За деякий час зустрілися вони знову. « Ти збрехала мені. Казала, що замориш п’ять тисяч душ, а загинуло п’ятдесят тисяч», - дорікнув Чумі чоловік.
«Ні, ти помиляєшся. Я згубила лише п’ять тисяч, а інші померли від страху».
13.Вправа «Прекрасний сад» (звучить спокійна мелодія)
Учасники сидять у колі. Психолог пропонує спокійно посидіти, можна закрити очі, і уявити себе квіткою. Якою б ти була? Які листя, стебло, а можливо й колючки? Високою чи низькою? Яскравою чи не дуже? А тепер, після того як всі уявили, - намалюйте свою квітку.
Далі учасникам пропонується вирізати свою квітку. Потім всі сідають в коло. Психолог розстеляє всередині кола полотно будь-якої однотонної тканини, роздає кожному учаснику по шпильці. Тканина - це галявина в саду, яку потрібно засадити квітами. Всі учасники по черзі виходять і прикріплюють свою квітку.
Обговорення:
Психолог пропонує помилуватися «прекрасним садом», зберегти цю картинку в пам'яті, щоб вона поділилася своєю позитивною енергією
- А ви помітили, що хоч квітів багато, але всім вистачило місця, кожен зайняв тільки своє, те, яке вибрав сам.
- Подивіться, в оточенні яких різних, несхожих зростає ваша квітка.
- Але є й спільне - у когось колір, у когось розмір або форма листя. І всім без винятку квітам потрібне сонце і увага.
(психологічний зміст вправи: арт-терапія дуже потужний інструмент, який використовується для психологічної корекції і служить для вивчення почуттів, для розвитку міжособистісних навичок і відносин, зміцнення самооцінки і впевненості в собі. В даному випадку вправа дозволяє зрозуміти і відчути себе, бути самим собою, висловлювати вільно свої думки і почуття, а також зрозуміти унікальність кожного, побачити місце, яке займаєш в різноманітті цього світу і відчути себе частиною цього прекрасного світу).
14. Вправа "Ловець блага"
Психолог: Щоб з вами не сталося, у всьому намагайтеся знаходити позитивні сторони. Давайте потренуємося. Знайдіть і озвучте, будь ласка, позитивні моменти в наступних ситуаціях:
1. Ви збираєтеся на роботу, погода зустрічає вас проливним дощем.
2. На роботі затримали зарплату.
3. У вас немає грошей, щоб поїхати куди-небудь у відпустку.
Учасники обговорюють для кожної ситуації свої позитивні моменти. Кожен по черзі промовляє ці моменти. Учасник, що вказав більш п’яти позитивних моментів, в кожній запропонованій ситуації, вважається "ловцем блага".
15.Робота в групах. Вправа «Позитивне мислення»
Інструкція: Тобі під силу розірвати ланцюг самопідтримки стресу, зменшивши негативні думки на позитивні. Позитивне (оптимістичне) мислення послаблює емоційне напруження, допомагає знайти ефективне рішення і діяти відповідно до обставин.
Вам потрібно змінити негативні думки на позитивні.
Негативні думки, які поглиблюють стрес:
«Я зроблю все, що в моїх силах, а коли не вийде, я це переживу»)
Отже, формула позитивного мислення звучить приблизно так: «Було б добре, якби ми завжди отримували те, що хочемо. Ми робимо для цього все можливе. Та якщо, попри наші зусилля, бажання не здійснюється, ми почуваємося трохи розчарованими, але не впадаємо у відчай, не панікуємо, не зневажаємо себе чи інших людей».
16. Гра « Чарівна скринька»
Учасникам пропонується дістати по одній записці з чарівної скриньки, яка підкаже їм, що на них чекає сьогодні або що їм потрібно зробити найближчим часом.
Варіанти побажань:
- Найближчим часом тобі особливо пощастить!
- Життя готує тобі приємний сюрприз!
- Настав час зробити те, що ти постійно відкладаєш на потім!
- Люби себе такою, яка ти є - єдину і неповторну!
- Обов'язково зроби собі подарунок, ти цього заслуговуєш!
- Що б ти не робила, радість і спокій завжди будуть поруч!
- Найближчий місяць твій! Робота чи відпочинок - вирішувати тобі!
- Всі твої бажання і мрії реалізуються, повір у це!
- Не віриш у казку? А даремно...щось чудове і чарівне готує тобі зима!
- Просто необхідно влаштувати собі святе, покликати добрих друзів і добрих колег!
- Давно не приділяла собі часу? Салон краси або просто ароматна ванна порадує тебе!
- Не бійся своїх бажань, їх виконання дає нові життєві ресурси!
- А чи часто ти задоволена своїми вчинками? Якщо ні, то обов'язково знайди привід пишатися собою!
- Заглянь всередину себе, там є все те, що тобі так імпонує в інших людях!
- Ти потрібна, тебе люблять, тобою захоплюються і пишаються. Дорожи цим!!!
- Усередині кожної людини є хоча б одне маленька, але позитивна якість. Побач її!
17. Вправа "Кошик порад" ( кошик, надруковані поради) . Учасники по черзі достають з кошика поради та читають вголос.
1. Регулярно висипайтеся.
2. Спробуйте говорити і ходити повільніше.
3. Більше гуляйте на свіжому повітрі.
4. Складайте список справ на сьогодні.
5. Ставте перед собою тільки реальні цілі.
6. Виділяйте в день хоч би одну годину для себе.
7. Посміхайтеся і говоріть собі компліменти, дивлячись в дзеркало.
8. Розкажіть про свої неприємності близькій людині.
9. Постарайтеся злічити про себе до десяти.
10. Приготуйте чашку теплого чаю з трав, прийміть теплу ванну або душ.
11. Уникайте зайвих обіцянок, оцініть свої можливості.
12. Знайте свої підйоми і спади настрою.
13. Живіть сьогоднішнім днем, не вимагайте занадто багато чого для себе.
14. Згадайте свої відчуття, коли все було добре.
15. Не намагайтеся догодити усім - це не реально.
16. Пам'ятайте, що Ви не самотні.
17. Будьте оптимістом! Це допоможе знаходити в житті куди більше радості, ніж смутку.
18. Не кваптеся приймати які-небудь рішення. Спочатку заспокойтеся.
19. Прийміть свою невдачу! У кожної людини є свої достоїнства і недоліки.
20. У будь-якому мінусі шукайте плюси.
13. Релаксація "Формула любові в собі"
Притча: Колись давно старий індієць відкрив своєму онукові одну життєву істину. В кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло - заздрість, ревнощі, грубість, агресію. Інший вовк представляє добро - світ, любов, вірність, чуйність. Маленький індієць, зворушений до глибини душі словами діда, на деякий час замислився, а потім запитав: - А який вовк у кінці перемагає? Старий індієць посміхнувся і відповів: - Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш".
Я дуже сподіваюся , щоб після нашого заняття, у вас не було сумніву в тому, якого вовка в собі вам треба годувати! Інакше цю думку можна виразити так: ніщо не навчить жити, ніщо не змінить, ніхто не допоможе бути щасливим, тільки я сам можу змінити себе і своє життя. Ніяка техніка не встановить гармонію в душі. Душевні рухи завжди йдуть попереду, техніка тільки формує їх. Згадайте відомий мультфільм про маленького сіренького ослика, якому набридло бути осликом. І він став спочатку метеликом, потім, якщо не помиляюся, пташкою, потім кимось ще... поки, нарешті, не зрозумів, що для нього самого і для усіх інших буде краще, якщо він залишиться маленьким сіреньким осликом. Тому, прошу вас, не забувайте щодня підходити до дзеркала, дивитися собі в очі, посміхатися і говорити: "Я люблю тебе (і називати своє ім'я) і приймаю тебе такою, яка ти є, з усіма чеснотами і недоліками. Я не боротимуся з тобою, і мені абсолютно немає чого перемагати тебе. Але моя любов дасть мені можливість розвиватися і удосконалюватися, самій радіти життю і приносити радість в життя інших".
Щодня Бог посилає нам– разом з сонцем– можливість змінити те,
що робить нас нещасними.
І щодня ми намагаємося прикинутися,
ніби не помічаємо цієї можливості.
П. Коельо
ІІІ.Підбиття підсумків
1. Очікування «Зірка мрій»
Кожен учасник підходить до плакату із зірочками, називає свої емоції після заняття, повідомляє, чи справдилися очікування, і якщо справдилися, переклеює свою зірочку на землю. Таким чином, зірка, що впала, здійснює бажання учасника
2. Завершення тренінгу.
Притча
Високо в темному небі, на одній величезній зоряній галявині жили - були зірки. Було їх дуже багато, і всі зірки були дуже гарними. Вони світилися й іскрилися, а люди на землі щоночі любувалися ними. Всі ці зірки були різних кольорів. Тут були червоні зірки, і тим, хто народжувався під їхнім світлом, вони дарували сміливість. Тут були сині зірки - вони дарували людям красу. Були на галявині й жовті зірки - вони обдаровували людей розумом, а ще на галявині були зелені зірки. І всі люди, хто народжувався під їхнім світлом зелених променів, ставали дуже добрими.
І от одного разу на зоряному небі щось спалахнуло! Всі зірки зібралися подивитися, що ж відбулося. А це на небі з'явилася ще одна маленька зірочка. Але була вона абсолютно... біла! Оглянулася зірочка навколо й навіть замружилася: скільки прекрасних зірок навколо - прошептала вона. “А що ти даєш людям?”- запитали її інші зірки. У відповідь вона задумалася....
- Я знаю, що серед всіх присутніх немає таких зірок, які були б безбарвними. Я бажаю вам «світитися» завжди й скрізь!
Висновок: У кожного в душі величезний захоплюючий світ. Усі знання, досвід, вміння, які вже отримано, привели нас туди, де ми зараз, власне, й перебуваємо. Продовжити свій шлях розвитку та зростання допоможе пошук нового,іншого, відмінного. Усе, що від нас вимагається – прагнути розвивати свої можливості. Чого я вам бажаю!
Психолог: Дякую всім за участь. Бажаю здоров’я та успіхів!