Тренінг«Гармонія в колективі - успіх у справі»

Про матеріал
Даний методичний матеріал містить розробку тренінгу для педагогічних працівників закладу позашкільної освіти,метою якого є згуртування педагогічного колективу, розвиток комунікативних навичок , впевненості в собі, доброзичливого ставлення один до одного. Виконуючи вправи тренінгу , педагоги вчаться розуміти один одного. Тренінг мотивує педагогів до рефлексії , оволодіння механізмами комунікативної компетентності.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

                           Тренінг

«Гармонія в колективі - успіх у справі»

 

 

 

 

 

                                                                                        Розробила:

Методист КЗ СБШ

Костюк О.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Тренінг спрямований на згуртування педагогічного колективу, розвиток комунікативних навичок , впевненості в собі, доброзичливого ставлення один до одного. Виконуючи вправи тренінгу , педагоги вчаться розуміти один одного. Тренінг мотивує педагогів до рефлексії , оволодіння механізмами комунікативної компетентності.

      Завдання тренінгу:

- формування сприятливого психологічного клімату;

- знаходження схожих рис учасників групи для покращення взаємовідносин у колективі;;

- усвідомлення кожним учасником своєї ролі, функції у групі;

- підвищення комунікативних навичків педагогів;

- розвиток впевненості та віри у завтрашній день;

     Необхідні матеріали:

 Аркуші формату А-4,степлер,тематичні малюнки, клей, букви абетки, кольорові  олівці, ножиці.

 Спокійна музика  - релакс

 

Доброго дня , дорогі мої колеги.

     Думаю, усі ви погодитись з твердженням , що  наше життя -це не тільки  свято чи монотонні будні. Це ще й цікава робота, що приносить задоволення, нові враження, і, звичайно ж заробіток. На роботі проходить третина свідомого життя кожної людини. І те, в яких умовах протікає наша трудова діяльність , як складається загальна психологічна обстановка в колективі, якими є ділові та особистісні взаємини між членами колективу-все це, має великий вплив на результати праці і життя кожного з нас.

    Як ви вже зрозуміли, сьогодні у нас психолого-педагогічний тренінг і говоритимемо ми про психологічний клімат колективу, про важливість згуртованості. Усі ми знаємо, що психологічний клімат-це міжособистісні відносини ,типові для трудового колективу, які визначають його основний настрій. В одному кліматі людина може розквітнути, в іншому-зів’янути. Те ж саме можна сказати і про психологічний клімат : в одних умовах люди відчувають себе комфортно , прагнуть максимально реалізувати свій потенціал в іншому-навпаки, не відчувають будь-якого задоволення від роботи.

      Будівництво психологічного клімату ,згуртованості колективу чи не найголовніша справа не тільки адміністрації, а й кожного працівника.

      Який же на вашу думку клімат називають сприятливим?

(тренер на дошці чи ватмані записує відповіді учасників)

        Так, це-  клімат , де панує:

-  атмосфера доброзичливості , довіри, підтримки

- теплі, дружні відносини, доброзичливість, взаємодопомога

-  працюючі готові до роботи, виявляють творчість і досягають успіху

-  є відповідальність за справу навіть без контролю

- кожен захищений, відчуває причетність до всього ,що відбувається в   колективі

- активний і вільний у своїх судженнях та висловлюваннях

    Український психолог Н. Коломінський розробив схему ,де враховано основні чинники, що зумовлюють задоволеність людей виконуваною роботою, а також взаємний вплив різних компонентів. Така схема більш цікава для керівника, бо допомагає запобігти конфліктності в колективі.(демонстрація схеми)

       Якщо б я запропонувала  за 10 бальною шкалою оцінити морально-психологічний клімат нашого колективу яку б оцінку ви поставили?

       Добре, це означає, що між нами існує взаємна симпатія ,толерантність ,терпимість один до одного , повага, враховуються думки колег, є пошук узгодженості  в роботі.

 

Саме про це я пропоную сьогодні з вами поговорити

Перш ніж розпочнемо нашу роботу прошу вас виконати вправу

«Незакінчені речення»

Мета: дати можливість учасникам визначити свої очікування  Час-10 хв.

Матеріали :аркуші паперу, з 3-ма незакінченими реченнями

- від тренера я сьогодні очікую…..

- від себе очікую….

- від інших учасників очікую….

Після цього, як учасники закінчать речення, тренер забирає аркуші у них. В кінці тренінгу він повернеться до цього завдання, щоб з’ясувати чи справдились очікування учасників тренінгу.

2 вправа

Гра «Я-фруктове дерево»

Уявіть ,що ви потрапили в райський сад. Перед вами –сотні фруктових дерев .Оберіть фрукт з того дерева, який вам найбільше подобається і дайте відповідь на запитання

-Який  я фрукт ?

Свою характеристику подайте через метафору: якби ви були фрукт, то яким?, опишіть сорт, смак, стиглість, колір, форму.

От ми ще більше дізнались один про одного.

 Інформаційне повідомлення

Згуртованість колективу- це поняття, що розкриває особливості міжособистнісних відносин в колективі, єдність ціннісних орієнтацій, єдність цілей і мотивів діяльності в межах спільної діяльності. Дружні контакти під час роботи і після неї, співпраця та взаємодопомога формують хороший соціально-психологічний клімат.

Фактори, що впливають на соціально-психологічний клімат колективу, обумовлені індивідуальними та психологічними особливостями кожного з її членів. Тому для формування соціально-психологічного клімату колективу мають значення не стільки психологічні якості членів, скільки ефект їх поєднання.

Загальна ціль:

  • досягти хороших міжособистнісних  відносин демократичного рівня в колективі, оптимального рівня психологічної сумісності.
  • створити такі умови праці , щоб члени колективу відчували себе «командою»                           

      Однією з ознак команди є згуртованість, підтримка і одночасно вимогливість до себе і інших .Одним з найважливіших показників, що колектив це « команда» -є хороший соціально-психологічний клімат,  тобто такий стан в колективі, коли кожному його члену надаються оптимальні умови для реалізації його здібностей та нахилів .

Вправа «Друкарська машинка»

Мета: розвивати взаєморозуміння у групі

Завдання: Учасникам загадується слово або фраза. Букви, що становлять текст, розподіляються між членами групи. Потім фраза повинна бути сказана якомога швидше.

Вправа «Вавілонська вежа»

Мета : підвищення рівня згуртування і взаємодії в групі ,розвиток невербальної    комунікації.

Ігрова метафора.

            «Всі ми чудово пам’ятаємо міф про Вавілонську вежу. Величезна кількість людей була зібрана для будівництва. Безліч засобів і матеріалів було використано для її зведення. Процес споруди йшов. Але башта так і не була збудована тому, що люди ,які її будували в одну мить стали розмовляти на різних мовах і перестали розуміти один одного.

 А чи сильно змінились за ці тисячоліття люди? Чи можемо ми зрозуміти один одного без слів, не володіючи спільною мовою?

Саме зараз нам це і належить з’ясувати.

Інструкція:

1.Розділяємось на дві команди.

2.Кожна команда може користуватись «будівельним матеріалом»-канцелярськими приладдями, що знаходяться на столі: папір, маркери, клей, стікери, ножиці в необмеженій кількості, але жоден з учасників не може користуватись голосом. За кожне порушення-команда позбавляється одного з видів будівельного матеріалу.

3.На виконання завдання-15 хвилин. У повному мовчанні ви повинні побудувати « Вавілонську вежу»

4.В якої команди вежа вища і міцніша ,та команда і перемогла.

(Тренер може поставити вежі поряд і натякнути, що вони відмінно б виглядали разом.)

Можливі питання для обговорення

-як пройшов процес будівництва?

-що ви відчували ,спілкуючись без слів, тобто не вербально?

-наскільки успішно вдалось виконати завдання і не повторити помилок «стародавніх предків»?

- чи задоволені ви результатом своєї команди А свої власним?

- з якими труднощами довелось зіткнутись?

- що дозволило домовитись, зрозуміти, що і як потрібно робити?

- хто і які функції брав на себе?

- хто був виконавцем, а хто генератором ідей?

- як ви думаєте ,що змінилось би ,якщо б можна було говорити?

Перегляд відео-фільму 3D анімація «Одна сім’я. Їжа для всіх»

 https://youtu.be/qhU5JEd-XRo

За основу сюжету взята стародавня історія про голод, яка яскраво демонструє ,що коли кожен нагодувати лише себе то голодують всі. А якщо кожен піклуватиметься про ближнього то знаходяться способи нагодувати всіх голодних. Однак це не єдина інтерпретація

!

     Отож ,як ви зрозуміли робота у команді в більшості випадків значно важливіша за індивідуалізм. Поєднавши зусилля ,можна досягти будь-якої мети.

       Дорогі колеги. А зараз я пропоную встати тим, хто ні разу в житті не був в конфлікті. Хто не знає і не уявляє собі, що таке конфлікт….Після осмислення членами групи, що таких людей немає, пропонується подумати з чим асоціюється слово «конфлікт»?

    Тренер групи записує на дошці слово «конфлікт», члени групи по черзі називають слова, які асоціюються в них із цим словом(наприклад: боротьба, зло, агресія).Ці слова записують на дошці. Потім спільними зусиллями виділяються слова, які мають позитивний ,а які негативний заряд. Позначають їх –«+»,»-«.Висновок робить тренер разом з учасниками. Висновок: Переважно конфлікт-викликає дискомфорт, дисгармонію, тривожність, якщо наша реакція на конфлікт пригнічує вас, сковує, віддаляє від друзів, рідних, колег-необхідно змінити нашу внутрішню установку стосовно конфлікту. Бо  насправді конфлікт-це діалог, взаємодія, джерело розвитку нових стосунків, бачень , гармонії.

    Вправа «Перетворення свинцю на золото».

         Перший учасник звертається до сусіда зі словами: »конфлікт-це погано, тому, що…»і продовжує думку, чому конфлікт несе негатив ,той до кого звертались із словами відповідає:» Так, це погано, але…»й намагається знайти який позитив у конфлікті, наступний учасник знову висловлює негатив про конфлікт. Вправа продовжується поки коло не замкнеться.

    Висновок:

-конфлікти показують проблеми, які мають бути вирішені.

-конфлікти звертають увагу на те, що нам треба змінюватись.

-конфлікти розкривають наші прагнення і бажання.

-конфлікти з’ясовують ,хто ми є, а також допомагають нам зрозуміти іншу людину.

 

         А зараз я пропоную пройти

                                      тест «Чи конфліктна я людина?»

Тренер зачитує питання тесту і варіанти відповідей. Варіантів відповідей є три: а, б, в.

1.У громадському транспорті почалася суперечка, Ви:

А) не втручаєтесь

Б) висловлюєтесь коротко

В) активно втручаєтесь

2.Чи часто Ви виступаєте з критикою до своїх колег :

А) не виступаю

Б) рідко, коли маю підстави .

В) часто, по будь- якому приводу.

3.Чи часто сперечаєтесь з друзями:

А) не сперечаюсь

Б) лише з принципових питань

В) часто

4.Як ви реагуєте на порушення у черзі?

А) мовчу

Б) роблю зауваження

В) проходжу вперед і спостерігаю за порядком

5.Недосолена страва, ваша реакція:

А) промовчите

Б) досолите самі

В) відмовитись від їжі

6.Вам наступили на ногу, ваша реакція:

А) промовчите

Б) зробите зауваження

В) висловите всі свої емоції

7.Вам не подобається подарунок. Ви

А) промовчите  

Після підбиття балів

А-4 бали; Б-2 бали; В-0 балів зачитується ключ до тексту:

22-32 бали -Ви тактовні і миролюбні, спритно йдете від суперечок і конфліктів ,уникаєте критичних ситуацій . Вислів «Платон мені друг, але істина дорожче »ніколи не було Вашим девізом .Може бути ,іноді вас називають пристосуванцем. Наберіться сміливості, якщо обставини вимагають висловитися принципово, незважаючи на особи.

12-20 балів .Ви славитесь людиною конфліктною. Але насправді ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу і всі інші засоби вичерпані. Ви твердо відтворюєте свою думку ,не думаючи про те, як це позначається на вашій кар’єрі або приятельських стосунках. При цьому не виходити за рамки конкретності, не принижуйтеся до образ. Все це викликає до вас повагу.

До 10 балів. Спори і конфлікти –це повітря, без якого ви не можете жити. Любите критикувати інших, але, якщо чуєте зауваження на свою адресу, «можете з’їсти живим». Ваша критика – заради критики. Ваша нестриманість відштовхує людей. Чи не тому у вас немає справжніх друзів? Словом намагайтесь перебороти свій безглуздий характер.

А наш тренінг добігає до завершення і хотілось би закінчити його на позитиві.

Ото ж наступна наша вправа-

Вправа  «Колаж бажань»

Мета: підтримка позитивного психологічного клімату у групі, розвиток вміння розуміти власні бажання та відчувати потреби іншої людини.

Матеріали: листок ватману ,клей, кольорові олівці.

Хід вправи: Ми сьогодні навчились взаємодіяти ,допомагати один одному і підтвердили, що ми справжній, згуртований колектив. А зараз давайте кожен з вас намалює ,або наклеїть побажання нашому освітньому  закладу та, власне, усьому колективу.

І на останок притча…

                              Притча

До мудреця підійшов юнак попив води  і запитав:

-Які люди живуть тут?

Старець же у свою чергу запитав у юнака:

-А які люди живуть там, звідки ти прийшов?

-Купка егоїстів з поганими думками, помислами, заздрістю

-Таких ти знайдеш і тут –сказав старий

В той же день інший юнак підійшов до джерела втамувати спрагу, привітався і запитав мудреця

-Які люди тут живуть?

Старець же у відповідь задав таке ж запитання

-А які люди живуть там, звідки ти прийшов?

-Прекрасні, добрі з чистою душею, дружелюбні. Мені так не хотілось з ними розлучатись

-Таких ти знайдеш і тут-сказав старий.

Один чоловік, який був свідком цих розмов, спитав:

-Як ти міг дати дві таких різних відповіді на одне і теж запитання? На що мудрець відповів:

-Кожен із  нас може бачити тільки те, що несе у своєму серці .Добрі ,щирі ,усміхнені люди несуть радість і щастя, егоїсти,   заздрісники відповідно-поганий настрій, розчарування…

        Отже,у наших руках створити у закладі таку атмосферу, в якій всі будуть почувати себе « як вдома», атмосферу психологічного комфорту, атмосферу любові і прийняття. Чого і я Вам щиро бажаю.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Семененко Людмила Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 березня 2023
Переглядів
1358
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку