Тренінг
« Інноваційний потенціал-важливий компонент професійних якостей педагога-позашкільника»
Форма проведення: « Зустріч в інтелект – кафе «Новація»
Розробила :
Методист КЗ СБШ
Костюк О.С.
«Учитися можна тільки весело…
Щоб перетравлювати знання ,
треба поглинати їх з апетитом»
Анатоль Франс.
Мета заняття: в ігровій формі дати можливість педагогічним працівникам проявити свої розумові та творчі здібності; сприяти інтелектуальному розвитку особистості, готовності їх до інноваційних форм роботи .
Обладнання: Приміщення оформлено у вигляді звичайного кафе зі столами, стійкою для бармена, де розміщено словники, книги, методичну літературу , тощо . Перед входом - вивіска «Інтелект – кафе «Новація».
Методист. Добрий день , вельмишановне панство . Я - менеджер інтелект - кафе «Новація», дуже рада бачити вас в цьому залі. Переконана , що сьогодні сюди завітати найбільш творчі , креативні , веселі, із хорошим настроєм особистості, які добре знають свою справу і невпинно йдуть дорогою інновацій, дорогою пошуку себе . В нас ви зможете зустріти унікальні страви, яких ви ніде більше не спробуєте . На кожному столі є меню ,з яким можна ознайомитись. Я всім бажаю приємного і творчого апетиту .
Як ви уже зрозуміли, кафе наше – не зовсім звичайне .У ньому готують смачні та корисні страви, які насичуватимуть ваш мозок . І чим більше страв ви сьогодні скуштуєте, тим більше інтелектуальних калорій отримаєте.
Перш, ніж ми приступимо до роботи , нам потрібно поділитись на групи за кольором,який визначається в процесі індивідуального вибору афоризму, що найповніше відбиває професійне кредо кожного з вас.
Синій колір: Афоризм для вибору: « Крапля довбає не силою, а частотою»
Жовтий колір: «Година роботи навчить більшому , ніж день пояснень»
Зелений колір : «Даруй світло, темрява зникне сама»
Прошу ознайомитись із нашим меню:
1.Сік «Інновація»
2. Презентаційний салат «Олів’є»
3.Салат «Фантазія»
4.Педагогічне асорті «Учитель. Хто він?»
5.Тістечко з родзинками
6.Мультивітамінний фреш «Відчуй смак літа»
7. Десерт « Фініш»
Методист: Дорогі колеги . Методична система сьогодні вимагає не лише формування педагогічної майстерності, що спрямована на вдосконалення знань, умінь і навичок педагога, а й створення умов для реалізації особистих функцій педагога, для підвищення рівня його професійно-особистісного саморозвитку, готовності до інновацій . Освітня реформа тільки тоді матимете успіх, якщо кожен педагог стане реформатором власного щоденного навчального досвіду. Отож, щоб глибше уявити суть поняття « інновація», пропоную Вам сік під назвою: «Інновація» .
Для цього учасники груп, використовуючи кластерний метод, підбирають до кожної літери цього терміну по одному слову , яке асоціюється із інноваційною діяльністю. Прошу презентувати склад вашого «соку». А тепер порівняймо із складом «соку», що є у нашому меню:
І-ініціативність
Н-новизна
Н-неординарність
О-обдарованість
В-волевиявлення
А-альтернативність
Ц-цікавість
І-інформативність
Я-якість
Одна китайська мудрість говорить: «Той, хто почув вітер змін, має будувати не щит від вітру, а вітряк . «Дійсно ,сьогодні, щоб іти в ногу із змінами, що відбуваються в освіті потрібно кожному педагогу планувати свій саморозвиток й коригувати свій інноваційний потенціал,що є важливим компонентом професійних якостей педагога . Пропоную кожному з вас поділитись рецептом вашого «салату» ,який ви приготували на домашнє завдання.
Презентація «Інноваційне «Олів’є» (домашнє завдання):
Презентація інноваційних технологій , зокрема інтерактивних вправ, які використовують керівники гуртків на своїх заняттях.
Практика підтверджує,що позитивне педагогічне середовище складається тоді, коли педагогічні працівники зацікавлені в колективному пошуку розв’язання проблем, в тому, наскільки ви можете йти на компроміс і вмієте домовлятись. Якщо ви уважно ознайомились із нашим меню, то побачили, що ми можемо запропонувати вам ще один салат «Фантазія». Він приготовлений таким чином, що допомагає виявити ваш багатий творчий політ фантазії. Я думаю, він вам припаде до душі . Отже, Інтелектуальна вправа.
Завдання :
З кожної групи обирається по 2 учасники . Учасники під номером 1 виходять за межі нашого кафе , а учасники під номером 2 – залишаються в залі . Учасники отримують відповідні завдання (учасники під номером 1-малюють сонечко, однією ручкою і одночасно з учасником номер 2 , який отримав своє завдання-намалювати хатину . Важливий момент! Завдання виконується мовчки.
А тепер пропоную вам покуштувати спільну нашу страву яка має назву «Педагогічне асорті» (дискусійна карусель) - «Учитель: хто він?»
«…Хочеш усвідомити для чого ти служиш? Порівняй свою службу з погляду суспільних цінностей із професійною службою інших і ти відчуєш ,яке важливе і неповторне твоє життя для суспільства…» Ш.Амонашвілі.
Отже,учитель : хто він?
Завдання :
Почувши ваші відповіді я хочу зачитати уривок з праці Ш.Амонашвілі«…Раніше я порівнював свою професію із професією лікаря. Чи має право лікар помилитися, коли оглядає свого пацієнта і ставить діагноз? Ну звичайно, не має такого права, це зрозуміло…
Потім я порівнював професію педагога з професією актора. Певна річ, педагог повинен володіти п5еревтілюванням, умінням входити в роль.
Спробував я порівняти свою професію з професією архітектора, будівельника. Уявляв, що я , як і вони, так само проектую і будую дитячу душу.
Але незабаром я відмовився від таких думок, оскільки люди цих професій мають справу з неживою дійсністю, яка без опору підкорюється їхній багатій уяві і практичній творчості. Мені ж доводиться спілкуватися з маленькою людиною, яка сама виношує у собі, власні плани, мрії і прагне їх здійснити. Ні, вчитель не архітектор, не інженер і будівельник, бо ця душа не являє собою набору будівельних матеріалів. Вона насправді є живою душею пристрастю, життєдайною і творчою силою. ЇЇ потрібно не будувати, а збагачувати, розвивати, наповнювати ідеалами, переконаннями, прищеплювати її любов до людей природи і життя.»
Методист . А й справді,учитель не має права на помилку,бо в його руках-душі його вихованців ,в той же час учитель-просто людина,зі своїми радощами,печалями і проблемами. Він багатогранний і цікавий, добрий і суворий, непідкупний і справедливий . А ще він має високий інтелект . Саме розвитку ваших інтелектуальних здібностей наше кафе пропонує наступну страву ,яка має назву «Тістечко з родзинками».
Завдання: В запропонованому тексті вам необхідно вставити пропущені слова. Педагоги вчаться ефективно тоді,коли:
1.Мають------------------------ - до навчання
2.Наявне приязне ------------------- середовище
3.Застосовуються методи,що відповідають------------- стилям і способам навчання.
4.Використовуються ----------знання і вміння.
5.Мають почуття------------------------над процесом навчання.
6.Досягають -------------------------
7.Є можливість випробування нових знань---------------------і використання набутих знань.
8.------------------------------в процесі навчання
9.Мають ------------------- ------------- на засвоєння нових знань і вмінь.
10.Можуть побачити використання ------------- знань та вмінь на практиці
11.Наявне ----------------- оцінювання їхньої праці,в т.ч. і матеріальне.
Методист. Прошу презентувати ваші твори. Спробуємо прочитати по одному реченню, наголошуючи на родзинках, та звірити з нашим тістечком (на слайді демонструється текст із вставленими словами ).
Продовжуючи розмову про ваші інтелектуальні здібності, ваш шлях самопізнання,шлях інновацій у вашій роботі скуштуймо вітамінний сік, адже всі ви знаєте,що вітаміни мають неабияку властивість покращувати фізичний стан людини.
Отже, пропоную вам мультивітамінний сік «Відчуй смак літа». Для цього згадаймо , як росте квітка чим живиться її коріння . Проводячи паралель із рослиною , особистість кожного з вас також має своєрідну опору в житті.
Завдання наступної нашої вправи:на підготовлених заздалегідь листках із малюнком квітки написати :
- на пелюстках свої риси характеру,ім’я;
- на листочках - свої вміння;
- на краплинах і в грунті - що живить вас;
- на сонці - чого ви хочете досягти.
Методист . Дуже цікавими були складові вашого соку
Методист . Підійшла до завершення наша зустріч. Тоні Стоквел, освітній психолог з Великобританії ,переконаний: «Щоб вивчити щось швидко і надовго,треба побачити ,почути й відчути це». Тож прошу вас,дорогі колеги залишити зображення ваших долонь, як знак спільної праці й символу єдиної справи, котру творимо.
Вправа Десерт « Фініш». На аркуші паперу обведіть свою долоню. Кожен палець-позиція ,за якою пропоную вам висловити своє враження від нашої зустрічі:
- великий палець – було --------------
- вказівний - я отримала---------------------
- середній – було складно--------------------
- безіменний – психологічна атмосфера була ---------------
- мізинець – було недостатньо ---------------------
Методист. Прошу бажаючих висловити свої думки,а усіх – після виступів прикріпити свої намальовані долоні на стіні «Інтелект-кафе «Новація».
Дякую усім вам за активність, відвертість, за вміння співпрацювати. На все добре і до нових зустрічей!