Тренінг особистісного росту " Хочеш змінити світ- почни з себе."

Про матеріал

ТЕМА. Хочеш змінити світ- почни з себе.

МЕТА: ознайомити учнів з формами переживання почуттів, розвивати навички діагностики емоційного стану іншої людини та вдосконалювати навички виявлення своїх по­чуттів, практичне використан­ня отриманих знань, засобів керування емоціями.

Обладнання: мультимедійний проектор, відео та аудіофрагменти, капелюшки «Боно», фломастери, стікери, склянка з водою, сіль, перць.

Учасники сидять за кольоровими столами згідно теорії Едварда де Боно .

Перегляд файлу

ТЕМА. Хочеш змінити світ- почни з себе.

МЕТА: ознайомити учнів з формами переживання почуттів, розвивати навички діагностики емоційного стану іншої людини та вдосконалювати навички виявлення своїх по­чуттів, практичне використан­ня отриманих знань, засобів керування емоціями.

Обладнання: мультимедійний проектор, відео та аудіофрагменти, капелюшки «Боно», фломастери, стікери, склянка з водою, сіль, перць.

Учасники сидять за кольоровими столами згідно теорії Едварда де Боно .

 

Хід тренінгу.

 

1. Гра-вітання «Вітаннячко»

Учасники вітаються один з одним, використовуючи ритуали привітан­ня, прийняті в різних культурах.

1.Кожна група отримує завдання привітатися з іншими, використовуючи жести привітання, прийняті в різних на­родів.

Варіанти вітання:

обійми і потрійний поцілунок по черзі в обидві щоки (Росія);

легкий уклін зі схрещеними на грудях руками (Китай);

рукостискання і поцілунок в обидві щоки (Франція);

легкий уклін, долоні складені перед чолом (Індія);

легкий уклін, руки і долоні випростані по боках (Японія);

поцілунок у щоки, долоні лежать на передпліччях партнера (Іспанія);

просте рукостискання і погляд в очі (Німеччина);

м'яке рукостискання обома руками, торкання тільки кінчиками пальців (Малайзія);

потертися один об одного носами (ескімоська традиція).

Зігнута рука в передпліччі , стискання кулачка зі словаим «Чао» (Італія);

Ліва долонь притиснута до грудей, права рука зігнута в лікті з випростаною долонею вверх, зі словами «Хао» (традиція  опачо)

2. Повторення правил роботи в групі.

Учні зачитують правила записані на ватмані.

1.  Участь у вправах і виконанні завдань на добровільній основі.

2.  Стислість і конкретність у передачі почуттів і думок.

3.  Не оцінювання. Не давати оцінку виступу, якщо людина сама про це не попросить.

4.  Конфіденційність. Не можна поза заняттями обговорю­вати те, що довідалися одне про одного.

5.  Я-висловлювання. Говорити від свого імені і про свої почуття.

6.  Говорити по черзі, не перебиваючи, поважаючи думку співрозмовника. Один говорить — усі слухають.

7.  Прийняття. Приймаємо себе та інших членів групи таки­  ми, які вони є.

  1.  Інформаційне повідомлення.

На­певно, кожний з нас може пригадати події свого життя, від яких нас охопить смуток, або навпаки, захочеться співати чи сміятися. Взагалі, будь-яка подія в житті викликає в нас певні почуття та емоції, не залишає нас байдужими. Сьо­годні  ми продовжимо бесіду про те, які бувають почут­тя, емоції; як розпізнати емоційний стан людини за її зовнішнім виглядом; чи по­трібно контролювати наші почуття та як це можна зробити, а допомагатимуть нам у цьому кольрові капелюшки Едварда де Боно.

Хочеться розповісти вам одну історію. Вона відбулася з 13-річною дівчинкою. Була ця дівчинка вразливою, тонко все відчувала та писала вірші.

«А в моем государстве Апрель —

Люди строят воздушные замки.

А в моем государстве Апрель

Удивленными смотрят глазами...»

Ця дівчина з раннього дитинства була прикута до ліжка. Поліомієліт паралізував ногу та хребет. Але вона не втратила юного запалу та бажання жити... Вона нібито жила за всіх дітей, пильно стежила за ними, пережива­ла все, що відбувалося. Свої обмежені можливості вона компенсувала загостреною чутливістю та емоційністю.

Одного разу, захоплена нестямною пристрастю злетіти до своїх по­вітряних замків, вона підвелася та пішла... Лікарі не могли пояснити цей феномен — в її коліні був повністю атрофований нерв. А дівчина все одно рухалася! Незабаром вона відмовилася від милиць. Сьогодні вона, Інна Лісова, художник, поет живе в Києві, пише чудові картини та вірші.

Ось наскільки сильними можуть бути емоції та почуття. У своєму повсякденному житті ви багато разів чули та використовували ці слова. Давайте спробуємо визначити, що це таке.

Почуття — внутрішнє ставлення людини до того, що відбувається в її житті.

Емоції— тимчасове переживання якогось почуття.

Почуття тривають довше, ніж емоції (любов — почуття; радість, страж­дання, інтерес — емоції).

Як ви гадаєте, навіщо нам потрібні емоції, чи можна обійтися без них? (Відповіді учнів.)

За допомогою емоцій людина оцінює інформацію, яка надходить до мозку; це дає змогу швидко прийняти рішення, зрозуміти, наскільки «ко­рисна» чи «небезпечна» ситуація, в якій знаходиться людина.

4. Прогноз погоди.

Мета: бувають дні, коли ви почуваєтеся «не у формі», вам  необхідно побути наодинці з самим собою. Може, ви надто рано встали і почуваєтеся зле, може, щось зіпсувало вам настрій. І тоді цілком нормально, якщо інші залишать вас на якийсь час у спокої, щоб ви змогли відновити свою внутрішню рівновагу.Але не часто інші не помічають цього і хочуть контактів, спілкування… Такі події можуть викликати в нас ще більше розчарування, злість, агресію…

Якщо з вами трапиться таке, ви можете дати зрозуміти, що вам хочеться побути на самоті, щоб до вас ніхто не підходив. Зробити це мож­на так: ви можете показати однокласникам свій «прогноз погоди». Тоді всім буде зрозуміло, що на якийсь час вам потрібно дати спокій.

Візьміть аркуш паперу й фломастери, створіть малюнок, що відпо­відатиме вашому настрою в таких випадках. Або просто напишіть велики­ми літерами слова «штормове попередження». Таким способом ви мо­жете показати іншим, що у вас зараз «погана погода» і вас краще не зачі­пати. Якщо ви відчуваєте, що вам хочеться спокою, ви можете покласти такий аркуш перед собою на парту, щоб усі знали про це. Коли ви відчує­те, що вам краще, можете «дати відбій». Для цього намалюйте невелику картинку, на якій через дощ і хмари починає виглядати сонце, або по­кажіть своїм малюнком, що для вас сонце уже світить щосили.

Учні створюють свої прогнози погоди.

5. Модельована ситуація.

Психолог запрошує двох учасників , які розігрують модельовану ситуацію.

« Зустрілися дві подруги. Оля і  Аня. Оля  розповідає цікаву історію про «диво-сигарету», яку їй учора пощастило отримати від однокоасника. Пропонує разом її спробувати, обіцяючи неймовірні відчуття і відкриття чогось нового й загадкового. Після категричної відмови Ані , подруги   сваряться».

У розігруванні модельованої ситуації важливо якомога реальніше відтворити бажання вплинути, переконати, здійснюючи психологічний тиск на подругу і маніпулювання.

  1.  «М*ясорубка»

Анліз ситуації  групою через призму кольорових капелюшків Едварда де Боно .

Завдання: проаналізувати дії обох подруг.(Учні об*єднані у групи за ознакою кольорового капелюшка. Кожна група дає свій аналіз згідно умови капелюшка)

Білий капелюх:         інформація.

Оля : у мене є «диво-сигарета», яка може дати чудові відчуття. Але я не скнара і хочу поділитися з подругою – вдвох веселіше.

Аня : є можливість спробувати «диво-сигарету», але це небезпечно для здоров*я, але я можу посваритися з подругою.
Жовтий капелюх:  позитив.

Оля: поспілкувалася з «крутим» однокласником, який може дістати все; спробую щось нове , поділюся з подругою; неймовірні відчуття і відкриття чогось нового й загадкового.

Аня : спілкування з подругою, побачити «диво-сигарету»

Чорний капелюх:     критика.

Оля : про це можуть дізнатися вчителі, це може зашкодити здоров*ю, невідомо як «диво-сигарета»  вплине на поведінку.

Аня: про це можуть дізнатися вчителі, це може зашкодити здоров*ю, невідомо як «диво-сигарета»  вплине на поведінку, можна посватирися з подругою.

Червоний капелюх: емоції.

Оля: цікаво, весело, настирлявість, злість , роздратування, образа.

Аня: страх, цікавість, відраза , сум.

Зелений капелюх:   креативність. 

Оля :  малюнок –карикатура на дівчину з сигаретою

Аня : малюнок дівчина з прапорцем і емблемою ЗСЖ-здоровий спосіб життя

Синій капелюх:     організація процесу.

Оля: Не все що «круто» є хорошим, і це може призвести до втрати погруги.

Аня : здоров*я- цінніше за будь-які новинки, і, можливо, це не справжня подруга.

7. Вправа «Напруження»: стуліть сильно, наскільки зможете, свій кулак та три­майте так, доки я буду рахувати. Ви помітили, як без вашого впливу роз­тискається рука, автоматично розслаблюються м'язи. Те саме після вели­кого навантаження відбувається і з організмом.

8. Гра-розминка «Ураган»

        Ведучий попереджає: якщо учасники почують слово «ураган» у будь-якому контексті, то мають якомога швидше пересісти на інше місце. Ведучий розповідає якусь історію.

Наприклад, учорашній день був сонячний і тихий, світило сонце, дув легкий вітерець. Ніщо не вказувало на зміни, хоча прогнозували дощі, пориви вітру й навіть можливість урагану. Та хіба думаєш про ураган, коли на вулиці все тихо і спокій­но. Приємний вітерець дме в обличчя, шелестять листочки. «Який ураган?» — думаєш знову ти. Але ураган почався! Налетів зненацька. Він завжди приходить зненацька —- ось такий він, ураган... Спочатку настає мить абсолютної тиші. Потім вітер сильнішає. Його швидкість збільшується. Починається ураган. Але як швидко він починається, так зненацька й минає, лама­ючи все навколо.

Гра «Ураган» закінчилася. Чи немає урагану у ваших думках і почуттях?

  1. Вправа  «Аукціон»

А зараз давайте зіграємо в гру «Аукціон». Вона допоможе кожному  обдумати правильність виборів , які ми робимо протягом життя. (Роздають по 10 кружечків кожному учню.)

Напишіть на кожному кружечку своє ім'я. Протягом наступних кількох хвилин ці 10 кружечків будуть уособлювати вас і гратимуть роль символічних грошей, тобто засобу, за який можна купити певний товар. Через хвилину перед кожним постане вибір: витратити чи заощадити свої папірці, тобто себе самого, частину себе. На продаж будуть виставлені різноманітні «товари» по парі. Правила гри не дозволяють купити обидва товари одно­часно, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що коли закінчаться ваші кружечки, вже нічого не можна буде купити.

Всі покупки можна робити лише тоді, коли «товари» пропонуються на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж уже виставлено наступну пару. (Пропонується «товар», який написаний на окремих аркушах. Ціна купленого товару вказується в кількості кружечків, які треба віддати за нього покупцю.)

1) чудова квартира (1 папірець);

     новий автомобіль на вибір (1 папірець);

2) повністю оплачена поїздка на канікули (терміном на один місяць) у будь-яку країну світу разом з другом (2 папірці);

    повна гарантія того, що людина, з якою тобі хотілося б одружитися просто сьогодні, обов'язково одружиться з тобою в недалекому майбут­ньому (2 папірці);

3) стати найпопулярнішою людиною серед своїх товаришів терміном на два роки (1 папірець);

    мати одного справжнього друга (2 папірці);

4) закінчити престижний університет (2 папірці);

    заснувати прибуткову компанію (2 папірці);

5) мати здорову сім'ю (3 папірці);

    здобути всесвітню славу (3 папірці);

(Після завершення вибору з цієї пари оголосити: тим, хто обрав сім 'ю, повертають 2 папірці назад як винагороду.)

6) можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 папірець);

    відчуття задоволення протягом усього життя (2 папірці);

7) п'ять років безмежної фізичної насолоди (2 папірці);

    любов та повага людей, що є для тебе найдорожчими (2 папірці);

(Ті, хто обрав п 'ять років насолоди, повинні додатково сплатити один папірець (за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку).

8) чиста совість (2 папірці);

     здатність досягти успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 папірці);

9) створити диво для того, кого любиш (2 папірці);

    можливість прожити заново (або повторити) одну дію з власного життя (2 папірці);

10) сім додаткових років життя (3 папірці);

     безболісна смерть, коли настане час (3 папірці).

Наші торги завершені, роздивіться ще раз свої покупки і скажіть:

Яка покупка подобається вам понад усе?

Чи шкодуєте ви, що не зробили якусь покупку?

Чи хотілося б вам поміняти деякі правила гри?

Після обговорення психолог робить висновок: правила гри можна змінити, але життя — це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте у минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передба­чити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Вам завжди бра­куватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Ви повинні будете платити за кожен свій вибір у житті — і часто ця плата буде переви­щувати ваші сподівання.

  1.                   «М*ясорубка»

 Білий капелюх:         інформація. Важливіть здійснення виборів у життя.
Жовтий капелюх:  позитив. Можна вибрати те, що більше до душі, Обдумати варіанти, заощадити сили.

Чорний капелюх:     критика. Можна розтратити  себе самого або частину себе, розтрати гроші .

Червоний капелюх:  почуття. Це весело, відповідально

 Зелений капелюх:   креативність. 

Життя прожить  – не поле перейти.

У кожного із нас свій вибір.

Та все у світі створено людьми.

Лиш прикладіть до цього особистий вимір.

Синій капелюх:     організація процесу. Людина сама вирішує  як розпорядитися своїм життям.

  1. Релаксаційна вправа  «Склянка»

Вправа виконується на фоні звучання релаксаційної мелодії.

Нам потрібні:

• склянка води — наша душа (чиста, проста, наївна);

• сіль — грубі, їдкі слова;

• перець — шкідливі звички

• грудка землі — неуважність, бай­дужість.

Жила-була душа. Чиста, прозора, вразлива….

Вона любила цей світ, була закохана у нього. Але мандруючи , зустрічала на своєму шляху багато злості.

Їдкі, грубі слова змушували проливати солоні сльози…...

Образи, сигарети, алкоголь робили її їдкою і пекучою…….

А неуважність та людська байдужість перетворили душу майже на болото…….

Багато часу треба , щоб все це уляглося. Та , навіть , і тоді душа ніколи вже не буде такою чистою, прозорою як колись.

Тому кидаючи злі репліки, приклеюючи жорстокі ярлики на чиїсь життя , подумаймо, чи варте це того, щоб залишити болючі шрами у чужій душі?

Бо варто лише легенько збовтати і все підніметься на поверхню. І знову – сварки, стреси , образи….

Життя дається людині тільки один раз. І саме від нас залежить чи буде воно чистим і прозорим, чи перетвориться на болото. Подумайте над цим.

10.  Відеофрагмент «Ти можеш змінити світ»

11. Рефлексія.

 

На бланках зробити меню-замовлення.

Дякую!

Було самачно__________________________________________________________

Хочу ще _____________________________________________________________

 

 

    Вміння розуміти себе, свої емоції, почуття, дає можливість кожному з нас змінити себе і по-іншому побачити світ. Ви майбутнє нас, вчителів, ви – наша старість. Звичайно, що все навколо не досконале. Можна багато говорити лозунгів, проводити акції, але якщо ми хочемо змінити світ- треба почати перш за все з себе.Тільки тоді все вийде.

Я сподіваюся, що знання, отримані сьогодні, вам ще не раз стануть у пригоді.

 

Вірш про нас

Ми емоційні, вразливі, розумні .

Ми хотіли б знати  про все насвіті.

Ми чуємо вітер.

Ми бачимо  небо.

Ми хочемо змінити світ.

Ми емоційні, вразливі, розумні .

Ми уявляємо собі  мрію.

Ми відчуваємо серцем.

Ми торкаємось руками неба.

Ми турбуємось про своє майбутнє.

Ми плачемо від радості.

Ми емоційні, вразливі, розумні

Ми знаємо  як змінити світ.

Ми стверджуємо  себе у всьому.

Ми мріємо  змінити світ.

Ми емоційні, вразливі, розумні

вразливі, розумні

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
9 липня 2018
Переглядів
1897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку