Тренінг для вчителів « Панорама ідей « Шляхи розвитку критичного мислення молодших школярів на уроках математики»»
Мета: ознайомити присутніх з основами критичного мислення, сформувати первинні практичні навички критичного мислення.
Завдання: - дати мотивувальну інформацію про можливості та перспективи критичного мислення;
Цільова аудиторія: вчителі початкових класів.
Обладнання: ручки, аркуші паперу за кількістю учасників, маркер, наліпки у вигляді квіток відповідного кольору.
Хід заняття
Вступне слово
Тренер: Сьогодні ми з вами дізнаємося, що таке критичне мислення, для чого воно слугує і як його розвинути.
Головний сенс критичного мислення простий – вміння керувати власним розумом.
Людина, яка критично мислить, здатна:
- ставити конкретні питання;
- виокремлювати головне;
- визначити потрібну інформацію;
- розпізнавати упереджені судження;
- відокремлювати факти від суб’єктивних думок;
- відокремлювати хибну інформацію від правильної; порівнювати;
- виявляти причинно-наслідкові зв’язки;
- пропонувати варіанти рішень;
- передбачити наслідки;
- знаходити й наводити аргументи;
- робити висновки й перевіряти їх на практиці.
Ще Конфуцій писав : « Перед людиною є три шляхи до пізнання:
шлях мислення – найбільш благородний,
шлях наслідування – найбільш легкий,
шлях особистого досвіду – найбільш важкий.
Не може вчитель навчити мислити критично, якщо сам не вміє цього робити.
В математиці найбільше критичне мислення застосовується при розв’язуванні різних задач ( логічних ), де потрібно знайти «вихід», помислити, щоб , іноді, вибрати найбільш оптимальну відповідь.
Ось одна з них.
Тренер: Увага! Приємна новина! Нам видали премії ( великі ) і ми ( за умовою) повинні витратити її на мандрівку.
Мета: Вона ( мандрівка ) повинна бути корисною і цікавою.
Тренер: Присутніх поділимо на три групи і кожна з них здійснить віртуальну подорож в одне із міст ( Лондон, Париж, Мілан ).
В кожного з вас є асоціації про кожне з них, але «доля» дозволить побувати тільки в одному.
Вибір напрямку подорожі
Тренер: Гроші, які вам надані, ви повинні розраховувати так, щоб вистачило на всю мандрівку і повинні пам’ятати, що вона , за умовою, має бути корисною і цікавою.
( Кожній групі подаються карти з маршрутами: літаком, потягом, автобусом ; ціни на рейси)
і т.д.
Подаються ціни: на проживання в готелях, екскурсії, шопінг.
( Після колективного обговорення учасники коментують про своє рішення і доводять, що їхня мандрівка була найбільш вдалою ). Для цього використовують метод: Незакінчене речення
Наша мандрівка була корисною тому, що …..
Подорож була цікавою тому, що …..
Сенкани можуть складати не тільки гуманітарії.
Кажуть, що математика – суха наука. Але ми переконались сьогодні, що вона може бути різною.
Тому, під впливом сьогоднішнього дня складіть «Сенквейн» ( один із методів критичного мислення ) про математику.
Для рефлекції використаємо « Метод ПМЦ»