Підготувала:
соціальний педагог
Прилуцької гімназії №1
ім. Георгія вороного
Єлпашева В.П.
2018р.
Мета: усвідомлення батьківської ролі, визначення істинних цінностей в своєму житті і реалізація своїх можливостей у вихованні обдарованої дитини, розширення знань про обдарованих дітей, наголосити на характерних особливостях обдарованих дітей.
Завдання:
- посилення ролі сім'ї в виховному процесі,
- покращення стосунків між дітьми та батьками,
- розвиток навичок взаєморозуміння,
- підвищення психологічної компетентності батьків.
Обладнання: дошка, фломастери, аркуші паперу А-4, плакат, на якому намальована вишня, картонні квіти вишні, аудіо запис музики для релаксаційної вправи, картонні вишні, шаблон квітки 8 Люшерівських кольорів, плакат «Правила роботи групи», три аркуші паперу формату А-1, на яких написані початки речень «Як мати я хочу бачити свою дитину...», «Як мати для цього я...», «Як мати я ніколи...», три аркуші фліпчарту, стікери зеленого, червоного, синього кольорів, аркуші білого паперу (5 шт. на кожну команду), маркери, картки з завданнями та визначенням: 1 – дуже важливо, 2
– важливо, 3 – можемо (вплинути) змінити, 4 – не можемо змінити, 5 –
можемо і потрібно вплинути (змінити).
Форма проведення: тренінгове заняття для батьків.
Тривалість заняття: 1 год.
План
Хід проведення:
Привітання
Сьогодні ми зібралися для того, щоб навчитися розуміти обдаровану дитину та підтримувати її у розкритті здібностей та талантів.
1. Вправа «Знайомство» (3хв.)
Мета: акцентувати позитивні якості учасників групи.
Батькам пропонується продовжити речення: « Я мати …Мене звати… Понад усе я ціную в дитині…»
2. Прийняття правил роботи в групі «Правила групи»(2хв.)
Мета: обґрунтувати необхідність вироблення та дотримання певних правил
роботи в групі, що сприятимуть продуктивній тренінговій роботі.
Ресурси: плакат «Правила роботи групи»
Правила:
- говорити по черзі;
- бути позитивними до себе та інших;
- дотримуватись регламенту;
- бути активними;
- працювати у групі від початку до кінця.
3. Вправа « Очікування »
Психолог просить написати на обраній квітки, що саме очікує від тренінгу. Після цього кожен учасник зачитує, що він написав, і приклеює на ватман на якому зображено дерево.
І частина. Вступ.
4.Гра - розминка «Вибери свою квітку» (2хв.)
Обладнання: шаблон квітки 8 Люшерівських кольорів на кожного учасника. Кожен учасник вибирає квітку , яка йому найбільше сподобалась.
Мета: визначення емоційного стану учасників, формування позитивного настрою., познайомити з інтерпретацією кольорів і стану людини в практичній психології.
Значення кольорів:
ІІ. Основна частина. Робота за темою.
5.Інформаційне повідомлення. (3хв.)
В результаті досліджень Н. Лейтеса визначено такі характерні
особливості обдарованих дітей:
• мають хорошу пам'ять, добре розвинене абстрактне мислення;
• як правило, дуже активні й завжди чимось зайняті;
• надто вимогливі до себе, болісно сприймають суспільну несправедливість;
• наполегливі в досягненні результату;
• хочуть учитись і досягають успіхів у навчанні;
• здатні краще за інших займатися самостійною діяльністю;
• спостережливі;
• уміють фантазувати, критично оцінюють навколишню дійсність;
• ставлять багато запитань і зацікавлені у позитивних відповідях на них;
• на уроках більше цікавляться дослідницькими методами
• виявлять інтерес до читання. Мають великий словниковий запас;
• із задоволенням виконують складні завдання;
• завдяки частому звертанню до засобів масової інформації здебільшого вміють видко визначати найбільш важливі відомості, самостійно знайти інформацію;
• краще за своїх однолітків уміють розкрити взаємозв’язки між явищами та їхньою суттю;
• їм притаманне почуття гумору, вони життєрадісні;
• у них перебільшене почуття страху, емоційна залежність.
Типи обдарованості:
• Найкращий учень. Усі його люблять, робить те, що йому скажуть, любить
подобатися.
• Бунтівник. У нього часто виникає стан емоційно-вольового напруження,
Коли щось загрожує досягненню його мети.
Сперечається, з ним важко спілкуватися.
• Підпільник. Знає, що за обдарованість не платять. А навпаки – вимагають.
Тому не прагне «вистрибувати», а прагне бути чк усі.
• Утікач. Не може пристосуватися до вимог школи, вчителів, «випадає» зі
Шкільної системи.
• Цілеспрямований. Незалежний, автономний, знає собі ціну. Найкращий
Тип для розробки індивідуальної програми.
• Двобічний. Відстає або має фізичні вади. Його розглядають як слабкого, не
Помічаючи обдарованості.
6.Вправа «Ми--батьки»(20хв.)
Мета: з'ясувати уявлення про учасників про себе у ролі батьків та визначити
їхні очікування стосовно особистості своїх дітей.
Ресурси: стікери зеленого, синього та червоного кольорів (по одному для
кожного учасника); три аркуші паперу формату А-1, на яких написані
початки речень «Як мати я хочу бачити свою дитину...», «Як мати для цього
я...», «Як мати я ніколи...», три аркуші фліпчарту.
Хід проведення.
Учасники отримують по одному стікеру зеленого, синього та червонного
кольорів. Психолог пропонує на кожному з них продовжити речення
(стосовно своєї реальної дитини):
* на зеленому стікері - «Як мати я хочу бачити свою дитину...»;
* на синьому стікері - «Як мати для цього я роблю...»;
* на червоному стікері - «Як мати я ніколи...».
По закінченню учасники прикріплюють стікери на три аркуші формату А-1 з
написами «Я хочу...», «Я роблю...», «Я ніколи...»
Психолог об'єднує учасників у три групи. Кожна з них отримує чистий аркуш
паперу формату А-1, а також один аркуш з реченнями, зафіксованими на
стікерах певного кольору. Учасникам кожної групи потрібно узагальнити
речення «свого кольору» й підготувати коротку презентацію результатів.
Після презентації проходить обговорення вправи.
Запитання для обговорення.
1. Які думки виникли у Вас під час виконання цієї вправи?
2. Чи замислювалися Ви над шляхами досягання того, що Ви хочете?
3. Чи легко було продовжити речення «Як мати для цього я роблю...» та
сформулювати конкретні дії? Чому?
4. Чи завжди вдається Вам у реальному житті виконувати те, що Ви
задекларували у варіанті закінчення речення «Як мати я ніколи...»? Поясніть
свою відповідь.
7.Релаксаційна вправа «Оновлення»(10хв.)
Мета: зняття психоемоційної напруги.
Сідайте зручно, закрийте очі. Зробіть глибокий вдих і видих… Уявіть собі, що ви стоїте на весняній галявині. До вас доноситься ніжний спів пташок. Теплі промені сонця торкаються вашого чола, потім вони огортають своїм теплом ваші плечі, промінчики сонечка доторкнулись ваших грудей та зігрівають ваше тіло. Ви повільно починаєте вдихати ніжний аромат. З кожним новим вдихом і видихом ви все глибше розслабляєтеся і наповнюєтеся новими свіжими силами. Насолоджуйтеся кожним вдихом солодкого аромату. Раптом подув легенький весняний вітерець. Ви відчули його свіжий подих. Закрапав дрібний, теплий дощик. Постійте під ним стільки, скільки хочеться і потім повільно відкрийте очі.
8.Вправа «Паркан ідей» (10хв.)
Мета: визначити проблеми сучасних дітей та розробити рекомендації для
батьків.
Ресурсне забезпечення: аркуші білого паперу (5 шт. на кожну команду),
маркери, картки з завданнями та визначенням: 1 – дуже важливо, 2 -
– важливо, 3 – можемо (вплинути) змінити, 4 – не можемо змінити, 5 –
можемо і потрібно вплинути (змінити).
Ведуча: Щоб ефективніше працювати з дітьми та сприяти їх розвитку,
пропоную визначити проблеми сучасних дітей у школі, розробити
рекомендації, відносно роботи з дітьми в форматі Нової української школи та
закону України «Про освіту». Кожна група має аркуші паперу, на яких
записує свої рекомендації (завдання написані на листках, хаотично вибирає 1
людина з команди). 1 група – визначає проблеми сучасних дітей, 2 група –
складає рекомендації для педагогів, наставників дітей, 3 група – надає
рекомендації для батьків, 4 група – чого б хототіли від МОІН. Але ви для
себе повинні визначити: 1 – дуже важливо, 2 – важливо, 3 – можемо
(вплинути) змінити, 4 – не можемо змінити, 5 – можемо і потрібно вплинути
(змінити). На писати 5 найважливіших на вашу думку проблем та
рекомендацій.
Хтось один із групи презентує напрацювання – 2 хв. кожна група.
Висновок: Отже, виходячи з того що ми почули, будьте терпимими до ідей,
поважайте допитливість, реагуйте на запитання дитини, адже діти дуже
цікаві і задають багато запитань. Дуже часто, щоб відповісти на них потрібно
не лише володіти знаннями а й проявити неабияку винахідливість.
Для виконання роботи пропоную об’єднаємося у 4 групи. Кожна група має
аркуш паперу, який називається «Паркан ідей» і кожен із вас запише свою
ідею роботи із обдарованими дітьми. Хтось один із групи презентує
напрацювання.
(Розробка пропозицій щодо роботи з обдарованими дітьми і озвучування їх).
ІІІ. Заключна частина Підсумок
9.Вправа «Стигла вишня» (10хв.)
Мета: рефлексія заняття.
Учасникам роздаються вирізані з картону ягоди вишні, пропонується написати на них відповіді на запитання:
Що ви думаєте про заняття?
Що для вас було важливим?
Що вам сподобалось?
Чому ви навчилися?
Учасники обговорюють свої відповіді, почуття і вивішують на плакат, на якому зображено дерево вишні.
Заключне слово.
Закінчується наша зустріч, хочеться сказати велике спасибі всім учасникам нашого заняття і сподіваюсь, що ця зустріч допоможе краще зрозуміти своїх дітей.