Тренінг «Професійне та емоційне
вигорання педагога»
«Усе в твоїх руках…»
Народна мудрість
МЕТА: ознайомити педагогічних працівників з особливостями професійного та емоційного вигорання педагога; розвивати вміння та навички подолання негативних наслідків стресових ситуацій; сприяти емоційному розвантаженню з метою підвищення рівня самооцінки та самоповаги.
ЗАВДАННЯ:
- провести діагностику педагогічних працівників щодо рівня емоційного вигорання;
- зробити теоретичний аналіз досліджень феномену професійного вигорання, його проявів, причин, стадій професійного вигорання;
- визначення шляхів його профілактики та подолання;
- надати практичні поради щодо боротьби з професійним та емоційним вигоранням.
ОБЛАДНАННЯ: епіграф семінару-тренінгу, комп’ютерна презентація, релаксаційна музика, кульки, ватман, піднос, графін з водою, фломастери, олівці, заготівки малюнків квітів, психолого-педагогічні рекомендації.
Хід тренінгу
Вправа 1. «Знайомство». Почнемо зі знайомства. Кожен зі свого місця скаже: «Я хотів би, щоб мене називали в групі … , я очікую від заняття …».
Вправа 2. «Правила». Озвучення і прийняття правил в групі.
Вправа 3. «Асоціації». Відомий факт: третину часу ми присвячуємо домашнім турботам, третину часу ми знаходимося на роботі і третину часу ми проводимо у ві сні. Давайте виконаємо вправу таким чином: кожний озвучить які у нього асоціації викликає слово «РОБОТА» і з чим це пов’язано…
Ми бачимо, що це слово викликає різні асоціації (обговорення).
Які асоціації більш оригінальні, красиві, цікаві ?
Вправа 4. «Повітряні кулі»
Демонструється учасникам три надуті повітряні кулі. Одна надута дуже сильно, друга – дуже слабко, а третя куля – в міру.
Питання для обговорення
Коментар тренера. Дуже часто джерелом проблем є надмірно роздуті побоювання і турботи. «Що буде, якщо я втрачу друга?», «А що, коли я погано справлюся з дорученою мені справою?» До чого призводить така зосередженість на таких негативних думках? У людини псується настрій. Той, хто занадто багато переживає, уже втрачає свою енергію і тому не може знайти в собі сили для вирішення цілком посильних проблем. Той, хто занадто «кипить» від злості, не може знайти в собі сили для позитивного, неагресивного виходу із ситуації.
Вправа 5. «Образ синдрому емоційного вигорання».
Розіб’ємося на групи за допомогою квітів: оберіть собі квітку, яка вам подобається. Після цього об’єднайтеся в групи з однаковими квітками.
Намалюйте синдром емоційного вигорання, намалюйте, як він виглядає. Це можна зробити у вигляді колажу, картини, карикатури або іншим способом.
Обговорення малюнків.
Ми побачили, що ви володієте певною інформацією з даної проблеми, але більш детально ми з нею ознайомимось під час міні-лекції.
Вправа 6. Лекція «Профілактика професійного вигорання».
Під емоційним виснаженням розуміється відчуття спустошеності і втоми, що викликане власною роботою.
Деперсоналізаціція передбачає цинічне, байдуже, негуманне ставлення до людей, з якими працюють. Контакти з колегами стають формальними, знеособленими; негативні настанови, що виникають, можуть спочатку мати прихований характер і виявлятися у внутрішньо стримуваному роздратуванні, яке з часом проривається назовні і призводять до конфліктів.
Професійне вигорання – виникнення у працівників відчуття некомфортності у своїй професійній сфері.
Вправа 7. Анкетування (анонімно).
Є багато різних анкет і тестів для виявлення емоційного і професійного вигорання, я вибрав лише одну найпростішу. Хто не згоден з результатами, зможе їх перевірити за допомогою іншої методики.
Вправа 8. «Умови емоційного комфорту вчителя».
Розділіться на дві групи. Завдання першій групі: Перечислити умови, які необхідні для емоційного комфорту вдома. Завдання дргій групі: Перечислити умови, які необхідні для емоційного комфорту на робочому місці.
Вправа 9. Буклет з рекомендаціями. Вчителям надаються буклети зрекомендаціями щодо профілактики синдрому професійного і емоційного виграння.
Вправа 10. «Квітка побажань». Вам потрібно обрати собі квітку і написати на ній побажання, це побажання може бути будь кому: учасникам тренінгу, колегам, дітям, собі, родичам, уявній людині, будь кому … Після того, як напишите, потрібно згорнути пелюстки так, як я показую. Складіть їх на піднос.
Зараз ми станемо з вами свідками невеличкого дива (доливається повільно вода на піднос і квітка розпускається).
Тож я хотів вам побажати, щоб ваші бажання, які ви загадали, здійснились і розквітли як оці квітки, які розкрились, підживлені водою. Бажаю вам наснаги і успіхів на трудовій ниві. «Усе в твоїх руках» є такий вислів, тому вам вирішувати свою долю і не забувати, що ми працюємо в школі для дітей і заради дітей.
ДЯКУЮ ЗА УВАГУ.