Тренінг «Ти – володар свого життя»
(для учнів 9-11 класів)
Мета: створити умови для осмислення поняття життя, розвивати в учасників бажання знайти своє місце в житті, бути корисним суспільству, формувати активну життєву позицію учнів. розвивати мислення та вміння аргументовано відстоювати власну думку.
Обладнання: інформаційний матеріал: притча про Істину, афоризми видатних людей, легенда «Історія людства»; фліпчарт, маркери, скотч, ножиці, кольорові стікери та олівці, клей, фломастери, вислови про життя:
Тривалість: 1 год 30 хв.
Кількість учасників: 15-20 осіб
Хід заняття:
1. Вправа «Знайомство» (5 хв.)
Мета: визначити ціннісні орієнтації учнів; створити сприятливу атмосферу в групі.
Учасникам пропонується закінчити фразу: «Я ціную своє життя за...».
2. Вправа «Правила роботи» (5 хв.)
Мета: організувати групу, створити умови для успішної роботи. Орієнтовані правила роботи в групі:
3. Вправа «Серце» (очікування учасників) 5 хв.
Мета: навчити дітей визначати власну мету діяльності, мотивувати й усвідомлювати відповідальність за досягнення певних результатів.
На дошці-плакат із зображенням серця. На початку тренінгу учасники пишуть на стікерах - «чоловічках» і прикріплюють біля серця, а в кінці -переносять на серце.
4. Міні-лекція «Життя – це шанс кожного» (10 хв)
Мета: розвивати в учасників бажання знайти своє м місце в житті.
«Доля прихильна до тих, хто здатний триматися на плаву, навіть потрапляючи у вир», - сказав хтось із видатних людей. Любов, милосердя, повага до людей, сила духу – ось ті основні цінності, що ними ви маєте запастися, вирушаючи в життєву дорогу і готуючись до великого іспиту. Якщо ви візьмете цей багаж із собою в життя, то перемога буде за вами. Кожен із нас, мандруючи життям, шукає свою Істину. А щоб знайти її, упізнати, не проґавити свій шанс, варто повчитись у мудрого царя Соломона.
Коли цар Соломон спустився з гори, після зустрічі сходу сонця, люди, які зібралися біля підніжжя сказали:
– Ти джерело натхнення для нас. Твої слова лікують серця. А мудрість твоя просвітлює розум. Ми жадаємо слухати тебе. Скажи нам: хто ми?
Він посміхнувся і сказав:
– Ви – світло світу. Ви – зірки. Ви – храм істини. У кожному з вас Всесвіт. Помістіть розум у серце, запитуйте своє серце, слухайте через свою любов. Блаженні знають мову Господа.
– У чому сенс життя?
– Життя – це шлях, мета і нагорода. Життя – це танець Любові. Ваше призначення – розквітнути. БУТИ – це великий дар миру. Ваше життя – історія Всесвіту. І тому життя прекрасніше за всі теорії. Ставтеся до життя, як до свята, бо життя цінне саме по собі. Життя складається з теперішнього. А сенс теперішнього – бути в ньому.
Обговорення:
– Чого нас вчить ця міні-лекція?
– Що нового дізналися?
4. Вправа «Модель життя» (10 хв.)
Мета: дати можливість усвідомити кожному учаснику, що для них є життя.
Яка асоціація виникає у вас, коли ви чуєте чи промовляєте слово «життя»? Усі відповіді учасників тренінгу отримуються методом «мозкового штурму».
5. Вправа «Як навчитися цінувати життя?» (5 хв.)
Мета: формувати ціннісну систему підлітків як регулятора їхніх вчинків.
Щоб цінувати життя, варто знати дві основні речі:
Якщо керуватися цими важливими міркуваннями, уявляти собі їх реальний практичний зміст, то можна зрозуміти, чому люди хочуть піти з життя.
Щоб цінувати себе і власне життя, ми всі маємо любити себе. Потреба любити - це:
Якщо ці три «потреби» реалізуються в нашому житті більшу частину часу, ми можемо долати проблеми, що постають перед нами.
Підліткам, котрих не люблять, які погано вчаться, які чужі вдома і в школі, дуже важко справлятися з неприємностями, вони почуваються одинокими, нікчемними. Знижується рівень самооцінки, через що такі молоді люди взагалі не можуть вирішити навіть незначні життєві проблеми.
Що важливо для людини в такому стані? Звичайно, друг. Уяви, що ти нічому не радієш, тобі не хочеться жити, тому що «тебе ніхто не любить». Але раптом починаєш відчувати чиюсь ласку, турботу, і знову з'являється радість життя. Іноді чиєсь рукостискання, дружній погляд, посмішка дають відчути, що ти зайняв місце в серці хоча б однієї людини.
6. Вправа «Гімн життя» (15хв.)
Мета: стимулювання потреби старшокласників у самопізнання та самовдосконаленні.
Завдання: створити гімн життю, використовуючи такі слова: життя, думка, радість, щастя. Використовується канцтовари.
Кожна група презентує свою роботу.
Обговорення: Що дало нам виконання даної вправи?
7. Вправа «Твої плани на майбутнє» (15хв)
Мета: розкрити поняття «істина життя».
Тренер пропонує прослухати притчу про Істину. «Один мудрий цар, помираючи, покликав своїх дітей і запитав:
– Що кожен із вас думає про світ?
– Нічого гарного в ньому немає, – відповіли царевичі.
– У ньому зло, жорстокість, образи. Несправедливість, обман…
– Гірко мені від отих слів, діти мої. Бо ж як мож-на жити і правити світом, якщо ваш розум отруєний думками про помсту й образи, а ваше серце несе тягар смутку? Благословляючи вас на царство, я хочу, щоб ви пам’ятали про те, який внесок зробите у цей світ, таким він і буде. Хай один із вас принесе в нього Щастя, другий – Добро, третій – Мудрість, четвертий – Справедливість. І знайте, що Щастя – це не гроші, не влада, не володіння чимось, це стан душі і шукати його треба всередині себе. Добро – це вміння нести у світ свої прагнення і не нав’язувати нікому того, чого бажаєш сам. Мудрість – це не вказувати комусь, яким треба бути, а здатність змінюватися самому. Справедливість – це вміння не оцінювати інших за своїми мірками.
І пішли його діти нести у цей світ Мудрість, Справедливість, Щастя та Добро. Але всі вони пішли по одному, от тому скрізь чогось бракує. Розповів цю історію, помираючи, цар Давид своєму синові Соломону. “
«Я все зрозумів, – вигукнув Соломон, – світ не повинен бути розділений. Я правитиму так, щоб у ньому було все разом: і Мудрість, і Справедливість, і Добро, і Щастя». Так Соломон знайшов Істину».
Завдання: тренер пропонує дати відповідь на запитання (намалювати чи написати): – Які твої плани на майбутнє?
Обговорення:
– Які емоції ви переживали, виконуючи цю вправу?
– Що вдавалося легко, а що викликало труднощі?
8. Проективне речення (5 хв.)
Учням пропонується закінчити речення «За що ми можемо подякувати життю?»
Обговорення. Коментар до вправи: всі відповіді є правильними, критика виключається.
9. Завершення тренінгу. Ритуал прощання. Вправа «Чаша» (10 хв.)
Мета: завершити роботу на емоційному піднесенні.
Продовжити фразу: «Сьогодні на тренінгу мені найбільше сподобалося …
Зворотній зв’язок. Якщо ваші очікування й сподівання від уроку справдилися, то ваші фігурки перемістіть на наше «Серце сподівань».
Учасники беруться за руки. Уявіть, що в центрі у нас велика чаша. Налийте туди повне серце любові, всипте дві пригорщі щедрості, хлюпніть туди ж гумору, посипте добром, додайте якомога більше віри, все це добре перемішайте, намажте на шматок ,відпущеного вам життя і пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму щляху.