Тренінг з елементами квесту розроблений для педагогічних працівників, які працюють з дітьми, беручи за основу виховної роботи Концепцію "Основні орієнтири вихованя"
Тренінг-квест «Виховуємо особистість»
Мета: з’ясувати, наскільки актуальним є документ «Основні орієнтири виховання» в сучасному освітньому процесі; удосконалювати знання та вміння педагогів бути для своїх вихованців цікавими та авторитетними; закріплювати отримані навички культури спілкування, роботи в команді
Реквізит: корзинки, осінні листочки, яблука, горіхи, цукерки, віночок
Проведення тренінгу-квесту
І. Привітання
Сьогодні ми з вами зустрілися для того, щоб у команді з’ясувати, наскільки ми творчі, талановиті та відкриті для спілкування з дітьми, колегами, рідними. Але в ході нашого тренінгу-квесту ми маємо обговорити певний документ і виокремити його основні положення. Тож розпочнімо!
Щоб краще пізнати один одного, покращити настрій, та будувати відносини з колегами на основі поваги і довіри, ми з вами виконаємо невелику вправу. Стаємо в коло.
З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою,
Хто чує мене – кивніть головою,
Хто бачить мене-прошу оком моргнути,
Хто працює з дітьми – ногою тупнути,
Хто найвеселіший-ви всім усміхніться.
Хто ввічливий-сусідові злегка вклоніться.
Щоб нам стати ще ближчими, виконаємо ще одну вправу, яка називається «Ніхто не знає». Почнімо з мене «Ніхто не знає, що я вчора спекла смачний торт». По колу передається м’ячик зі словами: «А чого ми не знаємо про Вас, …»
ІІ. Розподіл в команди
У мене в кошику є осінні листочки. Коли вони опадали з дерев, на них з’явилися побажання. Кожен з вас зараз підійде, вибере листочок до душі і прикріпить собі на праву сторону. Перед вами на столі також лежать розкладені паперові яблучка. Візьміть кожен собі одне і напишіть коротенько, чого ви очікуєте від нашого сьогоднішнього спілкування.
А тепер погляньте на колір листочків, які прикріплені у вас на комірцях і об’єднайся в групи за кольором. Вас має бути три групи: зелені, червоні, жовті. І оберіть собі капітана, секретаря (щоб при нагоді щось записати) і таймера (він слідкуватиме за часом)
ІІІ. Робота в групах
Для того, щоб знати, на що орієнтована наша зустріч, маємо знайти її тематику, вужче – тему. У цій кімнаті зашифровані три слова – кожні команді по слову, які й означатимуть назву теми. Зелені листочки шукають це слово на лівій стінці, жовті – на правій, червоні – прямо. Я роздаю вам конверти, у яких записано завдання.
Зелені!
Прочитайте уривок з поеми Т.Г.Шевченка «Катерина» та знайдіть у ньому зашифроване слово-відповідь.
Кохайтеся, чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі – чужі люде,
Роблять лихо з вами.
Москаль любить жартуючи,
Жартуючи кине;
Піде свою Московщину,
А дівчина гине…
Якби сама, ще б нічого,
А то й стара мати,
Що привела на світ божий,
Мусить погибати.
Жовті!
Прочитайте уривок з поезії Лесі Українки «Подорож до моря» та знайдіть у ньому зашифроване слово-відповідь.
Вже сонечко в море сіда;
У тихому морі темніє;
Прозора, глибока вода,
Немов оксамит, зеленіє.
На хвилях зелених тремтять
Червонії іскри блискучі
І ясним огнем миготять,
Мов блискавка з темної тучі.
А де корабель наш пробіг,
Дорога там довга й широка
Біліє, як мармур, як сніг,
І ледве примітно для ока.
Червоні!
Прочитайте уривок з поезії Андрія Малишка «Сухий пучок пахучої трави» та знайдіть у ньому зашифроване слово-відповідь.
Живе в дощах, у сніжному завої,
Де крики зайця й шугання сови,
Шовкове диво стежки лісової –
Сухий пучок пахучої трави.
Легка, і пружна, і простим простецька,
Захисток птаху і для звіра тінь,
Красо моя, траво моя отецька,
Гонець і свідок літ і поколінь.
Сухий пучок,росою критий зрання,
Тонкі ховаєш карби і сліди,
Як хрещення мого життя й кохання,
Землі і неба, хліба води.
Тема: ОСНОВНІ ОРІЄНТИРИ ВИХОВАННЯ.
Тепер ми з вами знаємо тему, навколо якої і будемо йти далі. У мене в руках сонечко із шістьма промінчиками. В серединку сонечка зараз ми приклеїмо нашу тему, а промінчики поки що почекають свого часу.
Зараз кожна команда має знайти собі місце за столом і продовжимо далі.
Блок 1. Ціннісне ставлення до себе ( Віра в себе)
Що ви зараз відчуваєте? Які ваші дії? Що будете робити далі?
Педагоги обговорюють, діляться думками. Вони мають дійти висновку, що тільки віра в себе допоможе їм здолати всі труднощі.
Коли здається, жити неспромога,
Коли здається, більше сил нема,
Повір у себе і твоя тривога
Розвіється, як марево, сама.
Повір у себе, ти багато можеш!
Не опускай безсилої руки.
Ти сам собі найкраще допоможеш –
Лиш тільки спробуй сам себе знайти.
Ви добре виконали усі завдання і отримуєте ключ. Перший етап ми закінчили.
Блок 2. Ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей
Перед вами фото людей. Вони мають певну систему. Яку саме, ви з’ясуєте, коли спробуєте скласти ці фото у деякій послідовності. Тепер правильно. Ви склали сім’ю, родину. Від її створення до наступності поколінь. Напевне, кожен із нас у своїх архівах має такі фото. Хтось цю історію тільки творить, хтось уже створив, а хтось лише мріє про її створення. У будь-якому випадку, сім’я – це те, з чого починається людина. Куди вона повертається, що допомагає їй у найтяжчу хвилину. Для кожного з нас сім’я – це щось особливе.
У вас є ось такі будиночки. (додаток) Вони символізують отчий дім, затишок. У нього ми поселимо найсокровенніше, що маємо. Складіть своєрідний білий вірш про свою сім’ю. Хай у цьому вашому будиночку завжди панує спокій, благополуччя та радість.
Ви отримуєте другий ключ, який використаєте у кінці тренінгу.
Блок 3. Ціннісне ставлення до праці
У конвертах, які ви відкрили, є фото людей і набір слів. Вам потрібно скласти такий собі пазлик: біля фото людини має бути правильна назва її професії і місця народження.
Амосов Микола Михайлович – лікар, народився у Вологодській області (Росія)
Ахматова Анна Андріївна – поетеса, народилася в Одеській області
Патон Борис Євгенович – інженер-електрик, народився в Києві
Сухомлинський Василь Олександрович – педагог, народився на Кіровоградщині
Маргарет Тетчер – прем’єр-міністр, народилася у Великобританії
Леонардо Ді Капріо – актор, кінопродюсер, народився в Лос- Анжелесі, США
Матвієнко Ніна Митрофанівна – співачка, народилася на Житомирщині
Ектор Ісмаель Хіменес-Браво – шеф-кухар, народися в Колумбії
Осадча Катерина Олександрівна – тележурналіст, колишня модель, народилася у Києві
Яма Владислав Миколайович – танцюрист, народився у Запоріжжі.
Учасники тренінгу роблять висновки про професії.
Наступною буде гра «Крокодил». Капітан команди повинен показати задане слово-професію, а його учасники відгадати показане.
Жовті: бухгалтер
Зелені: кінолог
Червоні: шоумен
Дуже добре. Тримайте третій ключ.
Блок 4. Ціннісне ставлення до природи.
Зараз почергово кожній команді я зачитаю своєрідні загадки. Їхня тематика поєднує у собі природу та усну народну творчість. Будьте уважними.
Уявіть, що ви маєте свій парк, заповідник чи іншу природоохоронну територію. Ви повинні разом скласти для своїх відвідувачів правила поводження на вашій території.
Цікаво. Ви справилися із завданням і отримуєте ще один ключ.
Блок 5. Ціннісне ставлення до культури і мистецтва.
Відгадай мелодію пісні чи танцю. Учасники мають відгадати мелодію з кінофільму, мультфільму, пісні чи танцю.
Якщо вам було цікаво, тримайте наступний ключ.
Блок 6. Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави.
Зараз я зачитуватиму вам різні твердження про нашу державу. А ви маєте відповісти правда це чи ні. Так ми з’ясуємо, наскільки добре ви знаєте свою Україну
Дякую вам. Було цікаво.
Тепер пропоную погратися трішечки.
Стаємо всі в коло, я стаю в його серединку. На моєму місці потім може бути кожен із вас. У чому полягає суть гри. Я кажу: «Сонечко світить на того, хто сьогодні вдягнув шкарпетки». Ті, кого це стосується, міняються місцями, а я в цей час повинна зайняти чиєсь місце. Той, кому місця не буде, продовжує гру.
Дякую за гру. Тепер час повернутися до нашого сонечка і ваших ключів. Відкривайте конверти і з’ясуємо, що ж саме було у них. Це основні шість орієнтирів виховання, за якими кожен педагог, кожен заклад освіти здійснює освітній процес. Назвімо їх і прикріпимо ці промінчики до сонечка.
ІV. Підведення підсумків.
Прийшов час збирати врожай. Яблучка, на яких ви писали свої очікування складіть ось у ці кошики. Якщо ваші очікування справдилися, покладіть свої яблучка у цей кошик, якщо ні – в оцей.
Я дякую кожному з вас за увагу. Мені було надзвичайно приємно з вами працювати. Сподіваюся, ви для себе щось почерпнули на цій зустрічі і наше сьогоднішнє спілкування стане вам у нагоді.