Розбудова України як суверенної держави ставить перед школою відповідальне й складне завдання - виховати високодуховне, національно свідоме підростаюче покоління, патріотів своєї Батьківщини, спадкоємців і продовжувачів національно - патріотичних традицій. Почуття патріотизму –
До вправи 1
1) активність кожного учасника
2) постійність роботи під час заняття
3) закритість групи, відвертість, щирість
4) «правило піднятої руки»
5) добровільне висловлення власної думки
6) почуття поваги до думки кожного учасника
7) не критикувати себе та інших
8) не перебивати, слухати інших
9) говорити від свого імені
10) особисту, конфіденційну інформацію не виносити за коло тренінгу
11) говорити по черзі, коротко і розбірливо, надаючи слово кожному
12) приходити вчасно, не запізнюватись.
Cформулювати відповіді на запитання відносно того, чи кожен може бути патріотом. Після обговорення кожна група представляє свою роботу.
1. Позиція (я вважаю, що….)
2. Обґрунтування (.. тому що …)
3. Приклад (…. наприклад)
4. Висновки (отже, я вважаю, що…)
Cформулювати відповіді на запитання відносно того, чи кожен може бути патріотом. Після обговорення кожна група представляє свою роботу.
1. Позиція (я вважаю, що….)
2. Обґрунтування (.. тому що …)
3. Приклад (…. наприклад)
4. Висновки (отже, я вважаю, що…)
Cформулювати відповіді на запитання відносно того, чи кожен може бути патріотом. Після обговорення кожна група представляє свою роботу.
1. Позиція (я вважаю, що….)
2. Обґрунтування (.. тому що …)
3. Приклад (…. наприклад)
4. Висновки (отже, я вважаю, що…)
Cформулювати відповіді на запитання відносно того, чи кожен може бути патріотом. Після обговорення кожна група представляє свою роботу.
1. Позиція (я вважаю, що….)
2. Обґрунтування (.. тому що …)
3. Приклад (…. наприклад)
4. Висновки (отже, я вважаю, що…)
Cформулювати відповіді на запитання відносно того, чи кожен може бути патріотом. Після обговорення кожна група представляє свою роботу.
1. Позиція (я вважаю, що….)
2. Обґрунтування (.. тому що …)
3. Приклад (…. наприклад)
4. Висновки (отже, я вважаю, що…)
Cформулювати відповіді на запитання відносно того, чи кожен може бути патріотом. Після обговорення кожна група представляє свою роботу.
1. Позиція (я вважаю, що….)
2. Обґрунтування (.. тому що …)
3. Приклад (…. наприклад)
4. Висновки (отже, я вважаю, що…)
|
Моє ім'я - Батьківщина, Лелеки легке крило. Моє ім'я - Україна І сонечка тепло. Моє ім'я - Вишиванка, Я - хрестик на полотні. Моє ім'я - синє небо, Я - сонях малий під ним.
Приспів: Татові слова: Україна - це я! Мамині пісні, Україна - це ти! |
|
Їхав козак за Дунай, сказав: "Дівчино, прощай! Ти, конику вороненький, неси та гуляй!" Постій, постій, мій козаче, твоя дівчина плаче, На кого ж ти покидаєш - тільки подумай.
Приспів: Лучше було б, лучше було б не ходить, Лучше було б, лучше було б не любить, Лучше було б, лучше було б та й не знать, Чим тепер, чим тепер забувать. |
Чорнобривців насіяла мати
У моїм світанковім краю,
Та й навчила веснянки співати
Про квітучу надію cвою.
Приспів:
Як на ті чорнобривці погляну,
Бачу матір стареньку,
Бачу руки твої моя мамо,
Твою ласку я чую ріднень
Ой у лузі червона калина похилилася,
Чогось наша славна Україна зажурилася,
А ми тую червону калину підіймемо,
А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!
Марширують наші добровольці у кривавий тан,
Визволяти братів-українців з московських кайдан.
А ми тії московські кайдани розірвемо,
А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!
Каштани, каштани, каштани,
Софії і Лаври хрести.
Кияни, кияни, кияни,
Ви сестри мої і брати
Я з Вами в дощі й снігопади
У черзі за шастям стою,
І лаю по-київськи владу
Й горілку по-київськи п'ю.
Приспів:
Я і друзів розумів
І ворогів умів прощати,
Бо хрещений батько мій-
То Хрещатик, то Хрещатик
Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя.
Сенека
Мила нам добра звістка про наш край: вітчизни і дим для нас солодкий.
Г. Державін
Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може.
Д. Байрон
Хто не належить вітчизні своїй, той не належить і людству.
В. Бєлінський
Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших.
Д. Лихачев
Багато хто схильний плутати два поняття: «вітчизна» і «ваше превосходительство».
М. Салтиков-Щедрін
Для нас дорогі батьки, дорогі діти, близькі, родичі; але всі уявлення про любов до чого-небудь поєднані в одному слові «вітчизна».
Цицерон
Забудеш рідний край — твоє всохне коріння.
П. Тичина
Патріотизм — це не любов до ідеї, а любов до вітчизни.
В. Распутін
Той, хто в біді кидає свій народ, стає його ворогом.
Ч. Айтматов
Де немає свободи, там немає і вітчизни.
П. Гольбах
Задля батьківщини треба жертвувати навіть славою.
Латинське прислів’я
Хто батьківщині добре слугує — вельможних предків не потребує.
Французьке прислів’я
В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина.
Л. Костенко
В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля.
Т. Шевченко
Вітчизна — ось і альфа, і омега!
Д. Павличко
Вітчизна — це не хтось і десь, Я — теж Вітчизна.
І. Світличний
Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води — моя Україна.
В. Сосюра
І дим батьківщини солодкий.
Овідій
Кожному мила своя сторона.
Г. Сковорода
Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову і мову її солов'їну.
В. Сосюра
Можеш вибирати друзів і дружину, Вибрати не можна тільки Батьківщину.
В. Симоненко
Народе мій, як добре те, Що ти у мене є на світі.
М. Вінграновський
Нема на світі України, Немає другого Дніпра.
Т. Шевченко
Свою Україну любіть. Любіть її... Во врем'я люте. В останню тяжкую минуту За неї Господа моліть.
Т. Шевченко
Ті, що виїздять за море, міняють небо, а не душу.
Горацій
Тобі, Україно моя, і перший мій подих, і подих останній тобі.
В. Еллан
Ще не вмерла України і слава, і воля...
П. Чубинський
Шматок землі, ти звешся Україною. Ти був до нас. Ти будеш після нас.
Л. Костенко
А ти, моя Україно, Безталанна вдово.
Т. Шевченко
Для всіх ти мертва і смішна, Для всіх ти бідна і нещасна, Моя Україно прекрасна, Пісень і волі сторона.
Олександр Олесь
Добридень же, новий годе, В торішній свитині. Що ти несеш в Україну В латаній торбині?
Т. Шевченко
Жива душа народна, жива, неподоланна!
О. Довженко
Земле, поорана горем, Лихом засіяна чорним!
М. Рильський
Народ мій є! Народ мій завжди буде! Ніхто не перекреслить мій народ!
В. Симоненко
Я єсть народ, якого Правди сила ніким звойована ще не була.
П. Тичина
Я знаю вас, нащадки запорожців, Я вірю вам і низько б'ю чолом. Дивлюсь на вас і вірою займаюсь, І б'ю поламаним крилом.
Олександр Олесь
<...> без усякої іншої науки ще можна обійтися, без знання рідної мови обійтися не можна.
І. Срезневський
Бринить-співає наша мова, Чарує, тішить і п'янить.
Олександр Олесь
В землі віки лежала мова І врешті вибилась на світ.
О мово, ночі колискова! Прийми мій радісний привіт.
Олександр Олесь
Відчуваю й усвідомлюю, яка це красива й легка мова.
І. Репін
Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла.
М. Гоголь
І група - ілюструє складові патріотичного виховання;
ІІ група - соціального виховання;
ІІІ група - духовного виховання.
ІV група - форми патротичного виховання;
V група - ілюструє складові патріотичного виховання;
І група – Суспільна солідарність і партнерство у національно - патріотичному вихованні.
ІІ група – Виклики і загрози у національно - патріотичному вихованні.
ІІІ група – Суспільна солідарність і партнерство у національно - патріотичному вихованні.
ІV група - Маніпуляція як загроза у національно - патріотичному вихованні.
V група - Маніпуляція як загроза у національно - патріотичному вихованні.
Аксьонова Н.Ю
Тренінг «Моя країна в серці єдина»
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлюсь, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе, як є дорога, явори.
Усе моє, все зветься Україна.
Ліна Костенко
Актуальність. Розбудова України як суверенної держави ставить перед школою відповідальне й складне завдання - виховати високодуховне, національно свідоме підростаюче покоління, патріотів своєї Батьківщини, спадкоємців і продовжувачів національно - патріотичних традицій. Почуття патріотизму –
основа духовного життя кожної людини, її прагнення до волі та процвітання своєї країни. Патріотизм ставить одну з найважливіших складових частин
національного світогляду і поведінки людини у її ставленні до рідного краю, до других націй.
Мета: активізувати творчий потенціал кожного педагога до організації і здійснення національно - патріотичного виховання дітей та учнівської молоді, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень, розширювати
його, поглиблювати знання про патріотизм як суспільну та особистісну цінність.
1 |
Вправа «Червона калина» |
5 хв |
Ручки,червоні кружечки (ягідки) |
2 |
Поділ на команди |
2 хв |
Кольорові квадратику в капелюшку |
3
|
Вправа «Правила роботи групи». |
5хв |
Роздруковані правила |
4 |
Вправа «Очікування» |
2 хв |
Листочки, ручки |
5 |
Вправа «Сонце Батьківщини» |
7хв |
Промені сонця,ручки |
6 |
Вправа «Патріотом має бути кожен» |
10 хв |
Ватман, олівці |
7 |
Творча робота у малих групах. Вправа «Пісня в малюнку» |
10 хв
|
Ватман, олівці, роздрукований куплет української народної або сучасної пісні |
8
|
Вправа «Колаж» |
10 хв |
5 ватманів, журнали (яскраві, ілюстровані), ножиці, клей, скотч, маркери різнокольорові. |
9 |
Вправа «Розроби відповідь» |
15 хв |
Ватман, олівці, ножиці, клей, скотч, маркери різнокольорові. |
10 |
Вправа « Моя України в серці єдина» |
5 хв |
Аркуш паперу на якому зображене велике серце, маленькі серця в національній символіці, вислови |
11 |
Підсумки |
5 хв |
|
12 |
Вправа «Групова світлина» |
3 хв |
телефони |
Хід проведення
Вступне слово.
Почуття патріотизму є однією з провідних цінностей, якими має оволодіти підростаюча особистість. Великою мірою, без цього почуття її соціальне життя буде неповноцінним, надзвичайно збідненим, оскільки вона пребуватиме поза важливими зв’язками і відносинами, які визначають її соціальну позицію, суспільство значуще функціонування, внутрішнє душевне задоволення, самооцінку, життєвий успіх.
Патріотизм особистості закономірно пов'язаний з гуманізмом, соціальною справедливістю, турботою, взаємоповагою. Загалом морально не вихована особистість не може бути й патріотом, оскільки це почуття асоціюється з любов’ю до рідної землі, родини, народу.
Всі ми виховуємо в школі патріотичну особисті різними засобами виховання, але щоб наш результат було закріплено потрібно, щоб і батьки працювали над виховання своєї дитини та виховували в неї любов до країни. Батьки мають стати для вихованця прикладом як високо свідомі члени суспільства, як носії активної громадської позиції.
Неможливо відокремити патріотизм від національних святинь, національної свідомості й самосвідомості, шанобливого ставлення до кращих надбань народів, що населяють Україну. Важливим для розвиненого почуття патріотизму постає усвідомлене шанобливе ставлення людини до власної оселі, школи, вулиці, селища, яке має постійно втілюватися у відповідних практичних діях.
Вправа «Червона калина»
Уявімо, що у мене в руках умовна ягідка калини. Вона червона і повна смаку, самовдосконалення, як і особистість кожного із присутніх. Перед вами є ягідки (червоні кружечки) на них потрібно написати своє ім’я та улюблену справу.
Всі по черзі підходять до дошки і прикріплюють ягідку та називають в голос ім’я та улюблену справу.
Вправа «Поділ на команди»
Із капелюха кожен по черзі витягує різнокольоровий квадратик, і за кольором формуються команди.
Вправа «Правила роботи групи».
Ми вже всі познайомилися, але розпочати свою роботу ще не можемо, бо ми не створили правила, за якими будемо працювати. У вас на столах є готові правила. Зараз кожна команда вибере правило і закріпить його на плакаті, що висить на дошці. Таким чином у нас буде колективно створений плакат «Правила роботи групи», яким ви будете користуватися все заняття.
1) активність кожного учасника
2) постійність роботи під час заняття
3) закритість групи, відвертість, щирість
4) «правило піднятої руки»
5) добровільне висловлення власної думки
6) почуття поваги до думки кожного учасника
7) не критикувати себе та інших
8) не перебивати, слухати інших
9) говорити від свого імені
10) особисту, конфіденційну інформацію не виносити за коло тренінгу
11) говорити по черзі, коротко і розбірливо, надаючи слово кожному
12) приходити вчасно, не запізнюватись.
Якщо ми будемо дотримуватися цих правил, то наше заняття пройде цікаво і результативно.
Вправа «Очікування»
На аркушах паперу напишіть свої очікування від тренінгу та що вихочете дізнатися нового.Всі очікування складаємо у скриньку.
Вправа «Сонце Батьківщини»
Мета: налаштувати учасників на роботу, активізувати досвід учасників.
Хід вправи: перед вами сонце, яке освітлює життя на нашій землі. Давайте відповімо на питання: «Що нам дає наша Батьківщина?». Відповіді написати на сонячних промінцях.
Робота в групах. Вправа «Патріотом має бути кожен»
Мета: вироблення вміння аргументувати свої позиції, узгодити розуміння сутності щодо якостей патріота, активізувати досвід роботи з проблемного питання.
Нині, коли виникла реальна загроза існуванню держави, надзвичайно важливо виховувати у дітей та молоді готовність до захисту Батьківщини. Відтак, виховання патріотизму передбачає розуміння підростаючою особистістю того факту, що це почуття вже наявне у її житті тут і тепер; звичайно, одні його аспекти досконалі, а над іншими треба ще працювати. Тому кожен повинен постійно працювати над собою, щоб вони зникли з його внутрішнього світу.
Хід вправи: учасники об’єднуються в три групи. Завдання кожній групі сформулювати відповіді на запитання відносно того, чи кожен може бути патріотом. Після обговорення кожна група представляє свою роботу.
1. Позиція (я вважаю, що….)
2. Обґрунтування (.. тому що …)
3. Приклад (…. наприклад)
4. Висновки (отже, я вважаю, що…)
Творча робота у малих групах. Гра «Пісня в малюнку»
Мета: активізувати досвід учасників до роботи, сприяти створенню доброзичливої атмосфери.
Хід проведення: учасники об’єднуються в чотири групи, кожна група отримує мішечок, у якому знаходить один куплет української народної або сучасної пісні. Завдання - ілюструвати слова пісні, щоб за малюнком можна було її розпізнати.
Мета: проілюструвати різні складові патріотичного виховання, звернути увагу учасників на цінності як один із компонентів виховання.
Хід вправи: учасники об’єднуються в п’ять команди. Кожна команда отримує
завдання:
І група - ілюструє складові патріотичного виховання;
ІІ група - соціального виховання;
ІІІ група - духовного виховання.
ІV група - форми патротичного виховання;
V група - ілюструє складові патріотичного виховання;
Після того, як усі колажі будуть створені, кожна команда представляє свій.
Вправа «Розроби відповідь»
Зараз я запропоную вам теми, які в умовах сьогоднішнього виховання учнів є надзвичайно важливими. Пропоную вам у групах обговорити дані теми. Визначити, яким чином можливо втілення їх у виховний спектр школи, які плюси та мінуси їх впровадження?
1.Суспільна солідарність і партнерство у національно - патріотичному вихованні.
2.Виклики і загрози у національно - патріотичному вихованні.
3. Маніпуляція як загроза у національно - патріотичному вихованні.
Обговорення відповідей та презентація груп.
Вправа «Моя Україна в серці єдина»
Мета: розкрити сутність образу України шляхом ідентифікації її символів.
Хід вправи: на плакаті зображене велике серце, а на ньому прикріплені маленькі серця (бажано, щоб вони не повторювалися). Виберіть одне сердечко, яке вам сподобалось, на зворотньому боці написані побажання видатних людей стосовно життя.
Вправа «Підсумок»
Чи виправдалися ваші очікування?
Що було найлегшим під час заняття?
Які види роботи видалися найцікавішими?
Вправа «Групова світлина»
Рефлексія
Фотографуємось на згадку – оскільки, ми є одна родина ( селфі, фото)