Тренінгове заняття для керівників гуртків позашкільний навчальних закладів

Про матеріал

Тренінгова розробка заняття для керівників гуртків позашкільних навчальних закладів освіти

Перегляд файлу

Тема: « На кону життя. Ваші ставки, добродії!!!» ( довкілля і здоров’я)

Мета: надати інформацію учасникам  тренінгу про стан екологічної проблеми у світі,  та на Україна; показати значимість особистої відповідальності та позиції по відношенню до неї, шляхи вирішення проблеми.

Тип заняття: заняття  - тренінг.

Форма організації: групова.

Форма роботи: просвітницький тренінг

Обладнання: плакат з правилами, папір, стікери, бейджеки, ручки, маркери, фліп-чат,  плакат « Очікування», аркуші паперу.

Тренінгові група: вік  9-11 класи

Тривалість тренінгу: 2 год.

Хід проведення

Вступна бесіда тренера…………………………………………………………10 хв

Мета: ввести учасників у тему тренінгу, ознайомити з основними питаннями теми та завданням заняття.

Хід проведення: учасники сідають колом. Тренер вітає всіх присутніх. Далі він переходить до вступної бесіди.

      Я рада сьогодні усіх вас вітати на трененговому занятті, на якому ми поговоримо про глобальні проблеми людства, спробуємо хоч частково вирішити ці проблеми на нашому рівні, усвідомивши значимість особистої відповідальності за позиції по відношенні до екології. Тому й тема нашого тренінгу звучить так « На кону життя. Ваші ставки, добродії!!!», тому що під загрозою життя людства. Люди схвильовані, і є чим!

   У 1991 році Верховна Рада оголосила всю територію України зоною екологічного лиха. Територія всієї нашої країни, за винятком окремих невеликих районів в межах Карпат, Центрального Поділля, Полтавщини та Східної Вінничини, характеризується як забруднена і дуже забруднена, 15% цієї території віднесено до категорії надзвичайно забруднених регіонів екологічної катастрофи.

До цих 15% входять тридцяти кілометрова зона Чорнобильської АЕС, південь Херсонської області, зона, обмежена лінією Дніпропетровськ – Кіровоград – Кривий Ріг – Нікополь – Запоріжжя – Дніпропетровськ, а також район Донбасу.

   За тривалістю життя населення України посідає 52 місце у світі. З 1991 року зареєстроване природне скорочення населення. Особливо вражаючим є показники смертності дітей на першому році життя: 13.6% на 1000 народжених, це у 1,5 раз більше, ніж у розвинених країнах. Постає справедливе запитання – що стало причиною цього? Відповідь фахівців – забруднення навколишнього середовища.

    Для того, щоб оцінити всі « плюси» і « мінуси», необхідно подивитися на справжній стан справ.

Вправа 2. « Знайомство»……………………………………………………15 хв.

Мета: зацікавити учасників екологічними проблемами, сприяти заохоченню до знайомства та спілкування; визначення учасниками шляхів подолання екологічних проблем.

Хід проведення:  тренер запрошує учасників пофантазувати уявивши себе людиною, яка може керувати долею Землі. Вона відповідальна за її збереження в Сонячній системі. Якщо ця людина не втримає планету в Сонячній системі, Земля впаде в « чорну дірку» і припинить існування.

   Учасники сидять по колу. Кидаючи м’яч   ( символізуючи Землю)по колу учасник називає своє ім’я і відповідає на запитання: що трапиться з планетою Земля, якщо неуважно ставитися до неї.

Вправа 3. «Правила групи»…………………………………………………15 хв.

Мета: створити комфортну робочу атмосферу, яка б дала можливість усій групі працювати в єдиному ритмі.

Хід вправи: ведучий пропонує обговорити правила групи, спираючись на плакат « Правила групи». В ході обговорення ведучий пропонує учасникам розглянути кожне правило, відповідаючи на питання: « На яку небезпеку може наразитись наша група, якщо не буде дотримуватись даного правила?».

Вправа 4. « Очікування»……………………………………………………10 хв.

Мета: з’ясувати сподівання й очікування учасників щодо заняття, визначити питання, на які слід звертати увагу у процесі роботи з групою.

Хід проведення: тренер іще раз оголошує тему і мету заняття. Далі учасникам роздають невеликі стікери, вирізані у вигляді сонечка, хмаринки, квітки, дерева та ін. Тренер просить написати на них, чого саме підлітки чекають від заняття. Потім всі по черзі промовляючи свої очікування та приклеюють  стікери на плакат із зображенням земної кулі.

Запитання для обговорення: для чого ми виконали цю вправу?

 

Вправа 5. Інформаційне повідомлення………………………………………10 хв.

 Сьогодні медико – демографічна ситуація в Україні є кризовою:

  • смертність перевищує народжуваність;
  • низький рівень життя населення зумовлює виникнення хвороб, зниження народжуваності;
  • високою є смертність немовлят;
  • збільшується кількість дітей з ураженими вадами і аномаліями;
  • поширюється СНІД, туберкульоз;
  • щогодина на нашій планеті випадає 2000 т кислотних опадів
  • 1000 осіб помирає від отруєння водою;
  • 55 осіб отруюються та гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин;
  • 5-6 осіб тваринного та рослинного світу зникає;
  • 5-7 млн. га продуктивної землі вилучають з господарського користування;
  • Щохвилини знищується 50 т родючого ґрунту внаслідок неправильного користування;
  • В атмосферу виділяється більше 12 000 т вуглекислого газу.

 Чому так відбувається запитаєте ви? До яких наслідків це може призвести? Чи можна зупинити процес знищення природи?

 Сьогодні це зло приймає глобальні масштаби і сучасний стан навколишнього

середовища несприятливий для здоров’я людей. Аналіз динаміки екологічного стану України за останні п’ять років переконливо показав, що екологічна криза в державі продовжує розростатись, охоплюючи все більші території. Цьому сприяють майже повна відсутність асигнувань на серйозні природоохоронні заходи в усіх галузях виробництва, відсутність контролю і практична безкарність природо згубної діяльності. У зв’язку з великою невизначеністю змін, які відбуваються в соціально – політичному житті та економіці України, найближчі кілька років не дадуть будь - яких позитивних зрушень і в екологічному стані державі. Що ж робити? Як знайти вихід? Які термінові заходи потрібні?

 

Вправа 6. Глобальні проблеми людства. Шляхи їх вирішення…………30 хв.

Мета: визначити знання учасників про такі екологічні глобальні проблеми: кислотні дощі, радіоактивність, нітрати, парниковий ефект;  визначити позитивні і негативні сторони цих явищ, та  намітити певні заходи для оздоровлення екологічної ситуації в Україні.

Хід проведення: тренер об’єднує учасників в чотири групи. Кожна група отримує завдання: « Кислотні дощі та їх вплив на довкілля», «Радіоактивне випромінювання. Позитивні і негативні його сторони», «Нітрати як екологічна проблема», «Моделювання глобальних біосферних процесів ( парниковий ефект)» ( об’єднання в групи можна здійснити за методом пори року) . Час виконання  самостійної роботи  - 20 хв. (  для ефективності роботи тренер може використати  попередньо заготовлені матеріали з тем і дати групам на самостійне опрацювання  та підведення підсумків) Презентація напрацювань груп  - до 5 хв.

Запитання до вправи:

  •  Для чого ми використали дану вправу?
  • Які висновки ви зробили?

Вправа 7. « Всі ми мешканці планети Земля»………………………………10 хв

Мета: сприяти розумінню учасниками поняття « глобальні екологічні проблеми», навити їх приймати рішення щодо подолання екологічних проблем; формування

вміння обґрунтовано доводити власну думку.

Хід проведення: тренер кладе на підлогу килим розміром 2х2м ( ковдра, великий аркуш паперу). Пропонує стати на килим третині групи, уявивши, що це планета Земля з великими запасами ресурсів для її населення ( людей на килимі). Потім тренер дає команду учасникам зійти з килима і складає так, що він стає на одну третину менший. Запрошує стати на килим дві третини учасників пояснюючи тим, що населення швидко зростає, але природні ресурси вичерпуються. Ноги учасників повинні бути повністю на килимі. Наступний крок: зігнути килим навпіл, і  знову запросити усіх учасників стать на нього. Увага! Кожен учасник повинен стояти двома ногами на килимі.

Запитання:

  • Що символізує ця гра?
  • Які власні гіпотези ви можете висунути щодо врятування життя на Землі?

Вправа 8. Підведення підсумків………………………………………………20 хв.

Мета: провести загальну оцінку заняття, з’ясувати враження учасників від роботи на тренінгу.

Хід вправи: учасникам роздають стікери у формі  різнокольорових чоловічків, на яких вони записують на скільки справдилися їхні очікування щодо тренінгу. По колу промовляють їх у голос і приклеюють на плакаті у формі землі.

Підсумок тренера:

    Кожна праця має свій результат як і робота на занятті була наповнена певним змістом. Ті знання, які ви отримали, обов’язково стануть вам у пригоді в майбутньому. Якою вона буде для нас, жителів, планета Земля? Це залежить від нас із вами. Настав час керуватись у всіх своїх вчинках правилами екологічного гуманізму. Основна його ідея – ми з вами лише частинка природи, Космосу, законами і правилами якого ми повинні керуватись у повсякденному житті. Не

володарювати над природою, а співпрацювати з нею, бути не царем природи, а її невід’ємною частинкою.

 

Звучить мелодія « Ми бажаємо щастя вам». Учасники стають в коло і виконують

слова пісні яку склали власноруч.

В місті де кружля сірчистий газ

Де феноли часто душать нас

Де хорошу воду в крані ждемо вічність ми.

Щоб було нам легко в тяжкий час

Дуже треба кожному із нас

Берегти природу повсякчас.

ПРИСПІВ:

Ми бажаємо вам завжди

Чистого повітря і води

І сонця промені

Хай завжди ідуть сюди

Ми бажаєм щастя вам

І воно повинно прийти

Тож рук ви докладіть

І природу збережіть.

Учасники аплодують. Тренер прощається з групою.

 

 

 

 

docx
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку