Моя професійна діяльність у світлі психології
Мета: створення доброзичливої емоційної атмосфери, пошук резервних сил в напрямку професійної діяльності педагогів, сприяння рівня згуртованості між колегами.
Цільова група: педагоги.
Форма проведення: тренінгове заняття.
Тривалість заняття: 100 хв.
Орієнтовна кількість учасників: 15-20 осіб.
№ п/п |
Зміст |
Обладнання |
Час |
1. |
Привітання. Оголошення теми. |
|
5 хв. |
2. |
Правила «Я погоджуюсь». До уваги тренера: Тренер може заготувати плакат, на якому будуть написані основні правила, рекомендовані для проведення тренінгових занять. В ході роботи тренер зачитує правила по одному, очікуючи зворотного зв’язку від кожного учасника групи. Якщо всі погоджуються із запропонованими правилами, варто спитати, чи немає пропозицій щодо додаткових правил. Для налагодження тіснішого емоційного контакту з учасниками групи тренер може створювати правила групи без попередньо заготовленого плакату. |
плакат |
5 хв. |
3. |
Очікування (по колу). До уваги тренера: Даний вид роботи варто провести по колу, даючи можливість з допомогою м’якої іграшки, яка знижує рівень тривожності, кожному учаснику висловити свої очікування. |
м’яка іграшка |
10 хв. |
4. |
Знайомство «В моїй роботі мені подобається...»: А) індивідуальна робота на аркушах; Б) представлення напрацьованого в індивідуальному порядку; В) обмін емоціями і почуттями. Метод: незакінчені речення. Мета: актуалізувати позитивні емоції, пов’язані із професійною діяльністю. Резюме: у кожного учасника групи є позитивні емоції, пов’язані із професійною діяльністю, а, отже, є ресурси для подолання поточних труднощів. До уваги тренера: Варто звернути увагу на тих учасників групи, у яких виникали труднощі під час виконання даного завдання (якщо такі були). Таким чином завдання може слугувати діагностичним матеріалом для подальшої роботи з групою та кожним учасником зокрема. |
аркуші паперу, ручки |
20 хв. |
5. |
Тест З.Корольової «Ваше ставлення до роботи»: а) інструктаж; б) виконання тесту; в) загальні результати; г) шерінг. Мета: виявити рівень емоційного комфорту, пов’язаного з роботою вчителя. Резюме: краще усвідомлюючи наявність позитиву та негативу, пов’язаного з роботою, легше знаходити шляхи вирішення тих чи інших питань. |
папір, ручки |
30 хв. |
6. |
Вправа «Сонечко». Інструктаж: Кожен учасник групи малює сонечко з кількістю промінчиків, які відповідають кількості учасників групи. В центрі «свого» сонечка учасник записує своє ім’я і передає сусідові у будь-яку сторону. На «промінчиках сонечка» кожен записує якусь позитивну якість людини, ім’я якої зображене в центрі сонечка. До уваги тренера: Малюнки рухаються по колу від одного учасника групи до іншого доти, поки кожен учасник не отримає свій аркуш паперу із сонечком. Мета: підвищення рівня емоційного комфорту, згуртування учасників групи. Резюме: кожній людині приємно, коли про неї згадують теплим словом. |
Аркуші паперу, фломастери, кольорові олівці |
10 хв. |
7. |
Вправа «Свічка»: А) інструктаж: Учасники стають у коло. Бажаючий виходить у середину кола, складає руки на груди, закриває очі і, не зрушуючи ніг з вихідного положення, «падає» на руки партнерам. Дуже дбайливо учасники «підхоплюють» свого товариша, а він цілком їм довіряє. Домогтися, щоб якнайбільше учасників побувало в ролі свічки. Б) виконання вправи; В) шерінг. Мета: підвищення рівня довіри членів групи одне до одного. Резюме: не завжди і не кожна людина може довіритись іншим, але якщо ці люди – колеги, однодумці, а рівень довіри все одно низький, то, ймовірно, потрібно шукати причини і шляхи подолання внутрішніх проблем особистості. До уваги тренера: Якщо група велика, то краще утворити не одне коло, а два або і три, щоб кільце із учасників групи було досить щільним і не було ймовірності, щоб вчитель, перебуваючи у ролі «свічки», впав на підлогу. |
|
10 хв. |
8. |
Завершальний шерінг. До уваги тренера: В ході завершального шерінгу кожен учасник має можливість озвучити види роботи, емоційний стан, ідеї, думки, які якимось чином відгукнулись у нього, проводячи паралель із очікуваннями, що були на початку заняття. Для тренера даний вид роботи стає своєрідною діагностикою та зворотнім зв’язком про проведений тренінг. |
|
10 хв. |
Тест «Ваше ставлення до роботи»
Мета: релаксація і діагностика.
Метод: візуалізація.
Вік обстежуваних: повнолітні.
Завдання 1. Уявіть собі, що ви йдете доріжкою зоопарку, який являє собою величезні обгороджені території, де тварин можна побачити в природніх умовах. Там є практично всі тварини, яких ви можете собі уявити. Спробуйте розгледіти зоопарк якнайкраще. Яке він складає про себе враження? Як ви себе почуваєте в ньому? Чи не хочеться вам якнайшвидше покинути зоопарк?
Спробуйте передати своє враження про уявний зоопарк найточніше. Що роблять звірі, на яких ви дивитеся? Чи страшно вам поряд з ними? Як вони на вас реагують? Як звірі ставляться до того, що вони в клітках, чи бачать вони один одного та ін.?
Завдання 2. Раптом сталось так, що з якоїсь причини ви залишились в зоопарку абсолютно на самоті, поряд немає ні однієї людини, клітки всі відчинені і тварини спокійно ходять навколо вас. Що ви будете робити в цій ситуації? Як відреагуєте на те, що відбулось? Спробуйте передати найменші деталі свого стану.
Завдання 3. До вас підходить якась тварина і обнюхує вас, вітає, дивиться на вас. Що це за тварина? Як вона виглядає, як поводить себе? Які почуття у вас по відношенню до неї? Чи подобається вона вам? Як інші звірі реагують на неї? Чому, на вашу думку, саме цей звір першим підійшов до вас?
Завдання 4. Зоопарк розташовується під відкритим небом. Несподівано пішов град і всі звірі кинулись до своїх схованок. Куди ви будете ховатись?
Завдання 5. Ви хочете їсти і пити, ви стомились і замерзли. Як ви думаєте, хто поділиться з вами їжею, запропонує дах над головою? До кого ви б самі наважились зайти? Як виглядає цей звір, симпатичний він вам чи ні? Як він себе поводить? Постарайтесь описати не тільки його зовнішній вигляд, але і характер, повадки, звички, якщо вони є. Що за житло у цього звіра? Як до нього ставляться інші тварини? Чи до всіх він налаштований доброзичливо, чи тільки до вибраних?
Кого б ви нізащо не потурбували? Можливо, хтось із звірів бридкий вам?
Завдання 6. Вам запропонували розв’язати дилему: на весь зоопарк виділена певна кількість корму, але на всіх тварин не вистачить. Як би ви вчинили? Кого б нагодували в першу чергу? Кого б залишили голодним? А може у вас є якесь інше вирішення цієї проблеми?
Завдання 7. Якщо би вам захотілося створити власний зоопарк, з чого би ви розпочали його створення? Назвіть будівничий аспект, підбір тварин, забезпечення зоопарку всім необхідним.
Завдання 8. Уявіть собі, що ваш зоопарк вже організований, і перед вами стоїть важливе завдання – створити собі рекламу і скликати людей. Ви робите величезну яскраву афішу і на ній зображаєте одну із тварин. Кого саме і чому?
Завдання 9. Якщо б у вас була така можливість, то яких тварин ви б виключили зі свого зоопарку і чому? Чи ви вважаєте їх негідними знаходитись у вашому зоопарку чи вони просто не вписуються у створене вами звірине товариство? А можливо, вас не влаштовує їхній зовнішній вигляд?
Завдання 10. Що ви будете робити, якщо раптом побачите, що ваші тварини зчепились між собою і силою намагаються вирішити якусь свою звірину проблему? Спробуєте ви їх роз’єднати чи почекаєте, поки бійка мине сама по собі? Можливо, ви вчините якось інакше? А що ви будете робити, якщо якийсь агресивно налаштований звір кинеться на вас? Дайте найдетальнішу відповідь.
Ключ до тесту
Завдання 1 - це ваше уявлення про роботу взагалі. Ви бачите роботу ніби збоку: як живуть тварини в зоопарку, так само, на вашу думку, і люди почувають себе на роботі. Справжні індивідуалісти, які не приймають ніяких обмежень і вважають трудову дисципліну порушенням всіх людських прав, завжди із переляком описують створений їхньою уявою зоопарк.
Зверніть увагу на загородження, клітки, паркани та інші штучні споруди: якщо ви від усієї душі співчуваєте тваринам і підкреслюєте їхнє залежне становище, то і ваше уявлення про роботу досить похмуре. Швидше всього ви щиро думаєте, що на роботу люди ходять тільки тому, щоб забезпечити собі гроші на прожиття. Вам не зрозуміле прагнення зробити собі кар’єру.
Якщо ви бачите і клітки, і загородження, але вас це не турбує, то можна говорити про те, що ви звикли до робочої дисципліни і вважаєте її необхідною. Вам здається, що без суворого підходу до справ нічого в житті не зрушиться з місця, тому ви обома руками за міцне керівництво і залізний порядок.
Якщо ви перед усім звертаєте увагу на те, як добре тваринам в звичних природніх умовах, то це показує ваше позитивне ставлення до роботи. Вам хочеться досягнути успіху на діловому фронті.
Чим більше звірів у вашому зоопарку і чим вони різноманітніші, тим ширші ваші інтереси. Якщо до всіх тварин ви проявляєте однакову цікавість, нікого не виділяючи особливо і ні до кого не ставлячись із застереженням чи зневагою, то вас можна назвати комунікабельною людиною. Якщо тварин не дуже багато і вони чимось схожі одне на одного, то це показує обмеженість ваших інтересів і прагнень.
Завдання 2 – якщо ви зуміли виконати це завдання, то вам стане зрозуміло, що ви відчуєте в новому робочому колективі. Це завдання наочно демонструє вам вашу поведінку в нових чи змінених умовах: так само ви ставитесь не тільки до незнайомої обстановки, але і до будь-якої нової справи.
Хтось побачить себе, стоячи збоку, біля самої огорожі, ніби перечікуючи несподівану біду. Можливо це непоганий підхід – почекати і тільки після цього починати діяти. Дехто просто продовжить свій шлях зоопарком, не звертаючи ніякої уваги на звірів: з одного боку це показує сміливість і бажання займатись своєю справою, але з іншої – як можна щось робити, не вияснивши обстановки? Можливо, ви почнете вишиковувати тварин і розганяти їх по клітках – це явно показує, що в вас є задатки керівника..., але чи розумно проявляти їх відразу, ледве вникнувши в курс справи?
Завдання 3 – показує ваше ставлення до шефа. Той звір, що першим до вас підійшов – це і є шеф.
Що це за тварина? Чим солідніша ця тварина, тим більше поваги ви відчуваєте до нього. Якщо навіть ви ніколи не працювали, то це говорить про ваше підсвідоме бажання бачити керівника серйозною і значимою людиною. Якої статі ця істота? Чи агресивна вона по відношенню до вас? Як ви до неї ставитесь?
Якщо тварина не просто підходить до вас, а буквально кидається на вас в пристрасному бажанні перегризти вам горло чи видерти очі, то у вас серйозний конфлікт з начальством, і якщо ви не розв’яжите його, то вам доведеться піти з роботи. Можливо, у вас дійсно деспотичний начальник. Це можна зрозуміти за тим, як побачений звір поводить себе з іншими тваринами. Якщо ви займаєте немаленьку посаду, то агресивний звір може виражати ваших ділових партнерів.
Завдання 4 – вибір місця схованки від граду покаже наскільки зручно і впевнено ви почуваєте себе в колективі і чи будете ви відстоювати своє право на робоче місце.
Якщо ви сховались під деревом, стараючись нікому із звірів не потрапити на очі, то це показує вашу пасивність. Підвищать вас чи звільнять – вам байдуже. Можливо, це не ваша життєва позиція, а ставлення до однієї конкретно взятої діяльності.
Якщо ви сховались в якійсь будівлі одночасно від граду і від тварин, то ви добре пристосовуєтесь до будь-яких обставин. Ви прагнете знайти своє власне місце під сонцем. Особливе значення має призначення цієї будівлі: невдалим вибором можна вважати туалет (це показує вашу не принциповість в даному питанні).
Якщо ви легко зайшли до кого-небудь в клітку, то заради того, щоб вписатись в робочу обстановку і закріпити за собою місце, ви готові боротись і просто так не здаєтесь, що говорить про вас, як про ділову людину.
Завдання 5 - та тварина, до якої ви зайдете в клітку, щоб отримати їжу і дах над головою символізує вас, ваше становище в діловому світі, ваше місце в ієрархії. Цей звір – ви самі, так ви себе почуваєте. Спробуйте скласти якнайбільший список внутрішніх якостей цієї тварини, оскільки саме ці риси характеру ви схильні проявляти в робочій обстановці.
Зовнішність вибраної вами тварини теж має немале значення: якщо вона красива, має великі розміри і подобається вам, то це хороша ознака. Ви цінуєте себе і не даєте образити. Якщо і інші звірі відносяться до «вас» по-доброму, то можна вважати, що вас поважають і люблять в колективі. Дуже дрібна, негарна, огидна чи скалічена тварина вказує на вашу занижену самооцінку: якщо вас потягнуло тільки до цієї тварини, то зрозуміло, наскільки низько ви себе ставите на роботі. Можливо, вам дана робота дуже не подобається, і ви мучитесь, а не працюєте. Швидше за все і оточуючі ставляться до вас без особливої симпатії – зверніть увагу на поведінку решти тварин по відношенню до вашої бідолахи.
Якщо звір страшний, гарчить і кусається, має великі ікла і копита, а може роги, то це показує його агресію. Але ж він не чіпає вас – можливо ви підкреслили, що він такий добрий тільки до вибраних. Це означає, що саме так ви поводите себе в робочій обстановці. Тепер не будете дивуватися, що багато людей вас бояться. Таке сприйняття самого себе характерне для керівників.
Як виглядає житло цієї тварини? Саме таку атмосферу ви створюєте навколо себе. Описуючи житло, ви мали б зупинитись на якійсь деталі – значить саме вона важлива для вас.
Якщо ви бачили якогось звіра чи навіть декількох, до кого нізащо б не зайшли, то це говорить про ваше прагнення притиснути в собі певні якості. Що це за звірі? Які риси характеру їм притаманні, які недоліки їм властиві? Спираючись на це, ви зрозумієте, чого намагаєтесь позбутися і чи варто продовжувати боротьбу з самим собою. Наприклад, якщо б ви нізащо не зайшли на територію гієни, а гієна для вас – пряме втілення безхарактерності і підлабузництва, то це означає, що іноді у вас виникає бажання підлеститися до начальства чи піти на компроміс в принципових питаннях... Але ви утискаєте в собі ці згубні паростки, і правильно робите.
Завдання 6 – саме ваш вибір показує, яких працівників ви вважаєте більш цінними і чому. Якщо ви нагодували тигрів і вовків, оскільки ці звірі можуть бути небезпечними, якщо їх заставити голодувати, то це говорить про те, що ви більше симпатизуєте тим людям, які можуть виступити проти несправедливості і обов’язково будуть боротись за свої права. А якщо вам подобається стиль їхньої поведінки, то, швидше за все, в критичній ситуації ви постараєтесь поводити себе так само.
Якщо ви вирішили нагодувати боязких і слухняних ланей, зайців і перепілок, адже вони надто слабкі і не мають сили хижаків, щоб самим про себе потурбуватись, то це показує ваше позитивне ставлення до покірних і слухняних працівників. Якщо ви керівник, то підбираєте собі працівників за тим самим принципом. Якщо ви знайшли якийсь інший спосіб поділити їжу, то це говорить про ваше прагнення до справедливості і бажання все робити «з розумом».
Завдання 7 – це перевірка ваших організаційно-керівницьких здібностей. Немає значення, чи знаєте ви будівельну справу, чи вмієте правильно вести господарство. Подивіться, з чого ви почали побудову власного зоопарку? Саме це ви вважаєте основою доброї роботи. Наприклад, ви спочатку зібрали звірів з усіх кінців світу і лише після цього почали зводити навколо них стіни. Це говорить про те, що для вас на першому місці внутрішній зміст, а не форма. Дисципліна і порядок – речі, звичайно, добрі, але без відмінних спеціалістів ні одна справа не піде. І навпаки – якщо більше уваги ви приділили зведенню стін і побудов, то це показує ваш потяг до всього зовнішнього, іноді навіть на шкоду змісту.
Ідеально, якщо ви поетапно створювали свій зоопарк, віддаючи належне всім етапам побудови – і зведенню огорожі, і заповненню зоопарку різноманітними тваринами, і продовольчому аспекту. Ви можете стати прекрасним керівником.
Завдання 8 – те, що ви зобразили на афіші, є вашою метою. Малюнок дасть відповідь на питання: чого ви чекаєте від роботи, до чого ви прагнете. При чому, чим він яскравіший і красивіший, тим бажаніша для вас ця мрія. Можливо, ви ще самі чітко не сформулювали для себе, навіщо вам потрібна ця робота, але тоді у вас з’явилась прекрасна можливість спробувати зрозуміти це тепер, дивлячись на «афішу».
Що ви зобразили на ній? Можливо, ви намалювали величезного і гарного тигра, котрий стрибає через вогняний обруч з посмішкою на морді, а навколо всі завмерли від захоплення? Отже, ви хочете стати сильною людиною, вміти легко долати труднощі і при цьому викликати захоплення у оточуючих вас людей.
Завдання 9 – тварини, яких ви з якихось причин виключаєте зі свого зоопарку, символізують ваші страхи. Чи багато їх у вас, наскільки вони сильні, судити вам. Подумайте, чим вас не влаштовують ці звірі, що в них не так, і вам стане зрозуміло, чого ви боїтесь. Пам’ятайте, що ці страхи пов’язані з роботою. А та легкість, з якою ви проганяєте тварин, прямо пропорційна вашому страхові бути проігнорованою оточуючими: чим легше ви розлучаєтесь зі звіром, тим страшніше вам стати проігнорованою людиною.
Наприклад, вам не хочеться бачити серед своїх звірів чаплю (на вашу думку вона виглядає негарно, зверхньо). Це і є ваш страх: як ви виключаєте зі свого зоопарку чаплю, так і вас можуть відштовхнути оточуючі, якщо ви станете такою ж людиною, як і чапля.
Завдання 10 – ваше ставлення до бійки між звірами показує, як ви поведете себе під час виробничого конфлікту. Можливо, ви будете мовчки спостерігати, як тварини (тобто ваші колеги чи підлеглі) виясняють стосунки, не станете втручатися, щоб не опинитись випадково покусаним чи розчавленим. Або ж ви залізете прямо в середину тих, хто б’ється і на рівних візьмете участь в бійці – такий підхід також має право на існування. Але кращий вихід був би все-таки інакшим, якщо би ви повели себе, як людина, а не тварина, наприклад, вилили б на них відро холодної вони або ляснули їх по спинах батогом... Зрештою, у вас, ймовірно, знайшовся якийсь інший вихід із ситуації, що склалася. Цей тест показує вашу звичну реакцію на такі події.
Інше запитання – як ви поведете себе, коли один із звірів кинеться на вас. Це ваше ставлення до конкуренції. Як ви виплутаєтесь із цієї ситуації? Чи вб’єте ви звіра чи просто копнете його, щоб він відлетів в сторону? А можливо, ви спробуєте його закрити? Так само і в житті ви прагнете подолати конкуренцію: або на смерть б’єтесь з противником, або акуратно зіштовхуєте його зі своєї дороги, або просто закулісними способами нейтралізуєте його? А чому б і ні? Це ваше життя.