Тренінгове заняття для педпрацівників "Толерантність як психологічна категорія"

Про матеріал
Поняття «толерантність» є міжнародним терміном і важливою умовою миробудування. Сьогодні толерантність – яскравий показник рівня демократичності держави, громади, будь-якого колективу, зокрема педагогічного. Тренінгове заняття для педпрацівників має на меті показати багатоаспектність цього поняття, надати можливість учасникам оцінити міру своєї толерантності, формувати толерантне ставлення до інших людей, вчити взаємодіяти на основі злагоди та миру.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття для педпрацівників

«Толерантність як психологічна категорія»

 

Мета:

  • Ознайомити учасників тренінгу з поняттям «толерантність» і «толерантна особистість», критеріями толерантності, показати багатоаспектність цього поняття.
  • Надати можливість учасникам оцінити міру своєї толерантності.
  • Формувати толерантне ставлення до інших людей.
  • Розвивати творче мислення, фантазію, уяву, здатність до емпатії, співпереживання і співчуття.

Тривалість: 1год. 30 хв.

 

Вступна частина

Тренер. Вітаю вас на занятті з тренінгу формування толерантності

 Тема  нашого заняття «Толерантність як психологічна категорія».

Мета  – познайомитись з поняттями  «толерантність», «толерантна особистість», оцінити міру своєї толерантності, формувати толерантне ставлення до інших людей.

 

Вправа «Знайомство»

Необхідний час: 5 хв.

Процедура проведення:

Учасники групи сидять у колі. Першим представляється тренер , називає своє ім’я і  три риси характеру  ( «Мене звуть…  Я…»).  Потім той, що сидить зліва від нього і т.д.

 

Тренер.  Давайте познайомимось один з одним ближче. Пропоную презентувати себе таким чином: назвати своє ім’я та три риси характеру.

«Мене звуть Надія.  Я добра, чуйна, відповідальна, але не пунктуальна».

Ось ми познайомилися. Для того, щоб нам було легше спілкуватися візьміть, будь ласка, ось ці квіточки, напишіть в серединці своє ім’я і прикріпіть на свій одяг  так, що було всім видно.

Правила тренінгу вимагають, щоб всі учасники  зверталися на ти і по імені.

Але для того, щоб розпочати роботу, нам потрібно прийняти й інші правила.

 

Правила роботи

Необхідний час: 10 хв.

Процедура проведення:

Тренер.  Для того, щоб розпочати роботу, нам потрібно прийняти правила.

  • Як ви думаєте, що означає слово «правила»?
  • Для чого в нашому суспільстві існують правила?

Правила виробляються в групі і приймаються групою.  Я пропоную такі правила…

Якщо ви з ними погоджуєтесь, то поставте свої підписи. Можливо ви хочете запропонувати ще якесь правило?

Підсумок. Правила – це певні норми поведінки і в житті потрібні для того, щоб можна було порозумітися, спільно виконувати роботу і досягти мети.

Отже, тут записані умови співпраці, необхідні саме нам для ефективної комфортної роботи в групі.

 

Правила тренінгу (приблизний варіант)

  • Приходити вчасно.
  • Мати позитивний настрій на роботу.
  • Бути доброзичливим по відношенню до себе і до інших.
  • Говорити по черзі.
  • Говорити від свого імені.
  • Дотримуватися регламенту.
  • Добровільно брати участь в обговореннях.
  • Бути активним.
  • Дотримуватись принципу конфіденційності.
  • Вимкнути мобільні телефони   тощо.

 

Розминка

Вправа «Чим ми схожі»

Мета: створення невимушеної доброзичливої атмосфери в групі.

Необхідний час: 5 хв.

Процедура проведення: Учасники  сидять у колі. Тренер запрошує в коло одного з учасників на основі якоїсь реальної подібності з собою. Наприклад: «Світлана, вийди, будь ласка, до мене. У нас з тобою однаковий колір волосся (або: «Ми схожі тим, що ми жителі землі»). Світлана виходить у коло і запрошує вийти когось з учасників у той же спосіб. Гра продовжується до тих пір, доки всі члени групи не опиняться в колі.

 

Вправа «Очікування»

Необхідний час : 5 хвилин.

Процедура проведення:

       Учасники записують на кольорових квіточках зі зворотної сторони свої очікування від тренінгу.

Примітка:

Тренер пояснює, що очікування мають стосуватися теми   тренінгу.

 

Основний зміст заняття

Тренер.

Чому саме така тематика, а не інша?

Обираючи тему, ми думали, що бути толерантним сьогодні актуально. Кожна людина зацікавлена в тому, щоб зберегти своє здоров’я. Залежати від соціуму, де особистість перебуває в безпосередній взаємодії з оточуючими, означає отримувати різні позитивні й негативні емоції. Щоб уберегтися від негативних емоцій, потрібно бути толерантним і незалежно від ситуації, відповідно до норм етикету, відповідати вчинкам і словам оточуючих.

 

Вправа-демонстрація  «Вплив слова на людину»

Необхідний час: 5 хвилин.

Матеріали: склянка з чистою водою, сіль, перець, грудка землі

Процедура проведення.

Ведучий демонструє вплив поганих, необдуманих слів на людину:

«Візьмемо склянку води. Уявімо, що це людська  душа -  чиста, проста, наївна, здатна вбирати в себе все і хороше, і погане.

Сіль – грубі, солоні слова;

Перець – пекучі, образливі слова;

Грудка землі – неуважність, байдужість, ігнорування.

Коли ми все добре змішаємо – отримаємо стан  людини. Скільки мине часу, доки все осяде, забудеться? А варто лише легенько збовтати – і все підніметься на поверхню. А це  – стреси, неврози  тощо.

 

Обговорення

- Які  почуття ви переживали під час  вправи-демонстрації?

Висновок. Коли ми з кимсь сваримося й кажемо йому щось неприємне, ми залишаємо в душі людини ось такі сліди. І не має значення, скільки разів ми потім попросимо пробачення. Словесні рани заподіюють такий самий біль, як і фізичні. Тому свою терпимість, розуміння ми можемо проявляти по-різному: спокійно, без зайвої критики, витримано, доброзичливо, тобто толерантно.

 

Тренер. Не секрет, що мало хто знає про значення цього поняття або розуміє його не до кінця. Тому розкрити значення терміну «толерантність» й навчити толерантності, ось основна мета нашої роботи.

 

Вправа «Що таке толерантність»

Мета:

- ознайомити учасників тренінгу з поняттям «толерантність»;

- показати багатоаспектність цього поняття.

Необхідний час:  10 хвилин.

Матеріали: визначення толерантності, написані на аркушах паперу А3.

Підготовка: написати визначення толерантності на великих аркушах і прикріпити їх перед початком заняття на дошці або на стіні зворотною стороною до аудиторії.

Процедура проведення.

Тренер  об’єднує учасників в чотири групи за кольором квіточок, які вони отримали. Кожній групі належить розробити в результаті «мозкового штурму» своє визначення толерантності. 

Після того, як групи представлять свої формулювання, тренер  перегортає заздалегідь заготовлені визначення «обличчям» до аудиторії. Учасники мають змогу ознайомитися з існуючими визначеннями і висловити своє ставлення до них.

 

Толерантність  -  це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру

                                             Ст.1. «Декларація принципів толерантності»

 

Толерантність  - це повага, сприйняття та розуміння розмаїття культур нашого світу, форми самовираження та самовиявлення людської особистості

                                             Ст.1. «Декларація принципів толерантності»

 

 Толерантність - (з латинської) – терпіння – терпимість до чужих думок і вірувань

                                                Словник іншомовних слів

 

Толерантність –  поблажливість, терпимість до чиїхось  думок, поглядів, вірувань тощо.

                                               Великий тлумачний словник сучасної    української мови

 

Обговорення.  

  • Чи можна дати якесь одне визначення поняттю «толерантність»?

         Висновок.

Отже, поняття «толерантність» має багато сторін; кожне  з визначень виявило якусь грань толерантності.

Толерантність, у широкому значенні, означає відсутність або послаблення негативних реакцій на будь-який неприємний фактор.  В медицині це слово знають як здатність організму переносити вплив тих чи інших чинників. А в психології термін «толерантність» пов’язаний, насамперед, із терпимістю до думок, поглядів та дій різних людей.

 

 

Інформаційне повідомлення

«Толерантна людина»

Мета:

  • збагатити знання про поняття «толерантність», «міжнародний день толерантності»;
  • ознайомити з думкою психологів про толерантну і інтолерантну  особистість.

Необхідний час: 5 хвилин

Процедура проведення.

Тренер  читає лекцію про толерантність та основні відмінності толерантної особистості від інтолерантної.

Поняття толерантності  вперше зустрічається  у 18 столітті. У своєму „Трактаті про віротерпимість” відомий французький філософ Вольтер писав, „що безумством є переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети”.

       Розуміння толерантності не однакове в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів. У англійців толерантність розуміється як готовність і  здатність  без протесту сприймати особистість, у французів – як певна свобода іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайській мові бути толерантним означає дозволяти великодушність по відношенню до інших. В арабському світі толерантність – прощення, терпимість,   співчуття іншому, а в персидському – ще й готовність до примирення.

 На підставі перелічених значень, ми розглядатимемо толерантність як повагу й визнання рівності, відмову від домінування та насильства, визнання розмаїття людських культур.

       Отже, толерантність перш за все має на меті  прийняття інших такими, якими вони є і взаємодію з ними на основі згоди.

       Поділ людей на толерантних і інтолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму житті може поводитись як толерантно, так і не толерантно. Але здатність поводити себе толерантно може стати особистісною рисою, а відтак – забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть у всіх бідах звинуватити інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантна людина не ділить світ на два кольори – чорний та білий. Вона не акцентує на розбіжностях між „своїми” та „чужими”, а тому готова вислухати та зрозуміти інші точки зору.

       Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами -  особлива риса толерантної людини. У того, хто здатний до цього, менша потреба зверхньо ставитися до інших.

       Отже, толерантна особистість  знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним та доброзичливим  ставленням до інших.

 У 1995 році на ХХУІІІ Генеральній конференції ЮНЕСКО її учасники проголосили 16 листопада Міжнародним днем толерантності й прийняли «Декларацію принципів толерантності». Відтоді цей день щорічно відзначається в країнах-членах цієї організації.

 У словнику іншомовних слів сказано, що слово «толерантність» - (з латинської) – терпіння – терпимість до чужих думок і вірувань.

 Формуванню толерантності сприяють:

  • знання;
  • відкритість;
  • спілкування;
  • свобода думки, совісті та переконань.

Нині принципи толерантності набувають державного значення. Про це говориться у ст.2 «Декларації»: «На державному рівні реалізація принципів толерантності передбачає існування справедливого та неупередженого законодавства, дотримання правопорядку та адміністративних норм».

Толерантність необхідна у взаєминах між окремими особами, в сім’ї та громаді.

 Одним із найпростіших методів виявлення толерантності є вміння зробити приємне іншій людині.

 

 

Експрес-спілкування «Приємна розмова»

Мета: отримати зворотний зв’язок у групі, підвищити самооцінку, надати можливість зробити приємне іншій людині.

Необхідний час: 5 хвилин.

Процедура проведення.

 Під час цієї вправи учасникам необхідно передавати по колу  один одному м’яч і говорити вислів «Мені в тобі подобається… (особистісна якість)» Через 3-4  хвилини вислів змінюється «Нас із тобою поєднує…»

Обговорення.

  • Як ви сприймали позитивні вияви уваги інших учасників? Чи сприймалося це як прийняття вас іншою людиною?

Висновок. Пам’ятайте, що толерантна особистість не припускає позиції «вище» або «нижче» стосовно іншого, а передбачає наявність позиції «поряд». Вчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається.

 

Вправа «Емблема толерантності»

Мета:

  • продовження роботи з визначеннями толерантності;
  • розвиток фантазії, експресивних  способів самовиразу.

Необхідний час: 15 хвилин.

Матеріали: папір, кольорові олівці або фломастери, ножиці, скотч.

Процедура проведення.

Тренер  об’єднує учасників в чотири групи за кольором серединки  квіточок, які вони мають.

Учасники ознайомилися й обговорили уже існуючі визначення толерантності. Тренер  відмічає, що обговорення проходило на інтелектуальному, абстрактному рівні. Наступна вправа  дозволить підійти до цього поняття з іншого боку – учасники мають створити емблему толерантності.

 Кожен підгрупа спробує  намалювати таку емблему, яку можна було б друкувати на суперобкладинках, політичних документах, національних прапорах.

Процес малювання триває 5-7 хвилин.

Після завершення роботи,  підгрупи  по черзі презентують свої емблеми і прикріплюють їх на великому аркуші паперу з зображенням земної кулі.

 Кожна з підгруп, що виникла, має  назвати найголовніші складові емблеми і висунути лозунг, який відображав би  сутність їхньої емблеми (обговорення триває 3-5 хвилин).

 Заключний етап вправи – презентація емблем та лозунгів кожної

підгрупи.

Обговорення.

-  Чи згодні ви з тим, що толерантність людини - найважливіша умова миру і злагоди в сім’ї,  колективі, суспільстві?

Висновок. Отже,   в безмежному морі різноманітних культур, думок ідей, що належать людям різних країн на планеті, на допомогу має прийти «рятівне коло» толерантності. Тож будьмо толерантними, а отже, розуміймо один одного!

 

Вправа «Риси толерантної особистості».

Мета:

  • ознайомити учасників з основними рисами толерантної особистості;
  • надати можливість учасникам оцінити міру своєї толерантності.

Необхідний час: 10 хвилин

Матеріали: бланки опитувальника для кожного учасника.

Підготовка: бланк опитувальника з колонкою В на великому аркуші прикріплюється на дошку або на стіну.

Процедура проведення.

Тренер. Які риси, зазвичай, має толерантна людина. Це питання спробуємо з’ясувати за допомогою опитувальника.

Учасники одержують бланки опитувальника. Тренер  пояснює, що 15 рис, перелічених в опитувальнику, є характерними для толерантної особистості.

Інструкція: Спершу в колонці А поставте «+» напроти тих трьох рис, які, на вашу думку, у вас найбільше виражені; «0» - напроти тих трьох рис, які у вас найменше виражені.

Потім у колонці В поставте «+» напроти тих трьох рис, які, на ваш погляд, є найбільш характерними для толерантної особистості.

Цей бланк залишається у вас і про результати опитування ніхто не дізнається. Тому ви можете відповідати чесно, ні на кого не озираючись.

 

№ п/п

Основні риси толерантної особистості

А

В

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

 

13.

14.

15.

Прихильність до інших людей

Терпимість

Милостивість

Почуття гумору

Чуйність

Довіра

Альтруїзм

Вміння володіти собою

Доброзичливість

Неупереджене ставлення

Гуманізм

Вміння слухати співрозмовника

Тактовність

Вміння співпереживати

Самокритика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На заповнення опитувальника дається  3-5 хвилин.

Потім ведучий заповнює заздалегідь заготовлений бланк опитувальника, що прикріплений на дошці. Для цього він просить підняти руки тих, хто відмітив у колонці В першу якість. Кількість відповідей підраховується і записується в колонку бланка. У такий само спосіб підраховується кількість відповідей по кожній якості. Ті три якості, які набрали найбільшу кількість балів, і є ядром толерантної особистості ( з точки зору даної групи).

 Учасники отримують можливість:

  • порівняти уявлення про толерантну особистість кожного з членів групи з загально груповим уявленням;
  • порівняти уявлення про себе ( «+» у колонці А ) з портретом толерантної особистості, що створений групою.

 

Тренер.  А тепер самостійно порівняйте своє  уявлення про толерантну особистість з загально груповим уявленням; порівняйте уявлення про себе ( «+» у колонці А ) з портретом толерантної особистості, що створений групою.   

Обговорення.

- Що нового ви дізналися після цієї діагностики?                                                                                                         

Висновок. Для того, щоб досягти успіху в житті, не витрачати слів на конфлікти, побутові війни, доцільно формувати в собі толерантність як рису характеру.

 

Вправа «Оплески»

Мета:

  • підвищення настрою та самооцінки, активізація учасників групи.

Необхідний час: 3 хвилин.

Процедура проведення.

 Учасники сидять у колі. Ведучий просить всіх підвестися,  а потім помінятися місцями тих, хто має певну особистісну якість чи рису характеру ( наприклад: «Поміняйтеся місцями  всі ті, хто  терплячий, чуйний, вміє слухати співрозмовника, має почуття гумору, любить поспати, відвертий, принциповий, вміє володіти собою, самокритичний і т.д. ).

 

Вправа «Підведення підсумків»

Час виконання: 5 хв.  

Процедура проведення.

Учасники, залежно від того, чи реалізувалися їхні сподівання та очікування, прикріплюють або не прикріплюють квіточки  на плакаті з зображенням земної кулі.

Тренер.  А зараз, будь ласка, візьміть в руки свої квіточки, погляньте на очікування , які  ви записали на початку заняття, і по-черзі  скажіть,  в якій мірі вони здійснилися.

Учасники по-черзі висловлюють свої думки.

Тренер. Отже, очікування ваші певною мірою здійснилися. Давайте  сплетемо вінок толерантності і увінчаємо ним нашу імпровізовану земну кулю. Напишіть на квіточках побажання всім людям нашої планети, виходячи з теми нашого заняття і прикріпіть їх на плакаті з зображенням земної кулі.

Учасники по-черзі прикріплюють квіточки на плакаті  таким чином , щоб утворився вінок.

Тренер. Нехай нашу землю весь час квітчає вінок толерантності, оберігає її від конфліктів, воєн, насильства та жорстокості. Нехай на нашій планеті вічно  панують мир та злагода.                                                                                                                      

 

Рефлексія заняття.

 

Вправа «Коло зворотного зв’язку»

Мета:

  • отримання зворотного зв’язку від групи, обмін  почуттями і враженнями.

Необхідний час:  5 хвилин.

Процедура проведення.

Обговорення.

Тренер  пропонує учасникам по черзі (як вони розташовані в колі) висловити свої думки:

 

- Чи уявляється Вам тема толерантності актуальною? Якщо так, то чому?

Висновок. Толерантність людини є найважливішою умовою злагоди і в педагогічному колективі. Адже соціальні взаємини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то однобічну перевагу, а іноді й зіткнення безпосередніх інтересів.

Останнім часом поняття толерантності стало міжнародним терміном, важливим поняттям у проблематиці миру.

 

  • Що нового, цікавого взяли для себе з тренінгового заняття?

 

Тренер. Мені було дуже приємно з вами спілкуватися, відчувати  вашу підтримку, активність, зацікавленість на сьогоднішньому занятті.

 

Вправа «Імпульс»

Необхідний час: 2 хв.

Процедура проведення.

 Тренер пропонує учасникам стати в коло, взятися за руки і передати один одному  позитивний заряд енергії, тепла,  терпіння, любові. Учасники висловлюють побажання бути толерантними!

Тренер. Підведіться, будь-ласка. Давайте передамо по-черзі один одному позитивний заряд енергії, тепла, терпіння, любові.

Дякую за активну і ефективну роботу на сьогоднішньому занятті. Прагніть бути толерантними!

 

 

Література

 

  1. Безпалько О, Савич Ж. Спілкуємось та діємо: Навч.- метод. посіб. – К.: Навч. книга, 2002. – 112 с.
  2. Білецька І. Толерантна особистість. Газета «Психолог», № 23-24 (215-216), 2006 р.
  3. Механізми взаємодії органів державної влади та неурядових організацій у протидії жорстокому поводженню з дітьми. Навчально-методичний посібник. За редакцією Левченко К.Б., Трубавіної І.М. – К.: Юрисконсульт. – 2005. – 452с.
  4. Толерантність у собі й до себе. Газета «Завуч».Наша вкладка. №30 (288)

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
5 березня 2020
Переглядів
1060
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку