Метою даної розробки є ознайомлення підлітків з особливостями здорового способу життя, доведення пріоритетів здоров'я серед інших цінностей та показати негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття людини.
Тренінгове заняття для підлітків
«Здоров’я – цінність нашого життя»
Практичний психолог
Лавківської ЗОШ І-ІІ ступенів
Лалакулич Марина Михайлівна
Мета: ознайомлення підлітків з особливостями здорового способу життя, доведення пріоритетів здоров’я серед інших цінностей та показати негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття людини.
Завдання:
Обладнання:
ХІД ТРЕНІНГУ
І. Ознайомлення з темою, метою, завданнями тренінгу
Тема сьогоднішнього заняття: «Здоров’я – цінність нашого життя» і поговоримо ми про здоров’я, про активну життєву позицію, спробуємо визначити власні духовні цінності та їх вплив на наше життя. Також ми спробуємо довести важливість здоров’я серед інших цінностей людини та негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття людини; зорієнтуємось на здоровий спосіб життя.
ІІ. Прийняття правил роботи в групі
ПРАВИЛА:
Обговорення правил роботи на тренінгу.
ІІІ. Вправа «Промені сонця 1»
Психолог демонструє учасникам плакат «Промені сонця» у вигляді сонця, на якому немає променів. «Промені» – на них учасники записують свої очікування. Якщо очікування справдяться, сонце засіяє променями в кінці заняття.
Психолог пропонує учасникам записати свої очікування від тренінгу: «Зараз я пропоную вам записати на «променях» ваші очікування від сьогоднішнього тренінгу, тобто те, що ви б хотіли з’ясувати для себе під час тренінгу. Наприклад, однією з цілей є «Сформувати в собі прагнення вести здоровий спосіб життя». Якщо ви дійсно хочете, записуємо на своїх «променях» – «сформувати в собі прагнення вести здоровий спосіб життя». Але не забуваємо і про інші цілі. В кінці заняття, якщо наші очікування здійсняться, наше сонце засіяє гарними яскравими променями».
ІV. Вправа «Знайомство»
Психолог пропонує:
Психолог наводить приклад: «Мене звати … Я маю корисну для здоров’я звичку. Це – раціональне харчування».
Підсумок: «Отже, ви дізналися, які корисні звички мають ваші товариші».
V. Вправа «Визначення поняття здоров’я»
Давайте ознайомимось з деякими визначеннями здоров’я.
Однією з найважливіших умов здоров’я є здоровий спосіб життя. Тож давайте визначимо і що є здоровим способом життя. Як ви гадаєте? (висловлення учасників).
Підсумок: «Отже, здоров’я – це і фізичне здоров’я, і духовне, і соціальне, а здоровий спосіб життя – це…» (висловлюються учасники).
VІ. Вправа «Стіна здоров’я»
«А зараз будемо будувати стіну здоров’я. Для того, щоб її побудувати, необхідно згадати корисні для здоров’я звички. Пригадаймо їх (учасники пригадують корисні звички, а психолог записує їх на «цеглинах корисних звичок» і пропонує учасникам помістити їх на стіну здоров’я).
От бачите, яку міцну стіну здоров’я ми побудували. Здається, ніщо її не зруйнує. Але… Але, хоч як не дивно, люди дуже легковажно можуть ставитися до здоров’я, особливо молодь. Вони можуть руйнувати своє здоров’я шкідливими звичками. Тому нам варто пригадати і про чинники, які негативно впливають на здоров’я.
Психолог пропонує згадати звички, які руйнують здоров’я (їх психолог записує на «цеглини шкідливих звичок», а учасники замість або поверх «цеглин корисних звичок» поміщують шкідливі).
Дивіться, вже одна шкідлива звичка зруйнувала одну циглину… Як швидко була зруйнована фортеця шкідливими звичками.
Підсумок: «Отже, ми побачили, як негативні звички руйнують здоров’я людини».
VІІ. Притча «Пихатий мандарин»
«Зараз я пропоную вам послухати одну легенду і подумати, чого вона навчає: «Колись у Давньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день він приміряв одяг та теревенив зі слугами про свій розум, згадував давню зустріч з імператором. Так минали дні, роки… Аж ось пішла по всій країні чутка, що неподалік кордону з’явився мудрець, розумніший від усіх на світі. Дійшло це і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: «Хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною в світі?!» Але вигляду нікому не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам надумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках: живе чи мертве? І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його…»І ось день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося високому троні, тримав за спиною метелика і нетерпляче чекав приходу ченця.»Аж ось двері прочинилися, і до зали невисокий худорлявий чоловік. Він попрямував до мандарина і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, криво посміхаючись, мандарин промовив: «Скажи-но мені, що я тримаю у руках: живе чи мертве?»Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів : «Усе в твоїх руках.»Збентежений мандарин випустив метелика, і той полетів, радісно тріпочучи своїми крильцями».
Підсумок: Чи так само і у вашому житті все залежить від вас? (висловлювання учнів).
VІІІ. Розігрування ситуацій.
Щоб підтвердити або відкинути думку про те, що стан нашого здоров’я залежить здебільшого тільки від нас самих, розіграємо декілька ситуацій або способів відмовитися від пропозиції іншого зробити щось таке, що негативно вплине на наше здоров’я. Це шість способів говорити «ні» або як чинити опір тискові з боку настирливого знайомого. Спробуємо ці способи на ситуації, коли вам пропонують покурити.
КОНСПЕКТ ДЛЯ РОЗІГРУВАННЯ СИТУАЦІЙ
1- й спосіб «Повторення» (постійне повторення ні-твердженя)
ДЖО: Давай покуримо.
МАЙК: Ні, дякую. Я не хочу.
ДЖО: Не будь дитиною, давай!
МАЙК: Ні, дякую. Я не хочу.
ДЖО: Ну ти й маля. Давай хоч по одній!
МАЙК: Ні, дякую. Я не хочу.
ДЖО: Та хоча б одну на двох!
МАЙК: Ні, дякую. Я не хочу.
2-й спосіб «Компроміс» (запропонувати іншу ідею, з якою погодиться і настирливий товариш)
ДЖО: Давай покуримо.
МАЙК: У мене є дуже смачні цукерки. Давай поласуємо ними зараз вдвох, а покуриш пізніше з кимось іншим.
ДЖО: Ну гаразд, хай будуть і цукерки. А покурю я з Томом.
3-й спосіб «Наступ» (сказати що-небуть таким тоном, щоб повернути тиск на іншого)
ДЖО: Давай покуримо.
МАЙК: Ні, дякую. Я нічого не хочу.
ДЖО: Не будь дитиною, давай!
МАЙК (з підвищеним тоном): Дай мені спокій!!! Чого ти на мене тиснеш?
ДЖО: Гаразд-гаразд, що ти розкричався.
4-й спосіб «Переривання дискусії» (піти геть)
ДЖО: Давай покуримо.
МАЙК: Ні, дякую. Я не хочу.
ДЖО: Не будь дитиною, давай!
МАЙК: Я більше не хочу про це говорити!
ДЖО: Ну давай, хоч …
МАЙК: До зустрічі. (йде геть)
5-й спосіб «Гумор» (сказати щось смішне)
ДЖО: Давай покуримо.
МАЙК: Ні, дякую. Я не хочу.
ДЖО: Не будь дитиною, давай!
МАЙК: Джо, хіба ти не чув? Паління призводить до пожовтіння зубів та очей. Будеш продовжувати палити, плутатимуть тебе з якоюсь неземною істотою – з жовтими зубами, з жовтими очима, всього-всього жовтого. Тебе діти боятимуться.
ДЖО: Ну і нехай… З тобою нецікаво. Піду покурю з Томом.
6-й спосіб «Підстава» (сказати, з якої причини не піддаєтесь на провокацію)
ДЖО: Давай покуримо.
МАЙК: Ні, дякую. Мої батьки сказали, що коли дізнаються, що я курив, то позбавлять мене кишенькових грошей і заборонять спілкуватися з тим, хто запропонував мені покурити. Не хотілося б тебе підставляти.
ДЖО (задумливо): Це добре, що ти мені це сказав. Ну добре, я побіг. Якщо надумаєшся колись покурити, то я тут ні до чого – так і передай своїм батькам.
Підсумок: «Таким чином ми потренувалися, як відмовитися від поганої пропозиції. Ці способи можна і треба застосовувати не лише, коли вам пропонують покурити, а й випити, спробувати якісь токсичні чи наркотичні речовини, прогуляти фізкультуру тощо».
ІX. Вправа «Ми – за здоровий спосіб життя»
Учасники об’єднуються в три групи: 1 – «Міністри здоров’я», 2 – «Бухгалтери», «Лікарі».
«Міністри здоров’я» створюють антирекламу на пачці сигарет, яку вони пропонують державному виробництві.
«Бухгалтери» підраховують, скільки людина витрачає на 1 пачку сигарет, яка в середньому коштує 25 гривень грошей за 1. тиждень, за 1 місяць, за 1 рік.
«Лікарі» створюють модель здорового способу життя для підлітка (вживати продукти з оптимальним вмістом вітамінів, гуляти на свіжому повітрі тощо). Потім один з кожної групи повинен нам презентувати свою роботу.
X. Вправа «Промені сонця 2»
Учасники приклеюють свої промені з очікуваннями до сонця, якщо вони здійснилися.
XІ. Підсумок заняття
Здоров’я – спосіб життя людини. Це той стиль, що людина вибирає для себе, і саме він визначає, досягне людина благополуччя чи ні. Давно доведено, що усе, що робить людина, відбивається на стані її здоров’я. Добре здоров’я – це постійний процес. До доброго здоров’я людина може йти, будучи зовсім здоровою чи навіть інвалідом. Добре здоров’я містить всі цілі життя людини, її інтереси і звички. Людина в житті може йти двома шляхами: один веде її до здоров’я, інший – від здоров’я.
Отже, сьогодні ми спробували скласти свій шлях до здоров’я, а от в якому напрямку до нього йти – обирати вам!
Вправа «Стіна здоров’я»
Вправа «Промені сонця» («Наші очікування»)