Усі ми різні, і наші інтереси часто не відповідають інтересам інших, тому нам часто приходиться вступати в конфлікти. Нерозуміння, образа, страх, незадоволення – все це сигнал про те, що у вас з кимсь загострились стосунки. Будь-які зіткнення інтересів називають конфліктом.
Тренінг "Конфлікт і спілкування"
Тема : конфлікт і спілкування.
Мета: сприяти усвідомленню учнями власного досвіду та індивідуальних стереотипів поведінки в конфлікті; формуванню в школярів системи демократичних цінностей, заснованих на принципах толерантності і мирного вирішення конфліктів;формуванню навичок взаємодії і співпраці, розширення «репертуару» реакцій дітей на конфліктну ситуацію;розвитку уміння спілкуватись.
Обладнання: кольорові беджі,аркуші паперу А4,слайд з назвами «незвичайних речей»,слайд з емблемами акули, черепахи, ведмежати,лисиці, мудрої сови,слайд з ситуаціями, книжечки пам’ятки для учасників тренінгу, картки з етюдами, мультфільм.
Хід роботи
Усі ми різні, і наші інтереси часто не відповідають інтересам інших, тому нам часто приходиться вступати в конфлікти. Нерозуміння, образа, страх, незадоволення – все це сигнал про те, що у вас з кимсь загострились стосунки. Будь-які зіткнення інтересів називають конфліктом.
Які ви можете дати визначення конфлікту?
Що може стати приводом конфлікту?
Як на вашу думку толерантність пов’язана з конфліктом?
Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів, поглядів, прагнень; серйозна розбіжність, гостра суперечка, що приводить до протистояння або боротьби.
Для виникнення конфлікту необхідний ряд чинників: наявність проблеми, суперечки, конфліктна ситуація.
Сьогодні ми з вами спробуємо розібратися як же саме толерантність впливає на конфлікт та спробуємо побувати в різних конфліктних ситуаціях,знайти шляхи подолання їх.
1.Вправа «Знайомство» - «Якби я був…»(7хв)
Мета: знайомство учасників, створити у групі привітну атмосферу.
Ведучий пропонує учасникам по черзі назвати своє ім’я та закінчити фразу: «Якби я був(була) явищем природи, то був би (була б) …» Ведучий може почати з себе, навівши приклад: «Якби я була явищем природи, то була б бурею.»
Після того, як всі учасники прийняли участь, ведучий дякує за виконання вправи та пропонує всім поаплодувати.
Ведучий ставить запитання:
Які ваші враження від даного знайомства?
2. Вправа «Очікування» (5 хв)
Мета: усвідомлення учасниками власних цілей щодо даного заняття.
1.Ведучий роздає кожному учаснику маленький аркуш паперу(можливо липкого), на якому пропонує записати свої очікування від сьогоднішнього заняття.
2.Ведучий пропонує по черзі кожному учаснику прочитати, що записано на його аркуші паперу.
3.Після того, як всі учасники зачитують свої записи, ведучий пропонує прикріпити( приклеїти) їх на плакат, на якому зображено сито. Таким чином пропонується помістити свої очікування у сито, через яке можна буде просіяти свої очікування протягом заняття.
3. Вправа «Чарівні слова»( 15 хв)
Мета: дати учасникам можливість з’ясувати, яких якостей їм бракує для того, щоб бути толерантною людиною у спілкуванні.
Попросіть учасників групи уявити, що є крамниця незвичайних «речей»: терпіння, поблажливість, прийняття інших, почуття гумору, чуйність, довіри, терпимості до розбіжностей, уміння володіти собою, доброзичливості, схильності не засуджувати інших, гуманізму, уміння слухати, допитливості, здатності до співпереживання.
Ведучий виступає в ролі продавця, що обмінює одні якості на інші. Викликається один із учасників. Він може придбати одну чи трохи «речей» , яких у нього немає. Наприклад, покупець просить у продавця «терпіння». Продавець з’ясовує , скільки йому потрібно «терпіння», навіщо воно йому, у яких випадках він хоче бути «терплячим». Яку плату продавець просить у покупця щось замість, наприклад, той може розплатитися «почуттям гумору», кого в нього з надлишком
4. Вправа «Керування емоціями».
Психолог. Під час конфлікту людина перебуває у стані емоційного збудження. Які ж емоції супроводжують конфлікт? (негативні: гнів, злість, роздратування, розчарування).
Учені виявили, що жодна конфліктна ситуація не проходить для організму безслідно.
Пропоную провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька — це ваше тіло, а повітря всередині неї — це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуймо, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно некерована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випускати з неї повітря маленькими порціями
· Що відбувається з нею? (Вона потихеньку здувається.)
· А що відбувається з повітрям усередині неї? (Повітря поволі виходить.)
Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо також навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих, хто перебуває поряд. Як можна контролювати свій гнів? (Заспокоїтися, зробити паузу, розслабитися, порахувати до 10.)
А також не забувайте говорити один одному добрі слова.
5.Гра – розминка «Веселий фотограф»(5 хв)
1.Ведучий запрошує одного бажаючого стати «фотографом». Всі інші учасники збираються у певному місці і створюють «похмуру команду», яка має сфотографуватися.
- завдання фотографа: «Під час зйомки розсмішити «похмуру команду».
- завдання похмурої команди: «Не піддаватися на заохочення фотографа і залишатися похмурими.
2. Той з команди,хто не витримає і хоча б посміхнеться , переходить на бік фотографа й допомогає йому розсмішити інших
6 .Вправа «П’ять стратегій»( 15 хв)
Мета: навчитися вирішувати конфлікти декількома спосабами.Вибрати який спосіб більш підходить кожному учаснику.
Учасники діляться на 3 групи. Ведучий роздає різні конфліктні ситуації. Учні повинні за допомогою стратегій вирішити конфлікт двуїх людей, тією стратегією, яка для них більш притаманна.
«Акула»- спроба досягти свого будь-якою ціною, змусити іншого прийняти твої умови.
«Черепаха»- спроба триматися подалі від суперечок і конфліктних людей, ховаються у свій панцир.
«Ведмежата»- готові відмовитися від своєї мети на користь інших, тільки б зберігти гарні стосунки.
«Лисиці»- пошуки такого рішення, яке б задовольнило обох.
«Мудрі сови»- повага до своїх і чужих потреб, готовність до співпраці, прагне об’єднати зусилля для вирішення проблеми і максимально задовольнити потреба кожного.
Ситуації:
7.Вправа «Безсловесні (невербальні) етюди»(15хв)
Мета: розвивати у учасників навички несловесної передачі інформації.
Ведучий об’єднує учасників 4- 7 груп
Ведучий повідомляє учасникам: «Кожна група отримає картку, на якій буде вказано тему, і протягом 10 хвилин має підготувати етюд(коротку сценку), яку потрібно буде без слів показати іншим учасникам групи».
8.Вправа «Зрозумій мене»(10 хв)
Мета: зрозуміти думки і почуття співрозмовника
Учасники сидять у колі. Ведучий пропонує кожному намалювати малюнок, коли з ним учинили несправедливо (інтолерантно). Сусід, що сидить ліворуч, має переказати цю історію якамога точніше, а також спробувати зрозуміти і передати почуття оповідача. Автор історії оцінює правильність розповіді. Вправу можна проводити по колу.
Мультфільм «Конфліктна ситуація»(3 хв)
Наприкінці нашого заняття хочу представити вашій увазі мультфільм про конфліктну ситуацію на мостику та на основі того, що ми дізналися з сьогоднішнього заняття обговорити його.
Підсумкове заняття (5хв)
На виконання відводиться 1 хвилина
Кажімо більше ніжних слів
Знайомим, друзям і коханим.
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів,
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь гірку загоїть рану
(Чи перший біль, чи то останній, -
Коли б то знали наперед).
Кажімо більше ніжних слів,
Комусь всміхаймось ненароком,
То не життя людське жорстоке,
Жорстокі в нас слова черстві...
Кажімо більше ніжних слів!
Я сподіваюся, що у всіх конфліктних ситуаціях, які будуть зустрічатися у вас на життєвому шляху ви, будете використовувати знання, отримані сьогоднішньому тренінгу.
В кінці заняття ведучий пропонує всім поаплодувати.