Тренінгове заняття «ПРОФІЛАКТИКА ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГІВ»

Про матеріал
Тренінгове заняття з педагогічними працівниками для практичних психологів закладів освіти. Профілактика емоційного вигорання:вправи на знайомство, метод "Фішбоун", вправи для зняття напруги, практичні завдання, техніка антистресової допомоги, притчі, рефлексійна вправа "Серце".
Перегляд файлу

1

 

Заняття-тренінг на тему

 

«ПРОФІЛАКТИКА ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГІВ»

                                          

Мета:

- ознайомити педагогів з поняттям "синдром емоційного вигорання", його основними причинами і симптомами, визначити основні умови збереження емоційного здоров'я педагога;

  • підвищити самооцінку педагогів, їх впевненість у собі;
  • створити умови для психологічного розвантаження педагогів;
  • надати інформацію про сучасні техніки і прийоми стабілізації емоційного стану педагогів.

Матеріали: дошка фліпчарт, аркуші паперу, ручки, маркери, стікери, ватмани.

 

Вступна частина.

 

Психоемоційне налаштування на роботу.

Психолог:

 Звичайно, наша плідна робота залежить від вашого настрою.  Посміхніться один одному.

З гарним настроєм хто прийшов - махніть рукою,

Хто чує мене - кивніть головою,

Хто бачить мене - прошу оком моргнути,

Хто любить дітей  прошу поплескати і мугикнути,

Хто найвеселіший -  всім усміхніться.

Хто ввічливий - сусідові злегка вклоніться

 

Вправа: «Корпоративний стандарт»

Мене звати…

Багато хто знає, що я…

Але мало, хто знає, що …  

(лист на фліпчарт дошці)

 

Психолог:

Вступ. Сьогодні будемо з вами говорити про емоційне та професійне вигорання. Згідно результатів опитуваних ( 13   осіб): 2 людини виражений СЕВ, більшість стан емоційного вигорання має середній показник, більшість опитуваних має низький стан професійного вигорання. Тобто, розглядати це питання на сьогоднішній день- актуально.

 

Основна частина:

 

  1. Вправа-асоціація «Айсберг».

Напевно усім відома трагічна історія «Титаніка». Ще до цих пір остаточно невідомо, чому лайнер, який неможливо потопити, став жертвою такої сумної долі. Єдине, що можна стверджувати - 1503 людських життя, лише за 30 хв., спочили на дні океану в ту трагічну ніч 14 квітня 1912 року. Що стало причиною трагічної гибелі «Титаніка» ? Айсберг! То що ж таке айсберг? Які виникають у вас асоціації, пов’язані зі словом «айсберг»? (краса, велич, холод, могутність, небезпека…) Айсберг – це велика гора криги, 90% якої криється під водою і лише 10% - на поверхні. Саме тому він небезпечний. А люди схожі на айсберг у багатьох відношеннях. Те, якою людина постає перед нами, - це лише 10%. Найважливіша людська частина знаходиться схованою і саме ця частина може потягнути її за собою на дно. Що можна зробити, щоб уникнути небезпеки? У нашому випадку – не набути синдрому професійного вигорання.

Оскільки професія педагога належить до категорії стресогенних і вимагає від нас великого уміння володіти собою.

Передусім, ми повинні знати, що це таке, його ознаки та прояви, а згодом і методи боротьби.

Можливо хтось скаже: «Для чого нам це?»

Я дам відповідь : професійне вигорання тягне за собою емоційне. Людина ж без емоцій не може існувати. Життя без емоцій це рутина, неповноцінне життя. А щоб життя, та обрана вами професія, приносила завжди задоволення, давайте трішки розберемось у цьому і подумаємо разом, як від цього вигорання захиститись.

У подібних випадках зазвичай говорять, що людина «згоріла».

У медицині такий стан називають синдром емоційного вигорання (СЕВ).

 

     2.     Метод «Фішбоун»                                               

Проблема: СЕВ

Причини:

Наслідки:

Висновок.

Причини

  • тривала робота в напруженому темпі
  • високі навантаження, зокрема емоційні
  • важкий колектив і контингент дітей
  • відсутність  позитивного оцінювання з боку керівництва, належної винагороди за роботу
  • криза цінностей
  • постійно «під прицілом» на очах усіх
  • робота без перспективи, неможливість побудувати професійну кар’єру
  • невирішені особисті конфлікти
  • недостатність умов для самовираження, інновацій та експериментування

 

  • Наслідки
  • робота витісняє все інше («береться» додому і на вихідні, посідає головні теми розмов);
  • колишня енергійність зміняється почуттям втоми, апатії, розчарування;
  • розлади сну, нав’язливі думки, які стосуються роботи, прокручування подумки моментів, в які можна було б інакше вчинити-сказати;
  • зниження уважності, збільшення кількості помилок, сповільнення темпів роботи, зниження продуктивності;
  • спалахи агресивності, цинічності, байдужості стосовно колег, клієнтів, часто – родини;
  • зниження настрою, почуття провини за реальні чи уявні помилки;
  • поява хворобливих проявів (починаючи від частих ОРЗ, закінчуючи появою гіпертонії і проблем і серцем);
  • небажання виконувати свої обов’язки
  • «впав» імунітет: постійні застуди, «болить горло», скрутило спину чи дається чути серце;
  • з’явився стан «щось із пам’яттю моєю сталося», почастішали помилки у роботі та зникла здатність приймати мудрі рішення;
  • ускладнилися стосунки з рідними, близькими та колегами. Дратує все: від тональності голосу до звичної міміки;
  •  робота непомітно переїхала жити до вас додому: як супутник за вечерею з дітьми, у ліжку з другою половинкою, о другій ночі, коли місяць світить до вікна;
  •  зникло відчуття бадьорості вранці: тяжкі ноги та голова вказують на те, що вночі ви не відновились;
  •  настрій! Де ж він? Світ навколо чорно-білий? Позитиву нема?
  •  ви взагалі не задоволені своєю ефективністю чи результатами підлеглих;
  •  знизилася продуктивність: ви вже не досягаєте кількісного показника у порівнянні з показниками піврічної давності;
  •  важко контролювати свої імпульси, наприклад, почастішали шкідливі звички: більше переїдання, неконтрольованих витрат, паління, алкоголю тощо.

 

Висновок (колективний підсумок)

 

3.Емоційне вигорання не починається в один день, як грип. Це процес із 5 стадій:

1 стадія «Медовий місяць»

Підвищена активність, задоволений роботою, з ентузіазмом. По мірі накопич. проф. стресів робота приносить все менше задоволення і менш енергійний.

 

2 стадія «Недостача палива». З’являється втома, апатія, можуть виникнути проблеми зі сном. При відсутності мотивації втрачається інтерес, у випадку високої мотив.. продовжує горіти, але в ущерб своєму здоров’ю.

3 стадія «Хронічні симптоми» . Особливо «трудоголікам» надмірна робота призводить до виснаженості і схильності до захворювань . Емоційна реактивність-роздратування, загострена злість, почуття пригніченості, , заганяння  «в куток», постійна нехватка часу(синдром менеджера).

4 стадія «Криза» . Як правило, розвиваються хронічні захворювання ,  посилюються  переживання незадоволеністю особистої ефективності і якістю життям.

5 стадія «Пробивання стіни». Фізичні і психологічні проблеми переходять в гостру форму і можуть спровокувати розвиток небезпечних  захворювань. З’являється стільки проблем, що кар’єра стає під загрозою.

4. Як допомогти собі при вигоранні?

1✅ Найперше, зреагувати на сигнали «SOS», які вам подає ваше тіло вже енну кількість (це знаєте лиш ви) днів… чи місяців? та зрозуміти, нарешті, що нежить кожні два тижні, підвищений голос, вдома та хронічне недосипання – це вам не здається! Ваш «двигун» справді відмовляється працювати.

2✅ Коли ви йдете додому з роботи, спробуйте трохи пройтись пішки, щоб з кожним кроком собі нагадати, як мантру: «я лишаю роботу на роботі, а завтра повернусь». Якщо ви принесете додому роботу, то ви її навряд чи якісно виконаєте, але помордуєте себе невиконаними завданнями добряче…

3✅ А у вас є план? Мабуть, так. Ви його записуєте? Чи реалістично плануєте кількість справ, чи забагато? А ту кількість, яку ви плануєте, зазвичай виконуєте, чи вона залишається висіти над вашою втомленою головою? У планування добре дотримуватись правила < = > (менше = більше). Так ви навчитеся розуміти, скільки реальних задач ви можете вирішити протягом дня та припиніть себе «їсти» через «не встигну». Бо, насправді, день - не ґумовий, а ви - не супермен чи супервумен! 

4✅Викиньте снодійні чи заспокійливі таблетки та мікстури, особливо прописані не добрим фахівцем, а дядьком з «інтернетівських» форумів. Це може стати вашою пасткою. Сприйняття притупиться, а втома нікуди не подінеться, мудрі рішення не з’являться, розпач і вигорання розгоряться.

5✅Не забувайте про перерви між діяльностями. Але не «переборщіть» з соціальними мережами (ми про всяк випадок нагадуємо).

6✅Пам’ятайте про людей, котрі поряд та про те, що приносить вам щастя. Іноді така проста на перший погляд дія як обійми (до речі, абсолютно безкоштовно!) можуть стати швидкою допомогою у найтяжчий момент, коли ви навіть не очікуєте. А також створіть список речей чи активностей, які приносять вам радість. Це можуть бути маленькі дії на щодень і більші на щотиждень чи щодва.  Приділяйте цим заняттям час та увагу, і зберігайте цю звичку навіть тоді, коли ваше «вигорання» стане, навпаки, «розгоранням».  

7✅Якщо ж ви пильнуєте планування, достатній сон та інше щойно згадане, а полегшення не настає, то може прийшов час переглянути свої погляди на роботу та уважніше виставити пріоритети?

8✅Що для вас найважливіше на цей момент життя? Можливо, заробіток вже не є таким необхідним, і ви просто рухаєтесь по колу трудоголізму за інерцією? Можливо, зараз важливіше фізичне чи психічне здоров’я та внутрішня стабільність? Адже ви знаєте, що гроші, зароблені зі шкодою для здоров’я, не принесуть вам очікуваного задоволення, а ризик витратити їх на ліки в аптеці та лікарів збільшиться.

9✅А ще можна звернутися за консультацією до фахівця нашого Центру.

Існує безліч методик, методів, вправ на зняття напруження, антистресові вправи, декілька з них ми зараз з вами опануємо.

Вправи для зняття напруги.

1.«Дихайте глибше»

Дихання складає з двох фаз: вдих - видих. При підвищеному збудженні, нервозності, або роздратованості треба дихати так: вдих – пауза - видих. Починайте з 5 секунд. Спробуймо!

Обов'язкові вимоги до дихальних вправ.

Хребет повинен знаходитись в чітко вертикальному або горизонтальному положенні. Якщо спина пряма то м'язи грудної клітки, живота та діафрагми можуть легко функціонувати. Спробуйте спочатку глибоко вдихнути, згорбившись і опустивши плечі, а потім вирівнявшись і розправивши їх, і ви самі відчуєте надзвичайну різницю. Дуже важливе правильне положення голови. її необхідно тримати прямо і вільно.  В такому положенні вона в певній мірі витягує вгору грудну клітку. Шия не повинна бути напруженою.

Методика виконання дихальних вправ.

        Сядьте на стілець(боком до спинки), випряміть спину, розслабте м'язи шиї.

        Руки вільно покладіть на коліна  і закрийте очі.  Зосередьтесь тільки на своєму   диханні.                      

        Протягом декількох хвилин просто контролюйте своє дихання. Відчуйте, що повітря, яке ви вдихаєте, більш прохолодне, ніж те, що вдихаєте.

         Плечі мають бути розслаблені, опущені і злегка відведені назад. 

 

 Використання запропонованих технік і вправ дозволяє:

  • навчитись психологічній саморегуляції;
  • трансформувати негативні переживання у позитивні емоційні стани;
  • виробити навички адекватної поведінки в стресових ситуаціях;
  • набути впевненості у собі.

 

  1.  Вправа «Лимони»

Психолог: Уявіть, що у вашій лівій (правій) руці знаходиться цілий лимон. Якомога сильніше стисніть його. Постарайтеся видавити з нього весь сік. Відчуваєте, як напружилися ваші рука і долоня, коли ви його стискаєте? А зараз відпустіть його. Зверніть увагу на свої відчуття, коли рука розслаблена.

Тепер візьміть інший лимон і стисніть його. Постарайтеся стиснути його ще сильніше, ніж перший. Чудово. Ви докладаєте всіх зусиль. Тепер випустіть цей лимон і розслабтеся. Наскільки ж краще відчувають себе ваші рука і долоня, коли розслаблені! І знову візьміть лимон лівою (правою) рукою і постарайтеся вичавити з нього весь сік до крапельки. Не залишайте жодної краплини. Стискайте все сильніше. Чудово. Тепер розслабтеся, хай лимон сам випаде з вашої руки. Потім виконайте вправу одночасно двома руками. Розслабтесь. Насолоджуйтесь станом спокою. (Повторити весь процес для правої руки).

  1. Вправа «Знайти позитив». Техніка швидкої антистресової допомоги

Психолог кріпить на дошку ватман з текстом, та пропонує учасникам заняття проговорити будь-яку несприятливу ситуацію в роботі та поглянути на неї з іншого боку і знайти позитив.

«Склалась ситуація і тепер ...»

«Можливо…
«Ну що ж, зате ...»

«Від тепер…


Швидка антистресова допомога.

Рекомендації:

  1. Навчитись , по-можливості, одразу «збросити» негативні емоції, а не витісняти їх в психосоматику:
  • різко піднятись і пройтись;
  • швидко і різко написати чи намалювати щось на дошці, аркуші паперу;
  • змалювати аркуш паперу, зім’яти і викинути.
  1. Якщо у вас є порушення сну, намагайтесь читати на ніч вірші, а не прозу. За даними наукових досліджень вірші і проза відрізняються енергетикою: вірші ближче до ритму людського організму і діють заспокійливо.
  2. Кожного вечора обов’язково становіться під душ і промовляйте події  поточного дня, «змивайте» їх, бо вода здавна вважається  потужним енергетичним провідником.
  3. Починайте відновлюватись уже зараз, не відкладайте на потім!

 

  1. Вправа “Перефразування”

 

 Негативні думки дуже часто поглиблюють стрес. Тож важливо їх замінювати позитивними

  • «У мене нічого не вийде» («Я зроблю все можливе, а коли не вийде, я це переживу»);
  • «Усе пропало» («Це не кінець світу»);
  • «Я дурень» («Я помилився», «Я - успіш­на людина!»);
  • «Мені обов'язково треба мати це» («Мені б хотілося мати це, але я не обов'язково матиму те, що хочу»);
  • «Я повинен бути першим» («Мені б хоті­лося стати першим»);
  • «Вони мусять це зробити» («Сподіваюся, вони це зроблять»);
  • «Це безнадійно» («Ще не все втрачено»);
  • «Не варто й починати» («Треба хоч спробувати»);
  • «Я не зможу» («Я ніколи не переймаюся через дрібниці»);
  • «Я безнадійна людина» («Я дивлюся на світ оптимістично»);
  • «Усе втрачено» («Варто спробувати ще раз»).

 

Психолог: Емоційне вигорання - не хвороба й не діагноз, а тим більше - не вирок. Тож що раніше почати з ним боротьбу, то ефективнішою вона буде. Проте найкраще все ж буде запобігти емоційному вигоранню.

 

Притча про каву

Приходить учень до Вчителя й каже: «Учитель, я втомився. У мене таке складне життя, такі труднощі й проблеми! Я весь час пливу проти течії. У мене немає більше сил… Що мені робити?»

Учитель замість відповіді поставив на вогонь три однакові ємності з водою. В одну ємність кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв із води моркву та яйце й налив каву в чашку з третьої ємності.

«Що змінилося?» - запитав він учня.

«Яйце і кава зварилися, а кава розчинилася у воді».

«НІ!» - сказав учитель, - «Це лише поверховий погляд на речі. Подивися – тверда морква, побувавши в окропі, стала м’якою і податливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих обставин - окропу». Так і ті люди, які сильні зовні, можуть розклеїтися й стати слабкими там, де крихкі й ніжні лише затвердіють і зміцніють».

«А кава?» - запитав учень.

«О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому несприятливому середовищі й змінили його - перетворили окріп на чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються в  силу обставин, - вони змінюють самі обставини й перетворюють їх на щось нове й прекрасне, отримуючи від ситуації користь і знання».

Залежно від того, як людина ставиться до себе й до свого життя, вона буде або «зіркою», або «свічкою».

 

  1. Вправа "П’ять добрих слів"

Обладнання: аркуші паперу, ручки

Форма роботи: Учасники розбиваются на підгрупи по 6 осіб.

Завдання. Кожен з вас повинен:

  • обведіть свою ліву руку на аркуші паперу;
  • на ладошці напишіть своє ім’я;
  • потім ви передайте свій аркуш сусіду праворуч ,  а самі прийміть аркуш від сусіда ліворуч.

В одному з «пальців» отриманого чужого малюнка, ви пишете яку-небудь привабливу, на ваш погляд, якість її володаря. Інша людина робить запис на другому пальці і т.і., доки аркуш не повернеться його власнику.

Коли всі компліменти будуть записані, автор з ними знайомиться.

Обговорення:

  • які почуття у вас виникли, коли читали написи на своїй «руці»?
  • чи всі ваші гідності, про які писали учасники, вам притаманні?

 

Висновок. У кожної людини є потреба в новизні. Якщо вона не задовольняється,  дорослі хворіють, а діти схиляються до асоціальної поведінки. Але часто ми цю потребу відкидаємо, живучи за принципом "дім – робота, робота – дім". Як результат маємо почуття незадоволеності, розчарування, апатії. Щоб цього уникнути, потрібно постійно щось змінювати у своєму житті, насичуючи мозок новими враженнями.

Образа, злість , невдоволення, критика себе та інших – все це найшкідливіші для нашого організму емоції. Наш мозок викидає гормони стресу на будь-які подразники, що загрожують нашому спокою. При цьому йому зовсім байдуже, реальні вони чи вигадані. Тому і на надуману проблему організм відреагує, як на справжню.  Отже, важливо навчитись контролювати свої думки і емоції. Відомий дослідник стресу Сельє зазначав, що має значення не те, що з вами відбувається, а те, як ви це сприймаєте.

 Адекватне відношення до роботи і відведення їй належного місця у житті – найкраща профілактика професійного вигорання.

Дивились двоє в одне вікно: один угледів саме багно.
А інший – листя, дощем умите, блакитне небо і перші квіти,
Побачив другий - весна давно!...
Дивились двоє в одне вікно .

 

Рефлексія.

 

Рефлексійна вправа  «СЕРЦЕ»

C:\Users\user\Desktop\138351833cbd89343273284cecccdce7.png 

      Руки:        Що ви візьмете до роботи?

                               Ноги:        Над чим будете міркувати,      

                                                       (залишились питання)?

                                       Серце:      Що було новим?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складання пам’ятки «Збереження емоційного здоров’я»

1. Визначте для себе головні життєві цілі і зосередьте зусилля на їх досягненні.

2. Думайте про щось хороше, відкидайте погані думки. Позитивне мислення і оптимізм - це запорука здоров'я і благополуччя.

3. Плануйте не тільки свій робочий час, а й свій відпочинок. Встановлюйте пріоритети.

4. Особливе місце відводите відпочинку і сну. Сон повинен бути спокійним, не менше 7-8 годин. Перед сном можна приготувати заспокійливу ванну з аромамаслами.

5. Використовуйте протягом дня короткі паузи (хвилини очікування, вимушеної бездіяльності) для розслаблення.

6. Не згущуються хмари! Не робіть з мухи слона!

7. Керуйте своїми емоціями!

8. Не нехтуйте спілкуванням! Обговорюйте з близькими вам людьми свої проблеми.

9. Не забувайте хвалити себе!

10.Робіть кроки для усунення причин напруги.

11.Проблеми не потрібно переживати, їх потрібно вирішувати!

12.Якщо негативні емоції захопили вас під час спілкування, то зробіть паузу, помовчіть кілька хвилин, порахуйте до 10, вийдіть з приміщення, займіться іншим видом діяльності: переберіть папери на столі, поговоріть зі своїми колегами на нейтральні теми, підійдіть до вікна і подивіться в нього, розгляньте вуличний рух, небо, дерева, порадійте погоді, сонцю.

13.Робіть дні «інформаційного відпочинку» від телебачення і комп'ютера. Почитайте щось.

14.Найкращим засобом для зняття нервової напруги є фізичні навантаження - фізична культура і фізична праця. Дуже корисним також є розслабляючий масаж. Чудовим засобом досягнення внутрішньої рівноваги є йога, дихальна гімнастика, релаксація.

15.Музика - це теж психотерапія.

16.Подбайте про психотерапевтичний вплив середовища, яка вас оточує (колірна гама).

17.Відпочивайте на природі, адже такий відпочинок чудово заспокоює нервову систему і робить людину добрішою.

18.Зняти напругу також допоможе зміна діяльності, коли позитивні емоції від приємного заняття витісняють смуток.

19.Приділяйте належну увагу власному здоров'ю!

Підсумок

Збережіть позитивні емоції на весь наступний день. Успіхів Вам і внутрішньої рівноваги!

 

Зазвичай, у вигорівшого професіонала виникають проблеми відразу у декількох сферах, хоча, як правило, одна з них є ведучою і запускає ланцюгову реакцію.

1. Сфера самооцінки (людині здається, що вона не справляється зі своїми обов’язками).

2. Сфера емоцій  юдина починає відчувати роздратування через людей та їхні проблеми, які вона повинна вирішувати в силу своїх професійних обов’язків. Тобто її стан можна описати як внутрішню істерику: “Та що ви усі від мене хочете? Я не можу вам нічим допомогти! Залиште мене у спокої!”

3. Сфера психіки (навіть якщо людині не доводиться постійно “працювати емоціями”, у неї може похитнутися психіка – просто через те, що вона перевантажена і працює у режимі, який їй не властивий).

4. Сфера інтелекту (це справжня пастка для тих, хто з матеріальних переконань займає посаду, яка не дозволяє реалізувати у повній мірі свої інтелектуальні здібності).

 

Педагогам потрібно володіти вміннями й навичками саморегуляції емоційного стану, щоб зберегти і зміцнити психологічне здоров’я.

Тож ми і будемо сьогодні з вами цим займатись.

 

Вправа «Ловець блага»

Мета: ознайомити учасників з прийомами позитивної психотерапії, навчити прийомам саморегуляції.

Учасники пишуть для кожної ситуації свої позитивні моменти. Кожен по черзі промовляє ці моменти. Учасник, що вказав більше 5 позитивних моментів у кожній запропонованій ситуації, вважається «ловцем блага».

Щоб з вами не сталося, в усьому намагайтеся знаходити позитивні сторони. Давайте потренуємося. Знайдіть і запишіть, будь ласка, позитивні моменти в наступних ситуаціях:

1. Ви збираєтеся на роботу, погода зустрічає вас проливним дощем.

2. Ви спізнилися на автобус.

3. У вас немає грошей, щоб поїхати кудись у відпустку.

 

Вправа “Перефразування” (лист, с обратной сторони ответ)

 Негативні думки дуже часто поглиблюють стрес. Тож важливо їх замінювати позитивними

  • «У мене нічого не вийде» («Я зроблю все можливе, а коли не вийде, я це переживу»);
  • «Усе пропало» («Це не кінець світу»);
  • «Я дурень» («Я помилився», «Я - успіш­на людина!»);
  • «Мені обов'язково треба мати це» («Мені б хотілося мати це, але я не обов'язково матиму те, що хочу»);
  • «Я повинен бути першим» («Мені б хоті­лося стати першим»);
  • «Вони мусять це зробити» («Сподіваюся, вони це зроблять»);
  • «Це безнадійно» («Ще не все втрачено»);
  • «Не варто й починати» («Треба хоч спробувати»);
  • «Я не зможу» («Я ніколи не переймаюся через дрібниці»);
  • «Я безнадійна людина» («Я дивлюся на світ оптимістично»);
  • «Усе втрачено» («Варто спробувати ще раз»).
  • Упражнения на снятие напряжения.
  • А сейчас я хочу предложить вам несколько упражнений, которые снимут ваше напряжение и которые вы можете использовать в повседневной жизни.
  • "Дышите глубже"
  • Когда вы испытываете эмоциональный дискомфорт, просто проверьте, как вы дышите. Дыхание состоит из трёх фаз вдох - пауза - выдох. При повышенной возбудимости, беспокойстве, нервозности или раздражительности нужно дышать так. Вдох - пауза - выдох. Начните с 5 секунд. Попробуем!
  • Долго дышать в таком ритме не нужно. Следите за результатом и по нему ориентируйтесь. Можно увеличивать длительность каждой фазы. Для того что бы поднять общий тонус, собраться с силами чередование фаз должно быть следующим вдох-выдох-пауза. Попробуем!
  • Умение снимать мышечные зажимы позволяет снять нервно-психическое напряжение. Говорят, клин клином вышибают, и мы поступим точно так же. Что бы достичь максимального расслабления нужно напрячься максимально сильно.
  • Упражнение "Лимон"
  • Цель: управление состоянием мышечного напряжения и расслабления.

 

Вправа «М'язова релаксація »

 Стреси фіксуються у м’язах нашого тіла. Допоможе знизити м'язове напруження м'язова релаксація.

Техніка релаксації спрямована на зняття непотрібної напруги. Уміння розслабитися допомагає призупинити непотрібні витрати енергії, швидко нейтралізує стомлення, знімає нервову напругу, дає відчуття спокою і зосередженості.

 

Вправа «Лимони»

Тренер: Уявіть, що у вашій лівій (правій) руці знаходиться цілий лимон. Якомога сильніше стисніть його. Постарайтеся видавити з нього весь сік. Відчуваєте, як напружилися ваші рука і долоня, коли ви його стискаєте? А зараз відпустіть його. Зверніть увагу на свої відчуття, коли рука розслаблена.

Тепер візьміть інший лимон і стисніть його. Постарайтеся стиснути його ще сильніше, ніж перший. Чудово. Ви докладаєте всіх зусиль. Тепер випустіть цей лимон і розслабтеся. Наскільки ж краще відчувають себе ваші рука і долоня, коли розслаблені! І знову візьміть лимон лівою (правою) рукою і постарайтеся вичавити з нього весь сік до крапельки. Не залишайте жодної краплини. Стискайте все сильніше. Чудово. Тепер розслабтеся, хай лимон сам випаде з вашої руки. . Затем выполните упражнение одновременно двумя руками. Расслабьтесь. Насладитесь состоянием покоя.

(Повторити весь процес для правої руки).

 

(розказати про вправу «Докучлива муха»

 

Релаксація «Подорож на хмаринці» (Під музику)

Тренер. Сідайте зручно і заплющте очі. Двічі або тричі глибоко вдихніть і видихніть… Я хочу запросити вас у подорож  на хмаринці.

Стрибніть на білу пухнасту хмаринку, схожу на м’яку гору пухких подушок. Відчуйте, як зручно влаштувалися на цій великій і м’якій подушці – хмаринці.

Зараз почнімо подорож.

Ваші хмаринки повільно піднімаються у синє небо. Ви відчуваєте легкий вітерець. Тут, високо в небі, все спокійно, тихо.

Нехай хмаринки перенесуть кожного з вас у таке місце, де ви почуватиметеся щасливими.

Спробуйте подумки «побачити» це місце якомога точніше. Тут ви відчуваєте себе спокійними і щасливими, тут може статися будь – яке диво…

 Тренер робить паузу на 30 секунд.

Тепер ви знову на своїх хмаринках, які везуть вас назад, на ваші місця в.

Злізайте з хмаринок, подякуйте їм за те, що вони вас покатали.

Спостерігайте за тим, як повільно вони тануть у повітрі…

Потягніться, випростайтесь і знову будьте бадьорими, свіжими і уважними.

 

Вправа «Знайти позитив». Техніка швидкої антистресової допомоги

Психолог кріпить на дошку ватман з текстом, та пропонує учасникам заняття проговорити будь-яку несприятливу ситуацію в роботі та поглянути на неї з іншого боку і знайти позитив.

«Склалась ситуація і тепер ...»
«Зате ...»
«Могло бути гірше ...!»
«Не дуже той і хтілось, тому що ....»
«Здорово, бо тепер...!

Найбільш доцільними для  учнів зняття з зняття психоемоційного напруження  (як вважає В.І.Шахненко) є дихальна гімнастика, фізичні навантаження, домашній затишок, спілкування з четвероногим другом, живопис, художнє слово, театр, позитивні емоції, музика та спілкування з природою.

Обов'язкові вимоги до дихальних вправ.

Хребет повинен знаходитись в чітко вертикальному або горизонтальному положенні. Якщо спина пряма то м'язи грудної клітки, живота та діафрагми можуть легко функціонувати. Спробуйте спочатку глибока вдихнути, згорбившись і опустивши плечі, а потім вирівнявшись і розправивши їх, і ви самі відчуєте надзвичайну різницю. Дуже важливе правильне положення голови. її необхідно тримати прямо і вільно.  В такому положенні вона в певній мірі витягує вгору грудну клітку. Шия не повинна бути напруженою.

Методика виконання дихальних вправ.

        Сядьте на стілець(боком до спинки), випряміть спину, розслабте м'язи шиї.

        Руки вільно покладіть на коліна  і закрийте очі (щоб пічка візуальну

інформація не заважала нам зосередитись). Зосередьтесь тільки на своєму   диханні.                      

        Протягом декількох хвилин просто контролюйте своє дихання. Відчуйте, що повітря, яке ви вдихаєте, більш холодне, ніж те. що вдихаєте.

         Плечі мають бути розслаблені, опущені і злегка відведені назад. 

 Використання запропонованих технік і вправ дозволяє:

  • навчитись психологічній саморегуляції:
  • трансформувати негативні переживання у позитивні
    емоційні стани:
  • виробити навички адекватної поведінки в стресових і ситуаціях;
  • набути впевненості у собі.

Психолог. Я хочу дати вам універсальну пораду яка допоможе вам подолати емоційне та професійне вигорання.

 Любіть свою професію, любіть своїх вихованців, ніколи не припиняйте вчитися, поважайте себе за ту унікальну роль, яку ви відіграєте в суспільстві, бережіть себе.

 

Притча про каву

Тренер: Емоційне вигорання – не хвороба й не діагноз, а тим більше – не вирок. Тож що раніше почати з ним боротьбу, то ефективнішою вона буде. Проте найкраще все ж буде запобігти емоційному вигоранню.

Приходить учень до Вчителя й каже: «Учитель, я втомився. У мене таке складне життя, такі труднощі й проблеми! Я весь час пливу проти течії. У мене немає більше сил… Що мені робити?»

Учитель замість відповіді поставив на вогонь три однакові ємності з водою. В одну ємність кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв із води моркву та яйце й налив каву в чашку з третьої ємності.

«Що змінилося?» - запитав він учня.

«Яйце і кава зварилися, а кава розчинилася у воді».

«НІ!» - сказав учитель, - «Це лише поверховий погляд на речі. Подивися – тверда морква, побувавши в окропі, стала м’якою і податливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих обставин - окропу». Так і ті люди, які сильні зовні, можуть розклеїтися й стати слабкими там, де крихкі й ніжні лише затвердівають і зміцніють».

«А кава?» - запитав учень.

«О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому несприятливому середовищі й змінили його – перетворили окріп на чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються в  силу обставин, - вони змінюють самі обставини й перетворюють їх на щось нове й прекрасне, отримуючи від ситуації користь і знання».

Залежно від того, як людина ставиться до себе й до свого життя, вона буде або «зіркою», або «свічкою».

Упражнение "Пять добрых слов"

Оборудование: листы бумаги, ручки

Форма работы: Участники разбиваются на подгруппы по 6 человек.

Задание. Каждый из вас должен:

  • обведите свою левую руку на листе бумаги;
  • на ладошке напишите свое имя;
  • потом вы передаете свой лист соседу справа, а сами получаете рисунок от соседа слева.

В одном из "пальчиков" полученного чужого рисунка, вы пишете какое - нибудь привлекательное, на ваш взгляд, качество ее обладателя. Другой человек делает запись на другом пальчике и т. д., пока лист не вернется к владельцу.

Когда все надписи будут сделаны, автор получает рисунки и знакомится с "комплиментами".

Обсуждение

- Какие чувства вы испытывали, когда читали надписи на своей "руке"?

- Все ли ваши достоинства, о которых написали другие, были вам известны?

Упражнение «Удовольствие» 
Цель: осознание имеющихся внутри ресурсов для восстановления сил.
Материалы: листы бумаги, ручки.
Участникам тренинга раздаются листы бумаги и предлагается написать 10 видов повседневной деятельности, которые приносят им удовольствие. Затем предлагается проранжировать их по степени удовольствия. Затем объяснить педагогам, что это и есть ресурс, который можно использовать как «скорую помощь» для восстановления сил.
Рекомендации
1. Научитесь по возможности сразу сбрасывать негативные эмоции, а не вытеснять их в психосоматику. Как это можно сделать в условиях работы в детском саду:
• резко встать и пройтись;
• быстро и резко написать или нарисовать что-то на доске или листе бумаги;
• измалевать листок бумаги, измять и выбросить. 
2. Если у вас имеются нарушения сна, старайтесь читать на ночь стихи, а не прозу. По данным исследований ученых, стихи и проза различаются по энергетике, стихи ближе к ритму человеческого организма и действуют успокаивающе. 
3. Каждый вечер обязательно становитесь под душ и проговаривая события прошедшего дня, «смывайте» их, т. к. вода издавна является мощным энергетическим проводником. 
4. Начинайте восстанавливаться уже сейчас, не откладывайте на потом! 

 

Психолог. Я хочу дати вам універсальну пораду яка допоможе вам подолати емоційне та професійне вигорання.

 Любіть свою професію, любіть своїх вихованців, ніколи не припиняйте вчитися, поважайте себе за ту унікальну роль, яку ви відіграєте в суспільстві, бережіть себе.

 

Міні-лекція

СЕВ – стан емоційного та фізичного виснаження, зниження енергетичного потенціалу, яке супроводжується  порушеннями емоційної сфери.

Фізичне – зміни маси тіла (у будь-яку сторону), безсоння, задуха, проблеми з АТ, тремтіння рук, стан фізичного виснаження, виникнення хвороб.
Емоційне – песимізм, безнадія, апатія, нехватка емоцій, почуття провини, спустошення, розгубленість, безсилля.
Інтелектуальне – зниження зацікавленості, непродуктивність мислення, формальне  виконання роботи.
Соціальне – зменшення соціальних контактів, низька соціальна активність, нерозуміння інших, відчуття не достатньої підтримки з боку рідних та колег, відчуття професійної некомпетентності, виміщення негативу на близьких.

Причини:

оточуюча середа – постійний шум, монотонність праці, затхле приміщення, постійно на «очах».

ритм праці – перегрузка, одноманітність або неочікувані «сюрпризи».

взаємовідносини – конфлікти.

перспективи (точніше відсутність перспектив).

Еустрес – стан стресу, при якому людина збирається, щоб досягти чогось (позитивний).
Деустрес – стан стресу, який «вбиває».

Стадії СЕВ

Напруження – тревога, незадоволення роботою.

Резістенція – неадекватність в емоційних проявах, моральна дезорганізація.

Виснаження – відчуження, дефіцит емоцій, психосоматичні захворювання.

Вправа з арт-терапії

Мета: створити можливість для учасників проаналізувати свої переживання, побачити образ свого «Я» на символічному рівні та умови для рефлексії своїх почуттів відносно роботи.

Психолог пропонує:

Намалюйте три дерева, які символізують вашу роботу: 1 дерево – на початку дня; 2 дерево – у середині дня (кінець дня); 3 дерево – кінець тиждня.
Обговорення: Як ви вважаєте, чому ваші дерева саме такі?

 

Вправа «Знайти позитив». Техніка щвидкої антистресової допомоги

Психолог кріпить на дошку ватман з текстом, та пропонує учасникам заняття проговорити будь-яку несприятливу ситуацію в роботі та поглянути на неї з іншого боку і знайти позитив.

«Склалась ситуація і тепер ...»
«Зате ...»
«Могло бути гірше ...!»
«Не дуже той і хтілось, тому що ....»
«Здорово, бо тепер...!

Підсумок. Заключне слово психолога.

Як часто людина, заточив себе у власній клітці-квартирі, втрачає здатність радіти життю! А відсутність задоволень і радості веде до дипресії.

Чому люди так рідко радіють? Тому що втратили здатність вірити і надіятися. Тому  що переповнені знаннями? Тому що глобальне потеплішення    клімату добавило кількість похмурих днів?
Знайдіть радість в собі – і вона поверне вам сонячну погоду. Посміхніться – і до Вас повернеться безтурботна юність. Вдихніть на повні груди – і Вас наповне любов та надія. Відкрийте серце Ангелу Радості і той радості, що огорта Вас з усіх сторін.

Пройшов той час, коли віра в те, що багато знань викликають сум, була актуальною. Богу набагато важливіше, щоб Ви раділи! І чим Ви самі радісніші, тим більше у Вас шансів допомогти іншим впоратися з їхніми негараздами, з душевним дискомфортом: а посмішка на Вашому обличчі викличе радість в серцях інших людей.

 

 

Поради психолога

Рекомендую звернути увагу, прислухатись та використовувати такі прості і доступні поради: Насамперед—учіться планувати. (Пам’ятайте! Дезорганізація може призвести до стресу). Визнайте й прийміть обмеження. (Багато з нас ставлять перед собою абсолютно недосяжні завдання. Але людина не може бути досконалою, тому часто виникає почуття неспроможності чи невідповідності). Розважайтесь. (Іноді необхідно втекти від життєвих проблем. Знайдіть захопливе й приємне заняття) Учіться терпіти й прощати. (Нетерпимість до інших призведе до гніву. Спробуйте зрозуміти, як почуваються інші люди, це допоможе вам прийняти їх). Будьте позитивною особистістю. (Не критикуйте й учіться хвалити інших. Зосередьтеся на позитивних рисах людей). Уникайте нездорової конкуренції. (В житті дуже багато ситуацій, коли ми не можемо уникнути конкуренції. Але занадто велике прагнення вигравати в багатьох сферах життя створює напруження й тривогу, робить людину агресивною). Якщо у вас проявилися негативні емоції (Ви зазнали невдачі, не змогли згуртувати учнів на уроці, посварилися — ви починаєте себе картати, ніби того могло б і не бути, якщо б.... Відповідно, у вас виникають негативні емоції до себе. Зміна емоцій—це нормально для психіки людини. Але інколи негативні емоції стають застійними, ось тоді вони й позначаються на здоров'ї людини. Застійні емоції нагадують заїжджену платівку: звучить завжди одна і та сама музика, яка стомлює, дратує, відвертає увагу від усього іншого, і зняти її чомусь нелегко.) Як же запобігти цьому? Потрібно зусиллям волі спрямувати думки на інший об'єкт, перенести свою увагу на щось приємне. - Допоможе й самонаказ з інтонацією впевненості і вимогливості: Наприклад («Усе, висновки для себе зроблено, урок життя пішов на користь. Більше цього не буде». ) - Дуже добре, якщо поруч буде людина, якій ви зможете розповісти про свої неприємності. Проблема відсутності такої людини періодично постає перед багатьма, тому цінуйте тих, до кого можна звернутись у скрутну хвилину. можна зробити собі подарунок, але не слід робити цього часто, оскільки радість поступово буде зменшуватися, увійде у звичку. Допоможіть іншому. Перенісши увагу на допомогу іншому, ви не тільки зробите добру справу, а й допоможете собі вийти з пасивного стану, активізуєте себе, адже творити добро завжди приємно. А якщо у вас є можливість поспати — то це найпростіший спосіб розпрощатися з поганим настроєм. Відпочивший мозок спрямує вас у русло оптимістичного ставлення до життя і проблем. Недарма в народі кажуть: «Ранок мудріший за вечір». Отже, важливо навчитись звертати увагу на позитивні моменти життя і вміти бути вдячними за них. Негативне запитання «За що?» бажано перетворювати на позитивне «Для чого?». Для чого у моєму житті з'явилась та чи інша неприємна ситуація? Які висновки я маю з неї зробити? Чого я маю в цій ситуації навчитись? Якщо з таких позицій підходити до життєвих ситуацій, то вони перестають сприйматися як проблеми, і життя починає сприйматись як школа, де події і ситуації складаються таким чином, щоб ми могли навчитись саме тому, що нам потрібно. Пам’ятайте, що подібне притягує подібне: чим ми цей світ наповнюємо через думки, емоції, вчинки, те до нас і повертається. Як говориться у відомій приказці: «Що посієш, те й пожнеш»

РЕКОМЕНДАЦІЇ ПЕДАГОГАМ ЩОДО ПРОФІЛАКТИКИ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ:

1. Визначте для себе головні життєві цілі і зосередьте зусилля на їх досягненні.

2. Думайте про щось хороше, відкидайте погані думки. Позитивне мислення і оптимізм - це запорука здоров'я і благополуччя.

3. Щоранку, піднімаючись з ліжка, думайте про щось хороше, посміхніться, нагадайте собі, що все буде добре, а ви чарівні і прекрасні, у вас чудовий настрій.

4. Плануйте не тільки свій робочий час, а й свій відпочинок. Встановлюйте пріоритети.

5. Особливе місце відводите відпочинку і сну. Сон повинен бути спокійним, не менше 7-8 годин. Перед сном можна приготувати заспокійливу ванну з аромамаслами.

6. Використовуйте протягом дня короткі паузи (хвилини очікування, вимушеної бездіяльності) для розслаблення.

7. Не згущуються хмари! Не робіть з мухи слона!

8. Руководите своїми емоціями! Закрийте очі. Уявіть берег моря. Руки підніміть вгору і розведіть в сторону. Відчуйте силу енергії. Складіть руки на животі.

9. Не нехтуйте спілкуванням! Обговорюйте з близькими вам людьми свої проблеми.

10. Відпочивайте разом з сім'єю, близькими друзями, колегами.

11. Знайдіть місце для гумору і сміху у вашому житті. Коли у вас поганий настрій, подивіться кінокомедію, відвідайте цирк, почитайте анекдоти.

12. Не забувайте хвалити себе!

13. Посміхайтеся! Навіть якщо не хочеться (1-1,5 хв.).

14. Знаходьте час для себе: прийміть розслаблюючу ванну, почитайте улюблену книгу, зробіть косметичні процедури тощо! Влаштовуйте для себе невеликі свята!

15. Станьте ентузіастом власного життя!

16. Докладатимете кроки для усунення причин напруги.

17. Проблеми не потрібно переживати, їх потрібно вирішувати!

18. Умійте відмовляти ввічливо, але переконливо!

19. Якщо негативні емоції захопили вас під час спілкування, то зробіть паузу, помовчіть кілька хвилин, порахуйте до 10, вийдіть з приміщення, займіться іншим видом діяльності: переберіть папери на столі, поговоріть зі своїми колегами на нейтральні теми, підійдіть до вікна і подивіться в нього, розгляньте вуличний рух, небо, дерева, порадійте погоді, сонцю.

20. Робіть дні "інформаційного відпочинку" від ТБ і комп'ютера. Почитайте щось.

21. Відвідуйте музеї, виставки, театр, концерти.

22. Найкращим засобом для зняття нервової напруги є фізичні навантаження - фізична культура і фізична праця. Дуже корисним також є розслабляючий масаж. Чудовим засобом досягнення внутрішньої рівноваги є йога, дихальна гімнастика, релаксація.

23. Музика - це теж психотерапія.

24. Подбайте про психотерапевтичний вплив середовища, яка вас оточує (колірна гамма). Добре заспокоюють нервову систему зелений, жовто-зелений і зелено-блакитний кольори. Добре, коли вдома стіни пофарбовані в ці кольори, або ж достатньо просто подивитися на будь-яку річ, якогось із цих квітів, - і нервову напругу поступово зменшиться.

25. Відпочивайте на природі, адже такий відпочинок чудово заспокоює нервову систему і робить людину добрішою.

26. Позитивний вплив на нервах систему і настрій має і спілкування з тваринами.

26. Зняти напругу також допоможе зміна діяльності, коли позитивні емоції від приємного заняття витісняють смуток.

27. Приділяйте належну увагу власному здоров'ю!

 

Вправа "Броунівський рух"(5 хв)

Мета: зниження м'язової напруги та внутрішньої зажиму.

Учасникам пропонується під музику активно переміщатися по кімнаті. Як тільки музика вимикається і ведучий називає яку-небудь цифру, учасники, повинні, взявшись за руки, об'єднається в групи відповідно до названого числа. Надалі ведучий пропонує об'єднатися в групи не за кількістю, а за якою-небудь ознакою (наприклад, за кольором очей, елементом одягу, домашньою твариною і т.д.). Завдання виконується веселіше, якщо учасникам до того ж забороняється розмовляти.

 

Висновок. У кожної людини є потреба в новизні. Якщо вона не задовольняється,  дорослі хворіють, а діти схиляються до асоціальної поведінки. Але часто ми цю потребу відкидаємо, живучи за принципом "дім – робота, робота – дім". Як результат маємо почуття незадоволеності, розчарування, апатії. Щоб цього уникнути, потрібно постійно щось змінювати у своєму житті, насичуючи мозок новими враженнями.

Образа, злість , невдоволення, критика себе та інших – все це найшкідливіші для нашого організму емоції. Наш мозок викидає гормони стресу на будь-які подразники, що загрожують нашому спокою. При цьому йому зовсім байдуже, реальні вони чи вигадані. Тому і на надуману проблему організм відреагує, як на справжню.  Отже, важливо навчитись контролювати свої думки і емоції. Відомий дослідник стресу Сельє зазначав, що має значення не те, що з вами відбувається, а те, як ви це сприймаєте.

 Адекватне відношення до роботи і відведення їй належного місця у житті – найкраща профілактика професійного вигорання.

Дивились двоє в одне вікно: один угледів саме багно.
А інший – листя, дощем умите, блакитне небо і перші квіти,
Побачив другий – весна давно!...
Дивились двоє в одне вікно .

 

C:\Users\user\Desktop\138351833cbd89343273284cecccdce7.png          Рефлексійна вправа  «СЕРЦЕ»

 

Руки:          Що ви візьмете до роботи?

         Ноги:         Над чим будете міркувати,      

                                (залишились питання)?

  Серце:   Що було новим?

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку