Тренінгові заняття
«Розвиток творчих та пізнавальних здібностей
у молодших школярів»
Огієвич Вікторія Леонідівна, практичний психолог Лихолітського НВК
Мета: розвиток творчих здібностей; розвиток нестандартного мислення; підвищення самооцінки у дітей та впевненість у власних силах; розвиток пізнавальних процесів: пам'ять, увага, уява, мислення і т.д.; розвиток уміння аналізувати.
Заняття 1 .
Завдання 1. Гра „Моє ім’я”.
Мета : розвивати в учасників творчу уяву ; зняти можливі ускладнення при спілкуванні .
Кожен учасник по колу називає своє ім’я та назву квітки , що має початок першої літери імені .
Завдання 2 . Правила роботи в групі .
Завдання 3. Складання речень .
Мета : розвивати творче мислення та уяву .
Беруться навмання три слова , не зв’язані за змістом . Наприклад : „олівець” , „річка” , „кінь”.
Потрібно скласти якомога більше речень , в які обов’язково будуть включені всі три слова (можна змінювати їх за відмінками та використовувати другі слова ).
Відповіді можуть бути банальними , складними , творчими , включаючи нестандартні зв’язки . Наприклад :
Завдання 4. Розминка .
Гра „Стебельце на вітрі .
Мета : зняття напруження .
Один із членів групи стає в центр кола і закриває очі . Всі інші стоять обличчям до середини кола , щільно один біля одного і , витягнувши руки перед собою , починають розхитувати того , хто всередині кола .
Завдання 5. Виключення лишнього слова .
Мета : розвиток здібностей установлювати несподівані зв’язки , переходити від одних зв’язків до других , а також утримувати в „полі мислення” одночасно кілька предметів та зрівнювати їх між собою .
Беруться будь-які три слова , наприклад : „м’яч”, „сонце”, „кіт”.
Потрібно залишити тільки ті з них , які мають в чомусь однакові признаки , а одне лишнє слово виключити . Слід знайти якомога більше варіантів виключення лишнього слова , а головне більше при знаків, об’єднуючих кожну залишившу пару слів . Бажано знайти нестандартні , але в той же час конкретні рішення . (Виключити слово „кіт”, а сонце і м’яч залишити , тому що вони круглі) . Перемагає той , у кого більше відповідей .
Завдання 6.
1. Аналіз заняття .
Запитання
- Чи сподобалося Вам наше заняття?
- Чим воно відрізняється від звичайного уроку?
2. Кожен учасник передає по колу такі слова :
„Спасибі тобі за плідну роботу”.
Заняття 2
Завдання 1.
Гра „Моє улюблене заняття”.
Мета :створення невимушеної атмосфери у групі .
Кожен учасник по колу називає своє ім’я та улюблене заняття .
Завдання 2.
Гра „Ромашка”.
Мета : розвиток уміння оцінювати себе та свої власні здібності .
На стіні прикріплюється паперова квітка у вигляді „Ромашки”.
Кожному учаснику пропонується подумати , а потім написати і прикріпити свою пелюсточку з ім’ям та побажанням собі розвинути на заняттях процес пізнавальної діяльності .
Завдання 3.
Вправа „Що чути?”
Мета : розвиток уміння швидко зосереджуватися .
На сигнал ведучого увага дітей звертається почергово то на двері , то на вікно . При цьому їм пропонують послухати і запам’ятати те , що відбувається за дверима й за вікном . Потім кожен учасник розповідає , що там відбувалося .
Завдання 4.
Пошук загального .
Мета : розвиток мислення .
Беруться два будь-які слова , мало зв’язані за змістом . Наприклад : „ваза”, „човен”. Потрібно виписати як можна більше загальних признаків , характерних для цих предметів . Відповіді можуть бути стандартними ( „ручні вироби”, „мають глибину” і т.д.)
Перемагає той , у кого більше загальних при знаків .
Завдання 5.
Розминка.
Рухлива гра „Австралійський дощ”. (безсловесний варіант)
Ведучий починає дію, і до нього по черзі приєднуються учасники тренінгу, так що поступово підключається вся група, і ведучий переходить до нової дії тоді, коли частина групи виявляється тією, що приєдналася до нової дії, а частина – повторює попередню дію. В кінці ведучий припиняє дію, і за ним по черзі припиняють дію всі учасники групи.
Послідовність дій: тертя долонь, лускання пальцями однієї руки, лускання пальцями двох рук, хлопки по колінах, хлопки по грудях, плескання в долоні, тупотіння ногами, плескання в долоні, хлопки по грудях, хлопки по колінах, лускання пальцями двох рук, лускання пальцями однієї руки, тертя долонь і припинити будь-яку дію.
Завдання 6.
Вправа „Що нагадує чорнильна пляма”.
Мета : тренування дивергенної уяви .
Ведучий прикріплює до стіни чи дошки плакат із великою чорнильною плямою . Учні протягом 1-2 хвилин відмічають у себе в зошитах усі ті предмети , явища , сцени , котрі їм нагадує чорнильна пляма або окремі її частинки . Потім відбувається обговорення .
Завдання 7.
Підсумок заняття .
- чи сподобалося сьогоднішнє заняття? Що саме?
Вправа „Зичу тобі.....”.
Кожен учасник , повертаючись до свого сусіда , закінчує незакінчене речення .
Заняття 3 .
Завдання 1.
Гра „Я в образі тваринки”.
Мета : створення доброзичливої атмосфери в групі . Розвиток артистичних здібностей .
Кожен учасник називає своє ім’я та зображує улюблену тваринку . Всі інші відгадують .
Завдання 2.
Вправа „Слухайте оплески !”
Мета : розвиток активної уваги .
Учні йдуть по колу . На один оплеск ведучого діти зупиняються , присідають і піднімають руки вгору ; на два оплески – теж зупиняються і стають у позу „лелеки” (стояти на одній нозі , руки в сторони ); на три оплески гравці відновлюють ходіння .
Завдання 3.
„Гра зі словами”. (зі „Школи ейдетики”).
Потрібно запам’ятати 15 слів так , як ви це робили дотепер .
1. Шафа .
2. Хмаринка .
3. Гніздо .
4. Кінь .
5. Капелюх .
6. Люк .
7. Футболіст .
8. Чайник .
9. Крила .
10. Олівці .
11. Зграя .
12. Пляж .
13. Сніговик .
14. Шоколад .
15. Школа .
А тепер порівняйте те , що у вас вийшло зі списком .
Зараз пограємо у таку гру . Ні в якому разі не намагайтеся нічого запам’ятовувати ! Тільки уявіть !
1. Шафа – уявіть шафу , краще власну .
2. Хмаринка – шафа розчинилася , і звідти випливла біла хмаринка .
3. Гніздо – на хмаринці знаходиться велике лелече гніздо .
4. Кінь – у гнізді зручно влаштувався кінь , але чомусь червоний .
5. Капелюх – кінь приміряє капелюхи ; синій капелюх йому сподобався , і він залишив його на голові .
6. Люк – ви роздивилися капелюх і побачили , як у ньому відчиняється люк .
7. Футболіст – із люка вистрибнув футболіст .
8. Чайник – футболіст чомусь грає у футбол чайником .
9. Крила – у чайника виросли крила , як у літака .
10. Олівці – чайник із крилами став поливати водою олівці .
11. Зграя – олівці намокли; їм це не сподобалось, і вони зібралися в зграю.
12. Пляж – зграя олівців прилетіла на пляж.
13. Сніговик – на пляжі лежать сніговики.
14. Шоколад – усі сніговими ласують шоколадом, перемазалися.
15. Школа – із шоколадних плиток збудовано школу.
Завдання 4.
Розминка.
Вправа „Верба – тополя”.
(Рухливо-ігрова терапія . Тренінг розслаблення та зібраності.)
Хід: діти ходять по колу, виконуючи зміну дій : „верба” - присідають, „тополя” - ідуть на носочках, піднявши руки вгору.
Завдання 5.
„Способи використання предмета”.
Мета: Формування здібностей концентрувати мислення на властивостях одного предмета.
Задається добре відомий усім предмет ( наприклад, „газета”). Необхідно назвати якомога більше різних способів його використання („газета” як підставка, нею можна щось накривати, як засіб інформації, тощо). Переможцем є той, хто вкаже найбільшу кількість можливих функцій заданого предмета.
Завдання 6. Підсумок заняття.
- Що сподобалося чи не сподобалося на занятті?
- Що нове і цікаве ви дізналися ?
Ведучий: „Спасибі всім за плідну роботу. Жду вас на наступне заняття”.
Заняття 4.
Завдання 1.
Гра в імена.
Мета : створення невимушеної атмосфери в групі.
Перший учасник чи учасниця називає своє ім’я , а потім додає характеристику , яка починається з тієї самої літери , що й ім’я. Наступні учасники й учасниці можуть повторювати всі попередні імена , додаючи наприкінці своє.
Завдання 2.
Вправа „Повтори навпаки”.
Мета : розвиток оперативної пам’яті та уяви.
Ведучий зачитує 1-3 - складові слова - учень повторює їх, вимовляючи навпаки. Наприклад: „сон” – „нос”, „раб” – „бар”, „село” – „олес”.
Завдання 3.
Рухлива гра „Світлофор”.
Мета: розвиток активної уваги, на лаштування на подальшу роботу.
Учасники стають у коло один за одним. Завдання учасників полягає в тому, щоб присісти, коли вони почують слово „червоний”; йти по колу і плескати в долоні, коли називають „зелений”; стати прямо і піднести руки вгору – якщо говорять „жовтий”. Якщо якийсь учасник помиляється, він стає ведучим. В такому випадку гру повторюють знову.
Завдання 4.
( зі „Школи ейдетики” )
Гра перша.
Мета: поєднання вербального апарату з роботою нашої уяви.
Умова: за 60 секунд назвати 60 – 100 будь-яких предметів. Але, якщо, називаючи предмети, ви блукатимете очима навкруг себе, то навряд чи назвете більше 30.
Чотири умови ефективного тренування:
- потрібно називати ті предмети, що з’являються у вашій уяві;
- деталізувати їх, ніби розглядаючи;
- не можна поспішати – це викликає емоційне напруження;
- старанність заборонена – вона теж напружує!
Припустімо: дерево – коріння, стовбур, гілки, листя, кора, бруньки, гніздо; птах – крила, лапи, голова, тіло, пір’я... тощо.
Завдання 5.
Підсумок заняття
- Що нового дізналися на занятті.
Завдання 6.
Домашнє завдання
По 3 рази на день тренувати свою уяву за допомогою гри із завдання 4.
Заняття 5.
Завдання 1.
Вправа „Моя мрія”
Мета: створення невимушеної атмосфери у групі.
Кожен учасник називає своє ім’я та мрію на сьогоднішній день.
Завдання 2.
Гра „Будь уважний”
Мета: стимулювання уваги; навчити швидко й точно реагувати на звукові сигнали.
Діти крокують під мелодію маршу. На слово „зайчики”, вимовлене ведучим, діти повинні почати стрибати; на слово „коники” – ніби бити „копитами” об підлогу; „раки” – задкувати; „пташки” – бігати , розкинувши руки; „лелека” – стояти на одній нозі.
Завдання 3.
( зі „Школи ейдетики” )
Гра друга.
Мета: узгодження фантазії та уяви з умінням чітко висловлювати, промовляти власні думки.
Потрібно навчитися не зупиняючись ( можна повільно ) говорити на будь-яку тему впродовж 5 хвилин.
Для цього знадобиться вся ваша фантазія, яскрава уява та вигадка.
Наприклад: тема – „стілець”.
Жив собі у класі дерев’яний стілець. Набридло йому стояти на одному місці, і почав він потроху вчитися ходити. Складно йому було, бо на чотирьох ногах без звички не дуже й порухаєшся. Але за кілька ночей опанував він цю науку та почав мандрувати школою. Спочатку стілець забрів у фізичний кабінет. Чого тут тільки не було!..
Нехай вас не бентежить відсутність логіки у розвитку подій. Потрібно лише говорити без зупинки.
Попередження: не все виходить з першого разу. ( Можна цю вправу виконувати як щоденну розвагу. )
Завдання 4.
Вправа „Кульгава мавпа”
Мета: розвиток довільної уваги; тренування переключення уваги.
По команді ведучого учасники гри, що сидять у колі, повинні уявляти себе кульгавою мавпою доти, доки не буде команди „стоп”! Якщо під час виконання завдання хтось відволікається, то повинен плеснути в долоні, після чого продовжити роботу. Далі ведучий дає таку команду: „заплющити очі... увага, даю завдання, не думайте про „кульгаву мавпу”. Почали!” Проходить 30-120 секунд під „мляві оплески”. „Стоп!”
Завдання 5.
Вправа-ритуал „Посмішка по колу”
Хід: діти передають уявну посмішку по колу, нібито беруть її в руки і передають далі.
Заняття 6.
Завдання 1.
Вправа з м’ячем „Побажання на день”
- Зараз ми будемо кидати один одному м’ячик і висловлювати побажання на сьогоднішній день.
Завдання 2.
Вправа „Перелік можливих причин”
Мета: розвиток логічного мислення, вміння встановлювати причинно - наслідкові зв’язки.
Ведучий описує якусь незвичну ситуацію. ( Наприклад: „Повернувшись із магазину, ви побачили двері власної квартири відчиненими навстіж”. ) Необхідно назвати якомога більше причин цього факту, які пояснюють ситуацію. Перемагає той, хто назве більше причин.
Завдання 3.
Гра „Закінчи речення”
Мета: підвищення впевненості в собі і своїх силах.
Тренер дає завдання: записати з зошитах початок речення і закінчити його.
Я хочу...
Я вмію...
Я зможу...
Я досягну...
Після виконання вправи учасники зачитують свої речення.
Завдання 4.
Розминка.
Мета: зняття напруженості, втоми, створення доброзичливої атмосфери.
Гра „Хащі”.
Один із членів групи намагається проникнути в центр тісного кола, утвореного учасниками групи.
Завдання 5.
Підсумок заняття.
Закінчити речення. Я думаю, що сьогоднішнє заняття...
Заняття 7.
Завдання 1.
Вправа „Історія імені”
Всі присутні по черзі розповідають історію отримання ними саме цього імені.
Завдання 2.
Гра „ Пошук проміжних подій”
Вибирається дві довільні, не пов’язані між собою події, наприклад: „Білка, сидячи на дереві, скинула шишку” та „Школярі не змогли поїхати на екскурсію в інше місто”. Потрібно знайти зв’язок між ними, тобто прослідкувати ряд послідовних переходів від першої події до другої, а потім – навпаки. При цьому необхідно дотримуватися того, щоб кожна посередня подія була причиною наступної. Бажано запропонувати кілька варіантів відповіді. Перемагає той, хто запропонував найбільшу кількість ланцюжків переходу. додаткові бали нараховуються за оригінальність.
Завдання 3.
Гра „Чотири стихії”
Мета: розвиток уваги, пов’язаний з координацією слухового та рухового аналізаторів.
Гравці сидять у колі. Ведучий домовляється з ними, що на вимовлене ним слово „земля”, всі повинні опустити руки вниз; „вода” – витягнути руки вперед; „повітря” – піднести руки вгору; „вогонь” – виконувати обертальні рухи витягнутими вперед руками. Хто помилиться, вибуває з гри.
Завдання 4.
Малюнок „Я в групі”
( відношення дитини до самої себе та інших дітей )
Тренер пропонує учасникам намалювати себе в колі своїх товаришів. Після виконання вправи діти відповідають на запитання:
- Хто тут намальований?
- Чому ти намалював саме цих дітей?
Завдання 5.
Підсумок заняття.
- Чи сподобалося вам це заняття, чим саме.
Заняття 8.
Завдання 1.
Вправа „М’ячики з числами”
Мета: розвиток уміння зосереджуватися.
Гравці стоять у колі. Ведучий кидає комусь м’ячик невеликого розміру (наприклад, тенісний ) і називає будь-яке число від 1 до 19. Той, кому кинули м’ячик, повинен миттєво відгукнутися, назвавши число на одиницю більше, і знову кинути комусь м’ячик, назвавши при цьому нове число. Забороняється називати число, що йде за тим на яке відгукнулися.
Завдання 2.
Вправа „Викладення думки іншими словами”
Мета: формування чіткості мислення, уміння фіксувати суттєве, здібності оперувати словами.
Дається нескладна фраза ( наприклад, „ Нинішнє літо буде дуже теплим”). Необхідно запропонувати кілька варіантів передачі цієї думки іншими словами, при цьому жодне зі слів заданого речення не повинно використовуватись у відповідях. Перемагає той, у кого більше варіантів.
Завдання 3.
Малюнок „Я в майбутньому”
Мета: усвідомлення можливості подолання замкнутості, сформувати перспективу на майбутнє і впевненість у своїх силах.
Тренер дає завдання учасникам намалювати себе такими, якими вони уявляють себе в майбутньому. При обговоренні малюнків учасники розповідають про те, як вони будуть виглядати, як будуть себе відчувати, якими будуть їх відношення з батьками, братами, сестрами, однолітками, друзями.
Завдання 4.
Мета: зворотній зв’язок.
Учасники тренінгу висловлюють свої відгуки про тренінгові заняття.