Заняття з елементами тренінгу для дітей та їх батьків (рідних)
«Світ дорослих – очима дітей»
Спрямоване на покращення стосунків між членами родини, підвищення психологічної компетентності батьків. В ході заняття використовуються вправи, які сприяють створенню позитивного психологічного клімату, та емоційному зближенню дорослих і дітей.
Мета: сприяння розвитку ефективної взаємодії між дітьми та батьками, усвідомлення різниці між «світом» дитини і дорослого, формування стійких емоційних зв’язків дитини з дорослими; виховувати глибокі почуття любові до батьків, шанобливе ставлення до батька, матері, бажання берегти сім'ю як частину великої родини; ознайомлення з поняттями «прийняття» дитини, особливостями батьків; прищеплювати бажання бути гідними дітьми своїх батьків, прагнення приносити щастя в свій дім.
Завдання: посилення ролі сім'ї в виховному процесі, покращення стосунків між дітьми та батьками, підвищення психологічної компетентності батьків.
Обладнання: фліпчарт, магніти або скотч, м’яч, кольорові олівці, фломастери, аркуші паперу А-4, плакат, картонні кольорові квітки на кожного учасника, мильні бульбашки, маркери, конверти з завданнями, силует людини для тесту, пам’ятки для батьків, аудіо супровід.
Форма проведення: тренінгове заняття для молодших підлітків та їх батьків.
Тривалість заняття: 45 хв- 1 год.
Хід заняття
І. Організаційна частина
1. Вступ
Читання легенди на фоні ліричної музики.
2. Привітання
- Сьогодні ми зібралися для того, щоб спробувати разом стати краще, добріше, навчитися відноситися один до одного з повагою, розумінням та любов’ю.
3. Знайомство «Лагідне ім'я»
- Давайте зробимо велике спільне коло. Пригадайте, як до вас звертаються вдома, як до вас зверталися в дитинстві? Ми будемо кидати м'яч. Той, хто його отримає, назве свої лагідні імена.
4. Вправа «Передай посмішку»
ІІ. Основна частина
Мета: акцентувати позитивні якості учасників групи, більше дізнатися один про одного.
Батькам пропонується продовжити речення: «Понад усе я ціную в дитині…». Діти продовжують речення: «Я поважаю батьків за те, що…» та інші.
А тепер спробуйте подумки попросити вибачення за кожне неприємне слово чи дію. І при цьому розігніть лист. Погляньте, ви розгорнули листок, але на ньому залишилися лінії від згинів. Так і в душі кожної дитини і дорослої людини на все життя залишаються ваші прикрі, образливі слова. Не забувайте про це. Зараз подаруйте один одному обійми, і хай ніколи у ваших родинах не буде образ.
Мета: вербалізація почуттів, згуртування групи, перевірка, чи добре знають батьки своїх дітей.
З аркуша паперу без допомоги ножиць створити силует своєї дитини і на ньому записати відповіді на запитання.
На голівці силуету напишіть мрію вашої дитини.
На лівій руці – захоплення.
На правій – де любить відпочивати.
На лівій ніжці – улюблений мультфільм.
На правій ніжці – улюблене заняття.
На животикові – улюблене родинне свято.
5. Виготовлення «Пам’ятки для батьків»
В цей час діти оформлюють пам’ятки за власним бажанням.
Психолог . Наше життя побудоване так, що в будь-якому місці, в будь- який час нам необхідно взаємодіяти з іншими. Дуже часто буває, що дітей ми ігноруємо, вважаючи, що вони «ще діти». Цим самим занижуємо самооцінку дитини, виховуємо почуття неповноцінності. Тому спілкуючись з дітьми, пам’ятаймо про те , що діти все чують, розуміють і навіть можуть дати слушну пораду - як дивно це б не звучало.
Діти вручають пам’ятки своїм батькам.
Мета: розвиток емпатії.
-У кожної людини є чудове місце, де він народився і виріс. Цим місцем є будинок. Будинок ‒ це не тільки архітектурна споруда, призначена для проживання, але і той куток, куди постійно хочеться повернутися, де тебе люблять і чекають, завжди вислухають і допоможуть в разі необхідності. Недарма будинок є символом життя і спілкування. І не важливо, це старий будинок або зовсім нещодавно побудований, головне полягає в тому, що без будинку життя людини не буде повноцінним. Будинок для дитини, як і його батьки ‒ невід’ємна частина життя. І зараз для вас наступне завдання – намалювати спільний малюнок – малюнок Будинку. І малювати ви будете одночасно одним олівцем, при цьому розмовляти забороняється. Візьміть будь-який колір, і починаймо!
Учасникам пропонується намалювати малюнок, використовуючи один олівець. Під час роботи не можна розмовляти. Звернути увагу на почуття, які виникали під час малювання.
Мета : емоційна розрядка, вчити присутніх «говорити « за допомогою міміки, жестів, навчання невербальним способам спілкування.
Психолог готує картки із зображенням дій, домашніх обов’язків. Один із учасників вибирає картку із зображенням і показує це за допомогою жестів, міміки, рухів, не використовуючи звуки і слова. Інші учасники вгадують, що зображено на малюнку. (Якщо у дітей виникають труднощі, батьки допомагають) Гра триває, поки всі учасники не побувають на місці того, хто показує.
Мета: розвиток комунікативних здібностей, вміння вербально виражати свої почуття та мрії.
Учасникам роздаються квітки, які мають сім пелюсток, вони загадують сім бажань та записують їх на пелюстках. Три бажання – дитина для батьків, три бажання – батьки для дитини і одне бажання спільне.
(Діти прикріплюють квітку на малюнок будинку)
ІІІ. Заключна частина
Мета: сприяти формуванню в дітей вміння любити інших.
Для виконання цієї вправи необхідно мати пляшечки з мильними бульбашками. Всі уявляють, що вони м'яко дихають і видихають свою любов у кожну бульбашку. Це любов до квітів, тварин, людей. До всього світу. Бульбашки розлітаються в різні сторони й несуть любов дітей і дорослих.