Тренінгове заняття зі старшокласниками
на тему: «Гендерна рівність: що це?»
А.В. Андрейко практичний психолог, завідуючий РЦ ППСР «Довіра» відділу освіти Калинівської РДА
Сучасна освіта як генератор демократичного майбутнього українського суспільства стоїть на порозі якісних перетворень. Домінуючою ознакою демократії є створення в державі таких умов, при яких кожний громадянин має вільні права та можливості для особистої самореалізації незалежно від того, до якої гендерної групи він відноситься. Це зазначено в статті 24 Конституції України, « ... не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками».
Забезпеченням такої рівності вважається не тільки наявність відповідних законодавчих актів і законів, а також формуванням у підростаючого покоління свідомої культури гендерної рівності. Розумінням того, що гендерна рівність і рівноправність поєднує в собі відсутність привілеїв і заборону дискримінації, у вільному виборі людини незалежно від її статті. Нажаль подібна дискримінація знаходиться у культурному щаблі нашого суспільства, який спричиняється консервативними гендерними стереотипами і призводить до ігнорування і приниження особистості за статевою ознакою.
Домінуюча роль у вирішені поставленої задачі належить сучасній освіті і ефективно здійснюється через розробку та впровадження корекційно – розвивальних технік за даною проблематикою.
Я пропонуєю Вам тренінгові заняття для учнів старшої школи, яке допоможе учневі усвідомити гендерну проблему сучасного суспільства, засвоєння толерантних моделей спілкування між статтями та сформувати гендерну культуру власної поведінки.
Мета заняття: формування гендерної культури поведінки, сприяння підвищенню самооцінки, розвиток комунікативної активності, засвоєння толерантних моделей спілкування, вміння конструктивно вирішувати конфлікти.
Обладнання: Дошка, набір паперу А-4 формату, кольорові олівці чи фарба і кісточки, набір карток із завданнями, ножиці, клей, ластик, прості олівці.
Час проведення: 45 хв.
Хід заняття.
Вправа: «Вітаннячко»
Учасники знаходяться у колі. Тренер дає інструкцію: «Напевно кожен з Вас знайомий з стародавнім японським мистецтвом Орігамі.
Оріґамі (від японської орі — «складати», камі — «папір», тобто «складений папір») — мистецтво складання паперу. Метою цього мистецтва є створення витворів з паперу шляхом використання схеми геометричних згинів і складок. От і я в першій вправі пропоную за допомогою ножиці, олівців з листу паперу виготовить фігурку, давайте назвемо її Вітаннячко. Це можуть бути оригамі живих і неживих істот, предметів і т.п.. Презентація „Вітаннячка” здійснюється в групі.
Вітання буде відбуватися у такій формі:
Вправа: «Правила роботи в групі»
Тренер пропонує групі виробити спільні правила, яких група буде дотримуватися у своїй роботі у наступній формі. Учасники за бажанням пропонують правила, які приймає (методом піднятої руки) група. Після цього, запропоновані правила записуються на дошці чи ватмані. Тренер слідкує за тим, щоб обов’язкові правила також були включені в число прийнятих групою це:
Вправа: «Інформаційне повідомлення»
Тренер висвітлює для учасників тренінгу деякі поняття гендерної проблематики: гендер, гендерні стереотипи, гендерна рівність та ін. Після чого розказує присутнім про те що таке тренінг і всі його переваги, як ефективного методу передачі і закріплення досвіду.
Вправа № 4.
«Мої очікування»
Учасникам роздаються стікери, вирізані у формі різних геометричних фігур. Ведучій просить написати на них, чого саме підлітки чекають від заняття. Потім усі по черзі промовляють свої очікування та вивішують свої геометричні фігури на плакат, який заздалегідь прикріплений на дощі.
Вправа № 5.
Ділова гра.
„Інтерактивний театр життєвих ситуацій”
Група ділиться на дві підгрупи. Одна група відіграє роль експертів в життєвих ситуаціях, інша група – актори, які розігрують драматичну сцену.
Тренер роздає сценарій міні постановки і призначає ролі акторам, а групі експертів дають завдання проаналізувати дану проблему і напрацювати рекомендації різним персонажам.
Роздатковий матеріал.
Сцена перша.
„Хлопці кращі”
Дія перша.
Дійові особи: дівчинка 6 – 10 років і її мама
Дівчинка обурено розказує мамі про те, що відбулося сьогодні в школі.
Дівчинка: Мама наш вчитель фізики несправедливо поставив мені низьку оцінку з предмету!
Мама: Чому ти так вважаєш?
Дівчинка (обурено): Бо він завжди ставить всім дівчаткам нижчу оцінку ніж хлопчикам!
Мама (заспокоює доньку):Добре, я схожу в школу і з’ясую.
Дія друга.
Дійові особи: вчитель фізики (чоловік) і мама дівчинки.
Школа. Після уроків. Мама розмовляє з вчителем фізики.
Мама (толерантно) звертається до вчителя: Здравствуйте! Не могли б ви мені показати оцінки з фізики моєї доньки?
Вчитель, показує оцінки в журналі: Так, будь – ласка.
Після перегляду оцінок мама звертається до вчителя: Як ви можете мені пояснити, чому більшість поганих оцінок стоїть саме дівчаткам.
Вчитель (емоційно): Тому, що фізику краще знають хлопчики!
По закінченні першої сцени група експертів готує рекомендації для кожної дійової особи.
Перед наступною сценою група експертів стає акторами а група акторів експертами.
Сцена друга.
„Дівчаткам це необхідно”
Дія перша.
Дійові особи: хлопчик 6 – 10 років і класний керівник.
Школа. Дія відбувається в класі. По завершенню останнього уроку вчителька планує провести виховну годину яка присвячується темі батьківства.
Вчителька: Клас увага! Сьогодні на виховній годині для дівчаток цікава тема про відповідальне батьківство, хлопчики можуть бути вільними.
Учень: Мені також цікава ця тема, я прийду.
Вчителька: Ні тільки для дівчаток. А тобі вона навіщо, все одно коли виростеш тобі треба вміти тільки заробляти гроші для забезпечення сім’ї.
Дія друга.
Дійові особи: психолог і вчитель
Розмова в кабінеті психолога.
Психолог: Як ви вважаєте роль батька в сім’ї обмежується лише фінансовим забезпеченням родини?
Вчителька: Так! А навіщо ще тато потрібний в сім’ї?
По закінченні другої сцени група експертів готує рекомендації для кожної дійової особи. Після того як експерти завершили свою роботу вся група приймає участь в обговорені . Питання які потребують обговорення:
Вправа № 6.
«БРЕЙНСТОРМІНГ: Гендерна не рівність»
Правила брейнстормінга.
Регламент брейнстормінга.
Перший етап
Другий етап
Третій етап
Інструкції: Генераторам ідей - підготовити як можна більше ідей щодо подолання гендерної нерівності в суспільстві.
Аналітикам - відібрати з числа запропонованих ідей ті найбільш цікаві і скласти відредагований список.
Заключний етап.
Обговорення списку рекомендацій щодо подолання гендерної нерівності в суспільстві.
Рефлексія.
Література.
1