Тренувальні вправи. "Будова слова. Орфографія"

Про матеріал
Тренувальні вправи. "Будова слова. Орфографія". Вміщені в посібнику матеріали можуть бути використані вчителем на уроках для створення нестандартних ситуацій. Різноманітні вправи з української мови вдосконалюють логічне мислення, рівень усного і писемного мовлення, сприяють розвиткові розумових здібностей учнів, підвищенню якості знань, формуванню активності, самостійності, пізнавального інтересу, виховують у них кмітливість, допитливість, наполегливість
Перегляд файлу

Краснопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

Краснопільської селищної ради

 

 

 

 

 

 

                                                              

 

 

 

 

 

Борщ Валентина Григорівна,

                                                               учитель української мови та

                                                              літератури,

                                                              вища  категорія, старший   

                                                              учитель.

 

 

 

 

- 2020 –

1.Розподільний диктант

 (до першої колонки записуємо слова, які складаються тільки з кореня і закінчення, до другої – слова, які мають ще й інші значущі частини слова).

      Гори, квітка, негода, весна, стілець, відлітати,зима,

                дорога,осінній,    віддаль.

2.Допиши прислів’я з поданих слів

 ( описувати, бандура, батько, державний, весна, хлібороб, Надійка, калина, ароматний) випишіть слова лише з суфіксами. Якщо правильно буде виконано завдання, то з початкових літер виписаних слів вийде слово, яке є закінченням пропонованого вислову про Вітчизну.

« Вітчизни є різні на світі, а в мене найкраща -…..» (одна)

3.Розподільний диктант

Запишіть змінювані слова у ліву колонку зошита, а незмінювані -  у праву.

   Поле , гарно, жито, хліб, смачно, мальва, купе, ряст, ставок, мало, чудово, чорнобривці, надійно.

  1. Робота в групах .
  • Доберіть до поданих слів спільнокореневі слова( I група)
  • Утворіть від поданих слів їх форми (II група)

Сад, квітка, мова, казка, ліс.

4.   Гра « П’ятий зайвий»

У кожній групі знайдіть слова, які не належать до спільнокореневих.

  1. Будівля, будувати, будильник, будова, будинок.
  2. Підводний, водолаз, підвода, вода, водяний.
  3. Гірський, міжгір’я, гора, погоріле, гірка.
  4. Нічний, нічого, нічка, вночі, ночівля.

5.   Попереджувальний диктант

Визначити спільнокореневі слова та форми одного слова.

Волошкове літо і волошкова осінь відцвіли під волошковим небом, мабуть, волошкова буде й зима. Блискавки відблискотіли, відгриміли і громи. Нема у світі нічого страшного за нелюдяних людей.

6.Завдання « Виділи мене»

Визначити спільнокореневі слова, виділити в них корені.

 Прилетіли сніговиці з краю снігурів, в’яжуть білі рукавиці для сніговиків.  Лютий лютує, а весні дорогу готує. Коли квітень з водою, то травень з травою.

 

  1.  Пояснювальний диктант

Вставте пропущені букви. Поясніть написання слів з префіксами.

У темнім лісі , за горами,з….бравсь усякий звір. Буйно ро….рослись трави й кущі,  потемніло листя на деревах. Захід …..гасає, мов скалка червона,- і наостанку в Дніпро загляда. Це мій рідний край з бе….межними полями, земля моїх батьків.

 

  1.  Гра « Вибери мене».

До поданих слів додати потрібний префікс (з, зі, с, роз, без)

Бити, писати, грамотний, захисний, казати, в'язати, бігати, совісний,

 

  1. Словниковий диктант

Записані слова розібрати за будовою.

Переспів, середній, передплатник, утеплений, напірний, дов’язати, заповнити, згори, сповна.

 

  1. Графічний диктант

             подорожник;

             лісок;

             пришкільний;

            садівник;

            прийшов.

 

  1. Розподільний диктант

Слова з префіксами пре та при записати у дві колонки.

 Присолити, пресолодкий, приручити, пригорнути, прегарячий, пресмачний, премило, предорого, притулити, прещирий, прилягти, превесело, приміський, приклеїти, премудрий, пригоріти,превеликий.

 

  1. Самодиктант

   Записати слова які пишуться з префіксом прі-

 

  1. До поданих слів доберіть спільнокореневі
  1. Клас -
  2. Сад -
  3. Вода -
  4. Земля -
  5. Море -
  6. Водій -
  7. Тополя –

 

  1. Доберіть по 2 слова до кожної схеми:
  1. Префікс, корінь, суфікс;
  2. префікс, корінь, суфікс, закінчення;
  3. корінь, закінчення;
  4. корінь, суфікс.

 

  1.          Доберіть до поданих слів можливі прикметники, виділіть у них суфікси ( якщо вони є ), запишіть за зразком.

Зразок: Зима - морозна,  сніжна,крижана, рання, дзвінка, блискуча.

  1. Весна-гарна,…
  2. День-теплий,…
  3. Хмара-дощова,…
  4. Блискавка-біла,…
  5. Клен-гіллястий,…

 

  1. Перебудуйте словосполучення за зразком. Запишіть, позначивши суфікси.

Зразок:      Вітер з моря-морський вітер

*меблі з дерева-

*сік з малини-

*співи солов’я-

*одяг козаків-

*руки матері-

*слово вчителя –

*порада батька-

*табір студентів-

*посуд зі скла-

*шафа для книжок-

 

  1. Завдання « Пестливе містечко»

Утворити слова пестливого значення за допомогою суфіксів.

  • еньк- малий, добрий, гарний.
  • ичк- вода, сестра, трава.
  • ечк- слово, сонце, вікно.

 

  1. Гра « З букв одного слова».

Написати якомога більше слів з букв одного слова і визначити корінь.

  • Ведмідь  ( мед, дім, мідь, дід, від).
  • Екскурсія  ( рік, сік, кір, якір, курс, сук).
  • Шоколад ( школа, шок, лад, док, кола, дошка).
  • Колекція  ( колія,кілок, кіло).
  • Компас ( сом,кома, коса, мак,сам, смак,оса).
  • Жайворонок  ( край, ворон, жар,корова,корона, кров, кран,нова, пора,рак, район, рано, ранок).
  • Радіо  ( рід, радо,Іра).
  • Трамвай ( вата, рама, Марта).
  • Кукурудза   ( курка, рука, руда, раз).
  • Хвилина  ( лин, вила, нахил, лани, лави).
  • Демонстрація   ( море, сад, сом, сон, дім, ніс, Мотря, лист, місто, рано, сім, сіно, сотня, сонце, сто, цар).

 

  1. Розподільний диктант

   Розподіліть слова у два стовпчики :

а) у нульовим закінченням;

б) з префіксами.

 Поясніть значення виділених слів. Складіть із ними речення.

Вересень, прогностик, осінній, свято, пролісок, вихід, листок, холод, зозуля, прекрасний, зробив, гладіолус, дикий, урожай, зав’язати, снопи.

 

  1. Вправа « Найуважніший учень»

 ( назвати спільнокореневі слова чи форми слова у фразеологізмах)

Взяти себе в руки, липкі руки, язиката Хвеська, за язик тягнути; голий, босий, але у вінку, терновий вінок, голова і два вуха, закрутити голову; ситий голодного не розуміє, голод -  не пан, не падати духом, душа в душу; бити байдики, битий не битого несе.

 

  1. Гра « Будь уважним»
  • Праця, робота, труд – це                           1) спільнокореневі слова;
  • Праця, працівник, працьовиті-це           2) синоніми;
  • Праця, праці, працю  - це                           3) форми слова

 

  1. Доберіть до поданих слів  антоніми з префіксами роз-, без-.

Запишіть антонімічні  пари, позначаючи орфограми.

а) Скласти, зсунути, скувати, зчіплювати, спакувати, сходитися.

б) Сумнівний, змістовний, предметний, церемонний.

 

  1. Спишіть, позначаючи орфограми. Поясніть написання префіксів.  Бе….корисно, пр……вязувати, ……сохнути, пр…..хитрий, ……формувати, ро……писка, пр……..глушено, бе……змінно, ……хвалити, пр………морський, ро……..хитати, …..чорніти, …..пробувати, ро…..танути, пр…….пнути, пр……..довгий, ……кидач.

 

  1. Вибірковий диктант

     Випишіть споріднені слова. Позначте корінь.

    Тато мій - рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят.  Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.

 

  1. Розподільний диктант. Розподілити слова у три колонки:

   а) із закінченням, вираженим звуком;

  б) з нульовим закінченням;

  в) без закінчення.

Колгоспник, завод, оре, швидко, театр, подвір’я, восени,  таксі, поле, веселий, трактор, високо, олень, добро.

У словах виділити закінчення.

  1. Дослідження - пошук.

Дібрати до поданих слів спільнокореневі. Визначити корінь.

Ранок, вечір, вода, молоко, зима, осінь, писати, читати.

Скласти  речення з 3-4 новими словами . Чи змінилася форма слова?

27. Гра « Назви одним словом». ( Розібрати слова за будовою).

1.Найперша квітка, що зацвітає навесні.

                                                              ( Пролісок)

2.Людина, яка любить доглядати за садом.

                                                                   ( Садівник)

3.Лікарська рослина, яку прикладають до ранок.

                                                                           (Подорожник)

4.Один з видів грибів, який росте переважно в березових лісах.

                                    (Підберезник)                                         

5.Символ України з котиками?

                                                        ( Верба)

 

  1. З групи слів виберіть спільнокореневі.  Позначте корінь, обґрунтуйте відповідь. З одним словом ( на вибір)  складіть і запишіть речення.
  • Бережок, бережливість, бережливий, бережно.
  • Дорога, придорожній, дорожній, доріжка, дорогий.
  • Сова, совок, совеня, совиний.
  • Сирість, сирний, сирник, відсиріти.

 

  1. Конструювання нових слів « Хто більше»

Використовуючи корені   -рад,-лук,-лис, кур-, рік,   утворіть різні за лексичним значенням слова. Поясніть лексичне значення утворених слів.

Наприклад: рад –радість –радо -радіти.

  1. Кодовий диктант

Запишіть номери слів, у яких корінь стоїть на початку слова.

  1. Сад
  2. Зацвітає
  3. Квіти
  4. Посадити
  5. Квітник
  6. Писати
  7. Напис
  8. Садовий.
  9. Побачити.
  10. Росток.

Відповідь :1,3,5,6,8,10.

31. До виділених слів добери синоніми з префіксом  - без.

Чисте небо, пустинний острів, сумний день, жорстокий учинок.

          Слова для довідки: ( безлюдний, безрадісний, безжалісний, безхмарний).

32. Указати рядок, у якому всі слова з нульовим закінченням.

а) хліб, луг, жолудь, урок;

б)вогонь, дощ, ведмідь;

в) сад, поле, ніч, край;

г) мить, кролик, доля, віз.

 

  1. Мозковий штурм

Розподіліть слова так, щоб у кожній групі були слова одного кореня.

  1. Завод, водиця, водій, заводчик, поводитися, водник, обезводнити, водойма, провідник, провідний, переводити, безводдя, водити.
  2. Ніс, носовий, носилки, приніс, носик, ноша, перенісся, переносити, носоріг, носище.
  3. Правий, правити, управління, справа, правитель, правіше, справити, праворуч.

 

  1. Виписати із поданих речень слова з нульовим закінченням.
  1. Ліс   узимку, мов старезний кожух. ( Народна творчість).
  2. Буде нестерпно довго зимова тягнутися пряжа.( В. Терен).
  3. Стояли сосни в білім кімоно. (Л.Костенко).

 

  1. Утворити форми слова до поданих слів.  

Весна -               легенда -                     батько -                земля -

Заповіт -            переказ -                     замок -                дерево.

Записати  спільнокореневі слова до слова  - весна.

36. Перепишіть прислів’я, визначте у виділених словах значущі частини слова. Вкажіть спільнокореневі слова.

а) Весна ледачого не любить.

б) Весняний день рік годує.

в) Дай, Боже, веснувати, лиш передні вкувати.

г) Весна гарна квітами, людина характером.

37. Прочитайте прислів’я , назвіть літні місяці . Як утворилися ці слова.   Доберіть до них форми слова.

1). У червні на полі густо, а в коморі пусто.

2). Червень тому зелениться, хто працювати не ліниться.

3). У липні хоч роздінься, а в грудні тепло одінься.

4) . Чого липень і серпень не доварить, того і вересень не досмалить.

5) .У серпні серпи гріють, а вода холодить.

 

38.  Орфографічна робота

 Пр….мудрий, пр……їхати, пр……боркати, пр…..гарний, пр….краса, пр…..знатися, пр…..земкуватий, пр….горіти, пр…..поганий, пр….мовляти,  пр…..злий, пр….скочити, пр…..звисько, пр….глядатися, пр….тихий.

 

39.  Розподілити слова й записати у дві колонки :

а). з префіксом з-.                                         б). з префіксом с-.

* Скласти декілька речень, пов’язаних між собою, використовуючи дані слова.

….сунути,...чистити,...формувати,...кидати,..мити,..хвалений,…лити,..садити,

…шити,..палити,..ховати, ...питати,…берегти.

 

40.  Утворіть нові слова від слова «їхали». Виберіть потрібні слова за змістом вірша, впишіть їх і виділіть префіксом.

      Їхали, ми їхали,

     До річки __________,

     Кладку ___________ ,

      В леваду _________ ,

     З гори з’їхали,

      Стіжок сіна об’їхали,

       На травинку ________ ,

      Стали, забуксували.

 

41.  Гра « Загадковий провулок».

Відгадайте і запишіть слово. Розберіть його за будовою.

а) Що за слово, відгадай:

  Корінь у «ставку» сховався,

  Префікс у «постіль» забрався,

   А закінчення і суфікс,

  У слові « хмарка» пошукай.

                                                          ( Посадка)

б) У слові « смішно» корінь заховався,

У слові «постріл» префікс пошукай,

А суфікс в слово « виварка» забрався.

Закінчення у нього ж пошукай.

                                           ( Посмішка)

в)  Спробуй задумане слово вгадати.

Корінь у нім, як у слові « вітати»,

Закінчення точно, як в слові «гадаю»,

Суфікс такий, як у слові « читаю»,

Ще залишилося  префікс знайти.

Префікс такий, як у слові «прийти».

                                                            ( Привітаю)

 

42.   Спиши, змінюючи форму слів у дужках, визнач закінчення.

       Перший ( весняні)  місяць називають в (Україна) березнем.

У цей час прокидаються берези, даруючи (люди) цілющий березовий сік. Вважають, що ( назви) місяця пішла  від  (давній) промислу.  Ранньої ( весна) вирубали ( ліс), переважно ( березовий), щоб на звільнених ( ділянки) посіяти зернові.

43.   Прочитайте і спишіть, вставляючи слова з довідки.

       Назвіть  назву птахів і слова розберіть за будовою.

Як чудово на прогулянці в зимовому…..

Тихо-тихо. Здається, що всі сплять під білосніжною……

У морозному ….звуки розносяться дуже швидко.

Ось ворона…., ось сорока…., ось ще якась зимова пташка подала….. А це ….. цвірінькає.

Слова для довідки:(  лісі, ковдрою, повітрі, каркнула, застрекотіла, голос, синичка.).

44.  Склади і запиши словосполучення,змінюючи закінчення слів у дужках.

Берегти( книга)__________________

Малювати( картина)______________

Допомагати(бабуся)_____________

Захоплюватися(музика)___________

Розповісти(подруга) ______________

Займатися(спорт)  ________________

 

45.   Лінгвістична гра «Назви слово».

1. Слово із закінченням-а.

2. Слово із суфіксом –ник.

3. Слово із префіксом –за.

4. Слово без закінчення.

5. Слово із нульовим закінченням.

6. Форма слова - школа.

7.Спільнокореневе до слова - праця.

 

46. Гра «Спільне-відмінне».

 Прочитайте слова та скажіть, що їх об’єднує і чим вони відрізняються.

а). Сад, садовий, садити.

* Спільне – споріднені з коренем: сад.

* Відмінне – належать до різних частин мови.

 б). Голуб, голубка, голка, голубятко.

  в).Море, морелі, морська, моряк.

 

47.  Зєднайте лініями, утворюючи нові слова.

                                                                     летіти

                                                                    морожений

                                                                    спокійний

                                                                    голосно

                                                                    будувати

                пре                                             старий

                                                                   старкуватий

                                                                   носити

               при                                             клеїти

                                                                   гаряче

                                                                   сісти

                                                                   ступати

                                                                   міцно

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 9
Оцінки та відгуки
  1. Полтавська Юлія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бєлошенко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Андрусик Юлія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лосик Світлана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Плесіна Любов Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Бородіна Ганна Романівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Кот Оксана Анатоліївна
    Щиро дякую за цікаві завдання.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Гречуха Олена Володимирівна
    Дякую за гарний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Мисанюк Лариса
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 6 відгуків
docx
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
70412
Оцінка розробки
5.0 (9 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку