Тема: Позакласне читання. Р.Горак. Повість-есе «Тричі мені являлася любов»
Мета: надати школярам можливість сприймати І.Франка не тільки як геніального поета та гр омадського діяча, а й людини, яка кохає, страждає, шукає в житті справжнього кохання; розвивати вміння аналізувати та коментувати прочитане, стисло переказувати великі прозові уривки, збагачувати словниковий запас учнів; сприяти вихованню естетичних смаків, утверджувати доброту, милосердя, красу і щирість почуттів.
Обладнання: портрети жінок, яких кохав І.Франко, портрети митця в різні роки його життя, збірка «Зів’яле листя», повість-есе Р.Горака «Тричі мені являлася любов», аудіозапис пісень на слова І.Франка.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
• Звучить пісня на слова І.Франка «Чого являєшся мені у сні»
• Слово вчителя
Тема кохання – вічна, її не оминув жоден поет. Не став винятком й Іван Франко. Саме на його слова написана пісня, яку ми щойно прослухали. Ще за часі Радянського Союзу ми звикли чути і говорити, що І.Франко – це поет-борець, каменяр, вічний революціонер, який «мусив лупити важким кайлом по скалі», це «проводир мас», а отже не мав права піддаватись мінорним настроям. Але чомусь всі забували, що в першу чергу він був людиною, яка також бажала звичайного людського щастя, мріяла кохати та бути коханим, врешті решт , він також мав право помилятись, закохуватись…
Сьогодні ми відкинемо всі шаблони і привідкриємо завісу особистого життя Івана Франка. Допоможе нам у цьому повість-есе Романа Дмитровича Горака «Тричі мені являлася любов». Отже, запишімо тему уроку. Роман Горак. Повість-есе «Тричі мені являлася любов».
• Слово про митця
Роман Горак народився у містечку Городок Львівської області , прозаїк, публіцист, директор Львівського літературно – меморіального музею Івана Франка. Лауреат Шевченківської премії у номінації «Ретроспектива за півстоліття». Окремими виданнями вийшли його твори (слайд):
• “Тричі мені являлася любов”,
• “Задля празника. У сутінках”,
• Лесь Мартович”,
• “Городок”,
• “Легенди Нагуєвич”,
• “Целіна, родом з Трускавця”,
• “Марія, мати Франкова”,
• “Одна із сотні тисяч безіменних”,
• “Адреси пам’яті Івана Франка у Львові”,
• “Адреси юності Франка в Дрогобичі”,
• “Іван Франко та Жовківщина”,
• “Загублені на Журавенщині”.
• Робота зі словником літературознавчих термінів.
Визначення поняття «повість-есе».
Повість-есе – це документальна повість, написана на основі листів, фактичних даних.
• Створення «Візитівки» повісті-есе Р.Горака
• Назва – “Тричі мені являлася любов”.
• Автор – Роман Горак.
• Час створення – 1983 рік.
• Композиція:
• Частина перша – “Одна несміла, як лілея біла”,
• Частина друга – “Явилась друга – гордая княгиня”,
• Частина третя – “Явилась третя … - і очам приємно”,
Частина четверта – “Жінка, котра була поруч.
• Тема – зображення особистості І.Франка не тільки як геніального поета, громадського діяча, а й ніжної людини, яка прагнула в житті знайти справжнє кохання.
• Герой – поет та інші особи з його оточення.
• Особливість твору – оснований на фактах і документах.
• Значення повісті: письменник Р.Горак сприяє вихованню естетичних смаків, утверджує в юнацьких душах доброту, милосердя, красу і щирість почуттів, розповідаючи про жінок, яких любив поет на основі реальних фактів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
• Метод «Скарбничка мудрості»
Відомий український письменник Григір Тютюник писав: «Якщо тебе ніколи не охоплювало бажання обійняти всю землю, прилащити бродячого собаку, підняти із землі зірваний листок і цілувати його – значить, ти ще не любив».
Кожен із вас мав завдання знайти і записати афоризми, крилаті вислови про кохання. Отже, скарбничка мудрості. ( Відповіді дітей)
• Метод «Мережа»
• Що , на вашу думку, уособлює в собі поняття кохання. ( Відповіді дітей)
ІУ. Робота над змістом повісті-есе Р.Горака «Тричі мені являлася любов»
• Слово вчителя
Про своє особисте життя І.Франко розповів у поетичній збірці «Зів’яле листя» : «Хвилини, в котрих я любив… були, може, найкращі в моїм житті – жаль тільки, що були це заразом хвилини найтяжчого болю, якого я досі зазнав, а не в радості » ( слайд). Доля Франка склалася так, що його тричі брало у полон це одне з найсильніших почуттів людини. Але жодного разу він не пізнав великого щастя, поряд з його коханням йшли сум та туга. У листі до А. Кримського він писав : «Значний вплив на моє життя, а, значить, також на мою літературу мали зносини мої з жіноцтвом...». Ольга Рошкевич,, Юзефа Дзвонковська, Уляна Кравченко, Климентина Попович, Ольга Білецька, Целіна Журовська, Ольга Хоружинська…Кожна з них залишила слід у житті митця, але були три , які найдорожчі: «одна несміла, як лілея біла» - Ольга Рошкевич, «явилась друга – гордая княгиня» - Юзефа Дзвонковська, «явилась третя – женщина чи звір» – Целіна Журовська. Була ще четверта – жінка, котра була поруч – Ольга Хоружинська …
2. Обговорення фактів біографії І.Франка, які лягли в основу збірки.
А) Повідомлення учня про Ольгу Рошкевич
Тричі мені являлася любов.
Одна несміла, як лілея, біла,
З зітхання й мрій уткана, із обснов
Сріблястих, мов метелик, підлетіла.
Купав її в рожевих блисках май,
На пурпуровій хмарі вранці сіла
І бачила довкола рай і рай!
Вона була невинна, як дитина,
Пахуча, як розцвілий свіжо гай (Слайд).
Б) Повідомлення учня про Юзефу Дзвонковську
У листі до А.Ю.Кримського Франко пише : “ Пізніше я познайомився з двома руськими поетесами, Юлією Шнайдер і Климентією Попович, але жодна з них не мала на мене тривкого впливу. Більше враження зробила на мене знайомість з одною полькою, Йосифою Дзвонковською…” ( Слайд )
Явилась друга – гордая княгина,
Бліда, мов місяць, тиха та сумна,
Таємна й недоступна, мов святиня.
Мене рукою зимною вона
Відсунула і шепнула таємно:
“Мені не жить, тож най умру одна!”
І мовчки щезла там, де вічно темно(Слайд).
В) Повідомлення учня про Целіну Журовську
У листі до А.Ю.Кримського читаємо: “ Фатальне для мене було те, що вже листуючись з моєю теперішньою жінкою, я здалека пізнав одну панночку польку і закохався в неї. Отся любов перемучила мене дальших 10 літ; під її впливом були мої написання “Маніпулянтки”, “Зів’ялого листя”, дві п’єски в “ Ізмарагді” і ненадрукована повість”.
Явилась третя – женщина чи звір?
Глядиш на неї – і очам приємно,
Впивається її красою зір.
То разом страх бере, душа холоне,
І сила розливається в простір.
Спершу я думав, що бокує, тоне
Десь в тіні, що на мене й не зирне, –
Та враз мов бухло полум’я червоне.
За саме серце вхопила мене…
Г) Повідомлення учня про Ольгу Хоружинську.
У тому ж листі до А.Ю.Кримського читаємо:“ З теперішньою моєю жінкою я оженився без любові, а з доктрини, що треба оженитися з українкою, і то більш освіченою, курсисткою. Певна річ, мій вибір був не архіблискучий, і , мавши іншу жінку, я міг би розвинутися краще і доконати більшого, ну та дарма, судженої конем не об’їдеш”.
Їй пощастило і не пощастило найбільше. Вона була його дружиною, матір’ю його дітей, більше того , вона була його руками, очима і захистом . Жінка котра була поруч, але не в серці. Ольга Хоружинська ( Слайд).
ІУ. Підсумок уроку
6 вересня 1889 року на клаптику паперу він напише сонет:
Ні, не любив на світі я нікого,
Ось до чого додумавсь ум болющий.
І серце, мов слимак в шкарлющі,
Не корчилось від дотику живого.
Що це? Хотів сам відповісти на своє запитання, яке мучило його? Хотів розібратись сам у собі? Хотів покінчити з примарами і знову кинутись у бій? Коли б міг це так легко зробити….Виявилось, що все було лише примарою, ілюзією. Він любив і був людиною. Його любов, котра народилась колись давно в маленькому гірському Лолині, промайнула холодною тінню в Юзефі Дзвонковській, весь біль і муки горіння вселила в особу Целіни Дзвонковської, перебувала при дітях та дружині Ользі Хоружинській. Пам’ятаймо :
Любов – це, люди, діло неосудне
По всі віки. Вовік віків. Амінь. Л.Костенко
Вправа «Я так думаю»
• Яким я побачив Івана Франка після прочитання та обговорення повісті Р. Горака «Тричі мені являлася любов»?
• Прокоментуйте вислів Л. Костенко: «Любов – це, люди, діло неосудне. По всі віки. Вовік віків. Амінь». Чому любов є неосудна?
• Що залишиться в моїй пам’яті після сьогоднішнього уроку? Що покладу в свою «скарбничку мудрості» ?
У. Домашнє завдання:
• Прочитати поему І.Франка “Мойсей”, ведучи щоденник подвійних нотаток.
• Підготувати повідомлення про біблійну основу поеми “Мойсей”.