Тричі мені являлася любов

Про матеріал
Урок позакласного читання про кохання Івана Франка. Розроблено за мотивами книги М.Горака "Тричі мені являлася любов"
Перегляд файлу

  Тема: Позакласне читання. Р.Горак. Повість-есе «Тричі мені являлася любов»

Мета: надати школярам можливість сприймати І.Франка не тільки як геніального поета та гр омадського діяча, а й людини, яка кохає, страждає, шукає в житті справжнього кохання; розвивати вміння аналізувати та коментувати прочитане, стисло переказувати великі прозові уривки, збагачувати словниковий запас учнів; сприяти вихованню естетичних смаків, утверджувати доброту, милосердя, красу і щирість почуттів.

Обладнання: портрети жінок, яких кохав І.Франко, портрети митця в різні роки його життя, збірка «Зів’яле листя», повість-есе   Р.Горака «Тричі мені являлася любов», аудіозапис пісень на слова І.Франка.

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

                     Звучить пісня на слова І.Франка «Чого являєшся мені у сні»

                     Слово вчителя

Тема кохання –  вічна, її не оминув жоден поет. Не став винятком й Іван Франко. Саме на його слова написана пісня, яку ми щойно прослухали. Ще за часі Радянського Союзу ми звикли чути і говорити, що І.Франко – це поет-борець, каменяр, вічний революціонер, який «мусив лупити важким кайлом по скалі», це «проводир мас», а отже не мав права піддаватись мінорним  настроям. Але чомусь всі забували, що в першу чергу він був людиною, яка також бажала звичайного людського щастя, мріяла кохати та бути коханим, врешті решт , він також мав право помилятись, закохуватись…

Сьогодні ми відкинемо всі шаблони і привідкриємо завісу особистого життя Івана Франка. Допоможе нам  у цьому повість-есе Романа Дмитровича Горака «Тричі мені являлася любов». Отже, запишімо тему уроку. Роман Горак. Повість-есе «Тричі мені являлася любов».

                     Слово про митця

Роман Горак народився у містечку Городок Львівської області , прозаїк, публіцист, директор Львівського літературно – меморіального музею Івана Франка. Лауреат Шевченківської премії у номінації «Ретроспектива за півстоліття». Окремими виданнями вийшли його твори (слайд):

         “Тричі мені являлася любов”,

         “Задля празника. У сутінках”,

         Лесь Мартович”,

         “Городок”,

         “Легенди Нагуєвич”,

         “Целіна, родом з Трускавця”,

         “Марія, мати Франкова”,

         “Одна із сотні тисяч безіменних”,

         “Адреси пам’яті Івана  Франка у Львові”,

         “Адреси  юності Франка в Дрогобичі”,

         “Іван Франко та Жовківщина”,

         “Загублені на Журавенщині”.

                Робота зі словником літературознавчих термінів.

Визначення поняття «повість-есе».

Повість-есе – це документальна повість, написана на основі листів, фактичних даних.

                Створення «Візитівки» повісті-есе Р.Горака

         Назва – “Тричі мені являлася любов”.

         Автор – Роман Горак.

         Час створення – 1983 рік.

         Композиція:

         Частина перша – “Одна несміла, як лілея біла”,

         Частина друга – “Явилась друга – гордая княгиня”,

         Частина третя – “Явилась третя … - і очам приємно”,

Частина четверта – “Жінка, котра була поруч.

         Тема – зображення особистості І.Франка не тільки як геніального поета, громадського діяча, а й ніжної людини, яка прагнула в житті знайти справжнє кохання.

         Герой – поет та інші особи з його оточення.

         Особливість твору – оснований на фактах і документах.

         Значення повісті: письменник Р.Горак сприяє вихованню естетичних смаків, утверджує в юнацьких душах доброту, милосердя, красу і щирість почуттів, розповідаючи про жінок, яких любив поет на основі реальних фактів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

         Метод «Скарбничка мудрості»

Відомий український письменник Григір Тютюник писав: «Якщо тебе ніколи не охоплювало бажання обійняти всю землю, прилащити бродячого собаку, підняти із землі зірваний листок і цілувати його – значить, ти ще не любив».

Кожен із вас мав завдання знайти і записати афоризми, крилаті вислови про кохання. Отже, скарбничка мудрості. ( Відповіді дітей)

  Метод «Мережа»

         Що , на вашу думку, уособлює в собі поняття кохання. ( Відповіді дітей)

ІУ. Робота над змістом повісті-есе Р.Горака «Тричі мені являлася любов»

         Слово вчителя

Про своє особисте життя І.Франко розповів у поетичній збірці «Зів’яле листя» : «Хвилини, в котрих я любив… були, може, найкращі в моїм житті – жаль тільки, що були це заразом хвилини найтяжчого болю, якого я досі зазнав, а не в радості » ( слайд).  Доля Франка склалася так, що його тричі брало у полон це одне з найсильніших почуттів людини.  Але жодного разу він не пізнав великого щастя, поряд з його коханням йшли сум та туга. У листі до А. Кримського він писав : «Значний вплив на моє життя, а, значить, також на мою літературу мали зносини мої з жіноцтвом...». Ольга Рошкевич,, Юзефа Дзвонковська, Уляна Кравченко, Климентина Попович, Ольга Білецька, Целіна Журовська, Ольга Хоружинська…Кожна з них залишила слід у житті митця, але були три , які найдорожчі: «одна несміла, як лілея біла» - Ольга Рошкевич, «явилась друга – гордая княгиня» - Юзефа Дзвонковська, «явилась третя – женщина чи звір»    Целіна Журовська. Була ще четверта – жінка, котра була поруч – Ольга Хоружинська …

2. Обговорення фактів біографії І.Франка, які лягли в основу збірки.

А) Повідомлення учня про Ольгу Рошкевич

Тричі мені являлася любов.

Одна несміла, як лілея, біла,

З зітхання й мрій уткана, із обснов

Сріблястих, мов метелик, підлетіла.

Купав її в рожевих блисках май,

На пурпуровій хмарі вранці сіла

І бачила довкола рай і рай!

Вона була невинна, як дитина,

Пахуча, як розцвілий свіжо гай (Слайд).

Б) Повідомлення учня про Юзефу Дзвонковську

У листі до А.Ю.Кримського Франко пише : “ Пізніше я познайомився з двома руськими поетесами, Юлією Шнайдер і Климентією Попович, але жодна з них не мала на мене тривкого впливу. Більше враження зробила на мене  знайомість з одною полькою, Йосифою Дзвонковською…” ( Слайд   )

Явилась друга – гордая княгина,

Бліда, мов місяць, тиха та сумна,

Таємна й недоступна, мов святиня.

Мене рукою зимною вона

Відсунула і шепнула таємно:

“Мені не жить, тож най умру одна!”

І мовчки щезла там, де вічно темно(Слайд).

В) Повідомлення учня про Целіну Журовську

 У листі до А.Ю.Кримського читаємо: “ Фатальне для мене було те, що вже листуючись з моєю теперішньою жінкою, я здалека пізнав одну панночку польку і закохався в неї. Отся любов перемучила мене дальших 10 літ; під її впливом були мої написання “Маніпулянтки”, “Зів’ялого листя”, дві п’єски в “ Ізмарагді” і ненадрукована повість”.

Явилась третя – женщина чи звір?

Глядиш на неї – і очам приємно,

Впивається її красою зір.

То разом страх бере, душа холоне,

І сила розливається в простір.

Спершу я думав, що бокує, тоне

Десь в тіні, що на мене й не зирне, 

Та враз мов бухло полум’я червоне.

За саме серце вхопила мене…

Г) Повідомлення учня про Ольгу Хоружинську.

У тому ж листі до А.Ю.Кримського читаємо:“ З теперішньою моєю жінкою я оженився без любові, а з доктрини, що треба оженитися з українкою, і то більш освіченою, курсисткою. Певна річ, мій вибір був не архіблискучий, і , мавши іншу жінку, я міг би розвинутися краще і доконати більшого, ну та дарма, судженої конем не об’їдеш”.

Їй пощастило і не пощастило найбільше. Вона була його дружиною, матір’ю його дітей, більше того , вона була його руками, очима і захистом . Жінка котра була поруч, але не в серці. Ольга Хоружинська ( Слайд).

 

ІУ.  Підсумок уроку

6 вересня 1889 року на клаптику паперу він напише сонет:

Ні, не любив на світі я нікого,

Ось до чого додумавсь ум болющий.

І серце, мов слимак в шкарлющі,

Не корчилось від дотику живого.

Що це? Хотів сам відповісти на своє запитання, яке мучило його? Хотів розібратись сам у собі? Хотів покінчити з примарами і знову кинутись у бій? Коли б міг це так легко зробити….Виявилось, що все було лише примарою, ілюзією. Він любив і був людиною. Його любов, котра народилась колись  давно в маленькому гірському Лолині, промайнула холодною тінню в Юзефі Дзвонковській, весь біль і муки горіння вселила в особу Целіни Дзвонковської, перебувала при дітях та дружині Ользі Хоружинській. Пам’ятаймо :

Любов – це, люди, діло неосудне

По всі віки. Вовік віків. Амінь.                              Л.Костенко                                                        

Вправа «Я так думаю»

                Яким я побачив  Івана Франка після прочитання та обговорення повісті Р. Горака «Тричі мені являлася любов»?

                Прокоментуйте вислів Л. Костенко: «Любов – це, люди, діло неосудне. По всі віки. Вовік віків. Амінь». Чому любов є неосудна?

                Що залишиться в моїй пам’яті після сьогоднішнього уроку? Що покладу в свою «скарбничку мудрості» ?

У. Домашнє завдання:

         Прочитати поему І.Франка  “Мойсей”,  ведучи щоденник подвійних нотаток.

         Підготувати повідомлення про біблійну основу поеми “Мойсей”.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кирильченко Любов Михайлівна
    Дякую, пані Наталіє. Успіхів.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
20 квітня
Переглядів
536
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку