ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ
4клас
Тема. Вишивання «хрестиком» серветок.
Мета. Розширити уявлення учнів про твори декоративно – ужиткового мистецтва. Вчити створювати орнаменти для вишивок. Удосконалювати вміння учнів виконувати декоративний шов «хрестик» на тканині для вишивання. Розвивати творче мислення, окомір. Вміння розташовувати візерунок на площині, створювати серветку за поданим зразком. Виховувати любов до українських традицій, інтерес до мистецтва вишивання, естетичний смак.
Обладнання: зразки вишитих серветок, нитки, голки, тканина для вишивання, демонстраційні таблиці.
План уроку
Хід уроку
-
Організація учнів до уроку
-
Привітання
-
Створення ситуації психологічного комфорту
-
Перевірка готовності учнів до уроку
-
Упорядкування робочого місця
-
На ваших партах повинні лежати ножиці, нитки, нитки, а голка знаходиться у подушечці для голок.
-
Робота над новим матеріалом
-
Прослуховування пісні «Вишиванка»
-
Діти, ви прослухали пісню. Про що у ній співається?
-
Оголошення теми та мети уроку
-
Діти, подивіться, як гарно прикрашений клас. Тут ви бачите багато рушників, серветок. Здавна вважається, що вишиті рушники, серветки, сорочки були родинними оберегами у кожній хаті, родинними реліквіями. Їх передавали з покоління в покоління.
-
Налаштування учнів на продуктивну працю
-
Які ваші очікування від сьогоднішнього уроку трудового навчання?
-
На сьогоднішньому уроці ви ознайомитесь з технікою вишивання «хрестиком», отримаєте естетичне задоволення від побаченої краси, зробите першу свою спробу у мистецтві вишивання.
Ми пересвідчимось сьогодні, що маленька справа кожного з вас може принести велику користь. У майбутньому ви і самі зможете стати майстрами вишивки. Адже, це так цікаво та гарно!
-
Вступна бесіда.
Вишивання – один з найдавніших видів декоративно прикладного мистецтва українців.
Українська народна вишивка - один із найпоширеніших і найдоступніших видів народної художньої творчості нашого народу. Відомо, що наш народ здавна декорував, оздоблював свій одяг вишитими узорами. Це чоловічі та жіночі сорочки. Вишивка прикрашала рушники, серветки.
Вишиванка удосконалювалась протягом багатьох років і прийшла до нас у вигляді чудових різнобарвних орнаментів.
-
Робота над змістом української приказки
Всім у світі до вподоби
Український давній побут.
-
Як ви розумієте зміст цієї приказки?
( Нам подобається вироби народних майстрів.
-
Розгляд зразків
-
Ось розгляньте зразки вишивок майстринь нашого краю.
-
Вам подобаються ці вишивки?
-
Погляньте, які вони гарні барвисті та ніжні. Тут можна побачити серветки з геометричним та рослинним орнаментом.
Кожна з них по своєму гарна. Народні вишивки захоплюють нас досконалістю композицій, різнобарвністю підбору ниток.
У своїх роботах українці відобразили одвічний потяг людини до краси, зв'язок з рідною природою. Протягом багатьох віків у нашого народу вироблялися певні методи виконання орнаменту. Народні майстри старанно зберігають свої традиції.
Та народне вишивання - це живе мистецтво, яке постійно розвивається. Вишивки створюються і в наш час різними швами, з цікавим поєднанням кольорових ниток. Сучасні вишивки в дечому відрізняються від старовинних за своєю технікою та підбором кольорів. Та вони, як і в давнину, так і сьогодні є окрасою українського одягу, нашого житла.
-
Розповідь легенди «Як хрести на сорочці врятували людей»
-
Послухайте легенду «Як хрести на сорочці врятували людей».
-
Колись не було на небі поділу на злих і добрих ангелів. Просто була частина з них, що робила людям добро. А частина ангелів намагалась робити людям на землі біди і страждання, особливо тим, у кого немає хреста і хто забув Боже слово. В однієї жінки померло троє дітей, а залишився один – єдиний син. День і ніч вона благала Бога пощади для сина. І Бог відкрив їй таємницю: «Виший дитині на сорочці хрести, щоб ангели їх бачили. Відтоді люди вишивали на сорочках, на рушниках, на серветках,на подушках хрести – обереги. І твердо вірили у те, що хрестики у вишивці будуть оберегом їх дітей та всієї родини.
-
Мотивація навчальної діяльності
-
Діти, ви прослухали легенду і переконалися, що вишивка мала і має неабияке значення в житті українського народу.
-
І я б хотіла, щоб кожен з вас теж освоїв це мистецтво і зміг створити свій виріб, який би став оберегом вашої оселі, її окрасою.
-
Четвертокласники, сьогодні ви маєте змогу навчитися вишивати «хрестиком», щоб і самому творити ось таку красу…
-
Скажіть, будь ласка, яке релігійне свято буде відзначати незабаром наш український народ? (Великдень.)
-
Серветку, яку ми будемо вчитися вишивати можна використати для прикраси тумбочок, столиків до свята Пасхи. Ну і, звичайно, Великодний кошик можна прикрасити такою серветкою.
-
А також ця перша серветка буде вашою пам’яткою, як перша спроба у мистецтві вишивання.
-
Пояснення вчителя
-
Робота з демонстраційною таблицею
-
Гляньте на цю таблицю. На ній подані зразки простих геометричних візерунків. Вони виконані «хрестиком».
-
Інструктаж з техніки безпеки
-
Пригадаємо правила безпечного користування голкою, ножицями.
-
Голка та ножиці дуже гострі, тому потрібно ними користуватися дуже обережно.
-
Які ви знаєте правила безпечного користування голкою, ножицями?
-
Передавайте голки, ножиці сусідові тупим кінцем.
-
Не губіть голки. Перевіряйте їх кількість перед початком роботи та наприкінці.
-
Не встромляйте голки в одежу. Зберігайте їх у гольнику.
-
Не беріть голки та ножиці до рота.
-
Не беріть дуже довгу нитку. Це може заважати сусідові по парті.
-
Оберігайте очі. Не робіть різких рухів рукою з голкою чи ножицями, Це може спричинити непередбачені ситуації.
-
Не грайтеся з гострими предметами, щоб нікого не травмувати.
-
Демонстрація та аналіз зразка учителем
-
Інструктаж учителя «Як вдягати нитку в голку»
-
Відмірте нитку потрібної довжини.
-
Зніміть пушинки з нитки.
-
Закрутіть кінець.
-
Устроміть нитку у вушко голки.
-
Зав’яжіть вузол на кінці нитки. Для цього спочатку двічі обмотайте нитку навколо пальця. Скрутіть її. Витки стягніть за кінець нитки. Отримали вузлик.
-
Пояснення технології виконання шва «хрестик».
-
На сьогоднішньому уроці ви ознайомитеся з технікою вишивання «хрестиком». Для цього ви повинні уважно слухати та прослідкувати, як потрібно виконувати цей шов.
-
Він складається з двох косих стібків, які перехрещуються по діагоналі. Виконавши один такий стібок, (демонструю)
робочу нитку переводять навиворіт, роблять прямий стібок, виводять її на лицьовий бік і накладають другий косий стібок, перехрещуючи з першим. Утворюються хрестик.
Вишиваючи таким хрестиком, зручно оформляти зразу цілий рядок вертикальних стібків.
Отже, перед тим, як почати вишивати хрестиком, вам необхідно закріпити нитку і вивести голку з ниткою в нижньому куті квадратика, який утворений на тканині переплетенням ниток. По кутах його є дірки, які є місцем входження голки з ниткою.
( Демонструю послідовність виконання «хрестика» на тканині у велику клітку та виконую кілька послідовних хрестиків для зразка.)
-
Практична робота учнів
-
Повторення технології виконання шва «хрестик»
-
Повторимо, як ми будемо виконувати шов «хрестик»?
-
На спеціальній сітчастій тканині потрібно розпочинати роботу з одного краю тканини. Шиємо стібки, що нахилені в один бік. А потім, дійшовши до іншого краю, робимо стібки, нахилені в інший бік. Утворюючи хрестики. За допомогою таких хрестиків можна створювати різні візерунки та орнаменти.
-
Вказівка на доцільність правильного підбору кольорів у вишивці
-
Діти, зверніть увагу які кольори можуть поєднуватися.
-
За зразком учителя учні виконують рядок вишивання «хрестиком»
-
Вишивання «хрестиком» середини серветки
-
Підсумок уроку
-
Підсумкова бесіда
« Благодатний, неповторний
Давній побут рукотворний»
-
Як ви розумієте зміст цієї української народної приказки ?
( Чарівні вишивки, створені руками українських майстринь, нас дивують. Ми милуємося їх красою, неповторністю.)
-
Що відображали люди у своїх роботах?
(Вишиті орнаменти – це не тільки прикраса, це віковий досвід народу, це уява українців про гармонію навколишнього світу.)
-
Чи справдились ваші очікування від нашого сьогоднішнього уроку?
-
Оцінювання серветок
-
Організація виставки учнівських робіт
-
Прибирання робочих місць