Інтегрований урок з трудового навчання " Петриківка"

Про матеріал

Ознайомлення з видами ужиткового мистецтва ,професією художника-майстра народної творчості. Поглиблення знань учнів про роль праці в житті людини,про світ професій «людина-природа» . Формування інтересу до творчості митців рідного краю. Виховувати любов до української землі через мистецтво, шанобливе ставлення до національної культури. Розвивати почуття прекрасного,фантазію дітей,емоційно-образне мислення.

Перегляд файлу

Інтегрований урок 

(трудове навчання, малювання )

в  4    класі  на тему  :  

«Людина і художнє довкілля . Художні техніки

декоративно-ужиткового мистецтва.

   Петриківський розпис посуду»

Фото0645.jpg                        Верхівцевський НВК

                                                                                                                                    Вчитель:Ігнатенко М.А.  

 

Тема уроку:    «Художні  техніки декоративного й ужиткового мистецтва. Розписування  декоративного посуду ,виготовленого способом папє- маше . Знайомство з майстрами Петриківського  розпису»

Мета уроку:Ознайомлення з видами ужиткового мистецтва ,професією художника-майстра народної  творчості. Поглибити знання учнів про роль  праці в житті людини,про світ професій «людина-природа» . Формування  інтересу до творчості  митців рідного краю. Виховувати любов до української землі через мистецтво,  шанобливе ставлення до національної культури. Розвивати почуття прекрасного,фантазію дітей,емоційно-образне мислення.

Обладнання:вироби-посуд з пап’є - маше,гуаш, клей ПВА,пензлики,портрети майстрів Петриківського розпису,художні твори,аудіо-записи  пісень про Україну .                                                Тип уроку:інтегрований (праця  та  малювання).

                                            Хід уроку:

1.Організація початку уроку.

Підготовка робочих місць.

Емоційна готовність до уроку.                                                                                                                         «Квітка настрою». Діти обирають квітку свого настрою і колективно складають пано настрою « віночок».

Мотивація навчальної діяльності.

                                   Жити – значить творити!

                                    Ми-справжні таланти,

                                    Ми - справжні митці,

                                    Стає у нас квіткою все навкруги.

                                   Прагнемо у світ науки,щоб працювали «золоті руки»!

Повідомлення теми і мети уроку.

Цілевизначення   й планування(етапи   уроку   -у віночку)

«Стрічки побажань» . Діти  пишуть побажання до очікуваного  уроку на стрічках.

        Я сплету із барвінку віночок, Фото0556.jpg

       Жовту стрічку воскову вплету,

       У Дніпровський жагучий таночок  

       Його кину,як мрію святу.

.

 

                                                                  З маків червоних віночок сплету,                                                         Райдуга зранку доріжкою стане  .                                                             Все подолаю і все віднайду  ,                                                                                                      Зіроньку з неба       яскраву     дістану  !

 

,Фото0019.jpg

Ти пливи , пливи  ,віночку                                   Ти пливи, пливи,віночку    ,

Про Вкраїну нагадай!                                          Наш уклін всім передай!

 

 

2.Основна частина.     

Повторення правил роботи на уроці («Мозковий штурм»):

  • працюй в спеціальному одязі; 
  • поводься з інструментами обережно;
  • працюй охайно;
  • дбай за чистоту оточення;-
  • економно використовуй матеріал;
  • цінуй   кожну хвилину;
  • роботу виконуй дисципліновано.  

Вивчення нового матеріалу.

            Створення « Асоціативного  куща»(робота в групах).

                                        Професії        

Столяр                   тесляр            кушнір         стельмах         лимар               шорник                      

Бортник                мельник                                            гончар             гутник       муляр 

Кравець                                                                             художник                                швець

  • Які професії вам відомі?
  • Яка професія тобі до вподоби?
  • Чи є у вас ділові якості для цієї професії?

                   Предківське коріння.

Чи знаєш ти ,мій юний друже,

Як зветься той , хто дошки  струже ,

Щоб збити з них стола чи лаву?

То робить столяр свою справу.

Тесляр-це теж потрібно знати –

Уміє  хату збудувати.

Коваль кує залізо вміло

І робить з нього плуг чи вила.

Кушнір ,за діло взявшись хутко, Фото0031.jpg

Зі шкури зробить гарне хутро.

А потім він пошиє з нього                                          Він меле жито і пшеницю

Кожуха теплого,мякого.                                               На борошно,на паляниці.

Вози й колеса хто майструє,                               

той зветься стельмах. Кінську збрую

Виготовляє лимар,шорник,

Збирає мед у лісі бортник,

А  мельник – той,хто цілі     дні

Невтомно трудиться в млині

 

.

 

Гончар-завзятий теж трудар. Потрібен ,мабуть,Божий дар

Творити з глини гарні речі-макітру,горщик або глечик.

Уміння кожне-то супутник життя людини. Вміє гутник

Сяйливе скло виготовляти,а муляр-грубки мурувати.

Кравець шановний у народі за те ,що вміє шити одяг,

А швець взуття пошиє модне

На теплу пору і холодну.

Сучасне й давнє ремесло

Шанує місто і село.

Талант,професія, уміння -

То наше предківське коріння.      

 

Фото0617.jpg

Ми-художники-творці,декорації митці

 

Фото0592.jpg         Дмитро Іванович Яворницький(1855- 1940)  

Український історик,археолог,фольклорист ,етнограф

Дослідив і зібрав твори петриківських малювальниць.

                             Фото0594.jpg

Білоконь Надія Аврамівна(1894-1981)

Заслужений майстер народної творчості України

                            Фото0595.jpg

Пилипенко Ірина Улянівна(1893-1979) майстер творів Петриківського розпису

 

                  Фото0597.jpg

Ісаєва Галина Кіндратівна
(   1912-1983)  «малювальниця»

                 Фото0601.jpg

Учні Петриківської школи декоративного

                                 малювання

Фото0603.jpg

Завгородній Іван Федосійович(1915)

Художник-митець

 

Казка «Петриківське диво»

        Серед степу  ,на Дніпропетровщині розташувалось село Петриківка. Здавна Петриківка 

славилась своїми майстрами: ковалями ,ткачами. пекарями…Але головна гордість  села -

малювальниці  . На білих стінах хаток квіти квітнуть, калина розкидала свої грона,півники   співають , сонечко  піднімають. Печі розмальовані соняшниками , кругом – виноградні грона

розвісили свої дарунки .А посуд який !Око  милує… Тарілі з небаченими квітами,розфарбовані глечики  прикрашені ягідками…Ну й дива!Люди йдуть до села ,щоб побачити ту красу.

       Жила в тому селі дівчина Оксана. І не було кращої малювальниці за неї  . Вміла й співати ,й танцювати ,   й працювати. А мрійниця яка!Так вимальовує   квіти ,наче мереживо плете.

  Дізнався про ті чудеса чаклун і став заздрити красі. Прилетів вночі хмарою чорною ,закрив   місяць світлий. Темінь настала. Собаки почали вити ,не знають ,що робити…Весь посуд чаклун у

чорний колір розфарбував. Що робити?Всі засумували. Ні пісень не чути , ні сміху веселого.       Оксана  вийшла в степ широкий. Війнув вітер і почула  дівчина голос рідної землі  :                              --Земля теж чорна,але годує вас,не бійся чорного кольору ,бійся злих ,підступних ,  чорних думок…                                                                                                                                                                Зібрала Оксана роси ранкової,квітів з луків ,сік ягід,розбавила жовтком   яєчним ,молоком та зробила фарби . Своїми пальчиками та пензликом тоненьким розписала увесь    посуд  чорний.  Засяяли   квіти ,пелюстки,калина ,суниця…Зраділи дівчата та й почали Оксані допомагати. Увесь посуд перефарбували     того часу петриківські малювальниці пишуть не тільки на білому ,а й на чорному фоні - кольорі Української землі. А чарівник від заздрощів лопнув.

Фото0744.jpg             Фото0746.jpg

Тоненьким пензликом намалюємо сонячні квіти у казкових букетах 

Фото0641.jpg     Фото0708.jpg

 

Фото0662.jpgФото0607.jpg

Фото0414.jpg виноград       Фото0572.jpg соняшник

Фото0415.jpg  ромашка        Фото0577.jpg  волошка

Фото0576.jpgкалина     Фото0492.jpg «цибулька»

Елементи   Петриківського   розпису

намалюють  ваші  спритні  пальчики

Використана література :  - Петриківка :Альбом репродукцій. – Дніпропетровськ:ВАТ  «Дніпрокнига»,2001.-216с.:іл..

 

Фото0638.jpgФото0636.jpg

Фото0661.jpgФото0646.jpg

 

«Презентація знань про рідний край»

       Пізнавай і люби свій край!Далеко за межами України знають мистецтво народних майстрів села Петриківка,що на Дніпропетровщині. Ажурне,легке,   чарівне мистецтво, що в минулому прикрашало сільські хатки ,нині розквітло  візерунками на фарфоровому та деревяному  посуді,сувенірах,картинах…Гроно калини перед очима та стеблинка в дивовижних талановитих руках-от і весь премудрий інструмент,за допомогою якого художники-митці творять незбагнену красу …Здавна землі придніпровські славились родючістю,вода в колодязях була кришталева,ліси

були багаті на дичину. Природа вабила щедрістю і полонила серце людське навіки …                       Ще  в середині 17 століття ці місця були облюбовані для заселення кошовим отаманом Війська Запорізького Петром Калнишевським. Звідси пішла і назва селища  Петриківка . Село було «казенною державною слободою»,не знало кріпацтва. Це й дало поштовх тому ,що в ньому зародились риси людини-творця – художника ,який здатний цінувати красу своєї Фото0570.jpg                            пісенної,квітучої землі…

 

Для сучасників красу петриківського розпису відкрив Дмитро Іванович Яворницький(1855-1940)український історик,археолог,  фольклорист. ,етнограф. Він одним з перших  дослідив і зібрав твори петриківських «малювальниць»,які у своїх роботах відобразили любов до природи рідного краю. Земля петриківська    зростила не одне покоління майстрів народної творчості.

Пилипенко Ірина  Улянівна (1893-1979)- майстер петриківського розпису сільських хат. Вперше її роботи експонували на республіканській виставці в 1935році.

Білоконь Надія Аврамівна (1894-1981)- заслужений майстер народної творчості (роботи на папері).

Пата Тетяна Якимівна(1884-1976)- видатний майстер петриківського розпису,засновниця Петриківської школи декоративного малювання,заслужений майстер народної творчості.

  Ісаєва Галина Кіндратівна – автор  численних   розписів на папері та сувенірних виробах

У техніці   підлакового  розпису . Працювала на фабриці з перших  років створення цеху підлакового   розпису.

Завгородній Іван  Федосійович  (1915)- майстер петриківського розпису. Закінчив Петриківську

Школу декоративного малювання. Учасник міжнародних виставок.

По всьому Придніпровю славились петриківські ярмарки,де можна було купити розфарбовані      вироби з соковитим  квітково  - рослинним орнаментом.

3.Тренування,відпрацьовування,застосовування знань.

 «Скринька порад»

- Планування трудових дій

- розгляд  зразків

- технологія  розпису

- відбір матеріалів та інструментів

Відкриття «Майстерні творчості»(розфарбовування виробів)

Ми – художники - митці ,декорації творці

Із пап’є-маше посуд приготуємо,

І в різні кольори його перефарбуємо.

Фото0716.jpgФото0587.jpgФото0648.jpgФото0699.jpgФото0518.jpgФото0656.jpg

Узагальнення і систематизація .

Презентація робіт «Веселий  ярмарок» .

Дорогами,стежками

Із ближніх міст з мішками

Ідуть і їдуть славні трударі:

Гончарі і хлібороби,

Пекарі і садоводи,

Художники-майстри.

Гей,народ  збирається -

Ярмарок починається!

Мерщій - бо на ярмарок всі поспішайте -

Дивіться,милуйтесь,знання здобувайте!

Релаксаційна хвилинка(пісня Н. Шестак  «Це моя земля»)

Рефлексія.

Взаємооцінка  . Самооцінка.

3.Підсумок уроку.

- Як тобі працювалось?

- Вислови свої враження («Мікрофон»).

- Що найбільше запамятали?

- Чи бажаєте продовження знайомства з людьми різних професій?Яких?

Тебе від рідної хати веде в широкий світ

Ота єдина стежка ,що дарує красу і цвіт.

Іди по тій стежині,дитино,даруй любов і тепло,

І  памятай :ти-людина,вчись,думай,твори добро!

Ти добро лиш твори всюди! Хай тепло твої повнить груди!

 

docx
До підручника
Трудове навчання 4 клас (Роговська Л. І.)
Додано
15 липня 2018
Переглядів
1289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку