Ознайомлення з видами ужиткового мистецтва ,професією художника-майстра народної творчості. Поглиблення знань учнів про роль праці в житті людини,про світ професій «людина-природа» . Формування інтересу до творчості митців рідного краю. Виховувати любов до української землі через мистецтво, шанобливе ставлення до національної культури. Розвивати почуття прекрасного,фантазію дітей,емоційно-образне мислення.
в 4 класі на тему :
«Людина і художнє довкілля . Художні техніки
декоративно-ужиткового мистецтва.
Петриківський розпис посуду»
Верхівцевський НВК
Вчитель:Ігнатенко М.А.
Тема уроку: «Художні техніки декоративного й ужиткового мистецтва. Розписування декоративного посуду ,виготовленого способом пап’є- маше . Знайомство з майстрами Петриківського розпису»
Мета уроку:Ознайомлення з видами ужиткового мистецтва ,професією художника-майстра народної творчості. Поглибити знання учнів про роль праці в житті людини,про світ професій «людина-природа» . Формування інтересу до творчості митців рідного краю. Виховувати любов до української землі через мистецтво, шанобливе ставлення до національної культури. Розвивати почуття прекрасного,фантазію дітей,емоційно-образне мислення.
Обладнання:вироби-посуд з пап’є - маше,гуаш, клей ПВА,пензлики,портрети майстрів Петриківського розпису,художні твори,аудіо-записи пісень про Україну . Тип уроку:інтегрований (праця та малювання).
1.Організація початку уроку.
Підготовка робочих місць.
Емоційна готовність до уроку. «Квітка настрою». Діти обирають квітку свого настрою і колективно складають пано настрою « віночок».
Мотивація навчальної діяльності.
Жити – значить творити!
Ми-справжні таланти,
Ми - справжні митці,
Стає у нас квіткою все навкруги.
Прагнемо у світ науки,щоб працювали «золоті руки»!
Повідомлення теми і мети уроку.
Цілевизначення й планування(етапи уроку -у віночку)
«Стрічки побажань» . Діти пишуть побажання до очікуваного уроку на стрічках.
Я сплету із барвінку віночок,
Жовту стрічку воскову вплету,
У Дніпровський жагучий таночок
Його кину,як мрію святу.
.
З маків червоних віночок сплету, Райдуга зранку доріжкою стане . Все подолаю і все віднайду , Зіроньку з неба яскраву дістану !
,
Ти пливи , пливи ,віночку Ти пливи, пливи,віночку ,
Про Вкраїну нагадай! Наш уклін всім передай!
2.Основна частина.
Повторення правил роботи на уроці («Мозковий штурм»):
Вивчення нового матеріалу.
Створення « Асоціативного куща»(робота в групах).
Професії
Столяр тесляр кушнір стельмах лимар шорник
Бортник мельник гончар гутник муляр
Кравець художник швець
Предківське коріння.
Чи знаєш ти ,мій юний друже,
Як зветься той , хто дошки струже ,
Щоб збити з них стола чи лаву?
То робить столяр свою справу.
Тесляр-це теж потрібно знати –
Уміє хату збудувати.
Коваль кує залізо вміло
І робить з нього плуг чи вила.
Кушнір ,за діло взявшись хутко,
Зі шкури зробить гарне хутро.
А потім він пошиє з нього Він меле жито і пшеницю
Кожуха теплого,м’якого. На борошно,на паляниці.
Вози й колеса хто майструє,
той зветься стельмах. Кінську збрую
Виготовляє лимар,шорник,
Збирає мед у лісі бортник,
А мельник – той,хто цілі дні
Невтомно трудиться в млині
.
Гончар-завзятий теж трудар. Потрібен ,мабуть,Божий дар
Творити з глини гарні речі-макітру,горщик або глечик.
Уміння кожне-то супутник життя людини. Вміє гутник
Сяйливе скло виготовляти,а муляр-грубки мурувати.
Кравець шановний у народі за те ,що вміє шити одяг,
А швець взуття пошиє модне
На теплу пору і холодну.
Сучасне й давнє ремесло
Шанує місто і село.
Талант,професія, уміння -
То наше предківське коріння.
Ми-художники-творці,декорації митці
Дмитро Іванович Яворницький(1855- 1940)
Український історик,археолог,фольклорист ,етнограф
Дослідив і зібрав твори петриківських малювальниць.
Білоконь Надія Аврамівна(1894-1981)
Заслужений майстер народної творчості України
Пилипенко Ірина Улянівна(1893-1979) майстер творів Петриківського розпису
Ісаєва Галина Кіндратівна
( 1912-1983) «малювальниця»
Учні Петриківської школи декоративного
малювання
Завгородній Іван Федосійович(1915)
Художник-митець
Казка «Петриківське диво»
Серед степу ,на Дніпропетровщині розташувалось село Петриківка. Здавна Петриківка
славилась своїми майстрами: ковалями ,ткачами. пекарями…Але головна гордість села -
малювальниці . На білих стінах хаток квіти квітнуть, калина розкидала свої грона,півники співають , сонечко піднімають. Печі розмальовані соняшниками , кругом – виноградні грона
розвісили свої дарунки .А посуд який !Око милує… Тарілі з небаченими квітами,розфарбовані глечики прикрашені ягідками…Ну й дива!Люди йдуть до села ,щоб побачити ту красу.
Жила в тому селі дівчина Оксана. І не було кращої малювальниці за неї . Вміла й співати ,й танцювати , й працювати. А мрійниця яка!Так вимальовує квіти ,наче мереживо плете.
Дізнався про ті чудеса чаклун і став заздрити красі. Прилетів вночі хмарою чорною ,закрив місяць світлий. Темінь настала. Собаки почали вити ,не знають ,що робити…Весь посуд чаклун у
чорний колір розфарбував. Що робити?Всі засумували. Ні пісень не чути , ні сміху веселого. Оксана вийшла в степ широкий. Війнув вітер і почула дівчина голос рідної землі : --Земля теж чорна,але годує вас,не бійся чорного кольору ,бійся злих ,підступних , чорних думок… Зібрала Оксана роси ранкової,квітів з луків ,сік ягід,розбавила жовтком яєчним ,молоком та зробила фарби . Своїми пальчиками та пензликом тоненьким розписала увесь посуд чорний. Засяяли квіти ,пелюстки,калина ,суниця…Зраділи дівчата та й почали Оксані допомагати. Увесь посуд перефарбували .З того часу петриківські малювальниці пишуть не тільки на білому ,а й на чорному фоні - кольорі Української землі. А чарівник від заздрощів лопнув.
Тоненьким пензликом намалюємо сонячні квіти у казкових букетах
виноград соняшник
ромашка волошка
калина «цибулька»
Елементи Петриківського розпису
намалюють ваші спритні пальчики
Використана література : - Петриківка :Альбом репродукцій. – Дніпропетровськ:ВАТ «Дніпрокнига»,2001.-216с.:іл..
«Презентація знань про рідний край»
Пізнавай і люби свій край!Далеко за межами України знають мистецтво народних майстрів села Петриківка,що на Дніпропетровщині. Ажурне,легке, чарівне мистецтво, що в минулому прикрашало сільські хатки ,нині розквітло візерунками на фарфоровому та дерев’яному посуді,сувенірах,картинах…Гроно калини перед очима та стеблинка в дивовижних талановитих руках-от і весь премудрий інструмент,за допомогою якого художники-митці творять незбагнену красу …Здавна землі придніпровські славились родючістю,вода в колодязях була кришталева,ліси
були багаті на дичину. Природа вабила щедрістю і полонила серце людське навіки … Ще в середині 17 століття ці місця були облюбовані для заселення кошовим отаманом Війська Запорізького Петром Калнишевським. Звідси пішла і назва селища Петриківка . Село було «казенною державною слободою»,не знало кріпацтва. Це й дало поштовх тому ,що в ньому зародились риси людини-творця – художника ,який здатний цінувати красу своєї пісенної,квітучої землі…
Для сучасників красу петриківського розпису відкрив Дмитро Іванович Яворницький(1855-1940)український історик,археолог, фольклорист. ,етнограф. Він одним з перших дослідив і зібрав твори петриківських «малювальниць»,які у своїх роботах відобразили любов до природи рідного краю. Земля петриківська зростила не одне покоління майстрів народної творчості.
Пилипенко Ірина Улянівна (1893-1979)- майстер петриківського розпису сільських хат. Вперше її роботи експонували на республіканській виставці в 1935році.
Білоконь Надія Аврамівна (1894-1981)- заслужений майстер народної творчості (роботи на папері).
Пата Тетяна Якимівна(1884-1976)- видатний майстер петриківського розпису,засновниця Петриківської школи декоративного малювання,заслужений майстер народної творчості.
Ісаєва Галина Кіндратівна – автор численних розписів на папері та сувенірних виробах
У техніці підлакового розпису . Працювала на фабриці з перших років створення цеху підлакового розпису.
Завгородній Іван Федосійович (1915)- майстер петриківського розпису. Закінчив Петриківську
Школу декоративного малювання. Учасник міжнародних виставок.
По всьому Придніпров’ю славились петриківські ярмарки,де можна було купити розфарбовані вироби з соковитим квітково - рослинним орнаментом.
3.Тренування,відпрацьовування,застосовування знань.
«Скринька порад»
- Планування трудових дій
- розгляд зразків
- технологія розпису
- відбір матеріалів та інструментів
Відкриття «Майстерні творчості»(розфарбовування виробів)
Ми – художники - митці ,декорації творці
Із пап’є-маше посуд приготуємо,
І в різні кольори його перефарбуємо.
Узагальнення і систематизація .
Презентація робіт «Веселий ярмарок» .
Дорогами,стежками
Із ближніх міст з мішками
Ідуть і їдуть славні трударі:
Гончарі і хлібороби,
Пекарі і садоводи,
Художники-майстри.
Гей,народ збирається -
Ярмарок починається!
Мерщій - бо на ярмарок всі поспішайте -
Дивіться,милуйтесь,знання здобувайте!
Релаксаційна хвилинка(пісня Н. Шестак «Це моя земля»)
Рефлексія.
Взаємооцінка . Самооцінка.
3.Підсумок уроку.
- Як тобі працювалось?
- Вислови свої враження («Мікрофон»).
- Що найбільше запам’ятали?
- Чи бажаєте продовження знайомства з людьми різних професій?Яких?
Тебе від рідної хати веде в широкий світ
Ота єдина стежка ,що дарує красу і цвіт.
Іди по тій стежині,дитино,даруй любов і тепло,
І пам’ятай :ти-людина,вчись,думай,твори добро!
Ти добро лиш твори всюди! Хай тепло твої повнить груди!