Твір-опис народної картини ХVII –ХІХ століть «Козак Мамай»

Про матеріал
Урок розвитку зв`язного мовлення. Твір-опис народної картини ХVII –ХІХ століть «Козак Мамай».Учні пригадують стилі та типи мовлення, особливості будови опису зовнішності людини.Також знайомляться з історією народного малярства в Україні, працюють над твором-описом картини "Козак Мамай".
Перегляд файлу

Урок (українська мова) 7клас

 

Тема. Твір-опис народної картини ХVII –ХІХ століть «Козак Мамай»

 

Мета: зацікавити учнів народною картиною, навчати висловлювати свої думки з приводу побаченої картини, удосконалювати навички написання твору - опису, виховувати почуття любові й пошани до історичного минулого, його традицій, викликати інтерес до мистецтва живопису, будити учнівську думку та душу, розвивати творчі здібності.

Обладнання:  репродукції картин про козака Мамая, запис мелодії до української народної пісні «Ой на горі та й женці жнуть», презентації учнів.

Хід уроку

 

I Актуалізація опорних знань учнів

Створення емоційного фону.

Звучить мелодія до української народної пісні «Ой на горі та й женці жнуть» .

Учитель виразно читає фрагмент народного переказу «Запорожці в урочищі Сагайдачному».

   Любо було глянуть, як наїдуть запорожці в Сагайдачне! Народ все широкоплечий, вусатий, бравий. Голови голили, тоді ще мода була носить чуприну, то оце в кого довга - візьме і обмота кругом вуха. Жупани, пояси, шапки, сап’яни на них були дорогі. По боках і позаду сідла у кожного пістолі, шабля. А на конях як їздять! Оце, було, заскоче, пригнеться і летить, як муха!

 

Учитель. Діти, щойно ви прослухали фрагмент народного переказу «Запорожці в урочищі Сагайдачному».

  • Який стиль мовлення цього фрагменту тексту?
  • З якою метою вдався невідомий автор до опису запорожців? (Щоб ми уявили собі їх, знали, якими вони були).
  • На яких деталях запорожців зосереджено увагу?

( Зовнішній вигляд, військово-спортивна вправність).

  • До якого типу мовлення належить текст?

( Тип мовлення-опис).

  • Які ви знаєте види описів відносно предмета зображення і як вони звуться?

( Описи бувають пейзажні, портретні, описи інтер’єру, описи предметів, явищ, людини).

  • А зараз пригадаємо, які особливості будови опису зовнішності людини?

Допоможе нам пригадати презентація учениці «Особливості будови опису зовнішності людини».

 

Учитель.  Щойно ми з вами пригадали особливості будови опису зовнішності людини. На початку уроку ви прослухали фрагмент переказу, у якому було описано славне козацтво України. Все це прозвучало на уроці не випадково, адже тема нашого уроку «Твір-опис народної картини ХVII-XIX століть «Козак Мамай»».

   Сьогодні на уроці розвитку зв’язного мовлення ми поведемо розмову про козака Мамая – непереможного лицаря, мужнього вояка, народного улюбленця, безстрашного, простодушного, славного охоронця землі української, а також спробуємо описати його зовнішність.

   Для цього ми розглянемо народну картину, яка так і називається «Козак Мамай»

ІІІ. Підготовка до сприйняття художнього полотна.

 

Учитель. Однак, перш ніж розпочати нашу роботу, дізнаємося ,хто такий козак Мамай?

(Учениця читає пояснення, виписане з енциклопедії українознавства).

Інші учні слухають виступ і узагальнюють інформацію про Мамая  у вигляді сенкана і грона.

   Мамай –козак, козак-бандурист, найпопулярніша народна картина –XVII-XIXст., мальована на стінах хат, скринях, шафах, дверях, посуді, полотні та ін., зображує сидячого козака –бандуриста (на тлі пейзажу) і докладно передає деталі козацького одягу, козацької зброї; під зображенням, звичайно, віршований запис, у якому говориться про діда козака Мамая, гайдамацького отамана 1750-х рр. Картини з козаком Мамаєм є, мабуть, творами мандрівних малярів, вихованців Київської Духовної Академії, численні відміни яких використовували згодом народні малярі, в них поєднується український словесний фольклор ( козацька пісня, вертепний вірш) з народним малярством та деякими традиціями українсько–візантійської ікони. Образ Мамая-козака часто трапляється в мистецтві в таких творах                  І. Рєпіна, Ю. Нарбута, М. Бутовича, в літературних творах М. Куліша,                 О. Ільченка та ін.

   Отже, Мамай - народний герой, козак-бандурист, який був знаний в Україні. Його образ живе в народі вже не одну сотню літ.

Учні читають свої сенкани та інформаційні грона

Учитель. «Коли хтось стає славнозвісним в доброму чи поганому значенні цього слова, народ поспішає створити про нього легенду, яка з точки зору фактичної достовірності є неправдою, але в той же час і є так звана ідеальна правда, бо народ не творить нічого, що не мало б аналогій в дійсності».

   (Б. П. Хаджау, класик румунської літератури)

   Усвідомлюючи сказане, ми говоримо про типову, увіковічену  картиною постать козака, улюбленця народу.

     Безсмертним мазком народного живописця, тобто силою мистецтва, народ своєю картиною вертає до пам’яті і нас, зауважуючи, хто ми, чиїх батьків, які скарби маємо.

   Відомо, що слово «козак» тюркського походження й означає «вільну людину, вершника». Коли вільне життя в українських степах стало лише спогадом, а Запорозьку Січ за велінням Катерини ІІ було знищено, фактично кожну українську хату прикрашали народні картини, які називалися «мамаями».

   «Хоч ти на мене дивишся, не вгадаєш ,як звуть, звідки родом, тому що в мене не одне ім’я, а є їх до чорта...»

   Це один із написів під картиною, а їх було безліч - і всі дивні, незвичні для нас.

   До вашої уваги більше десятка репродукцій народних картин «Козак Мамай», які знаходяться в різних художніх музеях України.

Учні розглядають репродукції, вчитель коментує їх.

 

Учитель. Усі портрети Мамая мальовані ніби дитячою рукою. Бо й справді – таки, може, це дитячий вік нашого народу? А, може, й ні?... Але крізь лихоліття дуже мало пам’яток історії дійшло до наших днів. Послухайте невеличке дослідження учнів про народне малярство в Україні.

            Презентація учнів «Народне малярство в Україні».

 

Учитель. Козак Мамай –народно-фантастичний образ мандрівного запорожця, який став втіленням основних рис українського характеру.

   Придивімося до картини уважніше. Саме такими зображеннями майже по всій Україні прикрашали кленові та дубові двері хат, кахляні грубки, скрині, полотнища, навіть деревинні колоди десь на вигоні.

   Протягом багатьох століть наш народ вірив у чудодійну силу Мамая. Цей образ став своєрідним втіленням честі й невмирущості українців: не воювати, не ярмити нікого, а тільки будувати, садити, плекати,вирощувати мріяли наші предки.

Учитель. Роздивіться репродукцію картини.

  • Що найперше впадає в око під час споглядання картини?
  • У якій позі змальований козак Мамай?
  • Яка в нього зачіска?
  • Який погляд у козака?
  • Яким є його вигляд, одяг?
  • Про що нам каже одяг козака?

 

Учитель. В одній із своїх праць знаменитий історик знавець історії запорізьких козаків Д. Яворницький писав: «В запорізької черні здобування багатства ніяк не поважалося. Не знали вони розкоші ні в одязі, ні в прикрасах, ні в самій їжі», «на простоту і скромність у житті запорожці дивилися як на одну із найважливіших умов, і найнеобхідніших причин їх непереможності в боротьбі з ворогом». 

  • Хто козак – воїн чи мирна особа?
  • Навіщо козаку кінь, зброя?
  • Які ще предмети є біля козака?

 

Предмети-символи

 

Характерник – козак,  який володів магічними знаннями і міг допомагати іншим людям.

Дуб – символізує силу, мужність. Молодого сильного хлопця порівнюють з дубом; («Юнак, як дуб»).

В легендах приказках люди до дуба звертались за порадою.

Шабля –сестриця козака.

Пістоль –символ сили козака.

Кобза, бандура – народні інструменти, наша історія, культура.

Люлька –символізує час до роздумів.

Кінь –вірний бойовий товариш, який стоїть і уважно спостерігає, чи не затаївся десь ворог.

Кварта – глиняний посуд.

 

Учитель. Картини «Козак Мамай» для нас дуже цінні, вони є свідченням розвитку нашої культури. У них є не тільки минуле, але й наше майбутнє.

Отже,свої враження від побачених картин про козака Мамая ви висловите у своїх творах.

  • Який тип мовлення повинен переважати у ваших творах?(Опис)
  • З яких частин він складається?
  1. Загальне враження від картини.
  2. Опис козака.
  3. Чим приваблює картина.
  4. Основна думка.
  • Чим можуть бути допоміжними у творі розповідь, роздум? Коли вони найдоречніші?

(У вступі, кінці роботи).

V. Рефлексія

- То що ж побачили ви на репродукціях картин про козака Мамая? Які думки навіяли вони вам?

- Чи можна розкрити образ Мамая без опису його зовнішності?

 

Пам’ятайте: щоб зробити твір-опис яскравим, образним, точним, треба скористатися відомими вам художніми засобами.

  • Які художні засоби ви можете використати у творі?

 

Учні починають роботу над твором-описом за картиною.

 

VI. Д/з. Систематизувати матеріал уроку. Закінчити роботу вдома.

 

 

doc
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
5830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку