ТВІР ЗА ВЛАСНИМИ СПОСТЕРЕЖЕННЯМИ
ТА ЗА КАРТИНАМИ
Мета: вчити учнів складати розповіді за власними спостереженнями та картинами;
розвивати усне та письмове мовлення учнів; виховувати любов до рідної природи.
ХІД УРОКУ
І. Звучить музика "Спів солов'я"
Чий спів ми щойно прослухали?
Відгадайте загадку:
В мене є великий хист -
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
(Соловейко)
А в яку пору співають солов'ї?
ІІ. Оголошення теми уроку
Тема сьогоднішнього уроку - "Весняна симфонія". Ми будемо складати розповіді за власними спостереженнями і за картинами. А хто знає, що означає слово "симфонія"?
Симфонія - великий музичний твір для оркестру. Але це слово може вживатися у прямому та переносному значенні. Переносне значення - це гармонійне поєднання чого-небудь. Симфонія весни - це поєднання весняних квітів, кольорів, звуків
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Прочитайте вірш, написаний на дошці
Все навколо зеленіє,
Річка ллється і шумить.
Тихо-тихо вітер віє,
І з травою гомонить.
Як тут всидіти у хаті,
Коли все живе цвіте,
Скрізь дзвенять пташки крилаті,
Сяє сонце золоте.
(О.Олесь)
2. А зараз ми працюємо над поданими у вірші словами
з переносним значенням і доберемо до них слова-синоніми
3. Послухайте вірш Д.Павличка "Весна"
З чим порівнює автор тепло та ласку весняного сонця?
ВЕСНА
До мого вікна
Підійшла весна.
Розтопилася на шибці
Квітка льодова.
Крізь прозоре скло
Сонечко зайшло
На моє чоло.
Видалось мені,
Що лежу я в сні,
Що співає мені мати
Золоті пісні.
Що мене торка
Ніжна і легка,
Наче те весняне сонце
Мамина рука.
А зараз послухайте, як наші власні поети зобразили весну за допомогою рифми.
Вірш Сергія Кондрашева.
ВЕСНА
Вкритий цвітом весь садок,
Розквітає скрізь бузок,
Усюди квітів так багато,
Ніби тут вже справжнє свято.
Це ж весна хазяйнувала,
Щедро квіти роздавала.
Вона справжня трудівниця
І прекрасна чарівниця.
4. Конкурс "Гостре око"
Треба назвати якомога більше кольорів, яких не було взимку, і сказати, який колір першим з'явився у весняній природі (світло-зелений, голубий, синій, жовтий).
Під березами ми бачимо вже потемнілий, брудний сніг, на землі де -не- де вже видніються проталини. Вдалині на фоні сірого неба видніються будинки і дзвінниця церкви старого міста. Весь вигляд картини говорить про перші прояви весни, хоч до справжньої весни ще далеко.)
- Яке завдання стоїть перед вами, коли повертаються птахи?
Друга перемога сонця - весняна хвиля. Пробуджуються водойми, звільнення їх від криги. Вода заливає луки і долини, напуває вологою землю. (Репродукція Куїнджі "Рання весна")
(На картині « Рання весна» ми бачимо, як річка пробуджується від зимового сну і скидає з себе льодові пута. Навкруги, на луках і полях, вже майже зійшов сніг. І як тільки пригріє весняне сонечко, з’явиться перша несміливо – тендітна зелень. Небо вже перетворилося з сірого на сіро – голубе. Вся природа ніби очікує, щоб швидше вибухнути буянням цвіту і кольорів.)
А зараз давайте подивимося, як наші учні зобразили весну за допомогою олівців
та акварелі.
5.Відгадайте загадки:
Прислухайтесь до шуму -
З весною він іде!
Щось тріщить, ламається,
Скаче і гуде.
(Льодохід)
Прокинувся і відразу
До сонечка біжить.
Стрибає по камінчиках,
Хлюпоче і дзвенить.
(Струмок)
Третя перемога сонця - весна лісова. Ліс одягається в зелені штани.
6.А зараз послухайте, як весна зображена у музиці відомого композитора Едварда Гріга «РАНОК».
- Що ви уявляли, слухаючи цей музичний твір?
( Складається враження, що з початком дня, з першими променями сонця, ніби з’являються несміливі зелені паростки. Десь чути дзюрчання води у річці. А потім природа ніби пробуджується і оновлюється після зимового сну. Прокидається вона несміливо і повільно. З появою перших теплих променів сонця чути спів пташок, які повернулися додому після довгої зими і тепер радіють і весні, і сонечку. І ось разом із звуками у природі все починає буяти молодою зеленню. Все ніби прокинулося і готується до нового життя.)
7. Гра "Відгадай"
Я називаю колір, а ви повинні назвати весняну квітку, якій він належить:
Білий - (підсніжник, конвалія, нарцис).
Синьо – блакитний - (пролісок, барвінок, сон - трава).
Жовтий - (мати-й-мачуха, кульбабка, калюжниця)
Знайте, діти, якщо в лісі чи парку знайдете весняні квіти, то помилуйтеся ними, але не рвіть їх. Частина з них занесена до Червоної книги. Якщо їх не оберігати, то вони просто загинуть і наступне покоління не зможе ними милуватися.
8. А зараз послухайте оповідання Василя Сухомлинського « ЛІС ВЕСНОЮ».
Прокинувся ліс після довгого зимового сну. Розкрилися бруньки на берестках і ліщині, на липі й клені. Маленькі ясно – зелені листочки потяглися до теплого сонечка. Вони пахучі й липкі – весняні. Впаде краплина роси на маленький листочок і тремтить, тремтить.
У вітах ще не шелестить. Стиха шумить. То гойдаються листочки, листочок хоче доторкнутися до листочка, але не може. Бринять гілочки, мов чарівна лісова сопілка. Стукає десь по стовбуру дятел, співає вивільга. А що це дзвенить у глибині лісу? Йдемо, дослухаючись до тихого дзвінка. У глибокому яру бачимо струмок. Це він дзвенить. Виходимо на узлісся – перед нами широке поле. А над полем і над лісом – блакитне весняне небо. І біла хмаринка.
Тільки дуб спить. Чого ж ти чекаєш, дубе? Мабуть першої грози. Вона розбудить тебе зі сну.
БЕСІДА:
- Чи сподобався вам твір і чому?
- У якому стилі написано цей твір?
- А який тип мовлення?
- А чи був би цей твір таким красивим, якби був написаний іншим стилем?
9. А зараз ваше завдання написати твір на тему «ВЕСНЯНА МЕЛОДІЯ».
СЛОВНИК:
Річка ллється – тече, біжить, дзюрчить, хлюпає, співає, дзвенить.
Вітер з травою гомонить – розмовляє, шепоче, шумить, шелестить.
Дзвенять пташки – співають, щебечуть, цвірінькають, заливаються, тьохкають.
Сонце - золоте, яскраве, ніжне, тепле, весняне, пестливе, лагідне.
Весняне небо – чисте, вмите, прозоре, ясне, лагідне.
Сонечко передає свій сміх, радість, весняний настрій, природа прокидається і оновлюється.
Зелень – ясна, прозора, ніжна, несмілива, тендітна.
Білий – підсніжник, конвалія, нарцис.
Жовтий – мати – й – мачуха, кульбабка, калюжниця.
Синьо – блакитний - пролісок, барвінок, сон – трава.
ІV. Читання учнями виконаного завдання на чернетках.
V. Підсумок уроку.
YI. Домашнє завдання
Продовжити роботу, розпочату в класі з написанням твору за власними спостереженнями
та за картинами. Відредагувати твір і написати у зошити.