Методична розробка уроку "Закони геометричної оптики" спрямована на формування і розвиток основних понять геометричної оптики в учнів, а також на закріплення і розширення знань.
Тема уроку: ЗАКОНИ ГЕОМЕТРИЧНОЇ ОПТИКИ
Мета уроку: повторити з учнями зміст законів геометричної оптики, доповнивши й поглибивши їх.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: 1. Прямолінійне поширення світла.
План викладення нового матеріалу:
1. Основні поняття геометричної оптики
2. Закон прямолінійного поширення світла.
Хід уроку
І. Привітання.
ІІ. Перевірка присутності учнів.
ІІІ. Перевірка готовності учнів до уроку.
IV. Викладення нового матеріалу.
На з'ясування природи світла знадобилося не одне тисячоліття. За цей час багато різних гіпотез змінили одна одну. Оптика (від грец. орtiке — наука про зорові сприйняття) спочатку розглядалася як наука про зір. У наш час оптика являє собою розділ фізики, в якому вивчаються явища та закономірності, пов'язані з виникненням, поширенням і взаємодією з речовиною електромагнітних хвиль видимого діапазону.
Оскільки світло — електромагнітне випромінювання і йому притаманні усі властивості електромагнітних хвиль, то всі завдання оптики можна розв'язати на основі хвильових уявлень. Однак це вимагає застосування надто громіздкого математичного апарату. Тому під час розв'язування задач на побудову зображень у дзеркалах і лінзах, а також проведення розрахунку оптичних приладів учені користуються методами геометричної оптики, яку ще називають променевою оптикою.
Геометричною оптикою називається розділ оптики, в якому вивчаються закони поширення світлової енергії в прозорих середовищах на основі уявлення про світловий промінь.
Геометрична оптика базується на трьох законах:
Основними поняттями геометричної оптики є пучок і промінь. У першому наближенні пучок променів — це сукупність світлових променів.
Якщо пучок променів виходить із однієї точки або сходиться в одній точці, то він називається гомоцентричним. Розбіжний, збіжний і паралельний пучки світла є гомоцентричними.
У сучасній фізиці під світловим променем розуміють достатньо вузький пучок світла, який у межах зони, в якій вивчається його поширення, можна вважати не розбіжним.
Оскільки світло, як і будь-яке випромінювання, переносить енергію, то можна говорити, що світловий промінь указує напрям перенесення енергії світловим пучком.
Не існує нескінченно вузьких світлових пучків; пучок світла завжди має скінченну ширину. Промінь — це вісь пучка.
Закони геометричної оптики вивчалися на дослідах у 8 класі. Нагадаємо учням вивчене раніше, трохи доповнивши та поглибивши їх знання.
Деякі із законів оптики були відкриті задовго до того, як була встановлена природа світла. Одним із таких законів є закон прямолінійного поширення світла:
світло в оптично однорідному середовищі поширюється прямолінійно.
Оптично однорідним вважається таке середовище, в якому світло поширюється зі сталою швидкістю. Якщо є два середовища, в яких світло поширюється з різними швидкостями, то середовище, де світло поширюється з меншою швидкістю, називають оптично більш густим, а середовище, де світло поширюється з більшою швидкістю,— оптично менш густим.
Прямолінійність поширення світла підтверджується утворенням тіні. Якщо взяти невелике джерело світла, екран і між ними помістити непрозорий предмет, то на екрані з'явиться темне зображення його обрисів — тінь.
Тінь — область простору, до якої не потрапляє енергія від джерела світла (або інакше: область простору, з якої не можна побачити джерело світла ).
Якщо джерело світла протяжне, то на екрані навколо тіні утвориться півтінь.
Півтінь — область простору, до якої енергія від джерела світла потрапляє частково (або інакше: область простору, з якої джерело світла можна побачити лише частково).
Утворенням тіні й півтіні пояснюються сонячні й місячні затемнення. Під час сонячного затемнення повна тінь від Місяця падає на Землю. З цього місця земної поверхні Сонця не видно. Коли Місяць, обертаючись навколо Землі, потрапляє в її тінь, то спостерігається місячне затемнення.
У тих місцях планети, куди впала тінь, буде спостерігатися повне сонячне затемнення. У місцях півтіні тільки частина Сонця буде закрита Місяцем, тобто відбудеться його часткове затемнення.
З відбиванням світла ми стикаємося щодня: день у день кожний із нас дивиться на себе в дзеркало; ми бачимо на спокійній поверхні води зображення Сонця й Місяця, дерев і хмар. Це приклади дзеркального відбиття світла.
Якщо спрямувати вузький світловий пучок на поверхню води у великій посудині, то частина світла відіб'ється від поверхні води, інша частина пройде з повітря у воду. Під час поділу світлового пучка виконується закон збереження енергії.
Зобразимо розглянутий дослід графічно (рис. 1). Лінія МN — перпендикуляр до межі поділу двох середовищ. Промінь S — падаючий; промінь S1 — відбитий; промінь S2 — заломлений. Кутом падіння (α) називається кут між падаючим променем і перпендикуляром, опущеним у точку падіння. Кутом відбивання (β) називається кут між відбитим променем і тим самим перпендикуляром. Кутом заломлення (γ) називається кут між заломленим променем і перпендикуляром МN.
Закон відбивання світла, як і закон прямолінійного поширення світла, був відкритий давньогрецьким ученим Евклідом.
На основі експерименту (використовуючи рис. 1) сформулюємо закони відбивання світла:
Рис. 1.
Вивчення заломлення світла почнемо з повторення дослідів з одночасного відбивання та заломлення світла на межі розділу двох прозорих середовищ. При зміні кута падіння пучка спостерігається зміна яскравості відбитого та заломленого пучків — яскравість одного збільшується, а іншого зменшується. Якщо кут падіння пучка світла на плоску межу дорівнює нулю, то заломлення немає. Зі збільшенням кута падіння зростає й кут заломлення.
Заломлення світла пояснюється зміною швидкості поширення світла, під час його переходу з одного середовища в інше.
Історики науки приписують експериментальне відкриття закону заломлення світла в його сучасному вигляді голландському вченому В. Снелліусу (1621 p.), однак теоретичне обґрунтування цього закону було здійснене французьким фізиком і математиком Р. Декартом (1630 p.).
Використовуючи демонстраційний експеримент і креслення, формулюємо закони заломлення світла:
,
де - відносний показник заломлення другого середовища відносно першого.
V. Запитання до учнів у ході викладення нового матеріалу
1. Які приклади ви можете навести на підтвердження прямолінійного поширення світла?
2. Чому утворення тіні є доказом прямолінійності поширення світла?
3. Що таке тінь і півтінь?
4. Які явища відбуваються під час переходу світла з одного середовища в інше?
5. Чим зумовлене заломлення світла на межі розділу двох прозорих середовищ?
6. У якому випадку відносний показник заломлення є більшим за одиницю? В якому — меншим за одиницю?
VI. Задачі для розв'язування на уроці.
Розв'язання. За допомогою лінійки треба виміряти довжину витягнутої руки (позначимо цю довжину l). Потім, тримаючи лінійку у витягнутій руці (рис. 2), треба «виміряти» видиму «висоту» дерева (позначимо її h). Тоді ширина річки L обчислюється з пропорції
, де Н — висота дерева. Під час розрахунків можна знехтувати довжиною руки в порівнянні з шириною річки.
Рис. 2.
VII. Домашнє завдання.
Підготуватися до самостійної роботи.