Творчі завдання з української мови

Про матеріал
Немає кращого способу пробудити інтерес і розвинути в дітях спостережливість і самостійність, як спонукати їх самих стати маленькими дослідниками. Спосіб пізнання – один з прийомів самоосвіти, що дає можливість дитині самореалізуватись, досягати визначених цілей у житті. Хоча вікові межі інтересу надзвичайно рухливі, дослідження показують, що молодший шкільний вік найсприятливіший для педагогічного керування. Природна допитливість дитини зумовлює готовність до пізнання, чутливість до нового, потребу до самоутвердження, тому і вчителю необхідно забезпечити творчий, пошуковий характер її діяльності. Систематизовані за розділами завдання з української я використовую в певному класі, залежно від готовності учнів до виконання творчих завдань. Зібраний дидактичний матеріал спрямований на поглиблене вивчення учнями української мови – фонетики, орфографії, словотвору, морфології та синтаксису. Ці завдання стимулюють інтелектуальну активність і пошукові діяльність молодших школярів, сприяють розвитку їх образного і логічного мислення, допомагають свідомому і глибокому оволодінню нормами сучасної мови, підвищуюють інтерес вивчення рідної мови.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Творчі завдання з української мови

 

 

 

 

                                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Від поданих слів утвори нові, змінюючи першу літеру.

    Бій - …, порт - …, вір - …, рік - …, мак - …, січ - ….

 

 

  • Прочитай прислів’я. Встав замість крапок букви, що позначають голосні звуки.

    Пр…вд… в пр…к…зк…х ш…к…й.

    З пр….сл…в’[й]…, [й]…к з п…сн…, сл….в н…  

    в…к…н…ш

 

  • Склади і запиши прислів’я про мову.

       Лине, серце, до, а, не, слово, стріла.

   Хліб, а, слово, на, обід, бережи, на, відповідь.

   До, язик, Києва, доведе.

  Словом, за, кишеню, у, не, полізе.

 

 

  • Прочитай слова і подумай, на яку тему можна скласти з них текст. Побудуй з поданих слів у рядку речення. Прочитай їх. Це окремі речення чи текст? Чому?

   Читання, закінчився, урок.

    Перерва, велика, почалася.

    На, учні, вийшли, усі, подвіря.

    Тільки, та, залишились, Василько, класі, та, Марянка.

    Сьогодні, чергові, вони.

    Кімнату, класну, діти, провітрили, все, і, підготували, 

    до, уроку, наступного.

 

 

  • З поданих у рядку слів побудуй речення. З речень утвори текст і запиши його. Добери заголовок.

    Принесла, дзьобі, в, вона, жолудь.

    Восени, цікаво, лісі, в.

   Його, під, ховати, почала, коріння.

   Пролетіла, ось, і, сіла, сойка, пеньок, на.

 

 

 

 

  • Прочитай. Відредагуй текст, доповнюючи його словами – назвами ознак (прикметниками) так, щоб можна було відчути красу природи вранці.

    Аж ось засяяв ранок. Із-за викотилось сонце. Туман почав 

   танути, тулитися до землі. Скрізь заблищали краплини роси.

 

 

  • Прочитай заголовок і зачин тексту.

                              Дружні шпаки

     Горобець побачив на березі шпаківню і зайняв її. Через

    тиждень прилетіли з півдня шпаки. Піднявся гамір…

    Придумай продовження тексту.

 

 

  • Допоможи відновити текст, створений автором.

                               Як цікаво в лісі!

    Зійшло сонечко. Розбудило все довкола. Раненько прокинулись

   діти, адже сьогодні вони збираються в ліс.

         ……….

    А сонечко вже сідає. Дітям час повертатися додому.

 

 

  • Прочитай зачин та кінцівку тексту. Побудуй основну частину. Який це текст? Придумай свій заголовок.

                                     Оленка

     Оленка прийшла зі школи. Мама ще не повернулась з роботи.

     Дівчинка…

       …….

    Мама похвалила свою помічницю.

 

 

 

  • Склади текст за даним заголовком і кінцівкою.

                        Чому годинник цокає?

   

   

     Довелось татові віднести годинник у ремонт. А маленький

    Миколка довго памятав свій негарний вчинок

 

 

 

  • Зроби поширені речення і запиши.

      Надійшла осінь. Пожовкла трава. Листя почало сохнути.

     Подув вітерець. Хмаринки розповзлись. Ми повернулись.

 

  • Заміни виділені слова близькими за значенням.

     Сніг замів усі стежини.

     Ліс стоїть у білому вбранні.

 

  • Прочитай текст. Добери заголовок до нього. До виділених слів добери протилежні за значенням так, щоб похмура куртина природи змінилась на веселу, сонячну.

     Важкі і чорні хмари пливли по небу.

     Сердитий вітер гойдав віти дерев.

     Жовте листя сумно тріпотіло од вітру.

    Настала холодна, дощова осінь.

 

 

  • Прочитай. Зі слів кожного рядка, змінюючи, де треба, закінчення слів, склади речення і запиши.

     восени, ходили, в діти, діброва.

     Стояли, дуби, в, осінньому, красивому, вбрання.

     Гладенькі, збирали, діти, жолуді.

     Навесні, біля, своєї, домівки, посадив, кожен, кілька, жолудів.

     Них, з, виростуть, дубки.

        Визнач головні члени в першому реченні.

 

  • Придумай і запиши слова, які складаються:

     а) тільки з кореня.

     б) з кореня й суфікса.

     в) з кореня, суфікса й закінчення.

     г) з префікса, кореня, суфікса й закінчення.

 

  • Замість крапок добери і встав найбільш влучне слово з дужок. Познач суфікс.

     У вовка…(хвіст, хвостище, хвостик).

     У лисиці…(вуха, вушка,)

     У зайчика…(ноги, ніжки, ножища).

     У слона…(очі, очки, очища).

    Які іменники живуть тільки взимку?

 

 

  • Запиши по три іменники, що означають назви:

      Людей(учитель, син, учень); тварин…, машин…, рослин…,

      явищ природи…, подій…, почуття  людей… .

 

  • Зі слів склади речення. Запиши. Підкресли слова – назви істот.

    Ведмедю, меду, хотілося.

    На, він, забрався, пасіку.

    На, бджоли, налетіли, гість.

    Не, Мишко, господарок, відбивався, він, але, не, відходив.

   Дуже, вже, солодкий, мед.

 

  • Добери загальну назву до кожної групи іменників – власних назв і запиши.

     Київ, Тернопіль, Херсон, Чернівці, Полтава, Львів - …;

    Шевченко, Франко, Сосюра, Малишко - …;

    Андрій, Микола, Олена, Ірина, Устим - …;

    Петрівна, Григорович, Іванівна, Степанович - …;

    Пушок, Красуля, Бурко, Мурка - … .

 

 

  • Підбери і встав замість крапок прикметники.

   …день. Земля вкрита килимом. Крізь віти дерев видніється …

    небо. … промінням зігріті … берізки. Вони стоять, мов

   зачаровані, у цьому … царстві. Тільки … сосни та ялинки

   пишаються своїм … гіллям.

 

 

  • Добери слова, близькі за значенням до слів боязкий, іти.

 

 

  • Заміни словосполучення близьким за значенням іменником.

     Сильна хуртовина - …

     Велике нещастя - …

    Сильний дощ - …

    Дрібний дощ - …

    Дощ з блискавкою та громом - …

    Буря в морі - … .

 

 

 

 

  • До поданих словосполучень добери протилежні за значенням прикметники:

    стара жінка - …;

    старе плаття - …;

    стара газета - …;

 

 

  • До поданих словосполучень добери близькі за значенням прикметники:

    добрий дощ - …;

    добре слово - …;

    добрі успіхи - …;

 

 

  • Утвори, дібравши до наведених іменників прикметники.

     Серце, хвиля, воля, руки, погляд.

     Холодний, чистий, сталевий, срібний, золотий.

 

 

  • Випиши в одну колонку словосполучення прикметників з іменниками у прямому значені, а в другу – в переносному.

    Ясне сонце, пухнастий сніг, дикий виноград, шовкові нитки, 

    чисте поле, шовкові кучері, польові квіти, чорна ніч, залізна

    лопата, привітний погляд, чарівна усмішка, яблуневі квіти.

 

 

  • Добери до іменників прикметники. Що змінилось у реченнях?

    Прийшла … зима (довгождана, холодна, люта)

    Випав сніг (білий, пухнастий, лапатий, іскристий)

 

  • Заміни словосполучення за зразком:

    Шафа з дерева – (яка?) деревяна шафа.

    Річка в горах – (яка?)…

    Чоловік з бородою – (який?)…

    Промінь сонця – (який?)…

    Гілка яблуні - …

    Книга з бібліотеки - …

    Дорога через степ - …

       Одне-два словосполучення введи в речення.

 

 

  • Спиши. Визнач, в якому словосполученні іменники вжиті в прямому значенні, а в якому – в переносному.

     Сосновий ліс – ліс рук

     Нічна буря – буря оплесків

     Нові ворота – футбольні ворота

     Грозова хмара – хмара диму

 

 

  • Добери до поданих словосполучень протилежні за значенням:

     легке завдання - …;

     легкий пакунок - …;

     старий дуб - …;

     стара сорочка - … .

 

 

  • Напиши текст-міркування.

    Твердження:

    Доказ:

    Висновок:

    Проліски зацвітають дуже … весною. В цей час … ще сплять

     у своїх зимових схованках.

    Якщо комашине царство ще спить, значить квітам не

    потрібен … , щоб приваблювати запахом ласунів.

    Слова для довідок: ранньою, комашки, нектар.

 

  • Напиши текст-міркування.

    Твердження:

    Доказ:

   Висновок:

    

    Щоб не боятись … сон-трава одягла на себе пухнасту … .

    Міцно тримається вона на цупкій коротенькій … .

   Ніякі незгоди … .

 

  • Напиши текст-міркування.

    Твердження:

    Доказ:

    Висновок:

 

  

 

  Кожної весни ми з сімєю ходимо до лісу милуватись синіми

    очима весни. Так мама називає сон-траву. Ця чудова квітка

     майже зникла з наших лісів. Чому так трапилось?

 

 

  • Спиши, розкриваючи дужки і добираючи дієслова, що найбільш влучно характеризують прихід весни. Мотивуй свій вибір.

     Аж ось весна (прийшла, завітала). Привітно посміхнулась вона сонцю, небу, лісу, степу. І ожили вони після зимової дрімоти, посвітлішали. Берізка сережками зашелестіла, тополя листячком затріпотіла, дзвіночки ніжно задзвеніли. А пташки (загомоніли, заметушились, заспівали), радіючи сонцю й теплу. Скрізь співи, крики. Весна прийшла!

 

 

  • Прочитай слова, добери до них дієслова, що розповідають про якості, ознаки та дії людини.

    Очі, погляд, усмішка, чоло, ніс, волосся, постава.

    Слова для довідок: голублять, заспокоює, зігріває, надихай,

    облагороджує, кращає, випромінює, пестить.

 

 

  • З близьких за значенням дієслів вибери те, яке найбільш підходить за змістом.

     Друзі (мандрували, йшли) лісом і збирали гриби. На галявині 

    вони (побачили, помітили) зламану берізку. Її тоненькі

    гілочки (звисали, спадали) додолу. Ніжне зелене листячко

    почало (в’янути, кволитись). Хлопчики (підняли, підвели)

    берізку і (прив’язали, прикріпили) до кремезного дуба.

 

  • Прочитай загадку. Відгадай її.

    Прислухайся до шуму:

    З весною він іде.

    Щось тріщить, ламається,

    Скрегоче і гуде.

    Випиши з вірша дієслова, які влучно передають шум

    весняної води.

    Доповни ряд синонімами.

  

 

 Слова для довідок: йде, біжить, шумить, дзвенить, стукає, 

     дзюрчить, співає, хлюпає, булькотить, вирує, тупцює,

     кипить, клекотить.

 

 

  • Добери дієслова, які можуть сполучатися зі словами: а) річка; б) дощ.

     Слова для довідок: іде, накрапає, протікає, впадає, ллє,

     стукає, шелестить, піниться, тече, сіє, тріщить,

     розливається.

 

 

  • Утвори від поданих іменників прикметники та дієслова. Виділи корінь.

     Тр…вога - …, …;    з…ма - …, …;

     Д…р…во - …, …;   з…лень - …, …;

 

 

  • Спиши. Встав у речення дієслово, яке підходить за змістом.

     Через поле, через гай … хлопчик Помагай.

     Аж ось прямо на них … вовк, такий страшний та   

     здоровенний.

    За старою ведмедицею стомлено … ведмежа.

 

 

  • Склади речення зі слів кожного рядка. Добери заголовок. Визнач рід дієслів.

    Прийшла, і, ось, весна;

    Сонечко, пригріло, весняне;

    Промінням, запарувала, сонячним, під, земля, теплом;

    Травичка, зазеленіла,, молода;

    Золоті, берізка, одягла, сережки.

 

 

  • Зі слів кожного рядка склади речення. Запиши їх так, щоб вийшла звязна розповідь:

   а) повернулись, вирію, з, ластівки;

   дахом, гнізда, під, вони, лягають;

   грудочки, з, річки, носять, глини, ластівки;

 

 

 пташенятам, мяко, у, буде, гнізді.

   б) гніздо, весела, звила, пташка, дахом, під;

   випало, з, якось, гнізда, пташеня;

   у, він, поклав, гніздо, пташеня;

   побачив, пташеня, Василько, це.

 

  • Склади з поданих груп слів речення і запиши їх в такому порядку, щоб вийшла звязна розповідь.

                       Весна

   Прийшла, ось, і, весна.

   Гілках, на, бруньки, скоро, тоненьких, набубнявіють.

   Летять, країв, з, птахи, теплих.

   Небо, синє, стало.

   Яскраво, світить, сонце.

   Підкресли дієслова, визнач їх час.

 

  • Прочитай речення. Введи в речення не.

   Влітку сонечко нас зігріває.

   … сонечко нас … зігріває.

 

   Влітку дерева шумлять листям.

   … дерева … шумлять листям .

 

   Восени облітає з дерев листя.

   … листя з дерев … облітає, а тільки розпускається.

 

  • Добери серед іменників, близьких за значенням, найбільш влучний і постав його на місці крапок.

   Вузенька, покручена … (стежка, дорога) вела через поле.

   За селом починався березовий … (гай, ліс)

   На сході сонце стало …

    Ліс восени став …

   Щічки у дівчинки були …

                  ( Багряний, рожевий, румяний)

 

  • Доповни текст-опис пропущеними словами.

    Мати-й-мачуха - …квіточка. Її пелюстки … й …, наче

    голочки, утворюють суцвіття, схоже на …. Це золотаве 

   диво міцно тримається на … ніжці, спрямовуючи свою …

 

 

  голівку до неба.

 

  • До поданих іменників добери кілька слів з не.

    Зразок: Сонце – не світить, не гріє.

    Школяр, дерево, вітер, сніг, дощ, весна, літо, зима, земля.

 

 

  • Прочитай і поясни. Як ти розумієш подані вислови?

Ні пари з вуст; байдики бити; ловити гав; намолоти сім мішків гречаної вовни.

 

 

  • Спиши текст, добираючи за змістом подані у дужках слова.

Мова – одне з багатьох …, створених людьми. Вона віддзвонює … народу, його … . У мові – уся … народу. Слово рідне ввібрало в себе віковічний …Дніпра, … колосся, … діброви, … соловейка, …трударя на важкій ниві.

  ( Душа, плин, диво, історія, спів, доля, пісня, шепіт, шурхіт)

 

  • З дужок вибери потрібні за змістом слова і запиши речення.

Стояла тепла ясна ( весна, літо, осінь, зима).

Осіннє ( повітря, небо, горизонт ) прозоре, тихе. На безхмарному небі сяяло ( місяць, сонце, зірки). Під його косим промінням золотом горіло ( стовбур, листя, коріння ) ( дуби, ясени, липи та осокори, берези, верби).

 

  • Доповни речення словами за змістом. Склади коротку розповідь і добери заголовок.

Мама вишиває ( що?) …

Нитки лягають на тканина ( як?) …

Орнамент виходить ( який?) …

На ньому зображені ( що?) …

Мені подобаються ( що?)…

 

  • З поданих слів склади і запиши речення. Підкресли речення, яке тобі сподобалося найбільше. Поясни чому.

а) краплі, блищать, роси, сонці, на;

на,  виблискують, самоцвітами, сонці, роси, краплі.

б) курчатками, жовтенькі, на, висипали, кульбабки, траву,

 

 

схилах, кульбабки, на, розцвіли, зелених.

в) траві, на, блищали, осінньої, численні, павутини, нитки;

повітрі, у, літає, бабиного, павутиння, літа.

 

 

  • Встав антоніми
  1. Як є початок, то й… буде.
  2. Геть пішло з країни горе – розлилося … морем.
  3. Порожня бочка гучить, а повна … .
  4. З великої хмари … дощ буває.

 

 

  • Прочитай. Заміни виділені слова антонімами. Добери заголовок і запиши свій текст. Як змінився текст?

  а)   Сонце заходить, прощаючись із землею. Затихає легенький вітерець. Перестають співати пташки. Люди повертаються з поля.

 

 б)   Прийшла весна. Зазеленіли дерева. Дні стали довшими, а

ночі – коротшими. Прилетіли перелітні птахи. У полях починається гаряча пора.

    

 

  • Прочитай. Добери до виділених слів антоніми та встав їх на місці пропусків. Запиши свій текст.

У великої річки був брат - … струмок. Близькі родичі, вони були зовсім рідні. Струмок вузький, а річка … . Струмок швидко  мчав з гори, а річка … несла свої води. Та все ж мілководний струмок і … річка були вірними друзями.

 

 

  • Прочитай речення. З поданих у дужках синонімів вибери потрібне слово і запиши з ним речення. Підкресли. Який із синонімів не може бути використаний.

Верби (сумують, журяться, нудьгують) над водою.  

(Спить, дрімає. куняє) земля під глибоким снігом.

Дівчина хитро (посміхається, регоче, сміється).

 

 

 

 

  • Прочитай текст. Знайди у ньому недоліки. Поміркуй, як їх можна виправити. Запиши удосконалений текст.  

Синичка

Одного разу Юрко побачив на дереві синичку. Синичка сиділа на гілці, не ворушачись, і Юрко подумав, що синичка спить. А потім він побачив синичку на снігу. Здавалося, синичка замерзла. Хлопчик узяв синичку, відігрів, нагодував і випустив.

 

Знайди у тексті недоліки і виправ їх. Запиши удосконалений текст.

Моя сестра – лікар. Сестра любить свою професію. До сестри часто звертаються за допомогою. Сестра чуйно відноситься до хворих. Люди завжди вдячні сестрі за її добре серце.

 

 

  • Склади і запиши зв’язний текст з деформованих речень.

Усе в лісі співає

до, пішли, лісу, ми, весною;

легенький, подув, вітерець;

в, заспівали, всі, лісі, дерева;

кожне, свою, співало, пісню, дерево;

співала, білокора, пісеньку, красуня, ніжну, берізка;

піснею, дуб, вчив, своєю, бути, і, відважними, нас, сильними.

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Алєщенко Оксана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 жовтня 2019
Переглядів
13007
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку