Тема уроку:
Творчий шлях Т.Г. Шевченка через призму квадратних рівнянь.
Неповні квадратні рівняння
Мета уроку:
Удосконалити знання учнів про означення квадратного рівняння; удосконалити вміння розв’язувати неповні квадратні рівняння; формувати вміння узагальнювати, робити висновки, проводити міркування за аналогією, розвивати творчі здібності; виховувати інтерес до математики, розвивати комунікативні навички учнів;
- Любов і повагу до спадщини, яку нам залишив Т.Г.Шевченко; вчити дітей виконувати його заповіти.
Обладнання уроку:
(Капіносов М.А.)
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель: « Уся математика – це власне, одне велике рівняння для інших наук» (Новаліс)
Ми продовжуємо вивчати тему «Квадратні рівняння». Крок за кроком черпатимемо все більше знань про них:
Чому саме ця тема така важлива?
Слова із вірша учнів:
« Рівняння, рівняння –
На кожному кроці вони.
Проте, допоможуть
Зі складної ситуації
Вихід правильний знайти!
Чи будинки зводити будеш,
Чи пливти морями -
Скрізь воно тобі послужить
Всюди воно з нами.
Учень. Історична довідка
Люди використовували ці рівняння понад 4000 років. З’явилися вони у Вавилоні і здобули безсмертя.
Вчитель: Знання цієї теми необхідні при вивченні:
а) рівнянь: тригонометричних, логарифмічних, показникових іт.д.
б) при розв’язуванні текстових задач, зокрема практичного призначення.
- Чи виникли у вас труднощі при розв’язуванні домашнього завдання?
Якщо ні, то переходимо до теми уроку.
(Оголошення теми й мети уроку)
І етап «Вступ» ( Завдання для трьох груп)
Робота в групах
І група: Розвязати рівняння а) = 0; в) 5136 – (у-425 ) = 3747
б) -3х=0
ІІ група: Кросворд: « Знайти ключове слово»
ІІІ група Повторення ( Техніка «Мікрофон»)
- З якими видами рівнянь ви знайомі?
- Навести приклади рівнянь.
- Які рівняння називають квадратними?
- Записати загальний вигляд квадратних рівнянь
- Види неповних рівнянь
- Способи їх розв’язування
- Скільки коренів може мати квадратне рівняння?
ІІ етап
І слайд
Перевірка результатів ( за презентацією)
ІІ слайд
Сьогоднішній урок ми присвячуємо Т.Г.Шевченко
Через кілька днів ми будемо відзначати 210 річницю з дня народження
Тому наша мета уроку:
« Творчий шлях Т.Г.Шевченка через призму квадратних рівнянь»
ІV слайд
Вже більше двох століть 9 березня кожного року є особливою датою в нашій країні.
Чому? « В старй хатині
В кріпака колись
В тихий день весняний
Хлопчик народивсь».
Так, народився Тарас Шевченко. 9 березня 1814 року в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкаська область). Батьки його були кріпаками.
- На домашнє завдання ви повинні пригадати дитячі роки Шевченка.
Таким допитливим і кмітливим зростав Тарас. Батько гордився ним. Коли ж йому виповнилося 8 років, батько віддав його в «науку» до дяка. Потім тарас згадує ці роки у своїх творах. Згадує слова матері: … «учися, серденько, колись
З нас будуть люди.»
Та недовго тривала Тарасова «наука». Замучена важкою працею, на 32 році померла мати.
Згадайте, як писав Шевченко ?
Учень: « Там матір добрую мою
Ще молодою у могилу
Нужда та праця положила»
Завдання: А ми з вами зараз складемо і розв’яжемо рівняння, сума коренів якого дорівнює 1825.
1825
Так. У 1825 році, раптово простудившись у дорозі, помер батько. Вмираючи, казав він, Що Тарасові маєтку не залишає,бо з нього буде або дуже велика людина, або велике ледащо.
11 річний Тарас залишився сиротою.
Може хтось має бажання пригадати, як Шевченко згадував своє дитинство у вірші, назву, якого ви пригадаєте розв’язавши ще одне рівняння: (х-3)(х-10)=0. Знайдіть суму коренів.
Учень «Мені тринадцятий минало».
Цікаво знати
Тарас читав, писав, малював.
«Нишком він малює
Статує в саду
Вночі пише вірші
Про людську біду»
І група рівняння самостійно 2, 3
ІІ група на дошці
Перед вами ще одне рівняння
х=22 або (х-22)(х-4)=0
х=+4 х=1838
VI. Викуп з кріпацтва
- Діти, ті цифри багато значили для Шевченка.
22.04.1838 року його викупили з неволі і він почав навчатися в Петербурзькій академії мистецтв.
Яке то щастя бути вільною людиною!
« Живу, учусь, нікому не кланяюсь
і нікого не боюсь…
велике щастя бути вільним чоловіком…» (писав Тарас до брата Микити)
VII № 2 - Скільки заплатили за волю Тараса дізнаєтесь коли розв’яжете рівняння
Відповідь – 2500
№ 3 - Скільки років було Т.Г. Шевченко, коли вийшла перша його збірка поезій
у=26
VIII, ІХ (усно)
У 1840 році вийшла у світ книга, збірка поезій. Ця книга, яку читають, друкують у всьому світі. Це наша святиня, Біблія України.
(Завдання для учнів «Вінок Кобзарю»)
Х. Наступні роки Шевченко - борець за волю народу. Дуже жорстоко покарали за це поета і художника.
Знайти суму коренів рівняння:
х=10 – це число років солдатської муштри, які й підірвали здоров’я Шевченка. Йому заборонялося писати й малювати. Але…зболена душа не могла мовчати. Він писав і малював, ховаючи у «захалявні книжечки»
« О думи мої! О слово злая!
За тебе марно я в чужому краю
Караюсь, мучуся, …але не каюсь!»
ХІ Скільки віршованих творів є ви дізнаєтесь, виконавши завдання на листочках.
Хто справився з завданням може покласти квіточку в вінок Кобзарю.
Вчитель: Наступним етапом нашої роботи буде перевірка самостійної роботи.
Включаю ХІІ слайд
Вчитель: - У 1859 році ще раз втретє і востаннє Шевченко відвідав країну. Все життя поет мріяв оселитися в Україні, у у хатині з вишневим садочком. Але доля не дала йому цього звичайного людського щастя.
Будучи тяжко хворим, він видав український буквар, планував видати низку підручників. Думав про освіту свого народу.
10 березня 1861 року відійшов у вічність у віці 47 років. Тіло було перевезено до України і поховано на Чернечій горі.
В похилій хаті, край села…
В похилій хаті край села,
Над ставом чистим і прозорим,
Життя Тарасику дала
Кріпачка – мати, вбита горем.
У серці – туга і печаль…
Мовляла синові з журбою:
«Як гірко, як нестерпно жаль,
Що долі нам нема з тобою!
Ми – вбогі, змучені раби,
Не знаєм радісної днини:
Нам вік доводиться робить,
Не розгинають своєї спини.
Промовиш слово – і нагай
Над головою люто свисне,
І так усюди – з краю в край
Панує рабство ненависне.
Росте неправда на землі
Згорьованій, слізьми залитій…
О, любі діточки малі –
Одні залишитесь на світі!
Ну, хто замінить вам мене,
Рожеві квіти нещасливі,
Коли безжальна смерть зітне
Мене на довгій панській ниві?»
І сльози з віч її лились.
Був батько, наче ніч похмурий…
« Рости, синочку мій…Колись
Побачиш сам неволі мури,
Відчуєш сам, яке ярмо
Одягнуте на шиї людям…
Його ми зроду несемо,-
Невже ж нести довіку будем?»
…В вікні сивіла ранку мла.
А батько слав панам прокляття
Не знав, що мудрого орла
Він виростить в кріпацькій хаті.
Не знала й мати,що Тарас
Вогнистим віршем, мов стрілою,
Вразить катів у грізний час,
Покличе скривджених до бою.
Ф. Ісаєв