Творення складноскорочених слів, правопис складноскорочених слів

Про матеріал

поглибити знання учнів про складноскорочені слова, ознайомити їх з правилами написання; формувати вміння й навички правильно писати складноскорочені слова; розвивати творчі вміння використовувати складноскорочені слова при побудові власних висловлювань

Перегляд файлу

Творення складноскорочених слів, правопис складноскорочених слів

українська мова, 6 клас

Мета: поглибити знання учнів про складноскорочені слова, ознайомити їх з правилами написання; формувати вміння й навички правильно писати складноскорочені слова; розвивати творчі вміння використовувати складноскорочені слова при побудові власних висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів, виховувати любов до природи.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів, фразеологізмів, прислів’їв, крилатих висловів. Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.

Тип уроку: формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент 

II. Установчо-мотиваційний етап

III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок шестикласників

Тренувальна вправа.

Від поданих слів утворіть іменники або прикметники за допомогою суфіксів -ськ-, -ств-.

Казань, Ужгород, Кіпр, Острог, Абхазія.

 

ІV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

 Проблемне питання.

 За допомогою чого об’єднуються в одне слово основи слів агрофірма, чорнозем, лісостеп, верболіз, носоріг, трудодень.

 

Слово вчителя.

1. Якщо складноскорочені слова називають одиничні установи, то вони пишуться з великої літери: Херсоноблгаз, Укрдніпроенерго.

2. Якщо складноскорочені слова є загальними назвами, то вони пишуться з маленької літери, наприклад: медколедж, завгосп, начсклад, зоопарк.

3. Складноскорочені слова, утворені з початкових (ініціальних) букв, пишуться великими літерами: КЄТ (Комісія європейських товариств), РУВС (районне управління внутрішніх справ), УМВБ (Українська міжбанківська валютна біржа).

4. Скорочення змішаної форми (сполучення ініціальної абревіатури з усіченою частиною слова) пишеться разом тоді, коли воно при читанні вимовляється як одне слово: санбат.

5. Разом пишуться складноскорочені назви, які є частковими скороченнями всіх складових компонентів (універсам) чи поєднанням скорочень та повних слів (медінститут).

6. В ініціальних абревіатурах, які вживаються на позначення марок машин і механізмів, цифри, що стоять перед абревіатурою, пишуться разом; якщо після неї, то відділяються дефісом: «Славутич 51ТЦ—311Д».

 

Робота з підручником.

1) Опрацювання теоретичного матеріалу

2) Виконання вправ і завдань

 

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Тренувальна вправа.

Спишіть, знімаючи риску в словах. З виділеними словами складіть речення.

Автопоїзд/вуглевоз, вантажо/обіг, гео/ботаніка, відео/грама, горо/утворення, замок/блискавка, зиґзаґ/машина, лікар/ортопед, земле/трус.

 

Тренувальна вправа.

Утворіть складноскорочені слова. Поясніть їх правопис. Із п’ятьма з них складіть речення.

Донецький басейн. Національна академія наук України. Міні­стерство фінансів. Запис актів громадського стану. Арабська Республіка Єгипет. Автоматизована система управління. Європейське економічне співтовариство.

 

VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Система творчих завдань

Подані сполучення слів перетворити в абревіатури і поясніти їх правопис. Визначити спосіб творення цих слів. Увести 2—3 абревіатури у прості речення, ускладненні однорідними членами.

Українська академія аграрних наук, Українська повстанська армія, дитяча музична школа, державний бюджет, державна автомобільна інспекція, державне виробниче об’єднання, Державний комітет України з водного господарства, Державний комітет земельних ресурсів, завідуючий гаражем, дитяче містечко.

Довідка: УААН, УПА, ДМШ, держбюджет, ДАІ, Держводгосп України, Держкомзем, завгар, дитмістечко.

 

Подані абревіатури ввести у словосполучення, записати їх, правильно визначаючи рід.

АТП, АЕС, АСУ, БМУ, ВАЗ, ВАТ, ВКО, ГУВС, ДВК, ДМП, ДМШ, ДКБ.

Довідка: автотранспортне підприємство, атомна електростанція, автоматизована система управління, будівельно-монтажне управління, Волзький автомобільний завод, відкрите акціонерне товариство, виробничо-комерційне об’єднання, Головне управління внутрішніх справ України, дільнична виборча комісія, державне мале підприємство, дитяча музична школа, дослідницько-конструкторське бюро.

 

Мовознавчі ігри

Гра «Перший склад за вами»

До записаних частин слів додати склад, що являє собою першу частину складноскороченого слова.

…див, …маг, …бриг, …госп, …орг.

Гра «Знайди четверте зайве»

Прочитати групи складноскорочених слів. З’ясувати, яким способом вони утворені. Знайти «четверте зайве», пояснити свій вибір.

1. ПТУ, ВМФ, оргбюро, УНР.

2. Держкредит, зарплата, УТ—2, військком.

3. Сількор, Донбас, НАН України, техмінімум.

4. ТСН, ГЗМ-205Д, держзамовлення, КПУ.

5. Мінфін, старпом, СНД, фізкультура.

 

Тренувальні вправи

 Від наведених словосполучень утворіть складноскорочені слова.

1. Головний бухгалтер, автобусний вокзал, засоби масової інформації, атомна електрична станція, Українська академія аграрних наук

2. Дитяча музична школа, державний бюджет, державна автомобільна інспекція, Українська повстанська армія, завідуючий гаражем.

 

Утворити якомога більше слів зі словами іншомовного походження:

  1. Фото-, авто-.
  2. Кіно-, мото-.

 

Утворіть нові слова від поданих слів, замінивши їх одним словом.

1.Північ, схід; жовтий і гарячий; подібний до шовку; возити воду,сніг білий.

 2. Ліс і степ; глухий і німий; західні слов’яни; возити молоко, ходить всюди.

 

Виправте помилки у творенні та правописі складних слів:

  1. Житєздатний, півкиєва, фото-альбом, ДАі.
  2. Смітєзбірник, свинєпас, півяблука, ООн.

 

Напишіть міні-твір на тему «Золота осінь», використовуючи  в ньому якомога більше складних слів на позначення предметів та їх ознак.

 

VII. Систематизація й узагальнення вивченого

Подумати і дати відповіді на питання:

1. Як творяться складноскорочені слова?

2. Як пишуться складноскорочені слова, якщо вони називають одиничні установи?

3. Як пишуться складноскорочені слова, якщо вони є загальними назвами?

4. У чому особливості правопису складноскорочених слів, утворених з початкових (ініціальних) букв?

«Закінчіть речення».

  1. Словотвір вивчає… (творення слів)
  2. Складними називаються слова, які… (мають декілька основ).
  3. Для творення складних слів використовуються сполучні… (о,е).
  4. Після твердого приголосного першої основи при творення складного слова використовуємо сполучний…(о).
  5. Після м’якого приголосного першої основи вживається сполучний…(е).
  6. Якщо складне слово означає відтінок кольору, то його пишемо … (через дефіс).
  7. Слово жовто(гарячий) пишемо… (разом).
  8. Якщо складні слова утворені від залежних слів, вони пишуться… (разом).
  9. Слово м'ясо-молочний пишеться…(через дефіс).

     10)Скорочення від загальних назв пишуться…(з малої букви).

      11)Слово тихо-тихо утворене способом …(повторення слова).

      12)Сполучні о,е називають ще… (інтерфіксами).

 

VIII. Підсумок уроку

 

IX. Домашнє завдання

Виписати з підручників історії або географії до п’яти речень з абревіатурами. Пояснити їх правопис за допомогою правила.

 

1

 

docx
Додано
16 листопада 2018
Переглядів
18135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку