Урок літературного читання 3 клас Л. Глібов „ Коник - стрибунець "
Мета: актуалізувати знання учнів про байку ; розширити знання про життєвий і творчий шлях Леоніда Глібова; формувати вміння будувати усні монологічні висловлювання, брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаних байок, висловлювати свої думки, ставити запитання, відповідати на запитання за змістом прочитаного твору; розвивати емоційну і почуттєву сфери учнів; учити висловлювати оцінні судження щодо прочитаного.
Урок літературного читання
3 клас
Л. Глібов „ Коник - стрибунець ”
Підготувала
вчитель 3 класу
Сініцина В.С.
Мета:
формування предметних компетентностей:
актуалізувати знання учнів про байку ; розширити знання про життєвий і творчий шлях Леоніда Глібова; формувати вміння будувати усні монологічні висловлювання, брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаних байок, висловлювати свої думки, ставити запитання, відповідати на запитання за змістом прочитаного твору; розвивати емоційну і почуттєву сфери учнів; учити висловлювати оцінні судження щодо прочитаного;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: учити самостійно визначати або сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати й виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;
соціальної: формувати здатність особистості продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі, виконувати різні ролі та функції у колективі; громадянської: формувати здатність дбайливо ставитися до людей, до самого себе.
Тип уроку: комбінований
Основні терміни і поняття: байка, мораль.
Міжпредметні зв’язки: природознавство.
Обладнання: різні видання байок Леоніда Глібова; портрет Леоніда Глібова; ілюстрації до байки «Коник-стрибунець»; предметні картинки із зображенням казкових персонажів і персонажів байки; аудіозапис байки у виконанні актора театру.
Хід уроку
І.Вступна частина
1.Організаційний момент
Уже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Роботу швидко починаймо.
Створення емоційного настрою.
– Діти, потріть свої долоньки і відчуйте тепло. Подаруйте усмішку та тепло своїх долоньок один одному.
2. Артикуляційні вправи.
1. Чистомовка
Жив жучок
Між бур’янами,
Жив без тата і без мами.
Жив і жив,
І не тужив,
Жовтим листям
Ворушив.
2. Робота над скоромовкою
У коника-стрибунця
Є диркавка з гребінця.
Він травинкою охоче
По зубцях її деркоче:
«Др-р-р, др-р-р, др-р-р...»
3. Перевірка домашнього завдання. Робота в групах
Кожна група має певне завдання (завдання у конвертах )
1). «Доповни текст»
Л. Глібов – видатний український байкар. Ще навчаючись у __________ почав писати вірші. Більшу частину життя працював ________. Крім байок поет писав _______, ______, ________, акровірші. Твори для дітей поет друкував у журналі «Дзвінок» і підписував їх _______________________. Байки Глібова люблять читати дорослі і діти. Він є автором байок: ___________, ____________, ____________.
2). Потрібно обговорити в групі і дати відповідь на запитання :
- Назвіть головних героїв байки , яку вивчали на минулому уроці.
- Яка мета байки Л. Глібова «Лебідь, щука і рак»?
- У чому причина того, що віз досі там?
3). «Асоціативний кущ»
( На дошці напис – Байка)
- Які асоціації вам спадають на думку, коли ви чуєте слово байка?
- Що таке байка? (Байка – це невеликий віршований або прозовий твір повчального змісту.)
Хто найчастіше буває героями байки? (Найчастіше героями байок бувають звірі і рослини.)
ІІ.Основна частина
1. Підготовка до сприймання нового матеріалу
- Сьогодні ми познайомимося ще з однією байкою Леоніда Глібова . А з якою саме, ви дізнаєтесь, відгадавши загадки.
Ти хвилиночку постій, придивись:
Хто ж то у траві пахучій причаївсь?
На зеленій скрипочці виграва,
Сам зелений, як трава-мурава. (Коник)
Повідомлення підготовленого учня.
Коник-стрибунець живе на луках. З місця на місце пересувається , перелітаючи чи стрибаючи. Живиться дрібними комахами і рослинами. Коники утворюють звуки, тручи крилами. Якщо до них наблизитися, вони припиняють тріскотіння, і знайти їх в траві майже неможливо.
Заповзята трудівниця,
Вона праці не боїться.
Дуже сильна ця комаха
Називається (Мураха)
Повідомлення підготовленого учня.
Мурашки зазвичай живуть великими колоніями. Вже через декілька днів після виходу мурахи з кокону перед робочою мурахою виникає можливість вибору професії. Одні мурахи стають няньками, а інші беруть участь у будівництві мурашника, треті чистять мурашник та інше. Значна частина мурах може майже все життя залишатися при виконанні одних і тих обов’язків.
— А тепер прочитайте, будь ласка, назву байки, яку ми будемо вивчати.
— Коник і Мураха будуть дійовими особами цієї байки.
2. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Робота над байкою Леоніда Глібова «Коник- стрибунець» ( с. 95-96)
1.Слухання байки. (аудіозапис).
2.Перевірка первинного сприймання.
- Хто є персонажами нашої байки?
- З яким проханням звернувся Коник до Мурахи?
- Хто з них був працьовитим? А хто – безтурботним?
3.Словникова робота.
Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.
Досхочу проворний
розкошував не вгаваючи
непереливки гопак
байдуже гульк
кряче вдатний
Знайдіть і правильно прочитайте слова, які мають такі значення:
3.Фізхвилинка
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали — сіли, встали — сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги відкриваємо —
Знання здобуваємо!
4. Повторне читання байки мовчки.
- Простежте, як і чому змінювалася поведінка Коника.
Учні відповідають на питання, які написані на пелюстках квітки.
1 пелюстка
Що? Де? Коли? (прості питання).
Назвіть головних героїв байки.
Де та коли відбуваються події?
2 пелюстка
Чи правильно я зрозумів? (уточнюючі питання).
Яким було життя коника влітку?
Як змінилося життя коника взимку?
3 пелюстка
Чому? (головна думка).
Чому мураха не допомогла конику?
Чому коник просив про допомогу?
4 пелюстка
Що було б якби …? (творчі завдання).
Що могло статися, якби мураха допоміг конику?
Яким було б життя коника, якби він працював влітку?
5 пелюстка
Що добре? Що погане? (оцінка суджень).
Назвіть риси характеру головних героїв.
6 пелюстка
Де застосувати в житті? (зв’язок з життям).
Як би вчинили ви , якби коник попросив допомоги у вас?
Чи повинні люди виручати один одного? Чого навчила вас ця байка?
6. Робота над байкою з використанням стратегії «Сітка Алвермана».
Перед вами табличка із запитанням, яке відтворює суть проблеми, описаної в тексті. Обговоріть в групах та занотуйте два - три аргументи у стовпчику «За», які підтверджують висловлену думку та три аргументи у стовпчику «Проти», що заперечують подане висловлювання.
ІІІ. Підсумок уроку.
- Які недоліки людського характеру засуджує байка? (Байкар засуджує лінь, легковажність)
- Яка мораль байки?
Інтерактивний метод «Вузлики»
- Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно у кожному горизонтальному рядку закреслити однакові літери.
ЗЧЕІМЧЛІЮЧІ
ІКБРБАСИІТІЬ
ПСАОНПАЦЕА
ІЖРІАРЖІРЖР
ЛОЮДОИНОУ
УПЙРАЙУЦЯЙ
(Землю красить сонце, а людину праця.)
- Знайдіть і прочитайте ті прислів'я, які характеризують поведінку Коника,Мурахи:
Хто пізно ходить, той сам собі шкодить.
Лінивому все ніколи.
У страху очі великі.
До роботи плачучи, а до танців скачучи.
Хочеш собі добра, не роби нікому зла.
Білі руки чужі труди люблять.
Чия відвага, того й перемога.
На всі руки майстер.
Хто працює — не бідує.
Вік живи – вік учись.
Роботящий чоловік має хліба увесь рік.
Учи лінивого голодом.
Домашнє завдання.
Вивчити напам'ять байку Л.І.Глібова «Коник- стрибунець» .