Урок читання "Л.Глібов "Чиж та голуб""

Про матеріал
Урок пройшов у швидкому темпі. До нього підготувала презентацію, яка допомогла досягти мети уроку. Дібрано додатковий матеріал, який можна використати для будь-якого класу.
Перегляд файлу

Тема. Не смійся з другого, щоб тобі не було того.

           Леонід Глібов «Чиж та Голуб», С. Руданський «Вовки».

Мета. Спираючись на знання дітей, отримані на попередніх уроках, продовжити знайомство учнів з особливостями байки, вчити виразно читати байки, передавати в інтонації характери дійових персонажів, удосконалювати вміння читати в особах та інсценізувати твір; розвивати уміння визначити головну думку байки, її ідейну спрямованість, спостережливість, визначаючи характери  героїв, пізнавальний інтерес, спонукати учнів до творчої діяльності,виховувати почуття порядності, милосердя, співчуття.

Тип уроку. Комбінований.

Обладнання. Презентація, портрет Л.І.Глібова, С.Руданського,  творчі завдання для учнів, ілюстрації птахів, звірів, маски для інсценізації.

 

Хід уроку.

  1.                      Організація класу

Давайте налаштуємось на плідну роботу, поверніться до свого сусіда по парті, подаруйте одне одному найтеплішу свою посмішку і почнемо працювати.

  1.                      Актуалізація опорних знань учнів.

Девіз нашого уроку зашифровано. Постарайтесь його правильно прочитати. Подивіться всі на екран.

     III. Перевірка домашнього завдання.

  1.               Фронтальне опитування.
  •                   Як називається розділ, який ви почали читати? («Байки»)
  •                   Що таке байка? (Байка – невеликий, найчастіше віршований твір пізнавального змісту.)
  •                   Хто найчастіше буває героями байки? (У байках в образах тварин, рослин, різних предметів зображено людей.)
  •                   З творчістю якого байкаря почали знайомитися? (Леоніда Івановича Глібова.)
  •                   Де народився Л.І.Глібов? (На Полтавщині.)
  1.               Індивідуальне опитування.

Читання байки «Коник-стрибунець».

  1. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми будемо працювати над твором С.Руданського «Вовки» та продовжимо знайомство із байками Леоніда Глібова. Я пропоную вам відгадати назву байки: розгляньте малюнки птахів та послухайте опис

У цього птаха задня і верхня частини спини жовто-зелена, а нижня частина грудей – біла. Він відрізняється відносно довшим, тонким дзьо­бом, гострими крилами і короткими кігтиками на пальцях ніг. (Чиж)

 Це птах середньої величини, з невеликою головою, короткою шиєю, дзьоб малий з невеличким гачечком, короткі ноги закінчують­ся чотирма пальцями з  загнутими кігтями. Ці птахи мають забарвлення білого, сірого, коричневого тонів. (Голуб).

Хто здогадався яка ж назва байки?

  1. Вивчення нового матеріалу.

Робота над байкою Л.Глібова «Чиж та голуб»

  1.               Словникова робота (виведені на екран).

сильце                              гульк

піддурили                       лихові

проворненький             сердега

  •                   Сильце пристрій, яким ловлять птахів.
  •                   Доберіть слова, близькі за значенням до слів піддурили (обманули, перехитрили), проворненький (швидкий, спритний), гульк (раптово, несподівано), лихо (біда).
  1.               Слухання байки.
  •                   Чи є ще дійові особи, крім Чижа та Голуба?
  1.               Повторне читання байки мовчки з метою визначення головної думки байки.
  2.               Робота над змістом байки.
  •                   Яким був Чиж? Що з ним трапилось?  А чому Чижик попав у сильце? (Бо був дуже неуважний.)
  •                   Які почуття переживав він в цей час? (Це для нього було несподіванкою, тому він дуже злякався і розгубився.)
  •                   Хто бачив ці муки Чижика? (Голуб, напевне давно спостерігав за муками бідного Чижика, а потім наблизився до нього, згорда поглядав і сміявся.)
  •                   Прочитайте, у яких словах виявляється ця самовпевненість і безсердечність Голуба. Передайте під час читання пихатість, байдужість Голуба. («А що? Попавсь? От тобі й на! Вже, певно, голова дурна…».)
  •                   Прочитайте слова Голуба, де він хвастається. Виставляє себе, свій розум. Передайте голосом його зарозумілість і чванливість. («Не бійсь, мене б не піддурили…».)
  •                   Які почуття викликає у вас поведінка Голуба?
  •                   Кого з птахів автор жаліє? Доведіть рядками твору.
  •                   В яких рядках виражена основна думка твору? Який рядок звучить як прислів’я? («Чужому лихові не смійся».)
  •                    Подумайте: ці слова автор спрямовує тільки Голубові? ( Ні).
  •                   А кому ще? (  Усім людям). У тому числі й нам з вами. Хіба у нас не буває таке, що ми чужій невдачі не співчуваємо, а сміємося?
  •                   Які риси людського характеру засуджує поет? (Байдужість, зарозумілість, пихатість, безсердечність, самовпевненість, хвалькуватість).

Релаксаційна пауза.

Спів якого птаха ви почули?

Далі на уроці працюватимуть навчально-творчі студії:
”Театральна студія”.
”Інформаційна студія”.
”Літературна студія»

  1.               Інсценізація байки. Працює театральна студія.
  2.               Робота над прислів’ям. (у підручнику)

Робота в парах. Дістаньте із конвертів слова та складіть прислів’я. Пара, яка справилась із завданням піднімає руки.

Тяжко тому жить,  хто не хоче робить.                                              Згода дім будує , а незгода руйнує.

Над товаришем не смійся, бо над собою заплачеш.

Працюють студії: підніміть руку чиє прислів’я відповідає змісту байки.

Поміркуємо всі разом знайдіть питання на ст. 133. Хто може зачитати?

Робота над твором С.Руданського «Вовки»

  1.               Працює інформаційна студія (автобіографічна довідка).
  2.               Словникова робота.

Став, шило (ілюстративне пояснення).

Поясніть значення слів – зблід, гналось, сиве.

Фізкультхвилинка.

  1.               Прослуховування аудіозапису твору.

- Які дійові особи є цій усмішці?

4.     Повторне читання учнями усмішки «Дощиком»

  •       В яку пору року відбувались події, описані в байці?
  • Яку рису характеру людини висміює Руданський у творі „Вовки”?
  1. Закріплення вивченого матеріалу.
  1. Працює літературна студія.  Читання в особах.

Доберіть приказку чи прислів’я, що відображає головну думку твору? (запис на екрані). Відповідає інформаційна студія.

Не хвали себе сам, нехай тебе інші похвалять.

Лінивому все ніколи.

Полохливий заєць і пенька боїться.

У страху очі великі.

  1.     Підсумок уроку.

Щоб підвести підсумок уроку, я підготувала вам невеличкі творчі завдання для кожної групи.

Інформаційна студія – подумайте і закінчіть, будь – ласка, речення:  Тепер я знаю, що байка завжди закінчується.. (повчальним висновком, в якому щось схвалюється, або засуджується).

Театральна студія – подумайте і продовжіть:

Я зрозумів, що в образах тварин, рослин у байках … (зображуються люди, їхні недоліки або достоїнства).

Літературна студія – байки були написані більше ста років тому, але й досі ми читаємо їх з інтересом.

Байки заслужили таку шану тим, що(на прикладах героїв байок ми навчаємося бути справжніми людьми).

  1. Домашнє завдання.

Виразне читання байки Л.Глібова «Чиж та Голуб», усмішки С.Руданського «Вовки» с.133-134, за бажанням можна вивчити байку напам’ять або намалювати ілюстрацію до одного з творів.

 

Прочитайте риси людського характеру, які засуджує поет. 
істьдужбай (байдужість) тістьпиха (пихатість) безністьсердеч(безсердечність) 
б) Доберіть до них протилежні.( чуйність, скромність, співчуття)

  1.       „Мовний калейдоскоп”. Автор переплутав звірів з людьми, а потім переплутались ще й їхні якості. Впорядкуйте прислів’я та приказки:
  •    Як осел наплакав;     ■ Кіт на вухо наступив;
  •   Як вовк на нові ворота;    ■ Пригрійте муху за пазухою.
  •    Баран на хвості приніс;

(Паралельно учні пояснюють про яку людську рису йде мова)

  1. Продовження:
  •    Хоч до рани... ■ Покласти зуби на...
  •    Пекти... ■ Шила у мішку не...

■ Відкласти у довгий...

 

„Немов на полі бур’яни,

В людей бувають вади,

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 січня 2019
Переглядів
3169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку