Тема. Не смійся з другого, щоб тобі не було того.
Леонід Глібов «Чиж та Голуб», С. Руданський «Вовки».
Мета. Спираючись на знання дітей, отримані на попередніх уроках, продовжити знайомство учнів з особливостями байки, вчити виразно читати байки, передавати в інтонації характери дійових персонажів, удосконалювати вміння читати в особах та інсценізувати твір; розвивати уміння визначити головну думку байки, її ідейну спрямованість, спостережливість, визначаючи характери героїв, пізнавальний інтерес, спонукати учнів до творчої діяльності,виховувати почуття порядності, милосердя, співчуття.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання. Презентація, портрет Л.І.Глібова, С.Руданського, творчі завдання для учнів, ілюстрації птахів, звірів, маски для інсценізації.
Хід уроку.
Давайте налаштуємось на плідну роботу, поверніться до свого сусіда по парті, подаруйте одне одному найтеплішу свою посмішку і почнемо працювати.
Девіз нашого уроку зашифровано. Постарайтесь його правильно прочитати. Подивіться всі на екран.
III. Перевірка домашнього завдання.
Читання байки «Коник-стрибунець».
Сьогодні на уроці ми будемо працювати над твором С.Руданського «Вовки» та продовжимо знайомство із байками Леоніда Глібова. Я пропоную вам відгадати назву байки: розгляньте малюнки птахів та послухайте опис
У цього птаха задня і верхня частини спини жовто-зелена, а нижня частина грудей – біла. Він відрізняється відносно довшим, тонким дзьобом, гострими крилами і короткими кігтиками на пальцях ніг. (Чиж)
Це птах середньої величини, з невеликою головою, короткою шиєю, дзьоб малий з невеличким гачечком, короткі ноги закінчуються чотирма пальцями з загнутими кігтями. Ці птахи мають забарвлення білого, сірого, коричневого тонів. (Голуб).
Хто здогадався яка ж назва байки?
Робота над байкою Л.Глібова «Чиж та голуб»
сильце гульк
піддурили лихові
проворненький сердега
Релаксаційна пауза.
Спів якого птаха ви почули?
Далі на уроці працюватимуть навчально-творчі студії:
”Театральна студія”.
”Інформаційна студія”.
”Літературна студія»
Робота в парах. Дістаньте із конвертів слова та складіть прислів’я. Пара, яка справилась із завданням піднімає руки.
Тяжко тому жить, хто не хоче робить. Згода дім будує , а незгода руйнує.
Над товаришем не смійся, бо над собою заплачеш.
Працюють студії: підніміть руку чиє прислів’я відповідає змісту байки.
Поміркуємо всі разом знайдіть питання на ст. 133. Хто може зачитати?
Робота над твором С.Руданського «Вовки»
Став, шило (ілюстративне пояснення).
Поясніть значення слів – зблід, гналось, сиве.
Фізкультхвилинка.
- Які дійові особи є цій усмішці?
4. Повторне читання учнями усмішки «Дощиком»
Доберіть приказку чи прислів’я, що відображає головну думку твору? (запис на екрані). Відповідає інформаційна студія.
Не хвали себе сам, нехай тебе інші похвалять.
Лінивому все ніколи.
Полохливий заєць і пенька боїться.
У страху очі великі.
Щоб підвести підсумок уроку, я підготувала вам невеличкі творчі завдання для кожної групи.
Інформаційна студія – подумайте і закінчіть, будь – ласка, речення: Тепер я знаю, що байка завжди закінчується.. (повчальним висновком, в якому щось схвалюється, або засуджується).
Театральна студія – подумайте і продовжіть:
Я зрозумів, що в образах тварин, рослин у байках … (зображуються люди, їхні недоліки або достоїнства).
Літературна студія – байки були написані більше ста років тому, але й досі ми читаємо їх з інтересом.
Байки заслужили таку шану тим, що… (на прикладах героїв байок ми навчаємося бути справжніми людьми).
Виразне читання байки Л.Глібова «Чиж та Голуб», усмішки С.Руданського «Вовки» с.133-134, за бажанням можна вивчити байку напам’ять або намалювати ілюстрацію до одного з творів.
Прочитайте риси людського характеру, які засуджує поет.
істьдужбай (байдужість) тістьпиха (пихатість) безністьсердеч(безсердечність)
б) Доберіть до них протилежні.( чуйність, скромність, співчуття)
(Паралельно учні пояснюють про яку людську рису йде мова)
■ Відкласти у довгий...
„Немов на полі бур’яни,
В людей бувають вади,