«У грудні що не день, то свято»

Про матеріал
Узагальнення вивченого про односкладні речення. Мета: закріпити й узагальнити знання восьмикласників про односкладні речення, їх типи й особливості; формувати вміння знаходити їх у тексті, самостійно вводити у текст, визначати головні члени речення; вчити дітей працювати творчо і самостійно; збагачувати та розвивати мову гімназистів; виховувати любов до історії та народних традицій. Обладнання: комп’ютер, схема типів односкладних простих речень, «словникова скринька», тексти-картки, картини Святих: Катерини, Андрія, Миколая та фотографії (зима).
Перегляд файлу

 

Міністерство освіти і науки України

Львівська українська гуманітарна гімназія

імені Олени Степанів

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку з української мови на тему:

«У грудні що не день, то свято» (Узагальнення вивченого про односкладні речення),

проведеного 10.12.19 р. у 4(8)класі

 

 

 

                                                                       Підготувала

                                                                                       учитель української

                                                                                   мови і літератури

                                                                             Воробель К.Я.

 

 

 

 

 

Львів – 2019

        Тема: «У грудні що не день, то свято» (Узагальнення вивченого про односкладні речення)

        Мета: закріпити й узагальнити знання восьмикласників про односкладні  речення, їх типи й особливості; формувати вміння знаходити їх у тексті, самостійно вводити у текст, визначати головні члени речення; вчити дітей працювати творчо і самостійно; збагачувати та розвивати мову гімназистів; виховувати любов до історії та народних традицій.

       Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.

       Обладнання: компютер, схема типів односкладних простих речень, «словникова скринька», тексти-картки,  картини Святих: Катерини, Андрія, Миколая та фотографії (зима).

                                    

                                            ХІД УРОКУ

        І. Організаційний момент

       ІІ. Установчо-мотиваційний етап

   1). Вступне слово учителя (під музичний супровід)

       Ми завжди шукаємо в житті те, що живило б душу і духовні сили, адже не хлібом єдиним живе людина. Василь Симоненко радив своїм сучасникам і нащадкам «В океані рідного народу відкривайте духовні острови».

       Більше третини днів року в наших предків займали свята. В грудні їх також не бракує.

       (Діти заздалегідь отримали завдання і підготували повідомлення про грудневі свята)

   2). Повідомлення гімназистів

       1-й учень.  Сьомого грудня в християнському календарі день великомучениці Катерини. В Україні свято Катерини вважалося святом жіночої долі. Ранком, до сходу сонця, дівчина йшла в садок  і зрізувала гілочку вишні.

Цю гілочку ставила в хаті у воду і чекала свята Маланки (13 січня): якщо до Маланки вишня зацвіте, то добрий знак і дівоча доля цвісти буде, якщо ж гілочка засохне – погана ознака.

       2-й учень.  Тринадцятого грудня свято Андрія Первозванного. З давніх-давен у ніч перед Андрієм дівчата ворожать. Молодь збиралася на вечорниці, де вечір починався кусанням калити. Після вечері дівчата залишалися ворожити, а хлопці йшли порядкувати в селі. У ніч на Андрія хлопці мали найбільші права, за всі бешкети їм люди вибачали.

      3-й учень.  Девятнадцятого грудня  - свято Миколая. В Україну його культ прийшов із прийняттям християнства. Святий Миколай у нас був завжди покровителем і заступником усіх дітей. Звичай обдаровувати дітей у ніч на Святого Миколая є чи не у всіх християнських народів. У цей день печуть спеціальне печиво «миколайчики». Крім того, виховані та слухняні діти отримують подарунки від святого. А неслухняним він кладе під подушку різку, яка примушує їх замислитися над поведінкою.

3). Робота зі «словниковою скринькою»

Діти беруть зі «словникової скриньки» (яка почеплена на дошці) окремі слова: свято, доля, калита, «миколайчики»  і пояснюють лексичні значення слів. 

Свя́то  день або дні, коли урочисто відзначають видатні події, знаменні дати; кілька неробочих днів поспіль з нагоди торжеств.

ДОЛЯ  1. Хід подій, збіг обставин, напрям життєвого шляху, що ніби не залежать від бажання, волі людини. Як бачите, доля закинула мене аж у Крим. 

2. Стан, у якому перебуває або перебуватиме що-небудь ; майбутнє чогось. Як можна було б не хвилюватись, знаючи, що тут вирішується доля урожаю.

 Калита -  це обрядовий корж. Що готується на свято Андрія. За допомогою червоного дівочого пояса або стрічки калиту підвішували до стелі, перепускаючи пояс через гак для дитячої колиски. https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR3wwqfXUxPI0bxdsbYOyQuSMgCDBRh4rvR6Yhz7BItQELbr4q7lw

Миколайчики — традиційне солодке печиво або пряники, які печуть до Дня Святого Миколая і дарують дітям.

Печиво може мати різну форму, від простих (зірочки, сонце, місяць) до складніших (півники, рибки, коники, ангели). Також поширена форма у вигляді дідуся — у свиті, з бородою. Рецепти тіста та способи виготовлення також можуть бути різні: відтиснені у дерев'яних формах рельєфні пряники[або вирізане формочкою з розкатаного тіста та розписане різнокольоровою білковою глазур'ю печиво[4]. Деякі рецепти містять молоко та яйця — заборонені до вживання продукти, бо у цей час йде різдвяний піст. Але миколайчики призначалися лише дітям, а для малечі в піст робилися винятки. ( Фото показуємо на компютері).

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Mykolajchyky-2005-1.jpg/240px-Mykolajchyky-2005-1.jpg

ІІІ. Систематизація та узагальнення знань

  1. Оголошення теми і мети уроку.
  2. На дошці схема «Типи односкладних речень». Восьмикласники по одному виходиять до дошки і дають повну відповідь за схемою:

                                  Типи односкладних речень

 

Типи речень

Засоби вираження головного члена

Значення головного члена

Приклади

Означено-особові

дієслово в 1-й та 2-й особі однини чи множини дійсного або наказового способу

повідомляє про дію конкретної особи, на яку вказує особове закінчення дієслова (діяч — я, ти, ми, ви)

П’ю життя моє спрагнено-радо. (Є. Маланюк)

Неозначено-особові

дієслово у 3-й особі множини теперішнього чи майбутнього часу або у формах множини минулого часу

повідомляє про дію, виконувану невизначеною або умисне не названою особою

Продають фіалки, сині, наче очі. (В. Сосюра)

Узагальнено-особові

дієслово у 2-й особі однини дійсного або наказового способу, рідше у 1-й та 2-й особі множини, 3-й особі однини теперішнього або майбутнього часу

повідомляє про дію, виконувану особою, яка мислиться узагальнено

3 вогнем не 
жартуй! (Нар. творч.)

 

 

Безособові

 

 

безособове дієслово, особове дієслово в безособовому значенні, безособова форма на 
-но, -то в поєднанні зі зв’язкою бути (яка може бути пропущена); слова нема (немає), не було, не буде, при яких є додаток у Р. в.

 

 

передає дію, стан незалежно від будь-якої особи

 

 

Нам наказано йти. (В. Сосюра)

Називні

іменник у Н. в.

стверджує наявність предметів, явищ

Пороги, вежі, мури, брами… (В. Сосюра)

 

 

 

 

  1. Самостійна робота

Завдання

Використовуючи слова з лексичної розминки, складіть речення будь-якого типу про одне із свят:                                                   

- свято Катерини                                                                                             - свято Андрія                                                                                                    - свято Миколая

  1. Робота з картками

  Картка № 1

      Записати назви п’яти українських християнських свят. Які це будуть види                                                                             односкладних речень?

      Картка № 2

Стисло, користуючись переважно називними реченнями, описати картину. Використати до п’яти речень.

     Картка № 3

 Використовуючи лише односкладні називні речення, складіть текст SMS-повідомлення для вашого однокласника про вечорниці до свята Андрія.

Картка № 4 

Доберіть заголовок до гімназійної газети на тему «Зимові свята», використовуючи  односкладні речення.

     Картка № 5

Складіть і запишіть односкладні речення, які є записами домашніх завдань з української мови у гімназійному  щоденнику. Зразок: Вивчити правило на сторінці сто сорок п’ятій.

ІV. Оцінювання.

Заповнення карток самооцінювання

Кожен гімназист заповнює таблицю:

-  знаю…

-  умію…

-  треба попрацювати над…

 На основі цих записів учитель виставляє оцінки за урок.

http://svitppt.com.ua/images/32/31838/960/img13.jpg

V. Підсумки уроку.

Притча: Все у твоїх руках

Притча: Все у твоїх руках

 

 

Дуже давно в стародавньому місті жив Майстер, оточений учнями. Найбільш здібний із них якось задумався: “Чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?”                                      Він пішов на квітучий луг, піймав найкрасивішого метелика й сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки й учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:                                                 – Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий?                                                              Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї істини. Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів:                                                                                                         – Все у твоїх руках.

VІ. Домашнє завдання.

Скласти твір-мініатюру « Моє улюблене зимове свято», використовуючи односкладні речення.

 

http://www.artvedia.ru/upload/f0_275137930.jpghttp://abrisart.com/wp-content/plugins/simple-post-thumbnails/timthumb.php?src=/wp-content/thumbnails/3918.jpg&w=620&h=400&zc=1&ft=pnghttp://karpatnews.in.ua/images/2010/12/66663520_539.jpg

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку