Міністерство освіти і науки України
Львівська українська гуманітарна гімназія
імені Олени Степанів
Конспект відкритого уроку з української мови на тему:
«У грудні що не день, то свято» (Узагальнення вивченого про односкладні речення),
проведеного 10.12.19 р. у 4(8)-А класі
Підготувала
учитель української
мови і літератури
Воробель К.Я.
Львів – 2019
Тема: «У грудні що не день, то свято» (Узагальнення вивченого про односкладні речення)
Мета: закріпити й узагальнити знання восьмикласників про односкладні речення, їх типи й особливості; формувати вміння знаходити їх у тексті, самостійно вводити у текст, визначати головні члени речення; вчити дітей працювати творчо і самостійно; збагачувати та розвивати мову гімназистів; виховувати любов до історії та народних традицій.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.
Обладнання: комп’ютер, схема типів односкладних простих речень, «словникова скринька», тексти-картки, картини Святих: Катерини, Андрія, Миколая та фотографії (зима).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
1). Вступне слово учителя (під музичний супровід)
Ми завжди шукаємо в житті те, що живило б душу і духовні сили, адже не хлібом єдиним живе людина. Василь Симоненко радив своїм сучасникам і нащадкам «В океані рідного народу відкривайте духовні острови».
Більше третини днів року в наших предків займали свята. В грудні їх також не бракує.
(Діти заздалегідь отримали завдання і підготували повідомлення про грудневі свята)
2). Повідомлення гімназистів
1-й учень. Сьомого грудня в християнському календарі день великомучениці Катерини. В Україні свято Катерини вважалося святом жіночої долі. Ранком, до сходу сонця, дівчина йшла в садок і зрізувала гілочку вишні.
Цю гілочку ставила в хаті у воду і чекала свята Маланки (13 січня): якщо до Маланки вишня зацвіте, то добрий знак і дівоча доля цвісти буде, якщо ж гілочка засохне – погана ознака.
2-й учень. Тринадцятого грудня свято Андрія Первозванного. З давніх-давен у ніч перед Андрієм дівчата ворожать. Молодь збиралася на вечорниці, де вечір починався кусанням калити. Після вечері дівчата залишалися ворожити, а хлопці йшли порядкувати в селі. У ніч на Андрія хлопці мали найбільші права, за всі бешкети їм люди вибачали.
3-й учень. Дев’ятнадцятого грудня - свято Миколая. В Україну його культ прийшов із прийняттям християнства. Святий Миколай у нас був завжди покровителем і заступником усіх дітей. Звичай обдаровувати дітей у ніч на Святого Миколая є чи не у всіх християнських народів. У цей день печуть спеціальне печиво «миколайчики». Крім того, виховані та слухняні діти отримують подарунки від святого. А неслухняним він кладе під подушку різку, яка примушує їх замислитися над поведінкою.
3). Робота зі «словниковою скринькою»
Діти беруть зі «словникової скриньки» (яка почеплена на дошці) окремі слова: свято, доля, калита, «миколайчики» і пояснюють лексичні значення слів.
Свя́то — день або дні, коли урочисто відзначають видатні події, знаменні дати; кілька неробочих днів поспіль з нагоди торжеств.
ДОЛЯ 1. Хід подій, збіг обставин, напрям життєвого шляху, що ніби не залежать від бажання, волі людини. Як бачите, доля закинула мене аж у Крим.
2. Стан, у якому перебуває або перебуватиме що-небудь ; майбутнє чогось. Як можна було б не хвилюватись, знаючи, що тут вирішується доля урожаю.
Калита - це обрядовий корж. Що готується на свято Андрія. За допомогою червоного дівочого пояса або стрічки калиту підвішували до стелі, перепускаючи пояс через гак для дитячої колиски.
Миколайчики — традиційне солодке печиво або пряники, які печуть до Дня Святого Миколая і дарують дітям.
Печиво може мати різну форму, від простих (зірочки, сонце, місяць) до складніших (півники, рибки, коники, ангели). Також поширена форма у вигляді дідуся — у свиті, з бородою. Рецепти тіста та способи виготовлення також можуть бути різні: відтиснені у дерев'яних формах рельєфні пряники[або вирізане формочкою з розкатаного тіста та розписане різнокольоровою білковою глазур'ю печиво[4]. Деякі рецепти містять молоко та яйця — заборонені до вживання продукти, бо у цей час йде різдвяний піст. Але миколайчики призначалися лише дітям, а для малечі в піст робилися винятки. ( Фото показуємо на комп’ютері).
ІІІ. Систематизація та узагальнення знань
Типи односкладних речень
Типи речень |
Засоби вираження головного члена |
Значення головного члена |
Приклади |
Означено-особові |
дієслово в 1-й та 2-й особі однини чи множини дійсного або наказового способу |
повідомляє про дію конкретної особи, на яку вказує особове закінчення дієслова (діяч — я, ти, ми, ви) |
П’ю життя моє спрагнено-радо. (Є. Маланюк) |
Неозначено-особові |
дієслово у 3-й особі множини теперішнього чи майбутнього часу або у формах множини минулого часу |
повідомляє про дію, виконувану невизначеною або умисне не названою особою |
Продають фіалки, сині, наче очі. (В. Сосюра) |
Узагальнено-особові |
дієслово у 2-й особі однини дійсного або наказового способу, рідше у 1-й та 2-й особі множини, 3-й особі однини теперішнього або майбутнього часу |
повідомляє про дію, виконувану особою, яка мислиться узагальнено |
3 вогнем не |
Безособові |
безособове дієслово, особове дієслово в безособовому значенні, безособова форма на |
передає дію, стан незалежно від будь-якої особи |
Нам наказано йти. (В. Сосюра) |
Називні |
іменник у Н. в. |
стверджує наявність предметів, явищ |
Пороги, вежі, мури, брами… (В. Сосюра) |
|
|
|
|
Завдання
Використовуючи слова з лексичної розминки, складіть речення будь-якого типу про одне із свят:
- свято Катерини - свято Андрія - свято Миколая
Картка № 1
Записати назви п’яти українських християнських свят. Які це будуть види односкладних речень?
Картка № 2
Стисло, користуючись переважно називними реченнями, описати картину. Використати до п’яти речень.
Картка № 3
Використовуючи лише односкладні називні речення, складіть текст SMS-повідомлення для вашого однокласника про вечорниці до свята Андрія.
Картка № 4
Доберіть заголовок до гімназійної газети на тему «Зимові свята», використовуючи односкладні речення.
Картка № 5
Складіть і запишіть односкладні речення, які є записами домашніх завдань з української мови у гімназійному щоденнику. Зразок: Вивчити правило на сторінці сто сорок п’ятій.
ІV. Оцінювання.
Заповнення карток самооцінювання
Кожен гімназист заповнює таблицю:
- знаю…
- умію…
- треба попрацювати над…
На основі цих записів учитель виставляє оцінки за урок.
V. Підсумки уроку.
Притча: Все у твоїх руках
Дуже давно в стародавньому місті жив Майстер, оточений учнями. Найбільш здібний із них якось задумався: “Чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?” Він пішов на квітучий луг, піймав найкрасивішого метелика й сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки й учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав: – Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий? Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї істини. Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів: – Все у твоїх руках.
VІ. Домашнє завдання.
Скласти твір-мініатюру « Моє улюблене зимове свято», використовуючи односкладні речення.