МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
УПРАВЛІННЯ МОЛОДІ ТА СПОРТУ ДУБРОВИЦЬКОЇ РДА
ВЕЛИКООЗЕРЯНСЬКИЙ НВК «ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ.ДНЗ»
У ПОШУКАХ ГЕНІАЛЬНОСТІ: ЯК ВИЯВИТИ ОБДАРОВАНУ ДИТИНУ?
ДУБРОВИЦЯ 2020
ЗМІСТ ВСТУП…………………………………………………… ……..2
1. Ознаки обдарованих
дітей…………………………………..6
2. Психолого-педагогічні особливості роботи з обдарованими
дітьми…………………………………9
3. Робота з обдарованими учнями на уроках біології…….. 13
4. Робота з обдарованими дітьми в позакласній роботі з біології
………………………………………………………19
5. Роль батьків у вихованні обдарованої дитини в сім’ї……24
6. Планування роботи з обдарованими дітьми у
Великоозерянському
НВК………………………………….27
7. Додатки………………………………………………….
..…39
Анкета «Обдарована дитина»
Тест «Чи розвиваєте ви здібності своїх учнів?» Пам’ятка вчителю, який працює з обдарованими дітьми
Алгоритм роботи з обдарованими дітьми
Тест "Не проґав вундеркінда"
Поради батькам, які виховують обдаровану дитину
Анкета для вчителів
„Визначення загальної обдарованості дитини”
Тест – анкета „Про здібності дитини. Як їх упізнати?” ВСТУП
На сьогодні в Україні проблема обдарованості, творчості, інтелектуалу виходить на передній план у державній політиці, визначаючи пошук, навчання і виховання обдарованих дітей та молоді, стимулювання творчої праці, захист талантів.
Епоха, що настала, - епоха змін, інновацій, епоха інтелекту, – диктує свої умови життя, висуває нові вимоги до людини. Якісно нові зміни в суспільстві переконують, що найбільшою цінністю є неповторна людська особистість з її нахилами, вподобаннями, обдаруваннями.
У новій політичній ситуації, яка склалася в Україні, простежуються дві домінуючі тенденції: по-перше, відродження національної самосвідомості, української культури і мови, виховання громадянина України; подруге, прагнення до інтеграції у світове, європейське співтовариство. Процеси перебудови в Україні обумовили нові тенденції в розвитку освіти.
Потреба суспільства у творчих, діяльних і обдарованих, інтелектуально розвинених громадянах, оновлення національної свідомості, відродження духовності викликали необхідність появи нових концепцій шкіл. Загальна розумова обдарованість викликає найбільший і цілком зрозумілий інтерес у нашій країні. Іноді цих дітей ми називаємо коротко — обдаровані діти.
Обдаровані діти — це діти, які різко виділяються із середовища ровесників високим розумовим розвитком, що є наслідком як природних задатків, так і сприятливих умов виховання. Вони виявляють себе найбільш яскраво в таких сферах діяльності: інтелектуальній, академічних досягнень, творчості, комунікаціях та лідерстві, в різних видах діяльності і руховій сфері.
Обдарованість — це сукупність здібностей, що дозволяють індивіду досягти вагомих результатів в одному або декількох видах діяльності, що є цінними для суспільства.
Обдаровані люди приносять велику користь суспільству, державі, є її гордістю. Тому перед суспільством, державою, навчальним закладом і сім’єю постає проблема навчання і виховання таких дітей.
Пошук обдарованих дітей та створення умов для їхнього розвитку — це комплексна спільна спланована діяльність дорослих: батьків, учителів, керівників гуртків, шкільного психолога.
Для того, щоб якомога раніше виявити обдаровану дитину, батькам та вчителям варто пам’ятати, що така дитина потребує до себе підвищеної уваги, тому що їй властиві особливі риси характеру, особливості у сфері мислення і в навчальній діяльності. Обдаровані діти мають добру пам'ять, особистий світогляд, добре розвинуте абстрактне мислення. В обдарованих дітей гарно розвинута свідомість, теоретичний спосіб мислення. Вони, як правило, дуже активні і завжди чимось зайняті. Прагнуть працювати більше за інших.
Обдаровані діти із задоволенням виконують складні і довготривалі завдання, проявляють великий інтерес до читання, мають великий словниковий запас. Завдяки частому звертанню до засобів масової інформації вони в більшості випадків уміють швидко виділяти найбільш значимі відомості, самостійно знайти важливі джерела інформації. Порівняно зі своїми ровесниками вони краще вміють розкривати взаємозв’язки між явищами і сутністю, маніпулювати логічними операціями, систематизувати, класифікувати й узагальнювати.
Як і батькам, вчителю для навчання обдарованих дітей необхідно знати їхні психологічні особливості, перейматися проблемами й інтересами; володіти здатністю їх розпізнавати, активізувати і розвивати, мати віру в учня, бути доброзичливим в оцінці дій учня, вміти поставити себе на місце дитини; бути фахівцем вищого ґатунку — володіти предметними психолого-педагогічними і методичними знаннями; мати високий рівень інтелекту, широку ерудицію. Він також має постійно самовдосконалюватись, вчити і вчитись сам: бути ентузіастом, цілеспрямованим, наполегливим, впевненим у своїх силах. Як відомо, лише особистість може виховати особистість і тільки талант може виростити талант.
Школа для того й існує, щоб допомогти дитині, підліткові, юнакові розвинути в собі здібності до самореалізації, не тільки навчити, а й створити умови, щоб дитина була готова до цієї складної самостійної роботи.
Формування творчої і розвинутої особистості є однією із провідних у роботі Великоозерянського НВК. Наш навчально-виховний комплекс — це передусім творче середовище, де формується нова людина, формується як творча особистість, розкриття обдарувань якої збагатить суспільство, забезпечить прогресивний розвиток країни, світу, людства. І тут на перший план виходить організація роботи з обдарованими дітьми, головною метою якої є створення умов для формування високоінтелектуальної, активної творчої особистості.
Для досягнення поставленої мети система роботи з обдарованою молоддю має бути органічною сукупністю змісту, методів, форм, прийомів та засобів, які ставлять дитину в умови суб'єкта творчої діяльності й забезпечують формування її особистості як дослідника.
1. Оволодівають досить швидко знаннями і зберігають їх:
— засвоюють головне;
— швидко і відповідно реагують;
— критично оцінюють і ставлять питання, переносять вивчене на нову ситуацію.
2. Продовжують, перетворюють і передають ідеї, думки:
— зберігають логічну послідовність думок;
— користуються широким словниковим запасом, мова добірна й гнучка.
3. Мають високі показники абстрактного мислення:
— вміють узагальнювати;
— розділяють причини й наслідки; — визначають взаємозв’язки.
4. Обдаровані — переборювачі труднощів:
— покладаються на себе, якщо зустрічаються з ускладненнями;
— наполегливо шукають вихід із ситуації.
5. Обдаровані — винахідники й творці:
— люблять експериментувати;
— використовують метод спроб і помилок.
6. Люблять незалежність.
7. Легко пристосовуються до нової ситуації:
— приймають потребу змін;
— передбачають наслідки;
— оптимістично зустрічають перешкоди; — радо зустрічають нові ідеї, думки.
8. Фізичні риси обдарованих:
— енергійні;
— вільні від невротичних напружень.
У працях зарубіжних педагогів і психологів виявлено десять ознак талановитих дітей.
1. Вони завжди чимось зайняті і дуже активні.
2. Хочуть знать про все більш докладно і вимагають від дорослих додаткової інформації.
3. Навчання їм у задоволення: вони хочуть учитись і досягають успіхів.
4. Здатні займатися самостійно.
5. Уміють критично оцінювати дійсність і намагаються проникнути у суть явищ, не задовольняючись поверхневим поясненням.
6. Урок представляє для них інтерес тоді, коли використовується проблемний метод.
7. На відміну від однолітків, краще можуть розкрити відношення між явищами та сутністю, систематизувати, класифікувати.
8. Прагнуть працювати і працюють більше за своїх однолітків.
9. Ставлять безліч питань дорослим, які знаходяться поруч, і чекають невичерпної відповіді на своє питання.
10. Мають сильно виражене почуття справедливості.
2. Психолого-педагогічні особливості роботи з обдарованими дітьми
Усі обдаровані діти мають потребу в знаннях, яскраво виражений інтерес до певної галузі знань. Немає потреби примушувати їх вчитися, вони самі шукають собі роботу, частіше складу, інтелектуальну, із задоволенням нею займаються, присвячуючи їй увесь свій вільний час. Обдаровані діти вільно і швидко оволодівають відповідними вміннями і навичками.
Вони показують високий рівень досягнень.
Найчастіше педагоги і психологи передбачають спеціальну підготовку вчителів для роботи з обдарованими дітьми, створення спеціальних навчальних закладів. Проте, як показують результати досліджень, у спеціальних групах для обдарованих дітей умови для їхнього розвитку погіршуються як особистісного, так і інтелектуально-творчого. Пояснити це можна тим, що талановитим дітям у середовищі подібних до себе важко проявити свою неповторність. Тому не можна не враховувати сприятливий вплив обдарованих дітей у системі масової освіти.
Обдарована дитина також шукає спілкування з дорослими, бо ті розуміють її краще, ніж однолітки, які часто насміхаються, дають прізвиська. Обдаровані діти часто перебільшено емоційні, вони запальні, легко збуджуються через дрібниці, але це не вередування, а виявлення багатства їх натури.
Творчі діти рідко бувають спокійними, вони страждають від своєї винятковості, але багатьох рятує тонке відчуття гумору, вони цінують його. У них особлива мова, особливе сприйняття. Тому такі якості обдарованих дітей вимагають особливого підходу до них і не випадково за рішенням Всесвітньої організації охорони здоров’я входять до «групи ризику».
Обдаровані діти – дуже цінна, але досить тендітна частина нашого суспільства, які в своєму розвитку наражаються на особливий ризик. Вундеркінд – це не лише радість у сім’ї, не лише можливість похвалитися перед знайомими видатними досягненнями своєї дитини, це і специфічні проблеми, пов’язані з її вихованням, організацією взаємодії з її однолітками і з дорослими.
У нашій країні педагогіка дитячої обдарованості почала розвиватись як наука наприкінці XIX на початку
ХХ століття. П.Ф. Кацтерев, В.П. Вахтеров, А.Н. Острогорський, А.П. Модестов, Л.Ф. Зеленкевич, В.М. Екземплярський, Б.І. Грінченко та інші фахівці розробляли наукові й практичні основи діагностики, підтримки обдарованих дітей. У той час проводились конференції, створювались школи, накопичувався досвід, що став надбанням світової педагогіки.
Сучасні дослідники Ю.Гільбух, О. Зазимко, А. Запорожець, В. Красноголов, Н. Лейтес, О. Матюшкін, В. Моляко, М. Подд’яков, Г. Суворова, Д. Узнадзе, Ю. Юркевич та інші розглядають поняття «обдарованість», вивчають її особливості, вказують, що основні труднощі виявлення ознак обдарованості дитини помічають у тому, що важко визначити власне індивідуальне, відносно незалежне від вікового і нелегко передбачити, чи виявиться ця якість стійкою особистістю на наступних етапах, доволі важко передбачити хід подальшого становлення обдарованості. Тому сучасні дослідження природи обдарованості спрямовані на розкриття співвідношення біологічного і соціального в природі обдарованості.
Дуже важливо побачити прояви обдарованості, приділити увагу, забезпечити умови розвитку дитини, організувати спілкування з однолітками, дозвілля тощо. Основним завданням є підтримка обдарованої дитини, визначення її здібностей, адже така дитина є особливою цінністю для суспільства. Безперечно, питання навчання і виховання здібних дітей слід вирішувати, враховуючи всі надбання науки і практики, але, звичайно, відповідно до пізнавальних інтересів і можливостей дитини.
3. Робота з обдарованими учнями на уроках біології
У біографії майже всіх знаменитих людей, чия діяльність пов’язана з біологією, є рядки, що в дитинстві ця особистість дуже любила природу, цікавилася рослинним і тваринним світом. І хоча в планах батьків їм часто судилася інша доля, любов до природи, жага знань, бажання присвятити себе науці біології, перемагали. І , можливо, із сучасних дітей, які цікавляться природою, люблять тварин, піклуються про рослини, виростуть майбутні вчені-біологи, які внесуть свій гідний вклад в сучасну науку, стануть гідним продовжувачами видатних біологів.
На уроках біології потрібно особливу увагу приділяти обдарованим дітям, розвивати їх логічне мислення, творчу активність, бажання глибше, ніж інші учні, пізнати загадковий світ живої природи. Обдарованість, талановитість необхідно пов’язувати з особливостями власне творчої діяльності, проявом творчості, функціонуванням творчої людини. На уроках біології потрібно формувати і розвивати в обдарованих
² задатки, схильності, що виявляються в підвищеній чутливості, певній вибірковості, перевагах та динамічності психічних процесів;
² інтереси, їх спрямованість, частота і систематичність прояву, домінування
пізнавальних інтересів;
² допитливість, прагнення до створення нового, схильність до вирішення і пошуку проблем;
² швидкість у засвоєнні нової інформації, утворення асоціацій;
² прояв загального інтелекту – сприйняття, розуміння, швидкість оцінок і вибору шляху рішення;
² емоційне забарвлення процесів, емоційне ставлення, вплив почуттів на суб’єктивне оцінювання;
² наполегливість, цілеспрямованість, працьовитість;
² інтуїтивізм, схильність до оцінок та прогнозів;
² швидкість в оволодінні уміннями і навичками, прийомами;
² здатність до вироблення власних стратегій.
Обдаровані учні повинні мати сприятливі морально-психологічні умови для навчальної діяльності, виконуючи роботу, більшу за обсягом і інтенсивністю.
Обдаровані діти – це перші помічники учителя на уроці. Вони з радістю готують реферати і повідомлення, постійно переглядають телепередачі про рослинний і тваринний світ, читають додаткову літературу і пресу, беруть активну участь у підготовці і проведенні семінарських занять, конференцій.
Важливе значення має індивідуальна форма роботи, коли здійснюється безперервна дія учня і вчителя, під час якої найбільш повно реалізуються індивідуальні особливості учня, враховуються його особистісні якості. Доречно, перед вивченням будь-якої теми уроку поставити перед учнями проблему, тоді обдаровані діти будуть не просто сприймати і засвоювати навчальний матеріал, а знаходити шляхи для вирішення проблеми. Наприклад, перед вивченням теми «Кров і кровообіг» у 9 класі можна поставити проблемне запитання: «Навіщо людині роблять аналіз крові?», детальну відповідь на яке учні дають в кінці вивчення теми. При вивченні теми «Опора і рух» — «Чому в дітей переломи трапляються рідко, хоча падають вони часто?». На уроках біології потрібно використовувати найрізноманітніші форми і методи роботи. Це буде надавати обдарованим дітям різноманітні знання і давати можливість у різних видах діяльності випробовувати свої сили і можливості.
Особливої уваги заслуговують сучасні інноваційні технології та інтерактивні методи навчання, де обдаровані учні мають здатність очолювати діяльність роботи «малих» і «великих груп», під час «Мозкового штурму» висловлювати найоригінальніші та найсміливіші думки. «Мозковий штурм» досить ефективно використовується для визначення глобальних проблем. Учні при цьому усвідомлюють свій особистий внесок у зроблене, а оригінальність та неповторність таких визначень просто вражають. Метод «Навчаючи – вчуся» дає змогу обдарованим дітям взяти участь у навчанні та передачі знань іншим.
Допомагає вести обговорення дискусійного питання в класі і дати змогу обдарованим дітям проявити себе, метод «Займи позицію». Він проводиться з метою надання учням висловитися та практикуватися в навичках спілкування. Під час проведення уроку «Вплив алкоголю, наркотиків і токсинів на поведінку людини» учні займають місце в ряду відповідно до позиції «Ніколи» або «Життя покаже…». Учні, залежно від зайнятих ними позицій, висловлюються, з’ясовують наукову думку з цього приводу. Деякі учні можуть перейти з однієї групи в іншу, але при цьому обґрунтовують причини зміни своєї позиції. В цій роботі активно взаємодіють всі учні класу. Це розвиває в них уміння співпраці, взаємонавчання: учитель-учень, учень-учень. Учні вчаться моделювати ситуації, в них розвивається вміння аналізувати життєві та навчальні ситуації. Однією з форм роботи з обдарованими дітьми на уроках є аналіз ситуації, випадку з життя. Ситуації, випадки слугують для учнів конкретними прикладами для ідей та узагальнень, забезпечують підґрунтя високого рівня абстрагування та мислення, демонструють людські почуття та емоції, зацікавлюють учнів, захоплюють їхню увагу, допомагають пов’язати навчання з досвідом реального життя, дають шанс застосувати знання на практиці. Особливо вдало аналіз ситуацій дається при вивченні тем екологічного змісту. Наприклад, під час екскурсії в природу, побачивши зламане деревце і стоптані квіти, можна проаналізувати ситуацію: «Що відбувається? Чому так сталося? Хто винен у цьому?». І школярі не тільки самі аналізують ситуацію, а й знаходять шляхи її вирішення. Розв’язуючи ситуації, учні готуються до реального життя, адже в житті може все трапитися і тоді знадобляться знання з біології. Ситуації дають шанс застосовувати знання на практиці і сприяють розвитку обдарованості школярів.
За допомогою інтерактивних методів навчання учитель перестає бути головним джерелом інформації, але зростає його роль в організації самостійної пізнавальної діяльності школярів. В результаті застосування інтерактивних методів навчання, учні стали краще навчатися, збільшилася кількість учнів з високим та достатнім рівнем навчальних досягнень.
На уроках біології створюються умови для вибору учнями власного шляху в навчанні й, у подальшому, виборі професії. Одним з видів навчання біології є метод проектів, який орієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, спрямовану на розв’язання конкретної проблеми з використанням методів і способів навчання та знань з різних галузей науки біології. Цей метод дає змогу самореалізуватися обдарованим школярам.
Важливим є проект «Проблеми здорового способу життя» як найбільш актуальним на сьогодні серед учнів 14-18 років. У написанні такого проекту можуть брати участь всі бажаючі серед учнів 8-11 класів І кожний учень самореалізовує себе в такому виді діяльності і самостійно приходить до висновку про шкідливість алкоголю, нікотину та наркотиків для здоров’я.
Модульна технологія дозволяє учням самостійно досягти навчально-пізнавальної діяльності. Для цього підбирається фактичний матеріал, форми і засоби навчальної діяльності, розбивається навчальний матеріал на окремі логічно завершені навчальні елементи і визначається мета кожного з них.
Модульні технології реалізують принцип диференціації, що дає змогу засвоїти не тільки обов’язковий мінімум, а й досягти більш високого рівня, що сприяє роботі з обдарованими дітьми.
Цікавим є конкурс «Вустами маляти», де, дійсно обдаровані діти, мають змогу першими відповісти на запитання, а решта учнів – після додаткової кількості запитань.
Обдарованим дітям під силу не тільки розгадувати кросворди, чайнворди, ребуси і т.д., а й самим їх складати.
Все це сприяє розвитку особистості кожної обдарованої дитини.
4. Робота з обдарованими дітьми з біології в позакласній роботі
Роботу з обдарованими дітьми з біології проводять не лише на уроках, а й в позакласній роботі. Причому, в позакласній роботі для цього більше часу і
Біологічно обдаровані діти дуже спостережливі. Вони помічають найменші зміни в природі. Тому вони широко залучаються до фенологічних спостережень. Учень поступово перетворюється на молодшого колегу, який працює над розв’язанням проблем охорони довкілля, дослідження природи рідного краю. Залучення дітей до пошуково-дослідницької діяльності дозволить значною мірою поліпшити знання з біології та екології, географії і краєзнавства. За її допомогою можна зібрати унікальний матеріал, якого чекають шкільні кабінети біології.
Одним із шляхів творчого сприйняття сучасних наук є систематична науково-дослідна робота з актуальних питань. У ній містяться обов’язкові елементи наукового дослідження: ² постановка мети;
² формулювання завдань;
² вибір методів збору й опрацювання фактичного матеріалу;
² проведення спостережень, дослідів і експериментів;
² аналіз і обговорення одержаного матеріалу, в результаті яких дослідник отримує відповіді на поставлені запитання.
Навчально-дослідні роботи є набуттям умінь і знань, необхідних для виконання в майбутньому самостійного дослідження. Дослідні роботи мають на увазі велику самостійність учнів як під час вибору методик, так і під час обробки зібраного матеріалу. Звичайно, такі роботи виконуються обдарованими школярами , що вже мають досвід дослідної діяльності, а керівники виконують роль консультантів і за необхідності допомагають на різних етапах. Для виконання дослідних робіт потрібні хороша технічна база і правильне методичне керівництво. Навчальнодослідна діяльність передбачає в першу чергу виконання робіт, що відрізняються різними методиками виконання, способами збирання, обробки і аналізу одержаного матеріалу. Вона направлена на вироблення уміння узагальнювати дані й формулювати результати. Біологія – наука, в якій багато галузей, доступних для роботи обдарованих дітей. Будь-які наукові матеріали мають бути правдивими, тобто відображати істинну картину закономірностей, що є в природі, численних співвідношень і процесів. Усі результати повинні відображати тільки власні спостереження і досліди. Порівнювати їх можна (а інколи й необхідно) з даними, що містяться в літературі з даної теми, з обов’язковим посиланням на використані джерела. Переписування даних зі щоденника спостережень без якої-небудь обробки і осмислення – неприпустима річ. Обробку результатів проводять після закінчення спостережень. Формулюючи висновки, необхідно пам’ятати, що негативний результат – теж результат. І він теж повинен бути у висновках, як би автору не хотілося його приховати. Результати роботи можуть бути відображені в роботах членів МАН. Мала Академія наук – це один із кроків до прогресу в майбутньому, це перша спроба реалізувати себе як людину, здатну мислити. Дослідні роботи учнів є особистіснозорієнтованою моделлю навчання. Виконання роботи відбувається в ключі вимог до наукового дослідження і потребує обґрунтування актуальності обраної теми, постановки мети і завдань, вибору конкретних методів під час дослідження, формулювання висновків. Теми можуть бути найрізноманітніші. Наприклад: «Залежність урожайності кукурудзи від сортності посівного матеріалу», «Біологічні основи вирощування кролів», «Різні методи стратифікації під час вирощування садивного матеріалу винограду», «Аналіз біологічних параметрів готовності дітей до школи», «Акцентуація характеру у підлітків», «Дослідження ролі темпераменту в навчанні дітей старшого шкільного віку» та інші.
Значну роль у формуванні інтересу до біології відіграють проведення позакласних заходів. Вони допомагають вчителю біології побачити свій актив (тих учнів, у яких інтерес до біології уже сформувався) і привернути увагу до предмета інших учнів.
Біологія – один з найцікавіших і найблагодатніших предметів шкільного курсу, з яких можна проводити позакласні заходи, предметний тиждень. Тут легко використовувати театральні, ігрові, видовищні, конкурсні елементи, поєднуючи їх з елементами змагання.
Позакласні заходи з біології допоможуть сформувати команду обдарованих дітей з біології, які будуть брати участь в шкільних та районних чи обласних олімпіадах з біології, а також будуть і надалі реалізовувати себе в галузі цієї науки. Такі школярі згодом стають для вчителя біології колегами, адже вони теж біологи. Через гру цілком можливо сформувати інтерес до предмета, поступово, поволі ведучи школярів від краси зовнішніх форм до краси змісту. В конкурсах та турнірах може виявлятися й просто спортивне бажання перемогти, бути першим. Нехай виявляється. В ході змагання все одно засвоюється біологічна інформація, розширюється світогляд. Ну а для обдарованих дітей з біології ігрові і конкурсні компоненти – це прекрасна можливість помірятися своїми інтелектуальними силами, показати свої здібності, не тільки беручи участь у самих іграх, але й, здебільшого, - в їхньому створенні й проведенні.
Дуже важливою формою роботи з обдарованими учнями є їх участь у предметних олімпіадах з біології. Проводяться вони на шкільному, районному, обласному і вищих етапах. Доцільно підбирати завдання на шкільному етапі, які б не тільки виявляли рівень знань з предмету, а й розвивали б мислення учнів, сприяли баченню біологічних процесів в цілому в усіх проявах життєдіяльності, дозволяли б учню порівнювати, аналізувати і робити самостійні висновки. Обов’язковою умовою участі учнів в олімпіадах є їх добровільна участь.
Фахівці давно відмітили, що обдаровані діти часто виростають в інтелектуальних сім’ях, і справа тут зовсім не в особливих генах геніальності, а справа в сімейній атмосфері, в системі сімейних цінностей.
Взагалі батьки заохочують і бажали б розвивати в своїй дитині пізнавальні потреби та різні здібності, але роблять вони це по-різному. Деякі батьки прагнуть до того, щоб дитина запам’ятала більше фактів, назв, подій, відчувала гордість за свої знання.
Для виявлення обдарованості використовують різні методи: від найпростішого батьківського спостереження до спеціально розроблених стандартизованих та тестових завдань.
Батьки використовують виховні стратегії: стратегія прямого виховного впливу, де вони постійно пропонують дітям якісь розвиваючі ігри, вправи. Інколи ця стратегія дає результати, але дуже часто в дитини виникає внутрішня протидія. Друга категорія батьків вважає, що вивчати та розвивати їхню дитину повинні фахівці. Але не потрібно повністю перекладати всі турботи на плечі інших, а самим знаходитись осторонь. Третя стратегія – коли батьки дають вибір своїй дитині й намагаються підібрати гарну школу, не контролюючи розвиток здібностей. Найголовніше в таких сім’ях – атмосфера пізнавальних інтересів самих батьків (самі читають, ходять на виставки, не нав’язуючи свого інтересу). Така стратегія саморозвитку виявилась найефективнішою.
Властивістю таланту є свідомий, поглиблений, всебічний розвиток обдарованості. У кожній дитині закладені певні здібності, тільки в одних вони виявляються дуже яскраво й виразно, а в інших залишаються дрімати всередині. Здібності можуть виявлятися і в ранньому дитинстві, і в зрілому віці. Від народження всі діти здібні, однак такі рівні здібностей, як обдарування, талант і геніальність притаманні далеко не кожному. Батьки повинні добре знати, що обдаровані діти швидше за інших виконавців завдання, прагнуть до самостійності, до розв’язання завдань проблемного характеру, або таких, які вимагають кмітливості, різних способів розв’язання, творчості.
Розвиток здібностей нерозривно пов’язаний із формуванням інтересу. Обдарованість і талант не люблять тиску. Більшість дітей конфліктують із учителями, батьками, в разі нетактовного ставлення, відсутності уваги або належного розумового навантаження. Ці діти відрізняються гарною пам’яттю, багатим словниковим запасом, вони надзвичайно гостро переживають невдачі, часто перебувають у стресовому стані, впертість і прагнення довести розпочату справу до кінця, що нерідко дорослими сприймається як вередливість, а допитливість може оцінюватися як порушення норм. Батькам потрібен індивідуальний підхід до вирішення проблемних питань з дитиною. Вони повинні здійснювати контроль за дитиною, її захопленнями, але організувати свою діяльність на організацію допомоги дитині, збільшити ступінь самостійності, здатність до ефективного вирішення різного роду проблем, створити умови для забезпечення позитивного емоційного ставлення до життя, творчої діяльності.
Батьки повинні особливу увагу приділяти розвиткові пізнавальних інтересів дитини, адже завдяки їм формуються основні інтелектуальні вміння, необхідні для засвоєння знань, закладається основа для подальшого оволодіння знаннями.
Розвиваючи творчі здібності дитини, батьки виконують суспільний запит щодо формування особистості, здатної самостійно мислити, приймати сміливі й нестандартні рішення, творчо ставитись до праці. Саме такі творчі особистості мають високий рівень національної самосвідомості, що виявляє причетність їх до споконвічних духовних цінностей українського народу.
6. Перспективний план роботи
Великоозерянського НВК з обдарованими учнями на 2019 – 2024 рр.
Напрями діяльності |
Строк виконан ня |
Відповідальні |
Науковий напрям |
||
Вивчення природи дитячої і підліткової обдарованості |
2019– 2024 рр. |
• класні керівники • заступник директора з НВР практичний психолог |
Розроблення діагностичного інструментарію для виявлення й спостереження за розвитком різних типів обдарованості |
2019 р. |
• заступник директора з НВР • практичний психолог |
Вивчення проблем дитячої й підліткової обдарованості |
2019– 2024 рр. |
• практичний психолог • вчителі |
Робота з батьками щодо створення умов у сім’ї для розвитку обдарованих учнів
|
2019– 2024 рр. |
• практичний психолог • класні керівники |
Методичний напрям |
||
Апробація і впровадження діагностичного інструментарію виявлення й спостереження за розвитком обдарованих учнів |
2019– 2024 рр. |
• заступник директора з НВР • практичний психолог |
Діагностування обдарованих учнів |
лютий, щороку |
практичний психолог |
Проведення наради щодо результатів діагностування обдарованих учнів |
березень, щороку |
• заступник директора з НВР • практичний психолог |
Створення і ведення шкільного банку даних, що міститиме інформацію про учнів різних типів обдарованості |
щороку |
заступник директора з НВР |
Популяризація серед батьків |
щороку |
• практичний психолог • класні керівники |
інформації про дитячу й підліткову обдарованість та способи її розвитку |
|
|
Поповнення банку педагогічної інформації щодо роботи з обдарованими учнями |
щороку |
заступник директора з НВР |
Узагальнення досвіду педагогів, які працюють з обдарованими учнями |
щороку |
заступник директора з НВР |
Придбання літератури, комп’ютерних програм для організації роботи з обдарованими учнями |
щороку |
• практичний психолог • вчителі-«предметники» |
Творчий звіт |
щороку |
заступник директора з НВР |
Проведення учнівських науковопрактичних конференцій |
квітень, щороку |
• заступник директора з НВР • вчителі-«предметники», які займаються дослідною діяльністю з учнями |
Психолого-педагогічний напрям |
||
Проведення педагогічних читань, методичних семінарівпрактикумів |
щороку |
заступник директора з НВР |
Організація і проведення предметних шкільних олімпіад різних рівнів |
щороку |
• керівники методичних об’єднань (МО) • учителі-«предметники» |
Організація і проведення конкурсів, змагань для обдарованих учнів |
щороку |
• заступник директора з НВР • керівники МО • вчителі |
Надання консультацій батькам з питань дитячої і підліткової обдарованості |
щороку |
• практичний психолог • вчителі, які працюють з обдарованими учнями |
Організація роботи наукового товариства учнів у навчальному році |
вересень, щороку |
заступник директора з НВР |
Розширення системи додаткової освіти для розвитку творчих здібностей обдарованих учнів |
2019– 2024 рр. |
заступник директора з НВР |
Цілеспрямована підготовка учнів до олімпіад, конкурсів, змагань |
щороку |
вчителі, які працюють з обдарованими учнями |
Участь в олімпіадах, інтелектуальних іграх, всеукраїнських конкурсах дослідних робіт тощо |
щороку |
вчителі, які працюють з обдарованими учнями |
Випуск шкільної газети |
протяго м року |
• заступник директора з НВР • редактор газети |
Моніторинг результативності реалізації програми |
щороку |
• заступник директора з НВР • практичний психолог |
Нормативно-правовий напрям |
||
Розроблення та затвердження плану заходів щодо розвитку й підтримки обдарованості |
щороку |
адміністрація школи |
Соціально-економічний напрям |
||
Активізація інформаційної діяльності щодо залучення обдарованих учнів |
щороку |
• заступник директора з НВР • вчителі-«предметники» |
до науководослідної діяльності |
|
|
Поширення досвіду роботи з обдарованими учнями |
щороку |
адміністрація школи |
Оформлення й наповнення інформаційних стендів, буклетів інформацією про роботу з обдарованими учнями, про діяльність наукового товариства учнів |
щороку |
адміністрація школи |
Планування
роботи Великоозерянського НВК з обдарованими учнями на 2019-2020 навчальний рік
Мета роботи: пошук талановитих дітей та їх розвиток ; створення оптимальних умов для розвитку особистості та її нахилів; розробка системи роботи з обдарованими дітьми; удосконалення уроку як засобу розвитку творчої особистості вчителя та учня.
№ |
Зміст роботи |
Протягом року |
Розгляд питання щодо організації роботи з обдарованими учнями на педрадах, нарадах, методичних об’єднаннях |
Забезпечити участь учнів школи у роботі районних, обласних, всеукраїнських конкурсах, конференціях, олімпіадах, наукових читаннях. |
|
Залучити здібних та обдарованих дітей до проведення предметних тижнів у школі. |
|
Організувати роботу та забезпечити належні умови для проведення занять шкільних гуртків, факультативів. |
|
Практикувати індивідуальні творчі та диференційовані домашні завдання для навчання обдарованих дітей.
|
|
Здійснювати контроль за роботою гуртків, факультативів, курсів за вибором, МАН, індивідуальних та групових занять |
|
|
|
|
|
Забезпечувати доступ учнів до роботи в мережі Інтернет.
|
|
|
Взяти участь у спортивних змаганнях та конкурсах
|
|
|
Забезпечити своєчасне висвітлення матеріалів щодо організації роботи з обдарованими дітьми на сайті школи
|
|
|
|
|
Вересень |
|
1
2
3
4
5
6 |
- Видання наказу «Про організацію роботи з обдарованими учнями» - Психологічне діагностування учнів з потенційно високими досягненнями в силу видатних здатностей - Провести опитування серед учнів з метою вивчення їхнього бажання брати участь у роботі МАН - Методична допомога вчителям в організації та плануванні індивідуальних занять з обдарованими учням
- Організувати роботу вчителів – предметників |
7
8
9 |
щодо роботи із здібними та обдарованими учнями. - Планування роботи факультативів, консультаційних пунктів, індивідуальних занять.
- Провести виробничу нараду щодо організації роботи з обдарованими дітьми у школі - Тематична консультація «Роль батьків у виявленні обдарувань дитини»
- Вивчення залучення учнів до гурткової роботи в межах школи та в позашкільних закладах. |
Жовтень |
|
|
|
1
2
3
4
5
6 |
- Коректування бази даних на обдарованих дітей - Проведення І етапу Всеукраїнських предметних олімпіад - Узагальнення результатів І етапу Всеукраїнських предметних олімпіад - Підготовка учнів 3-4 класів до Всеукраїнського конкурсу ім. П.Яцика - Анкетування учнів щодо різноманітних видів роботи вчителів з метою якісної підготовки членів шкільної команди до предметних олімпіад - Контроль якості проведення індивідуальної роботи вчителів – предметників щодо підготовки здібних та обдарованих учнів до ІІ етапу |
7 |
предметних олімпіад - Організувати особистісно-спрямовану допомогу батькам з питань створення умов розвитку обдарованих дітей. |
Листопад |
|
1 2 3 4 5 6 7 |
- Участь у районному етапі Всеукраїнських конкурсів ім.Петра Яцика, Тараса Шевченка - Індивідуальні консультації з питань роботи над темою дослідження, оформлення наукових робіт, підготовка необхідної документації - Круглий стіл: „Шляхи реалізації творчого потенціалу здібних та обдарованих дітей в урочний та позаурочний час ” Участь у ІІ етапі Всеукраїнських предметних олімпіад - Контроль якості проведення індивідуальної роботи вчителів – предметників щодо підготовки здібних та обдарованих учнів до ІІ етапу предметних олімпіад - Анкетування учнів щодо різноманітних видів роботи вчителів з метою якісної підготовки членів шкільної команди до предметних олімпіад - Тематична консультація для батьків: «Роль сім’ї в інтелектуальному розвитку школярів» |
|
Грудень |
1 2 3 4 |
- Інструктивно-методична нарада з оформлення учнівських наукових робіт - Ознайомлення з Положеннями про конкурсзахист науково-дослідницьких робіт учнів - Участь у ІІ етапі Всеукраїнських предметних олімпіад - Захист науково-дослідницьких робіт учнів
|
|
Січень |
1 |
- Підсумки участі команди школи у ІІ етапі Всеукраїнських предметних олімпіад |
3 |
- Тематична консультація для батьків: «Роль сім’ї у розширенні світогляду дитини» |
|
Лютий |
1 |
- Запобіжний контроль: «Роль гурткової роботи та факультативів з розвитку інтелектуальних здібностей учнів»
|
2 |
- Методична консультація «Вивчення інтелектуальних можливостей учнів»
|
|
Березень |
1 |
Батьківські збори : «Майбутнє наших дітей» (профорієнтація) |
2 |
Засідання методичного об’єднання: «Формування особистості засобами навчального предмета» |
|
Квітень |
1 |
Попередній аналіз результативності діяльності обдарованих учнів за начальний рік |
2. |
Обговорити питання роботи з обдарованими дітьми на батьківських зборах |
3. |
Оговорити питання доцільності вибору спецкурсів, індивідуальних занять та факультативних занять на 2020-2021 н.р. |
4. |
Аналіз позакласної роботи з основ наук з метою формування інтересу до вивчення предметів та розвитку особистості. |
|
Травень |
1 |
Проведення свята для обдарованих дітей, нагородження обдарованої молоді відповідними грамотами. |
2 |
Забезпечення умов для оздоровлення обдарованих учнів |
3 |
Підведення підсумків участі учнів школи у роботі |
|
районних, обласних, всеукраїнських конкурсах, конференціях, олімпіадах, наукових читаннях. . |
4. |
Підготувати наказ «Про підсумки роботи з обдарованими дітьми у 2019-2020 н.р.» |
Уважно прочитайте й позначте ті характеристики, які притаманні дитині.
1. Володіє великим обсягом інформації.
2. Має багатий словниковий запас.
3. Легко переносить засвоєне на новий матеріал.
4. Установлює причинно-наслідкові зв’язки.
5. Уміє робити висновки.
6. Бере участь у розв’язуванні складних проблем.
7. Уміє висловлювати складні ідеї.
8. Чутлива до протиріч.
9. Використовує альтернативні шляхи пошуку інформації.
Кожний учитель має будувати навчально-виховний процес таким чином, щоб сприяти розвитку здібностей та обдарованості дитини. Пропонуємо визначити, наскільки ви зацікавлені у розвитку здібностей учнів. В основу тесту «Чи розвиваєте ви здібності своїх учнів?» покладено питання, складені Д. Льюїсом.
Інструкція. На кожне із запропонованих питань відповідайте: так, ні, інколи.
1. Чи на всі питання дітей ви відповідаєте терпляче?
2. Чи сприймаєте серйозно «дорослі» питання та висловлювання дітей?
3. У вас у класі є стенд, на якому діти можуть продемонструвати свої роботи?
4. Чи завжди ви доручаєте дитині завдання, що їй під силу?
5. Чи допомагаєте дітям приймати рішення?
6. Чи організовуєте екскурсії по цікавих місцях?
7. Чи допомагаєте школярам покращити свої результати?
8. Чи встановлюєте для учнів прийнятний стандарт поведінки і вимагаєте, щоб вони його дотримувалися?
9. Чи часто кажете дитині, що вона гірша за інших?
10. Чи караєте дитину, принижуючи її при цьому?
11. Чи добираєте цікаві книги та завдання для того, щоб діти чимось захопились?
12. Чи привчаєте учнів маслити самостійно?
13. Чи спонукаєте учнів вигадувати історії, фантазувати?
14. Чи хвалите ви дітей за вивчені вірші, пісні, оповідання?
15. Чи використовуєте практичні експерименти, щоб допомогти школярам більше дізнатись або краще зрозуміти щось?
16. Чи дозволяєте дітям гратись різними
предметами, які дитина пристосувала для гри?
17. Чи спонукаєте дітей знаходити проблеми і розв’язувати їх?
18. Чи знаходите у заняттях дітей щось гідне похвали?
19. Чи існують теми, які ви зовсім виключаєте при спілкуванні з дітьми?
20. Чи даєте ви змогу дитині самостійно приймати рішення?
21. Чи підказуєте ви дітям, які телепрограми заслуговують на увагу?
22. Чи відсторонюєтесь від невдач дитини, кажучи: «Не переймайся, я теж цього не вмію»?
23. Чи підтримуєте ви максимальну незалежність дітей від дорослих?
24. Чи віддаєте ви перевагу самостійному виконанню головної частини дитиною (за яку вона сама узялась), навіть якщо не впевнені у позитивному кінцевому результаті?
25. Чи вчите дітей вільно спілкуватись із дорослими будь-якого віку?
26. Чи обговорюєте ви з дітьми можливі класні заходи, екскурсії?
Оцінювання результатів
Питання № 1, 2,3 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26:
«так» - 1 бал, «інколи» - 1 бал, «ні» - 2 бали.
Питання № 9, 10, 19, 22:
«так» - 0 балів, «інколи» - 1 бал, «ні» - 2 бали.
Складіть суму балів за трьома критеріями й оцініть рівень відповідного показника.
Зацікавленість і інтелектуальному розвитку дітей
(критерій включає питання № 1, 2, 11, 15, 18, 19, 21, 26):
високий рівень – 13-16 балів;
середній – 5-12 балів; низький – 0-4 бали.
Спрямованість на творчі досягнення ваших учнів (критерій включає питання № 3, 6, 7, 13, 16, 17, 25):
vвисокий рівень – 11-14 балів;
vсередній – 7-13 балів; v низький – 0-6 балів.
Формування здатності до саморегулювання
(критерій включає питання №№ 4, 5, 8, 9,10, 12, 14, 18, 20, 22, 23, 24):
vвисокий рівень – 19-24 бали;
vсередній – 7-18 балів; v низький – 0-6 балів.
Якщо ваша відповідь припадає на «високий» рівень, то можна говорити про те, що ви докладаєте максимум зусиль для повного розвитку здібностей і талантів у ваших учнів. Ви підтримуєте щонайменший потяг ваших дітей, намагаєтесь сформувати такі риси характеру, як самостійність, доброзичливість, контактність, уміння організувати себе та інших, тобто ті якості, що є дуже важливими для реалізації творчої особистості.
Крім того, ви розвиваєте адекватну самооцінку, що у свою чергу забезпечує збереження психологічного здоров’я дітей.
Пам’ятка вчителю, який працює з обдарованими дітьми Учителям необхідно пам’ятати, що для обдарованих дітей характерні:
vрізнобічні інтереси і потреба у різноманітній інформації;
vзнання з різних галузей;
vнадання переваги завданням та іграм, які потребують зосередженості, стійкості уваги та передбачають прояв розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація тощо);
vпрагнення відкривати і досліджувати нове
(наприклад, інтерес до завдань на кмітливість);
vуміння тривалий час самостійно грати і працювати; v багатий словниковий запас для свого віку;
vнаявність терпіння, що проявляється під час роботи;
vпідвищене почуття відповідальності;
vзначна працездатність та намагання працювати якомога більше (прояв у розв’язанні складних завдань, написанні об’ємних творів тощо);
vсамостійне читання додаткової літератури з найрізноманітніших питань;
vбажання брати участь у заходах, які підвищують інтерес до навчання (наприклад, олімпіади, вікторини і т. ін.).
Учитель повинен:
1. Бути доброзичливим, чуйним, поважати право іншого бути несхожим на нього.
2. Знатися на психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
4. Мати широке коло інтересів і вмінь.
5. Мати почуття гумору (але без схильності до сарказму).
6. Мати живий та активний характер.
7. Виявляти гнучкість, бути готовим переглянути свої погляди і постійно самовдосконалюватися.
8. Мати творчий (бажано, нетрадиційний) світогляд.
9. Мати достатньо високу самооцінку, позитивну «Я – концепцію».
10. Бути емоційно стабільним, бо співпраця з обдарованою дитиною потребує величезних емоційних витрат, а це – велике навантаження.
11. Уміти індивідуалізувати навчання.
12. Уміти модифікувати навчальні програми.
13. Бути готовим до виконання
найрізноманітніших додаткових обов’язків, пов’язаних із навчанням обдарованих дітей.
Алгоритм роботи з обдарованими дітьми
1. Виявлення здібностей та обдарувань учнів:
² використання методик «Оперативна пам’ять», «Пам’ять на образи», «Кількісні відношення», «Методика Равена»;
² проведення тесту А. Фурмана для визначення інтелектуального потенціалу дитини;
² запровадження діагностики для вивчення інтересів особистості, діагностики інтелекту; ² створення банку даних «Обдарована дитина».
2. Мотиваційна робота з обдарованими учнями для орієнтації їх на досягнення високих результатів діяльності.
3. Організація системної роботи:
² ступенева профілізація навчання;
² введення додаткових предметів, спецкурсів, курсів за вибором;
² широка мережа факультативних занять;
² діяльність осередку наукового товариства учнів МАН;
² робота наукових гуртків;
² співпраця школи юного науковця;
² самоосвітня діяльність учнів;
² робота в мережі Інтернет;
² робота консультаційного центру;
² змістовна позанавчальна робота;
² співпраця з позашкільними установами.
4. Добір та розстановка кадрів, розподіл між ними прав та обов’язків з урахуванням особистісних рис та можливостей, психологічної сумісності, мети особистого розвитку:
²конкурсний відбір кадрів;
²психологічне діагностування та анкетування;
²моніторинг діяльності вчителя;
²залучення працівників наукових установ, центрів, викладачів вузів;
²науково-методичне забезпечення роботи з обдарованими дітьми;
²розробка та впровадження авторських програм;
²видавнича діяльність.
Анкета для вчителів
Чи притаманне дитині:
- інтерес до розумової діяльності;
- компетентність, не властива вікові;
- пошук причин явищ, що спостерігаються;
- допитливість розуму, прагнення відкривати і досліджувати нове;
- різнобічні інтереси та потреба у різноманітній інформації;
- поширені знання;
- хороша пам’ять;
- багата фантазія, уява, винахідливість;
- пристрасть до ігор, що потребують концентрації уваги та мають складні правила;
- вміння самостійно гратись та працювати;
- хороше володіння мовними засобами;
- великий активний словник;
- терплячість у навчанні та заняттях, що відповідають захопленням дитини;
- готовність прийняти участь у додаткових заходах, які підвищують інтерес до навчання
(конкурси, олімпіади);
інтенсивне читання книг, вивчення різноманітних друкованих матеріалів (атласів, словників, енциклопедій);
- глибокий інтерес до наукової літератури;
- захопленість, поличні і світоглядні інтереси;
- колекціонування, проведення інтересів у домашніх умовах;
- почуття гумору, підвищений інтерес до гумористичних малюнків;
- підвищене почуття відповідальності, ретельне виконання обов’язків;
- велика працездатність та прагнення працювати якомога довше;
- швидке оволодіння матеріалом;
- розвинене почуття справедливості;
- швидкість і точність виконання розумових операцій;
- розвинена координація та широкий діапазон рухів;
- демонструє здібності у практичному застосуванні;
- задає багато питань про походження та застосування предметів;
- виявляє незалежність та оригінальність мислення;
- легко пристосовується, активно спілкується, виявляє ініціативу.
Щоб розпізнати спеціальні здібності дитини, можна скористатися тестом – анкетою, розробленою спеціалістами в галузі психології Л. де Хааном і Г.Кафом, яка отримала розповсюдження у США.
„Про здібності дитини. Як їх упізнати?” У дитини абсолютно очевидні технічні здібності, якщо вона:
- цікавиться найрізноманітнішими механізмами та машинами;
- любить конструювати моделі, прилади, радіоапаратуру;
сама докопується до причин зіпсованості і примх механізмів або апаратури, любить загадкові поломки або збої в роботі механізмів;
- може лагодити пошкоджені прилади і
механізми, використовувати старі деталі для створення нових іграшок, доробок, знаходить оригінальні рішення;
- уміє і любить малювати, „бачить” креслення та ескізи малюнків;
- цікавиться спеціальною, навіть дорослою технічною літературою.
(6 характерних ознак)
Дитина має музичні здібності, якщо вона:
- любить музику та музичні записи, завжди намагається бути там, де можна послухати музику;
- якщо співає або грає на музичних інструментах, вкладає у виконання почуття та енергію, а також свій настрій;
- створює власні мелодії;
- навчилась або навчається грати на будь-якому музичному інструменті.
(4 характерні ознаки)
Артистичний талант у дитини виявляється в тому, що:
- часто, коли їй не вистачає слів, передає свої почуття мімікою, жестами і рухами;
- намагається викликати емоційні реакції в інших, коли з захопленнях про щось розповідає;
- змінює тональність голосу, мимоволі імітуючи людину, про яку розповідає;
- з великим бажанням виступає перед аудиторією, причому намагається, щоб його глядачами були дорослі;
- з дивовижною легкістю передражнює чиїсь звички, пози, висловлювання;
- пластична і відкрита всьому новому;
- любить і розуміє значення гарного або характерного одягу.
(7 характерних ознак)
У дитини неабиякий інтелект, якщо вона:
- добре розмірковує, ясно міркує, розуміє недоказане, висловлює причини і мотиви вчинків інших людей;
володіє доброю пам’яттю;
- легко і швидко схоплює новий матеріал;
- задає дуже багато продуманих і виправданих ситуацією запитань;
- любить читати книги, причому за власною програмою, що на декілька років випереджує
дошкільну або шкільну;
- випереджає своїх однолітків з навчання, причому не обов’язково є відмінником, часто
скаржиться, що їй нудно на заняттях;
- значно краще і ширше своїх багатьох однолітків інформована про події і проблеми, що не торкаються її безпосередньо;
- володіє почуттям власної гідності і здорового глузду, не по рокам розважлива і навіть обачлива;
- все дуже добре сприймає, спостережлива,
швидко, але не обов’язково гостро реагує на все нове і несподіване в житті.
(9 характерних ознак)
Не гнівайтесь на вашого пустуна – у нього спортивний талант:
- він енергійний і весь час хоче рухатись;
- він сміливий до безрозсудства і не боїться синців та гуль;
- він майже завжди бере гору в бійках навкулачки або виграє в якій-небудь спортивній грі;
- невідомо коли він встиг навчитися спритно вправлятись з ковзанами та лижами, м’ячами та ключкою;
- краще за багатьох своїх однолітків фізично розвинений і координований у рухах, рухається легко, пластично, граціозно;
- надає перевагу іграм, змаганням, навіть просто біганні перед книгами і спокійними розвагами;
- здається, що він ніколи серйозно не втомлюється;
- не має значення, чи цікавиться усіма видами спорту чи якимось одним, але у нього є свій герой спортсмен, якого він наслідує.
(8 характерних ознак)
У дитини літературний талант, якщо вона:
- розповідаючи про що-небудь, уміє
додержуватись вибраного сюжету, не втрачає основної думки;
любить фантазувати або імпровізувати на тему дійсної події, причому надає події щось нове та незвичне;
- вибирає в своїх усних або письмових
оповіданнях такі слова, які добре передають емоційний стан та почуття героїв сюжету;
- зображує персонажів своїх фантазій живими та цікавими, з характерними людськими рисами;
- любить насамперед писати оповідання, не боїться почати писати роман про власне життя.
(5 характерних ознак)
У дитини здібності до наукової роботи, якщо вона:
- володіє явною здатністю до розуміння
абстрактних уявлень, до узагальнень;
- уміє чітко висловлювати чужу і власну думку або спостереження, причому нерідко записує їх не для того, щоб похвалитися, а для себе;
- любить читати науково-популярну літературу, дорослі статті та книги, випереджаючи в цьому однолітків на декілька років, причому надає перевагу саме цій, а не розважальній літературі;
- із задоволенням проводить час за створенням власних проектів, конструкцій, схем;
- не журиться і ненадовго остигає до роботи, якщо його винахід або проект не підтримали або навіть висміяли.
(6 характерних ознак)
Учням початкових класів найчастіше властива загальна обдарованість.
Психолого –педагогічна наука виділяє 6 типів дитячої обдарованості:
а) академічна ( здатність навчатися успішно з усіх предметів);
б) інтелектуальна ( вміння думати, аналізувати, систематизувати );
в) творча (нестандартне мислення);
г) художня (музична, образотворча, сценічна );
д) соціальна ( лідерська; активна доброта дитини );
е) психомоторна (спортивна або рухова ).
Тест на виявлення творчих здібностей школярів.
Правила проведення тесту
Уважно прочитайте кожне запитання. Обведіть кружечком слово «Так», якщо ви погоджуєтеся з тим, що написано.
Обведіть кружечком слово «Ні», якщо з написаним не погоджуєтесь.
Так Ні 1 |
Я люблю писати свої пісні. |
Так Ні 2 |
Я люблю гуляти сам. |
Так Ні 3 мною. |
Мої тато і мама полюбляють гратися зі |
Так Ні 4 |
Я ставлю чимало запитань. |
Так Ні 5 справа. |
Скласти оповідання чи казку — безглузда |
Так Ні 6 друзів. |
Мені подобається мати одного чи двох |
Так Ні 7 гри.. |
Я не заперечую, коли змінюються правила |
Так Ні Я маю кілька хороших ідей. Так Ні 9 Я люблю малювати. Так Ні 10 Я люблю речі, які складно виготовити. Так Ні 11 Сонечко на малюнку завжди має бути |
жовтого кольору.
Так Ні 12 Мені більше подобається розмальовувати малюнки в книжці, ніж малювати їх самому.
Так Ні 13 Легкі загадки — найцікавіші. Так Ні 14 Іноді тато з мамою займаються чимось разом зі мною.
Так Ні 15 Я цікавлюсь новинками про тварин. Так Ні 16 Мій тато любить працювати по господарству, а я йому допомагаю
Так Ні 17 Я не люблю, коли інші діти ставлять надто багато запитань.
Так Ні 18 Нелегко знайти собі заняття, коли залишаюся сам.
Так Ні 19 правильно. |
Мій тато вважає, що я загалом поводжуся |
Так Ні 20 |
Я люблю розповіді про далеке минуле. |
Так Ні 21 |
Я із задоволенням граю у старі ігри. |
Так Ні 22 |
Коли я хочу щось зробити, але мені |
складно, я відмовляюсь від займаюсь чимось іншим.
Так Ні 23 Я люблю гуляти з друзями, а сам — ні.
Підбиття підсумків:
За кожну позитивну відповідь (обведене слово «Так») зараховується один бал, за обведене слово «Ні» — 0 балів.
Увага. В пунктах 5,6,11,13,14,18,19,22,23, 24 оцінювання відбувається таким чином: замість 1 бала зараховують 0, а замість 0 балів — 1 бал. Це робиться тому, що у вказаних пунктах стверджується ознака, протилежна оціненій. Іншими словами, в цих пунктах за відповідь «Так» зараховується 0 балів, а за відповідь «Ні» — 1 бал.
Схильність дитини до творчості виявляється через: розмаїття інтересів, пластичність розуму, зацікавленість, наполегливість. Нарешті, суттєве значення мають умови в сім'ї дитини.
Проаналізуємо деякі з них.
Підрахуємо загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 1,5,9,16,21. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження розмаїття інтересів дитини: І ступінь — 0— 1 бал (погано виражені);
II ступінь — 2—3 бали (посередньо виражені); III ступінь — 4—5 балів (добре виражені).
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді впливу дитини в пунктах 2, 8, 11, 13, 19, 24. Кількість набраних балів відповідає вираженню незалежності дитини:
І ступінь — О— 1 бал (погано виражена);
II ступінь — 2—3 бали (посередньо виражена); ІІІ ступінь — 4—5 балів (добре виражена).
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 6, 7, 22. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження зацікавленості дитини:- І ступінь — 0—1 бал (погано виражена);
11ступінь — 1 бали (посередньо виражена); ІІІ ступінь — 3 бали (добре виражена).
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 10,14,23. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження наполегливості дитини: Іступінь — 0—1 бал (погано виражена);
Нступінь — 2 бали (посередньо виражена); IIIступінь —3 бали (добре виражена).
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 4, 12, 18. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження допитливості дитини: І ступінь —О—І бал (погано виражена); ІІ ступінь — 2 бали (посередньо виражена); IIIступінь — 3 бали (добре виражена).
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 3,15,17,20. Кількість набраних балів відповідає ступеню сприятливого сімейного оточення для розвитку творчих здібностей дитини:
І ступінь — 0—1 бал (погано виражена);
IIступінь — 2 — 3 бали (посередньовираже-на);
ІІІ ступінь —4 бали (добре виражена).
Уважно прочитайте й позначте ті характеристики, які притаманні даній дитині:
1. Має великий обсяг інформації.
2. Багатий словниковий запас.
3. Перенесення засвоєного на новий матеріал.
4. Встановлення причинно-наслідкових зв'язків.
5. Уміння робити висновки.
6. Участь у розв'язуванні складних проблем.
7. Уміння вловлювати складні ідеї.
8. Чутливість до протиріч.
9. Використання альтернативних шляхів пошуку інформації.
10. Аналіз ситуації.
11. Уміння передбачити наслідки.
12. Уміння міркувати.
13. Використання ідей на практиці.
14. Здатність до перетворень.
15. Критичність мислення.
16. Швидкість мислення.
17. Багата уява.
18. Гнучкість мислення.
19. Здатність висловлювати оригінальні ідеї, винаходити щось нове.
20. Висока допитливість.
Тест "Не проґав вундеркінда"
Кожна дитина має свої, лише їй притаманні риси, які розпізнаються в ранньому віці, тому обов'язок батьків - виявити та розвинути приховані здібності та задатки. У цьому може допомогти такий тест.
1. Ваша дитина навчилася рано, до шестирічного віку читати:
· самостійно - 7 балів;
· за допомогою когось - 5 балів.
2. Читає багато книг, причому досить швидко - 2 бали. 3. Сама або за допомогою когось зацікавилася словниками та енциклопедіями - 2 бали.
4. Легко навчилася читати, але відчуває труднощі під час читання - 1 бал.
5. Займається, за звичай, за зачиненими дверима, а друзів має старших за себе - 2 бали. 6. Розмовляє зі старшими на рівних - 2 бали.
7. Ставить багато різних каверзних запитань, інколи заганяючи дорослих у глухий кут - 2 бали.
8. Має готові відповіді навіть на несподівані запитання - 1 бал.
9. Іноді неуважна, але завжди вміє робити цікаві повідомлення (скажімо, після перегляду кінофільму, телепередачі чи спостереження за чим-небудь) - 2 бали.
10. Із задоволенням вступає в бесіду про навколишній світ, дає власну оцінку суспільним явищам - 1 бал.
11. Одноманітні справи (миття посуду, легкі навчальні вправи, які не потребують особливих зусиль) викликають нудьгу - 1 бал.
12. Чутлива до несправедливості, навіть якщо це не стосується її особисто - 2 бали.
13. Має багатий словниковий запас і вміло застосовує під час спілкування різні терміни - 2 бали.
14. Любить складні ігри ( шахи та ін.), які вимагають кмітливості - 1 бал.
15. У ранньому віці цікавиться тим, що вивчають старшокласники - 1 бал.
16. Любить різні заняття, причому хоче робити все самостійно - 2 бали.
17. Її цікавить Всесвіт, вона цікавиться питаннями давньої історії - 2 бали.
18. У школі навчається без особливих зусиль, швидко схоплює матеріал та має власну думку з багатьох питань - 2 бали.
19. Має розвинуте почуття сприймання музики, образотворчого мистецтва, навколишнього світу і в усьому знаходить гармонію - 2 бали.
Ось і весь тест вашого "вундеркінда", якщо він таким є. А це залежить від того, скільки балів він отримає під час підрахунку. Потрібно врахувати, що об'єктивність тестування залежить від чітких відповідей на запитання.
Якщо ви набрали від 10 до 13 - це свідчить про те, що ваша дитина має певні здібності, а тому вам необхідно потурбуватися про те, щоб організувати її навчання та спрямовувати розвиток її здібностей.
Найперше – потрібно любити свою дитину. Приймати дитину такою, якою вона є, беручи участь у її розвитку, підтримуючи, а не нав’язуючи свої інтереси, давати дитині можливість вибору. Для розвитку творчого потенціалу, як показали дослідження, необхідна не лише адекватна оцінка сил дитини, але трішки завищена. Зазнайкою вона не виросте, зате у неї буде запас сил та впевненість при невдачах, до яких треба готуватись змалку.
Батьки повинні бути прикладом, адже дитина свідомо переймає вашу манеру говорити, ходити, працювати, бути відповідальним. Кожен батько повинен пам’ятати правило: «Не зашкодь!» Адже обдарована дитина більш чутлива, вразлива, тому потрібно давати вільний час для того, щоб побути дитині на самоті, поміркувати, пофантазувати. За допомогою тренінгів дати їй можливість глибоко зрозуміти себе та інших. Тому батьки повинні радитися із психологом щодо виховання обдарованої дитини.
Саме батьки повинні завжди пам’ятати, що для обдарованої дитини творчість є життєвою необхідністю. Тому дитину потрібно готувати до спостережливості, наполегливості, формувати вміння доводити почату справу до кінця, працелюбність, вимогливість до себе, задоволення від процесу творчості, терпляче ставлення до критики, впевненості при невизначеності, гордості і почуття власної гідності.
Батьки також повинні усвідомлювати, що надзвичайно велика роль у процесі формування особистості обдарованої дитини належить волі. Вольові риси є стрижневими рисами характеру. Цілеспрямовані люди знаходять своє щастя в житті, вони вміють поставити перед собою чітку, реальну мету. Прагнення досягти своєї цілі робить людину рішучою та наполегливою. І. Павлов стверджував, що у вольової людини труднощі не лише збільшують бажання реалізувати свою мрію. Вони вміють сприймати себе, володіють терпінням, витримкою, вміють контролювати свої почуття за наявності перешкод. Ініціативність і творчість поєднані з наполегливістю, рішучістю та витримкою, допомагають обдарованим дітям само реалізуватися.
Отже, батьки покликані допомогти дитині відкрити її життєве покликання, реалізувати себе як особистість. Вони не мають права втратити обдаровану дитину, бо, втрачаючи талант, обдарування, здібність, діти втрачають майбутнє. Тому батьки повинні бути терплячими, безмежно вірити в дитину, тоді ця дитина виросте хорошою творчою людиною.
1. Дитина — це не експериментальний майданчик для психолог о - методичних новацій та апробацій, це не іграшка і не втіха, не «помічник» на старість.
2. Даруйте дитині батьківську любов, повагу, створіть умови для розвитку, дайте можливість їй жити власним життям.
3. Допомагайте, але не заважайте їм самим робити свій вибір.
4. Виховуйте дитину як рівну собі, тоді вона буде відстоювати власну думку, поважати інших, буде вільною, талановитою особистістю.
5. Спілкуйтесь частіше з дітьми, намагайтеся бути в курсі їх справ, підтримуйте їх у будь-якій ситуації, пояснюйте існування різних точок зору.
6. Підтримуйте родинні стосунки, влаштовуйте сімейні свята, ігри. Виховуйте дитину в гармонії з природою.
7. Дайте можливість дитині спробувати себе в різних напрямах творчої діяльності, не дозволяйте кидати розпочату справу, доки не отримаєте перших результатів, щоб зробити певні висновки.
8. Радійте успіхам ваших дітей.
9. Виражайте свою любов до дітей так, щоб вони її відчули.
10. Пам’ятайте, що проблеми дитини — це і проблеми батьків і починати щось змінювати треба спочатку з себе.
1. Відповідайте на запитання дитини якомога терпляче і чесно. Серйозні запитання дитини сприймайте серйозно.
2. Створіть у квартирі місце-вітрину, де дитина може виставляти свої роботи. Не сваріть дитину за безлад у кімнаті під час її творчої роботи.
3. Відведіть дитині кімнату чи куточок винятково для творчих занять.
4. Показуйте дитині, що ви любите її такою, якою вона є, а не за її досягнення.
5. Надавайте дитині можливість у виявленні турботи.
6. Допомагайте дитині будувати її плани та приймати рішення.
7. Показуйте дитині цікаві місця.
8. Допомагайте дитині нормально спілкуватися з дітьми, запрошуйте дітей до своєї оселі.
9. Ніколи не кажіть дитині, що вона гірша за інших дітей.
10. Ніколи не карайте дитину приниженням.
11. Купуйте дитині книжки за її інтересами.
12. Привчайте дитину самостійно мислити.
13. Регулярно читайте дитині чи разом з нею.
14. Пробуджуйте уяву та фантазію дитини.
15. Уважно ставтеся до потреб дитини.
16. Щодня знаходьте час, щоб побути з дитиною наодинці.
17. Дозволяйте дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.
18. Ніколи не сваріть дитину за невміння та помилки.
19. Хваліть дитину за навчальну ініціативу.
20. Учіть дитину вільно спілкуватися з дорослими.
21. У заняттях дитини знаходьте гідне похвали.
22. Спонукайте дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.
23. Допомагайте дитині бути особистістю.
24. Розвивайте в дитині позитивне сприйняття її здібностей.
25. Ніколи не відмахуйтесь від невдач дитини.
26. Заохочуйте в дитині максимальну
незалежність від дорослих.
27. Довіряйте дитині, майте віру в її здоровий глузд.
Використана література
1. Босенко М.І. Психолого-педагогічні умови розвитку обдарованості // Шкільний світ. – №24. – 2001. – с. 9–10.
2. Ващенко Г. Обдарованість. – К., 1999. – с. 140–150.4. Волкова Н.П. Педагогіка. – К.: Видавничий центр «Академія», 2002. – с. 362–366.
3. Гнатюк О.В. Чинники активності технічно обдарованих підлітків // Обдарована дитина. – №2. – 2002. – с. 44–48.
4. Горай Ю. Творчі здібності та обдарованість // Психолог. – 2006. – №25. – с. 12.
5. Громовий В. Плекати обдарованих // Завуч. – №14. – 2007. – с. 10–11. 6. Громова Е. Програма «Розвиток» // Сільська школа України. – №31. – 2002. – с.
45.
7. Ксьонзович І. Обдарованість – кінцевий результат, збіг багатьох факторів // Психолог. – №19. – 2006. – с. 10.
8. Чумакова М.В. обдарованість та методи її діагностики // Обдарована дитина. – №». – 2002. – с. 53
9. https://familytimes.com.ua/dity-i-shkola/obdarovani-dity http://journal.osnova.com.ua/article/36953
https://vseosvita.ua/library/stvorenna-osvitnogo-seredovisa-dla-obdarovanih-ditej-vzagalnoosvitnij-skoli-17543