Удосконаленння знань про складне речення і його типи ( з використанням інформаційних технологій)

Про матеріал

Мета даного навчального матеріалу - систематизувати й узагальнити знання учнів про складне речення; активізувати словесну творчість учнів засобами інтеграції різних видів діяльності ; удосконалити навички роботи з комп'ютерними тестовими програмами; стимулювати вміння учнів самостійно працювати над груповими проектами; розвивати зв'язне мовлення учнів, їхні мислення, фантазію; виховувати за допомогою слова почуття прекрасного, допомогти учням зрозуміти складну філософську категорію, навчити бути щасливими.

Перегляд файлу

ХАРКІВСЬКА ВЕЧІРНЯ (ЗМІННА) ШКОЛА ІІ-ІІІ СТУПЕНІВ № 5

ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МАТЕРІАЛИ ВЧИТЕЛЯ

УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

І ЛІТЕРАТУРИ

Дзюбенко Любові Миколаївни

 

 

 

ХАРКІВ

Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів.

Притчі Соломона (гл. 23, ст. 12)

 

Професіоналізм вчителя - це вміння знаходитись у постійному пошуку нових підходів та методів навчання.  При цьому вчителі повинні приділяти велику увагу формуванню особистісних якостей учнів: культури їх творчого мислення, усної та писемної мови, толерантності, почуття людської гідності тощо.

Застосування мультимедійних систем і програмно-педагогічних засобів (ППЗ)  у процесі вивчення мови і літератури дає змогу осучаснити урок, якісно вдосконалити його. Зокрема сприяють підвищенню ефективності уроку, виробленню  в учнів навичок дослідницької, експериментальної роботи, розвитку творчих та естетичних здібностей, формуванню навичок самостійної роботи, формуванню  інформаційних компетенцій та інформаційної культури учнів тощо.

Як зразок інноваційного уроку пропоную урок-проект «Удосконалення знань про складне речення і його типи (з використанням ІКТ)», розроблений на основі інтерактивних і проектних технологій.

Тема уроку вибрана не випадково, адже старшокласники, особливо учні випускних класів – це с особистості, яким потрібна мудра підтримка, а не просто настанова, їхні вміння і навички,  сформовані в попередніх класах потребують систематизації та удосконалення. Тому поєднання такого типу уроку з комунікативною темою «Щастя людини» є цікавим і, що важливо, сприяє розвитку навичок зв’язного мовлення, що допоможе їм вдало скласти іспит з рідної мови під час ЗНО.

Безперечно, дана робота – один з прикладів співпраці вчителя і колективу учнів: від визначення теми і мети уроку – до створення колективного проекту-висновку.

 

 УРОК-ПРОЕКТ

з української мови в 11 класі

 

ТЕМА:  Удосконаленння знань про складне речення і його типи ( з використанням інформаційних технологій)

Комунікативна тема : Щастя людини

МЕТА: систематизувати й узагальнити знання учнів про складне речення;  активізувати словесну творчість учнів                                           засобами інтеграції різних видів діяльності ;

  удосконалити навички роботи з комп"ютерними тестовими програмами; стимулювати вміння учнів                                                         самостійно працювати над груповими проектами;

  розвивати зв’язне мовлення учнів, їхні мислення, фантазію;

  виховувати  за допомогою слова почуття прекрасного, допомогти учням зрозуміти складну філософську категорію, навчити бути щасливими.

 

ОБЛАДНАННЯ: комп"ютерна техніка, медіа проектор, електронні таблиці, схеми, тестовий роздатковий матеріал;                                           фотографії та твори про щасливих людей; учнівські бюлетені та буклети за темами проектів до уроку.

    

   Епіграф: “ Як мало людині треба для щастя і як багато, щоб це зрозуміти”

         ( Народна мудрість)

 

ХІД УРОКУ:

І.Вступна частина

У юнім віці все здається немов рожевим сновидінням:

І сонечко сильніш сміється, і пестить весело промінням.

Душа співа, мов соловейко, нам хочеться весь світ зігріть,

А найвразливіше серденько вже пробує когось любить…

Ці рядки я написала, коли була у вашому віці, і тоді мені здавалось, що я – найщасливіша людина на світі. Ваша пора – пора юності, першого захоплення життям, першого кохання, цвітіння душі – це найкращий вік людини…

  1. Оголошення теми та мети уроку.

 Давайте поговоримо про ... ЩАСТЯ?  Саме так, про людське щастя. Але говоритимемо виключно складними реченнями. Згода? Не думаю, щоб хтось із вас був проти того, щоб при цьому ми не згадали таку важливу тему, як складне речення. тим паче, що без знань про складне речення та його типи, про пунктуацію складних речень вам ніяк не обійтися на зовнішньому незалежному оцінюванні. Не буде заперечень? Тоді починаємо...

  1. Пояснення ходу уроку. Клас поділений на 2 типи груп: комунікативно-інформаційні та творчі групи, які між собою спілкуються, доповнюють відповідь товариша; в кінці уроку кожен отримає бал за таблицями критеріїв.
  2. Очікувані цілі : Давайте, як завжди, з"ясуємо ваші очікування від уроку (учні самостійно називають свої очікування від уроку : повторити та поглибити знання про складне речення, систематизувати інформацію про типи складних речень, перевірити свої знання про розстановку розділових знаків у складному реченні, протестувати себе за темою уроку, перевірити свої можливості на комп"ютері, продемонструвати власні досягнення в роботі над проектом, поділитися думками щодо щастя тощо )

ІІ.Актуалізація опорних знань

Щастя без розуму — торбина дірява

 1. Репродуктивна бесіда (користуючись схемою - таблицею до уроку):

  • Що таке складне речення ?
  • У чому різниця між сполучниковим і безсполучниковим зв”язком?
  • Що спільного і відмінного між складносурядним реченням і складнопідрядним?
  • Яке речення ми називаємо складним з різними видами синтаксичного зв’язку?
  • Що таке однорідна підрядність?

 

Аби щастя, а розум буде.

2. Тренувальна вправа:

  • Дайте характеристику  складних речень за поданими схемами:

 1.     , ... 

   , а  ... 

 3.  ... , ( ... )  .

 4.  (Коли ... ),  , 3 щоб ( ... ).

 5.   , що (... ), що (... ).

          6.   ... ,  (що ... )?

 Кому щастя, тому й доля.

 3. Трансформація речень (комунікативно-інформаційна група - 10 учнів працює на комп"ютерах, решта заповнюють таблицю  в зошитах із роздрукованих аркушів)

Трансформація речень

Заповніть таблицю,  перетворивши запропоновані речення на інші види, поясніть вжиті пунктограми

№з/п

Прості речення

Складнопідрядні речення

Безсполучникові складні речення

1

 

Ніколи не можна жити щасливо, якщо весь час тремтиш від страху.(Гольдбах)

 

2

 

 

У споруді людського щастя дружба зводить стіни, любов утворює купол. (Козьма Прутков)

3

 

Людина створена для щастя, як птах для польоту.            (В.Короленко)

 

4

 

 

З тобою жити на одній землі, — яке велике щастя!    ( Олександр Олесь)

 

 Найактивніші учні зачитують утворені речення.

Вчення в щасті украшає, а в нещасті утішає.

Вчитель: Чи чули ви що-небудь про "гормони щастя" ? 

В нашому головному мозку виробляються ендорфіни – "гормони щастя". Ендорфіни полегшують проведення нервового імпульсу, який "біжить" в "центр задоволення". Збудження цього нервового центру дає нам відчуття легкості, радості і бадьорості. Допитливі учені, що займалися дослідженням "гормонів щастя " в 70-их роках, покладали величезні надії на їх штучні аналоги. Але всі досліди виявилися невдалими: річ у тому, що звикання до цих речовин виникало набагато швидше, ніж, наприклад, до героїну. Тому небезпечні дослідження були припинені. Проте наука визнає набагато більш нешкідливі способи "ощасливлення" людства. Найпростішим способом підвищення концентрації ендорфінів є поїдання шоколаду.

Ми ж з вами спробуємо ввести в організм гормон щастя завдяки участі в шоколад - тестах, звичайно, за умови вдалого результату. Спробуємо ?

Шоколад –Тест "Складне речення"  (комунікативно-інформаційна група  виконує тести на комп"ютерах , після виконання тесту програма видає готовий результат, якщо 100% - учень отримує символічний шоколад. Решта учнів в цей час зачитують свої домашні завдання - нотатки до теми "У чому щастя людини ?". При цьому звучить приємна музика, ілюструються фотографії щасливих людей. Учні намагаються відповісти на запитання : чи є щасливими люди, які зображені на фотографіях?)

 

ІІІ.Узагальнення й систематизація знань

Дитинка спить, а доля її росте.

  1. Робота з інфодиском. Думаю, всі отримали шанс відчут и себе щасливішими. А зараз хвилина рекламного щастя. Презентую вашій увазі інфодиск "Українська мова. Зовнішнє незалежне оцінювання", який допомагатиме нам готуватись до іспиту з рідної мови. Продемонструємо його можливості ( учениця-лаборант демонструє навігаційну і контролюючу систему інфодиску).
  2. Презентація учнівських проектів як спосіб перевірки практичних навичок учнів проектної групової діяльності.  Завдання для всіх проектних груп : дослідити використання складних речень у текстах за темами (див. додатки):

І група-  презентація проекту+буклет "Щастя людини"

       ІІ група – випуск бюлетеня " Щаслива сорочка"

      ІІІ група –  презентація проекту " Що таке щастя з точки зору 

народної моралі"

       ІV група – презентація Інтернет-сайту "Щасливці"

 Учні, захищаючи свої проекти, роблять висновки про вживання складних синтаксичних конструкцій в текстах публіцистичного та художнього стилів.

 

 Оцінювання презентації проекту проходить за такими параметрами:

1.Повнота розкриття теми.

2.Аргументованість висновків.

3.Елементи творчості.

4.Якість оформлення таблиць, схем.

5.Активність групи.

 

3. Творча робота. Складання колективного проекту

Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий

 

Колективний проект

Виведення формули щастя

Виведення формули щастя — класична філософська проб­лема.

Універсальна формула щастя передбачає щастя нелегке, важке, можливість бути щасливим за будь-яких умов життя, остерігатися зовнішніх благ, обмежувати свої потреби, уника­ти задоволень. Це сподівання на вдачу, щасливий збіг обставин.

Особливість щастя полягає в тому, що для нього немає рамок, воно завжди нове, несподіване, непов­торне, воно в постійному русі, становленні. .

  Давайте спробуємо вивести свою формулу щастя, орієнтуючись на основні потреби вашого віку і нашого часу.  Кожен має вибрати слова, в які вкладає розуміння щастя, а потім відтворити отриманий результат, склавши складне речення.Це і буде підсумковий проект нашого уроку.

 А для допомоги пропоную такі слова:

 

життя    здоров"я  енергія   сила                              сім"я                                          друзі             

цінувати   музика  серце   позитив                             сльози від...                   захоплення

радість    спілкування улюблена справа  перешкоди                            віддача                             коханий (кохана)                                          підтримка                            похвала                                          дах над головою              ромашка                            сміх             

дитина   безтурботність марево   сон                              мить                                          пусті балачки

шматочок щастя  насолода  любов   вічні істини                                          душевна рівновага             

свято    настрій  дар Божий   купа золота                            усмішка                           

не брати, а віддавати    на дорозі не валяється                              вміти відчувати             

вчитися на помилках    живеш не дарма                               не можна пощупати

 

 

Щастя — це ...      (це відчуття власної свободи над буденщиною життя, це вміння втішатись найменшим і мріяти про майбуття)

Найбільше щастя, це коли... (коли твоя посмішка не викликає підозрілих поглядів дорослих, а кохана людина ніколи не зрадить)

ІV. РЕФЛЕКСІЯ (у вигляді підсумку уроку)

Безперечно, щастя — це стан душі. Л. М. Толстой чудово зазначив, що щастя не в тому, щоб робити завжди, що хочеш, а в тому, щоб хотіти того, що робиш.

Бути щасли­вим — означає бути самим собою, Щастя — це розуміння сенсу життя, задоволення повнотою свого буття, реалізацією цілей.

 

 

Ми просто хочемо бути щасливі!

Адже, щоб літати, не обов'язково - крила.

Проте все ж не варто їх ламати.

Не хочу, щоб вночі плакала мати,

Не хочу, щоб кривда чинилась на дні,

Щоб люди попили свій смуток у вині.

Просто будьте щасливими, щирими, милими.

Рятуйтесь усмішкою, ніби рапірою,

Врятуйте світ правдою, піснею, вірою!

 

 

V.Оцінювання учнів за критеріями та результатами «Карток оцінювання».

 

V.Домашнє завдання: написати твір-мініатюру “Моє розуміння щастя", вживаючи складні речення.

1

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
3 січня 2019
Переглядів
858
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку