Урок з української мови, узагальнення й систематизація знань учнів з теми "Складнопідрядні речення. Урок-квест", 9 клас

Про матеріал

Анотація: уроки у формі квесту завжди є цікавими і ефективними, формують передусім такі компетентності, як: саморганізація до пошукової діяльності; розвивають логічне, образне, нестандартне мислення; навчики самостійної роботи, увагу, спостережливість; орієнтацію в інформаційному просторі, опрацьовувати й узагальнювати інформацію; розвивають уміння працювати в колективі, групі; викликають позитивні емоції шляхом ігрових вправ тощо; виховують у школярів людські якості спілкування, бажання бути успішними. Один з таких уроків, доповнений мультимедійною презентацією, я пропоную на ваш розсуд. Такий урок допомагає закріпити та поглибити знання учнів про основні типи підрядних частин, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини, формувати вміння знаходити в тексті СПР , аналізувати їх, правильно розставляти потрібні розділові знаки; збагачувати свій словниковий запас, прищеплює любов до рідного слова.

Перегляд файлу

Тема:  Складнопідрядне речення  ( урок-квест, 9 клас)

Мета: поглибити знання про основні типи підрядних частин, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини; формувати вміння знаходити в тексті  складнопідрядні речення, аналізувати та інтонувати їх,  правильно розставляти потрібні розділові   знаки; розвивати творчі вміння трансформувати, конструювати  СПР з різними типами підрядних частин;  опираючись на мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, розширювати науковий світогляд учнів;  виховати у школярів людські якості спілкування у парі, групі при поділі ролей, виховати бажання бути успішним, прищеплювати любов до рідного слова.

 

Внутрішньопредметні зв’язки (культура мовлення  і стилістика) : вживання складнопідрядних  речень у різних стилях; синоніміка й варіантність СПР.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Методи:  ігри: «Квест», «Я вітаю», «Продовжи речення…», «Установи відповідність», перегляд відеороликів, бесіда .

Обладнання: презентація,  дидактичний матеріал, відеоролики, конверти із завданнями,  солодощі.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

Створення в учнів позитивно емоційного настрою.

Використання інтерактивної гри «Я вітаю».

 «Я вітаю тих, хто…хоче працювати»,

«Я вітаю тих, хто…в доброму гуморі»,

«Я вітаю тих, хто…хотів би дізнатися про щось нове»,

«Я вітаю тих, хто…хоче спілкуватися».

Після кожної фрази учні, які вважають , що фраза стосується їх, підводяться.

Учитель та інші їм аплодують.

ІІ Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку.

 Доброго ранку, шановні учні, гості, колеги. Я рада вас вітати у цей чудовий день – День Св. Миколая. Сьогоднішнє свято наповнене казкою, таємницею і, звичайно, подарунками.  Я  пропоную вам сьогодні пройти квест з теми «Складнопідрядне речення »,

  • повторити та поглибити вивчений матеріал з теми; будемо формувати вміння знаходити в тексті СПР , аналізувати їх,  правильно розставляти потрібні розділові   знаки; збагачувати свій словниковий запас;
  • виховувати людські якості спілкування; уміння працювати в команді; бажання бути успішним;
  •  прищеплювати любов до рідного слова 

і, звичайно, цікаво і змістовно проведемо час

Записуємо в зошитах  дату, класна робота  і тему уроку.

ІІІ. Оголошення епіграфа уроку.

Кожен із нас має гордитися своєю чудовою мовою,

адже вона того варта.

Олесь Гончар

IV. Словникова робота

     Квест (від англ. quest - пошук, пошуки пригод) - аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями.

 

V. Повідомлення правил квесту

     Клас поділений на команди, які  мають назви

       « 3 Д+»,                                « Сполучнички»,                          «СПР п’ятірка».                       Їх  очолюють капітани

    Дмитро,                                      Христина,                                       Альона    

Інструктаж:  

       Капітани  будуть  розподіляти обов’язки  між членами.  На кожній зупинці ви отримаєте  завдання, за виконання яких будете  отримувати  бонуси-цукерки, за підрахунками їх ми будемо визначати переможців.  Хто 1-й – отримує 3 цукерки, 2-й – 2 , 3-й – 1 . Якщо виконаєте неправильно, то нічого не отримаєте. У кожної команди є маршрутний лист, у якому вказані зупинки. Їх 6. Сподіваюся, що ми будемо плідно працювати і встигнемо виконати усе заплановане.

    У мене сьогодні є асистент-експерт, який буде мені допомагати – це Чайка Єгор.

Бажаю нам успіхів . Я впевнена – ми з вами будемо плідно працювати і отримаємо масу вражень, азарту, драйву і позитиву.  Хай переможе найрозумніший.

VІ.Актуалізація опорних знань

Але перш ніж запросити вас до старту, пропоную вам розминку. Капітани, прошу вийти до мене ( витягують питання для команд «Продовжіть речення»):

  • Складним  називають речення... ( яке складаєть з кількох предикативних частин)
  • Частини складного речення з’єднані між собою ( за допомогою сполучників, сполучних слів та інтонаційно)
  • Складносурядним називається речення…( частини якого  рівноправні за змістом і зв’язані сурядними сполучниками)
  • Складнопідрядним називається речення…( частини якого  нерівноправні за змістом,  одна головна і одна або декілька підрядних, зв’язані підрядними сполучниками і сполучними словами)
  • Види складнопідрядного речення – це …(означальні, з’ясувальні, обставинні)
  • Види  підрядних обставинних частин – це…( місця, часу, способу дії і ступеня, порівняльна, умови, причини, мети, допусту, наслідку)
  • По відношення до головної підрядна частина може стояти…( перед головною, після головної та в середині неї)
  • Між частинами складного речення ставляться…( кома, тире, двокрапка, крапка з комою).

Молодці, правильно дали відповідь, то ж вирушаймо у захопливу гру.

 

VІІ. Операційно-пізнавальний етап

Зупинка 1 «Святкова»

 

 

    19 грудня День Св. Миколая –   одне з головних зимових свят, коли діти згадують усі свої добрі та погані вчинки, одержують солодощі та замовляють подарунки під ялинку. 

          Хто такий Святий Миколай - особа з казки чи справжня людина? 

 Святий Миколай (Ніколаус) – це реальна особа, візантійський єпископ, що прославився своєю любов'ю до дітей і допомогою бідним. Він  був зарахований  до лику святих:    як такий опікується воїнами, водіями і подорожуючими, допомагає бідним у скруті.  Вважається покровителем дітей та студентів, моряків, торговців і лучників.  Проживав він у III-IV сторіччі у Мирі (сучасна Туреччина).

         Я впевнена, що ви сьогодні теж отримали подаруночки під подушками. До нас сьогодні теж при ходив Св. Миколай. 

C:\Users\Алена\Downloads\Св. Миколай 2.jpg 

 

У тому мішку вам  Миколай приніс завдання – прочитайте  вірші, знайдіть складнопідрядні речення і вкажіть кодовану відповідь.

 

1) Миколаю, Миколаю,
Всі на тебе ми чекаєм!

2) Приходи у кожен дім,
Щоб добробут був у нім!

3)Темна нічка наступає,
Снігом білим засипає
Всі дороги і будинки,
Всі дерева і ялинки.

4)Ніби казка на малюнку,
Сніг малює візерунки.

5)Двері в хату відкривай,
Йде до вас сам Миколай.

6)Він несе свої вітання,
Радість, свято, побажання,

Щоб у кожній хаті

Всі були багаті!

7) Щоб у кожнім домі

   всі жили в любові!

8) Щедрий, добрий чарівник 

   Чарував над вами й зник,

   Ваші очі тепер сяють,

  Миколая прославляють.

9)  Я зі святом Вас вітаю

 й віри в диво Вам бажаю!

Першими були ______________________________

Другі_______________________________________

Треті_______________________________________

А яке ж свято без феєрверку! Тому наступна зупинка нашого квесту -

Зупинка 2 «Лінгвістичний феєрверк».

Учні отримують віддруковані аркуші з реченнями, елементи яких розташовані хаотично («за принципом вибуху»). Потрібно відновити речення, указати СПР, вид підрядної частини, розставити розділові знаки.

1 /Богом/щасливими/того/люди/бути/щоб/створені/всі/для

( Всі люди створені Богом для того, щоб бути щасливими) СПР, мети

2 / дитина/ червона/ зацвіла/ ніби/ дівчина/ в/ калина/ засміялась/ долині.
  ( Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина) СПР, порівняльне

3 /яка/не/гірка/бійся/хоч/правди

( Не бійся правди, хоч яка гірка)СПР, причини

4 / любити/ щоб/ працю/ добре/ жити/ треба

(Щоб добре жити, треба працю любити) СПР, причини

Першими були ______________________________

Другі_______________________________________

Треті_______________________________________

 

Останнє речення нашого «Лінгвістичного  феєрверку»  взяте  із народної творчості.       

    Українські прислів’я – це й мудрість, і краса, і, можливо, а іноді - така собі простакуватість чи грубуватість.    Походженя більшості з них здається незрозумілим та загадковим. Проте знаємо точно, що більшість фразеологізмів походить з  народного мовлення. Влучні фрази потрапляють у літературне мовлення і укорінюються там.  До речі,  дуже багато прислів’їв та приказок  мають будову складнопідрядного  речення, наприклад :

  • Козак з бідою, як риба з водою.
  • Бог тобі поможе, як будеш робити, небоже.
  • Хто землі дає, тому земля утроє віддає.
  • Бачили очі, що купували.

Ця приказка утворилася від  прислів’я: “Бачили очі, що купували їжте, хоч повилазьте”. Добре, якщо це стосується мандаринів чи, наприклад, огірків, гірше, якщо йдеться про серйозні рішення в нашому житті.

То ж наступна наша зупинка –

 Зупинка 3 – « До Пархіма в гості».

Розгляньмо значення прислів’я Бачили очі, що купувалиїжте, хоч повилазьте. Одна з версій походження прислів’я викладена в творі письменника, якого ми з вами почали вивчати,  Григорія Квітки-Основ’яненка «Пархімове снідання». Пропоную  переказ уривка з нього.

 

Переказ  уривка  про “Пархімове снідання”

Пархім з грошима в кишені прогулюється ярмарком й прицінюється, щоб йому купити. Його думки спочатку крутяться навколо добротної свити та нових чобіт, проте врешті-решт Пархім вирішує накупити бачено-небачено всілякої смакоти й добряче наїстися. Та проблема в тому, що на його три шаги «урагові люди потрошку дають», а «що йому з одного або трьох: йому давай усе, багато наклади йому, так, так!»

        Як не прицінявся Пархім,  усе ж залишався голодним.  «Вже він і гречаники, і горохв’яники, і млинці, і буханці, і пиріжки торгував, кидався і на мочені кислиці, і на калені горіхи, і на медяники…» І тут в око Пархіму впала жінка, яка продавала якісь чудернацькі корінці. Чому чудернацькі? Кожен, хто проходив повз неї, зупинявся й купував потроху того добра. Загорілися в Пархіма очі, бо корінців залишилося в жінки не так уже й багато. Вдало сторгувався він з жінкою, і… чоловіковим радощам не було меж: «А Пархім так зрадів, що нічого не бачить і не чує. Видимо-невидимо накупив ласощів… Забира у полу – не влізе, позапихував за пазуху і вже останні насилу зібгав та у жмені забрав, а сам усе приговорює:

– Не кидай, Пархіме, нічого; не зоставляй, забирай усе: ти за ласощі гроші платив…»

         Здається, що Пархімова заповітна мрія здійснилася і ось-ось він натішиться придбаними ласощами вдосталь. Проте не так сталося, як гадалося. Та не забігаймо наперед, поспостерігаймо за Пархімом ще трохи. А наш герой вибрав собі зручненьке місце на горбочку, обклався своїм скарбом, навіть рукава засукав та й каже сам до себе:

«– Ось тепер, Пархіме Уласовичу, поснідаєш собі добре! Їж уволю, ніхто тобі не поміша… Усе до останнього поїм  та так обрепаюсь, що, може, через силу і додому дійду… Та з сим словом схопив корінець, та – кусь!.. Жує сердега!.. Тут жує, а тут у ніс так і шпига, і сльози з очей так і біжать… Жує, жує і не проковтне…»

          І що ви думаєте, на цьому Пархім зупинився? Зовсім ні. Він знову й знову приступав до свого довгоочікуваного добра, починав їсти й по три, й по чотири корінці разом, але ні жувати, ні ковтати вже не міг.

Мабуть, ви вже здогадалися, шановні читачі, в чому ж була причина такого Пархімового снідання. Так, справді, це був хрін. А його, як відомо, так просто не з’їси.

          Проте наполегливості нашого героя можна позаздрити, а його стану – лише поспівчувати: «Лихо нашому Пархімові!.. Вже аж не зміг сидіти, приліг і за живіт береться… Відпочине-відпочине та вп’ять за хрін, і чуб йому мокрий, і пику аж роздуло, губи порепались, а він силкується їсти…»

Ось у такому жалюгідному стані Пархім видає вислів, з якого ми й почали нашу зупинку: «Бачили, очі, що купували, їжте ж!..» Г. Квітка-Основ’яненко як автор додає наприкінці від себе: «От з такого-то Пархімового снідання пішла меж людей і приговорка».

      Звісно, що ця історія не є науковим поясненням прислів’я   «Бачили очі, що купували –  їжте ж, хоч повилазьте». Проте завдяки «Пархімовому сніданню» ми глибше й повніше розуміємо значення цього прислів’я.

 

Завдання – знайти у тексті по 1 реченню, які б відповідали схемам:

 

  1. [ ], (  ).                2.  [ , (   ), ].            3. (  ),[ ].

 

Приблизна відповідь

  1.  І тут в око Пархіму впала жінка, яка продавала якісь чудернацькі корінці.
  2. Кожен, хто проходив повз неї, зупинявся й купував потроху того добра.
  3. Як не прицінявся Пархім,  усе ж залишався голодним.  

 

Першими були ______________________________

Другі_______________________________________

Треті_______________________________________

Ви отримуєте подарунок.

    У зимові морозні дні чарівник-мороз розмальовує усе довкола своїми дивовижними фарбами. А у нас з вами інша – «Синтаксична палітра». Наступна

Зупинка 4  – «Синтаксична палітра».

Установіть відповідність.

Доберіть до поданих  головних  частин  підрядні, позначаючи відповідь лише кодовано.

1.  Несли кобзарі славні народні пісні по всій землі нашій... .

2.  Летіли  сніжинки з високого неба... .

3.  Я вигрію холод своєю  душею... .

4.  І лиш тоді прокинеться весна....

5.  Ходімо в райдугу, кохана... .

6.  Ненька серцем спиняє вітер... .

7.  ...не жити тут бджолі. 

8.  ...прийдуть з України  верби і тополі.  (В.Симоненко).

9.  Навшпиньки  тиша ходить у саду... .
 

А)  щоб впасти на вії, всміхнутись до тебе ;

Б)  як упаде бурулька кришталева; 

В)  щоб не рвався в дитячі  сни;

Г)   і якщо впадеш ти на чужому полі;

Д)   щоб гілку не труснути ненароком;

Е)   щоб чули їхню кобзу, їхні думи, їхній голос ;

Є)  якщо зуміємо пройти ;

Ж)  коли б не квітучі долини під горами ;

З)   щоб повнилась чашею наша весна

 

 

Відповідь : 1Е, 2А, 3З, 4Б, 5Є, 6В,  7Ж, 8Г, 9Д. 
Першими були ______________________________

Другі_______________________________________

Треті_______________________________________

Ви отримуєте подарунок.

 

А наступну зупинку я пропоную вам зробити у мовному барі та скуштувати смачного коктейлю правильної вимови.

Зупинка 5 – «Мовний бар»

Відео про слова-паразити.

На превеликий жаль, ми досить часто робимо помилки у своєму мовленні, і тому вам потрібно їх виправити.

Неправильно

Правильно

Відстаючий учень –

Відпочиваючий чоловік –

Подорожуючий юнак –

Захоплююча подорож –

Хвилюючі слова –

 

Невстигаючий учень ( учень,який відстає у навчанні)

Чоловік, який відпочиває (відпочивальник, турист)

Юнак, який подорожує (подорожній)

Захоплива подорож ( приваблива, принадна)

Слова, що хвилюють (зворушливі слова)

«Хвилинка веселинка»

Мовні жарти

«Можна кави?»

  • Офіціянте! Можна мені кави?
  • А Бог тебе знає, можна тобі кави чи ні.

Питання: чи правильно  відповів офіціант?

Коментар. У першому реченні можна вжито не зовсім доречно. Точніше було б сказати: «Принесіть, будь ласка, кави!». У другому випадку можна вжито в значенні «дозволено». Проте дозволу запитують в лікаря, а не в офіціанта :).

 

«Крутий внук і не менш крутий дідусь» 

 - Хай, дєд!

 - «Хай!» до Гітлера казали, бузьку малий!

- Та все о᾿кей, не парся!

- О, ти диви, який когутик! Та якби в мене на подвір’ї скакав і кукурікав такий вредний пуцвірінок, я би його вже давно попарив!

- Дєд, та шо ти харишся? Ти ж нормальний чувак!

- Чувак? Та ти й говорити не навчився! Я – чумак, а не чувак! Всі букви переплутав! Ой, зіпсувалася молодь…

- Та нє… Ти чо? Яке зіпсувалися? Ми ж не консерви з терміном придатності. В’їжджаєш?

 -  Ти диви! Ніби не знає, шо в мене машини нема, щоб в’їжджати! А ти в мене зараз будеш  їздити! Ану тачку в  руки і у хлів поросятам їсти вези!

«Ду ю спік інгліш?»

На телебаченні йде американський бойовик. Головний герой розмовляє з товаришем:
— How do you do? — запитує він.
— All right. — відповідає товариш.
Переклад:
— Як ти це робиш?
— Тільки правою.

 

 

VІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

Усі ігри колись завершуються. Наш квест вдало минув, і ми можемо похвалитись скарбами, тобто знаннями та уміннями! Тому я пропоную вам перевірити їх за допомогою  «Цифрового  диктанту».

Вашій увазі пропонуються твердження, які можуть бути правильними або помилковими. Якщо ви згодні з твердженням на екрані, то ставте цифру «1» в зошити. Якщо ні – «0». «ТАК» - 1 , «НІ» - 0

  1. СПР складається з синтаксично нерівноправних частин.
  2. Одна з цих частин – головна, а друга – залежна.
  3. Від підрядної частини можна поставити питання до головної.
  4. Частини СПР поєднуються підрядними сполучниками та сполучними словами.
  5. Частини СПР поєднуються безсполучниковим зв’язком .
  6. Сполучники виступають членами речення.
  7. Сполучники містяться в головній частині СПР.
  8. Між головною і підрядною частинами СПР ставлять  тире або двокрапку.
  9. Підрядна частина не завжди стоїть після головної.
  10. У реченні «На власному досвіді дитина повинна зрозуміти, що без праці неможливе життя» підрядна частина стоїть перед головною.
  11. Чи правильно накреслена схема цього речення

 

Схема: [   ], (що…).

  1.  Що – слолучне слово.

 

VІ.  ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.

  1. Капітани команд підраховують бали-цукерки

1 місце      _______________________________________

2 місце      _______________________________________

3 місце      _______________________________________

  1. Капітани оцінюють членів своїх команд
  2. «Закінчи речення»

Сьогодні на уроці


  • Ми з’ясували…
  • Ознайомилися…
  • Навчилися…
  • Розвивали…

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1. (За підручником О.Авраменка) Повторити теоретичний матеріал підручника ст..86, виконати вправу 5 на ст.88.

2. (За підручником В.Тихоші)  §34-35  впр. 425   ст.186

Зупинка 6 – «Зустріч із маестро»  ( із О.Авраменком)

Відео  «Авраменко про свята»

Хочу на останок нагадати слова видатного українського письменника Олеся Гончара : «Кожен із нас має гордитися своєю чудовою мовою, адже вона того варта»

Незабаром Новий рік
Переступить ваш поріг!
Хай до вас він завітає
З тим, що серце забажає.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Горбатюк Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гармаш Алла Анатоліївна
    Дякую за цікавий урок
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
3 січня 2019
Переглядів
3391
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку