КИЇВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ
ШВЕЙНОГО ТА ПЕРУКАРСЬКОГО МИСТЕЦТВА
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
уроку теоретичного навчання
Предмет: Історія України
Тема уроку: «Україна в Першій світовій війні»
Професія: Кухар, кондитер
Виконала: викладач «спеціаліст»
Олена Бичкова
Київ 2019
КИЇВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ
ШВЕЙНОГО ТА ПЕРУКАРСЬКОГО МИСТЕЦТВА
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
уроку теоретичного навчання
Предмет: Історія України
Тема уроку: «Україна в Першій світовій війні»
Професія: Кухар, кондитер
Виконала: викладач «спеціаліст»
Олена Бичкова
Київ 2019
Україна в Першій світовій війні, Київ 2019.- 13с.
Упорядник:
Олена Бичкова, викладач «Спеціаліст»
Оксана Василівна Верес, заступник директора з навчально-виробничої роботи Київського вищого професійного училища швейного та перукарського мистецтва
Оксана Юріївна Дема методист Київського вищого професійного училища швейного та перукарського мистецтва
Відповідальний за випуск, Катерина Василівна Воробей, заступник директора з методичної роботи Київського вищого професійного училища швейного та перукарського мистецтва
Структура
І. Організаційний момент. (1 хвилина)
ІІ. Актуалізація опорних знань. (6 хвилин)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (5 хвилин)
ІV. Сприйняття нового матеріалу (15 хвилин)
V. Закріплення знань учнів. (6 хвилин)
VI. Підсумок уроку (6 хвилини)
VII. Оцінювання (2 хвилина)
VIII. Рефлексія (2 хвилини)
IX. Домашнє завдання (2 хвилини)
Список використаної літератури
ПЛАН УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО НАВЧАННЯ
Тема програми № 2 : «Україна в роки Першої світової війни»
Тема уроку № 10 : «Україна в Першій світовій війні»
Мета:
Навчальна: порівняти плани країн Антанти та Троїстого союзу щодо України; охарактеризувати діяльність Головної української ради та Союзу визволення України; дати характеристику історичним умовам, визначити причини, наслідки, надати оцінку подіям, проаналізувати суть і наслідки війни для України;
Розвиваюча: розвивати вміння учнів робити висновки на підставі окремих фактів про характерні риси певних історичних явищу;
Виховна: виховувати почуття патріотизму та гордості за подвиги свого народу, інтерес до вивчення історії.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи навчання, прийоми: частково пошуковий (евристичний).
Обладнання: мультимедійний проектор, документальний фільм, картки, атласи.
Терміни і поняття: «Військово-політичні блоки», «Агресія», «Генерал-губернаторство», «Революція», «Наступ військ», «нація».
Міжпредметні зв’язки: українська література.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (1 хвилина)
ІІ. Актуалізація опорних знань. (6 хвилин)
1. Гра «Історичний волейбол» ( учень, який отримує м’яч відповідає на питання).
1.Які воєнно – політичні блоки сформувалися в Європі наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття?
2.Які країни входили до складу воєнно – політичних блоків?
3.Чому загострилися протиріччя між провідними європейськими державами на початку ХХ століття?
4. Коли розпочалась Перша світова війна?
5. Коли російські війська зайняли Львів?
6.Троїстий союз проіснував до?
7.Країна яка вперше застосувала танки?
8.Коли було засновано Антанту?
Бажані відповіді:
1. Антанта та Троїстський союз
2. Антанта ( Російська імперія, Франція, Сербія, Велика Британія)
Троїстський союз ( Німецька імперія, Австро-Угорщина, Османська імперія, Болгарія)
3. Вбивство спадкоємця австро-угорського престолу ерцгерцога Франца Фердинанда 28 червня 1914 р. у боснійському місті Сараєво.
4. 1 серпня 1914 р.
5. до кінця вересня 1914 р.
6. 1879 – 1882 р.
7. Велика Британія
8. 31 серпня 1907 р.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності(5 хвилини)
Ми з вами розпочинаємо вивчати нову тему «Україна в Першій світовій війні». Війна мала загарбницький, характер з обох боків. У цей конфлікт було втягнуто 38 країн з 59 держав світу. Бойові дії відбувались на території 11 фронтах. На Українські землі претендували Росія, Німеччина та Австро-Угорщина.
2. Вправа «Влучна цитата»
Запитання:
1. У чому полягали основні причини І світової війни?
2. Які уроки може винести для себе сучасне українське суспільство?
Бажані відповіді:
1. Вона була закономірним результатом гострих суперечностей між великими світовими державами. Безпосереднім приводом до розв’язання світової війни стало вбивство спадкоємця австро-угорського престолу ерцгерцога Франца Фердинанда 28 червня 1914 р. у боснійському місті Сараєво.
2. Справжнє засвоєння уроків Першої світової війни, полягає не тільки в усвідомленні безальтернативності мирного життя. Необхідно ще й навчитися вчасно і точно помічати й діагностувати небезпеку, визначати її реальне джерело і вживати консолідованих заходів для запобігання катастрофі.
Україна стала ареною жорстокого військового протистояння початку XX століття - Першої світової війни. Обидва ворогуючих блоки - Троїстий союз та Антанта - претендували на її територію, багатий людський потенціал та матеріальні ресурси.
Обидві конфліктуючі сторони намагалися залучити український національний рух на свій бік, проте активніше діяли українці Західної України. Західноукраїнське політичне середовище виносило ідею самостійності України. Тут було створено перші українські військові формування - УСС. Війна, що тривала 4 роки, принесла Україні небачені людські втрати та матеріальне розорення. Проте вона призвела до посилення українського визвольного руху.
Робота зі схемою №1
Перша світова війна 1914-1918 рр.
ІV. Сприйняття нового матеріалу (15 хвилин)
План
Розповідь вчителя.
1. Причини, передумови, завдання та характер Першої світової війни.
Причини:
Передумови:
Завдання:
Характер війни: національно демократичний.
3. Показ відеофільму
Проблемне питання уроку. У чому, на вашу думку, полягала трагедія українського народу в Першій світовій війні?
Перша світова війна розпочалася як протистояння двох військово-політичних блоків європейських держав — Антанти (Англія, Росія, Франція) і Троїстого союзу (Австро-Угорщина, Італія, Німеччина). 1 серпня 1914 р. вважається днем початку війни. Австро-Угорщина намагалася зберегти своє панування в Галичині, на Північній Буковині й Закарпатті, а також захопити територію Волині й Поділля. Після вступу у війну Туреччини розроблявся план захоплення нею Північного Причорномор’я і контролю турків над акваторією всього Чорного моря.
Царська Росія прагнула розширити територію держави до Карпатських гір. Було висунуто тезу про «возз’єднання братів-pyсинів» (українців Східної Галичини й Північної Буковини) з великоросами. Згідно з «планом А», розробленим російським Генеральним штабом, головний удар передбачалося завдати по військових силах Австро-Угорщини, підкоривши Карпатські гори, захопити Закарпаття і згодом оволодіти Будапештом і Віднем.
4. (Бесіда)
1. Чого прагнула Царська Росія у цій війні?
Бажана відповідь:
Метою Росії був вільний вихід до Середземного моря, а також прорив на Балкани. А також захоплення Східної Галичини та Північної Буковини.
3. Військові дії під час Першої світової війни (1914–1918 рр.)
Перша світова війна почалася 1 серпня 1914 р., коли Німеччина оголосила війну Росії. Після цього західноукраїнські землі перетворилися на театр воєнних дій. 18 серпня 1914 р. почався успішний наступ 8-ї російської армії під командуванням О. Брусилова. За досить короткий термін Росії вдалося просунутись значно у перед. З 23 серпня до кінця вересня 1914 р. тривала Галицька битва, в ході якої австро-угорські війська зазнали поразки. Галичина і Буковина опинилися під окупацією Російської імперії.
В березні 1915 р. російська армія захопила фортецю Перемишль, яка перебувала в облозі протягом шести місяців. На захоплених територіях російська сторона утворила Галицько-Буковинське генерал-губернаторство на чолі з графом Г. Бобринським. Окупаційна влада проводила широкомасштабну русифікацію, українські гімназії, газети, журнали, книги, видавництва, бібліотеки знищувались. Було закрито «Просвіту» та заборонено українські політичні партії, спортивні молодіжні організації тощо. Крім того почалися репресії проти українських політичних та культурних діячів. Переслідувань зазнала греко-католицька церква, так, наприклад, А. Шептицького було депортовано у глиб Росії.
В квітні 1915 р. розпочався контрнаступ німецьких і австро-угорських військ, а вже у травні 1915 р. відбувся Горлицький прорив російського фронту. 22 червня 1915 р. австро-німецькі війська вступили до Львова. До жовтня 1915 р. тривав швидкий відступ російських військ, а ж поки вони не зупинилися на лінії Кам'янець-Подільський – Тернопіль – Кременець – Дубно. 22 травня 1916р. розпочалася наступальна операція російських військ Південно-Західного фронту під командуванням генерала О. Брусилова.
Тривала вона до початку червня. В її результаті російським військам вдалося знову захопити Східну Галичину (без м. Львова), Північну Буковину та частину Західної Волині. Ця подія увійшла в історію під назвою «Брусиловський прорив». У червні 1917 р. відбувся новий наступ російських сил на львівському напрямку. Проте він закінчився провалом. Росія втратила Галичину та Буковину. Після цього війна набула позиційного характеру. Військові дії виснажували супротивні сторони. І в Росії, і в Австро-Угорщині значно посилились опозиційні настрої. А вже у лютому 1917 р. в Російській імперії відбулася демократична революція, наслідком якої стало повалення царату (імперії) та приходу до влади Тимчасового уряду. Тепер українцям відкрилась можливість для відновлення своєї державності.
5. (Бесіда)
1.Чому Перша світова війна стала справжньою трагедією для українського народу.
2.Наміри всіх держав щодо України та наслідки Першої Світової Війни для України.
Бажана відповідь:
1. Українські землі стали об'єктом експансії воюючих країн та ареною кривавих битв. Російський царизм прагнув захопити землі Галичини, Буковини, Закарпаття; Австрія претендувала на Поділля та Волинь; кайзерівська Німеччина хотіла включити всі українські землі до складу своєї світової імперії. Українці змушені були не лише воювати за чужі державні інтереси, а й стріляти один в одного у братовбивчому протистоянні, адже в російську армію було мобілізовано близько 3,5 млн. чоловік, а в австро-угорську приблизно 250 тис. (Абсурдність ситуації виявлялась, коли в хвилини затишшя на фронті з окопів по обидва боки фронту лунала українська пісня. І мимоволі виникало питання: "За що одні українці стріляють в інших?").
2. Сторони, що воювали, обстоювали виключно власні інтереси і були байдужими до національних прав українського народу, якому довелося воювати в арміях держав-супротивниць брат проти брата. Росія претендувала на всі українські землі у складі Австро-Угорщини. Австро-Угорщина — прагнула приєднати до своїх володінь інші населені українцями території, на які не претендувала Німеччина, зокрема Волинь, Поділля. Німеччина — у своєму прагненні досягти панування в Європі і в усьому світі бажала розширити власні території за рахунок українських земель Сходу й Півдня; створити зручний плацдарм для подальшого наступу на Схід. Позиції українських політичних сил Наддніпрянської України та західноукраїнських земель щодо війни. Війна зумовила глибокий розкол українського національного руху на прибічників та противників переможної війни.
V. Закріплення знань учнів. (6 хвилин)
6. (метод мікрофон)
У чому на вашу думку полягала трагедія українського народу в Першій світовій війні?
Бажана відповідь:
Українці зазнали у війні особливо відчутних втрат, оскільки бойові дії велися практично на всій території України; вони воювали по обидва боки фронту і змушені були вбивати одне одного, захищаючи імперії, які ігнорували їхні національні інтереси.
7. Виправте помилки.
VI. Підсумок уроку (6 хвилин)
Наслідки війни для України та українців, змушених з обох воюючих сторін, були негайними, безпосередніми й тяжкими. Протягом усієї війни Галичина слугувала ареною найбільших і найкровопролитніших побоїщ на Східному фронті. Її населення зазнавало страшних збитків від руйнувань та спустошень, спричинених воєнними діями, а також брутальністю як російського, так і австрійського командування.
VII. Оцінювання (2хвилини)
VIII. Рефлексія (2 хвилини)
Учні оцінюють проведений урок.
IX. Домашнє завдання (2 хвилини)
Прочитати §10 у підручнику під редакцією Кульчицького для 10 класу К. «Генеза» 2010 р. Підготувати реферат на тему: «Перебіг воєнних дій на початку І Світової Війни на українських землях
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ :