Українська мова. 9 клас. Пряма мова й діалог: повторення вивченого

Про матеріал
Конспект уроку містить матеріали на повторення основних пунктограм у реченнях із прямою й непрямою мовою, при діалозі, у реченнях, що містять цитати, які можна використати на уроці закріплення теоретичних знань й формування практичних навичок з теми.
Перегляд файлу

 

Відкритий урок

«Пряма мова й діалог: повторення вивченого»

Українська мова

9 клас

 

 

 

 

 

Вчитель – Андрієвська І. Д.

 

                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас  Українська мова

Тема: «Пряма мова й діалог: повторення вивченого»

Мета: формування предметних компетентностей: повторити основні пунктограми у реченнях із     прямою й непрямою мовою, при діалозі, у реченнях, що містять цитати; закріпити теоретичні знання й практичні навики з теми; удосконалювати вміння правильно інтонувати й розставляти розділові знаки в реченнях із прямою й непрямою мовою, при діалозі, у реченнях, що містять цитати;  розвивати уважність, мислення, творчі вміння; виховувати любов і повагу до краси слова.

             формування ключових компетентностей: уміння вчитися впродовж життя: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; планувати й організовувати власну навчальну діяльність;  постійно поповнювати власний словниковий запас; здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію; екологічна грамотність і здорове життя: дотримуватися здорового способу життя; спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; усно й письмово тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди; правильно вимовляти й писати слова, творити їх граматичні форми; конструювати речення й тексти; дотримувати норм етикету під час спілкування; спілкування іноземними мовами:              готовність до міжкультурного діалогу, відкритість до пізнання різних культур.

Тип уроку: урок формування компетентностей

Метод проведення: метод проєктів (короткотривалий), інтерактивна технологія кооперативного навчання – робота в малих групах:  «Спільний проєкт», «Діалог».

Обладнання: роздатковий матеріал, презентації, рекламна газета

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

(Учні об’єднались в 4 малі групи. Учень оцінює себе сам і того, хто поруч, якщо є за що поставити оцінку)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Формула уроку: (у + о) • (в + с) • р = з

У — увага, о — організованість, в — взаємодопомога, с — спілкування, р — робота, з — знання.

  1. Емоційне налаштування до уроку

Шоколадний гороскоп

  •  Розглянемо тонкощі вибору шоколаду відповідно астрологічному циклу (на День святого Валентина, на день народження, на будь-яке свято – це найкращий та найприємніший подарунок)

 

Овен

Подаруйте дорогим вам Овнам  неординарний шоколад зі спеціями, який має дуже приємний, тонкий ароматом, а також залишає після себе трохи гіркуватий присмак! І не сумнівайтеся, цей ваш подарунок буде оцінений по гідності!

З’їдає всі шоколадки за один раз.

 

Тільці

Кращий презент для сентиментальних Тільців - це шоколад зі смаком дитинства, тобто молочна плитка, багато здобрена фісташками або фундуком.

Полюбляють шоколад і можуть поділитися з тобою тільки цукерками з фруктовою начинкою.

 

Близнюки

Найкращим подарунком для таких мінливих натур буде шоколадне асорті - чим більше різних смаків в одному пакетику, тим більше задоволення від нових солодких відкриттів.

Можуть розламати кожну цукерку, поглянути на начинку і обрати потрібну.

Раки

Раків приводять  в справжній захват солодкі шедеври з незвичайною начинкою. І нехай сьогодні це будуть вже не очевидні «амаретто» або «п'яна вишня» , а біттер - шоколадки з ароматною карамеллю і горіхами.

Розтягнуть запас цукерок на довго, як мінімум на місяць.

 

Леви

В подарунок Леву потрібно вибирати тільки той шоколад, який коштує максимально дорого, виглядає найбільш презентабельно - це точно підкупить вашого улюбленого Лева і ще раз погладить по шерстці його високу самовпевненість.

Забирають всі цукерки собі і поділяться лише після того як самі насолодяться. І віддадуть тобі тільки те, що не люблять.

Діви

Господарська Діва буде щаслива, отримати в подарунок пакетик одного виду шоколаду - всі цукерочки однакові, все точно, рівно, як люблять представники цього знаку. Але важливо, даруючи такий солодкий презент, дати Діві трохи тепла і ласки, запевнити, що солодкий подарунок підбирався саме для неї.

Виберуть дві коробки шоколаду – білого і чорного. Одну – собі, а другу – тобі.

Терези

Кращий солодкий презент для Терезів - це такий же легкий, невагомий, який залишає легкий присмак шоколад. А ще дуже важливо, щоб подібний презент був у гарній упаковці - потурбуйтеся про це обов'язково.

Дуже люблять шоколадки і з’їдають за один раз. Собі вибирають, що побільше.

Скорпіони

Бунтарі - Скорпіони люблять все таке ж незвичайне, як і вони самі. Тому представникам цього знаку варто вибирати найдорожче, ексклюзивне, наприклад, вишуканий шоколад з благородним смаком або апельсиновим відтінком.

Повільно смакують. Іноді шоколад на їхніх пальцях тане швидше, ніж в роті.

Стрільці

Стрільцям зазвичай так подобається упаковка з деякими сентиментальними, ностальгічними нотками, з трюфелями із білого шоколаду всередині.

Люблять і обирають імпортний шоколад або дорогі цукерки.

Козероги

Найкращий солодкий презент для Козерога - це максимально традиційний шоколад, в якому очевидно відчуваються кавові відтінки і аромати.

Надають перевагу трюфелям.

Водолії

Водолію не важливий смак шоколаду, його букет, а от марка стоїть на першому місці, обов'язково врахуйте це.

Виберуть батончики з родзинками та горіхами.

Риби

Варто для ніжних Риб вибрати такий же ніжний, солодкий молочний шоколад з начинкою йогурт з полуницею або з начинкою «тірамісу».

Роздають цукерки всім друзям і знайомим. Можуть навіть забути залишити собі шматочок на пробу.

  ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

Виконуючи завдання, ми будемо створювати шкільну газету « Дорогоцінний подарунок».

IV. Збагачення словникового запасу

 Лексична розминка

  1. Реклама зубної пасти (знайди помилку)
  2. Уривок пісні Ірини Федишин

БІЛЬ 1.  болю, чол. Відчуття фізичного страждання.

БІЛЬ 2, і, жін., рідко. Білі нитки, біла пряжа. 

БІЛЬ 3, і, жін. Біла іржа — хвороба хрестоцвітих, що спричиняється до появи білих блискучих плям на листках, стеблах, квітках і плодах рослини.

- Хто допустив помилку у вживанні слова біль? (чоловік, який рекламував зубну пасту, а Ірина Федишин, мабуть, натякає на те, що коханий – це хвороба, яка залишає плями на її серці)

У. Формування й удосконалення компетентностей

  1. Зв’язна розповідь. «Діалог»( групи отримують одне завдання)

Прямою мовою називається чиясь мова, передана дослівно, без змін.

► Розглянути схеми і скласти зв’язну розповідь про розділові знаки при прямій мові.

А: «П!?»

А: «П».

«П!?» – а.

«П», – а.

«П, – а, – п!?»

«П, – а. – П!?»

«П, – а: – П!?»

А: «П», – а.

А: «П!?» – а.

 Пряма мову і слова автора оформлюють на письмі відповідними розділовими знаками:

1. Якщо пряма мова стоїть після слів автора, то перед нею ставлять двокрапку і перше слово починають писати з великої літери. У кінці прямої мови перед лапками ставлять крапку, крапки, знак питання, знак оклику: І тихо-тихесенько я промовляла: «Сон літньої ночі! Мені тебе жаль!» (Леся Українка).

2. Якщо пряма мова стоїть перед словами автора, то після неї ставлять кому, крапки, знак питання, знак оклику, після лапок — тире, а слова автора починають писати з малої літери: «Цьогороку, мабуть, урожай буде»,— каже Панас (А. Чайков-ський).

3. Якщо слова автора розривають пряму мову, то вони виділяються з обох боків комами і тире, а після них перше слово пишуть з малої літери: «Рано ти,— каже батько,— закінчив науку» (Остап Вишня).

4. Якщо слова автора розривають пряму мову, що виражена двома чи кількома реченнями, то після першої частини прямої мови ставлять кому, знак питання, знак оклику і тире, а після слів автора — крапку й тире. Другу частину прямої мови починають писати з великої літери: «Зажди! — просить хлопчина.— Не тікай від мене, візьми мене із собою, перевези!» (Б. Лепкий).

5. Якщо у словах автора, що стоять у середині прямої мови, вказується, що пряма мова буде продовжуватись, то після них ставлять двокрапку й тире, другу частину прямої мови починають писати з великої букви: «Пізно, Володько,— і додала тим самим легким смішком: — Ех ти, сторож!» (І. Сенченко).

4. Якщо слова автора розірвані прямою мовою, то розділові знаки ставляться відповідно до наведених нижче схем.

Та й дивлюсь нишком, чи не пізнаю його де, коли чую : « Ой мені лишенько!» - жахнулася Катря обік мене.

2.Вибіркова робота «Спільний проєкт» (робота в зошитах)

  • Випишіть тільки ті речення, що відповідають схемам.

1, 3 групи (2, 3 схеми)

В іспанському прислів’ї сказано: "Думки повинні бути чистими і товщиною в шоколад".

«А коли відзначають свято всіх ласунів — Всесвітній день шоколаду?» - запитав дідуся Данило.

2, 4 групи (4, 1 схема)

"Нема шоколаду - нема сніданку",- гадав Чарльз Діккенс.

Галинка поцікавилася: «А де святкують це солодке свято?»

 

«А коли відзначають свято всіх ласунів — Всесвітній день шоколаду?» - запитав дідуся Данило.

Галинка поцікавилася: «А де святкують це солодке свято?»

В іспанському прислів’ї сказано: "Думки повинні бути чистими і товщиною в шоколад".

"Нема шоколаду - нема сніданку",- гадав Чарльз Діккенс.

 3.Повторення про розділові знаки в діалозі. «Діалог»

Різновидом прямої мови є діалог.

Діалог – це розмова двох або більше осіб.(полілог)

 Діалогом називають пряму мову двох осіб. Він складається з реплік (запитань і відповідей або повідомлень), які беруться в лапки і між якими ставиться тире: «А вона?» — «Що — вона? Думати про неї не бороню».— «Та хоч одне ж слово сказати їй…».— «Піснею скажеш. Така вже твоя доля солдатська…» (О. Гончар).

Кожне окреме висловлювання учасників діалогу називають реплікою. У друкованих текстах найчастіше кожну репліку починають з нового рядка, а перед нею ставлять тире. Якщо репліка супроводжується словами автора, то ставляться ті самі розділові знаки, що і при прямій мові, але без лапок:

— Наука має сьогодні доволі точні дані.

— А все ж таки!

— Тодішнє населення нашої держави налічувало чотири-п’ять мільйонів.

— Ага. Чотири-п’ять мільйонів. А печенігів?

— Печенігів було приблизно тридцять тисяч (П. Загребель-ний).

4. Перегляд презентації про шоколадне мистецтво.

4.Творче конструювання «Спільний проєкт»

 (1, 3 групи складають діалог «Що я знаю про шоколад», а 2, 4 спілкується з приводу переглянутої презентації «Шоколадне мистецтво») (діалоги наклеюють на газету)

Діалог «Що я знаю про шоколад»

  • Шоколад бадьорить?

-У какао-бобах, з яких роблять шоколад, міститься кофеїн. У помірних дозах кофеїн підвищує розумову і фізичну працездатність.

  • Шоколад покращує настрій?

 -Шоколад стимулює вироблення серотоніну, який називають «гормоном щастя», підвищуючи настрій.

  • Шоколад уповільнює старіння шкіри?

-Вчені з Великобританії в ході дослідження  з'ясували: кілька шматочків чорного шоколаду в день покращують обмін речовин в нашій шкірі.

  •  Шоколад рятує від діабету і ожиріння?

- Вчені навіть зафіксували зниження захворюваності на цукровий діабет 2 типу та невелике зменшення маси тіла серед людей, що регулярно отримували чорний шоколад.

  • Темний шоколад допомагає схуднути?

-100-грамова плитка чорного шоколаду не тільки втамовує голод, а й знижує апетит, що не можна сказати про молочний шоколад.

  • Шоколад корисний для серця і судин?

-Дослідження показали, що темний шоколад  корисний для серця. Тести показали, що ті, хто їв чорний шоколад, мали вищий рівень "хорошого" холестерину.

Діалог «Шоколадне мистецтво»

  • Найкреативніший шоколадний виріб?
  • Які шедеври  ти вже купував(ла)?
  • Які вироби не будуть користуватися попитом?
  • Що б замовив(ла) ти?
  • Чи потрібна творчість в створенні шоколаду?
  • Чи є майбутнє в такого мистецтва?

УІ. Хвилинка відпочинку

Перегляд презентації «12 фактів про шоколад»

6. Повторення про способи уведення цитат у текст. «Діалог»

Цитата – це дослівно наведений уривок з якогось тексту для підтвердження або ілюстрації тієї чи іншої думки. Цитата обов’язково береться в лапки.

► Розглянути таблицю. Розказати про способи введення цитат у текст і оформлення їх на письмі.

Спосіб уведення цитати

Оформлення на письмі

Приклад

1. Як пряма мова за допомогою слів автора

 Береться в лапки, як пряма мова

У народі кажуть: «Правду говорить не язик, а душа».

2. Як частина речення

Пишеться з малої літери в лапках, оформлюється в середині речення

В. Сухомлинський говорив, що «любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова».

3. Наводиться неповністю

Як пряма мова, а на місці пропущених слів ставляться крапки

«…Нам потрібно любити її і гордитися своєю найпрекраснішою матір’ю»,— писав Т. Шевченко про Україну.

4. У формі епіграфа

Пишеться без лапок, вказівка на автора дається нижче епіграфа праворуч без лапок

Як важко перші кроки йти!                            А. Малишко

5. Віршовані рядки або строфа

Пишеться без лапок з великої літери

Чудовий настрій передає М. Луків поетичними рядками: На душі ані хмарини. Гарно в рідній стороні. Кущ осінньої калини Паленіє у вікні.

6. Із вказівкою на джерело

Береться в лапки, а вказівку на джерело,що стоїть після цитати, беруть у лапки.

«Бути – значить виконувати         обов’язок» (Є. Сверстюк).

7. Пунктуаційний практикум «Спільний проєкт»

Оформіть правильно цитату на письмі, спосіб введення в текст вказаний.

1, 3 групи (2, 3 речення)

2, 4 групи (1, 4 речення)

(хто правильно записав, той пише цитату на картці для газети) 3 цитати клеють на шоколад «Мілка», а 1 цитату як епіграф на сердечко.
1.«Сила - це можливість розламати плитку шоколаду голими руками і потім з'їсти тільки один її шматочок» Джудіт Віорст (вказівка на джерело після цитати)

2.«Шоколад змушує посміхатися кожного, навіть банкіра» (Беннвіль Стокер)(як частина речення)
3.«Карамель- це минуще. Шоколад - ось що постійне »(Мілтон Снейвлі Херші)( як пряма мова)
4. «Життя як коробка шоколадних цукерок: найцікавіше – всередині! "(Форрест Гамп) (як епіграф)

1, 3 групи

Беннвіль Стокер говорив, що «шоколад змушує посміхатися кожного, навіть банкіра».

«Карамель- це минуще. Шоколад - ось що постійне», - писав Мілтон Снейвлі Херші.

2, 4 групи

«Сила - це можливість розламати плитку шоколаду голими руками і потім з'їсти тільки один її шматочок» (Джудіт Віорст).

Життя як коробка шоколадних цукерок: найцікавіше – всередині!

                                                                                                   Форрест Гамп                                               

8. Деформовані речення (записують на одну карточку і наклеюють на велике серце)

Відновіть речення , деформовані унаслідок ураження комп’ютерним вірусом. Запишіть відновлені речення та розставте розділові знаки. Визначте, чи речення з прямою мовою чи з непрямою.

1, 3 групи (2, 3 речення)

2, 4 групи (1, 4 речення)

  1. встановили шоколаді в науковці елементи які є що відпочинку відновленню і сприяють психологічному.
  2. золото говорили чорне шоколад іспанці.
  3. повідомили ризик що серцевих зменшується якщо шоколад журналі в «Медицина» ускладнень періодично їсти.
  4. шоколад стає смак пише перегрітий Вікіпедія білий зернистим і втрачає.

 

Науковці встановили, що в шоколаді є елементи, які сприяють відпочинку і психологічному відновленню.

«Шоколад – чорне золото»,- говорили іспанці.

В журналі «Медицина» повідомили, що ризик серцевих ускладнень зменшується, якщо періодично їсти шоколад. 

«Перегрітий білий шоколад стає зернистим і втрачає смак», - пише Вікіпедія. 

9. Усний синтаксичний розбір речень:

1, 3 групи – 2 речення, а 2, 4 групи – 4 речення.(якщо буде час)                                                  

V. Підсумок уроку

  1. Розгадування загадок

В розмальованій хустині,

 Солоденька всередині.

Коли нею почастують,

Діти тішаться, ласують.   (Цукерка).

 З какао цукерка ця і з молока,

Буває солодка, буває гірка,

 Буває начинка: ізюм чи горіх,

 Поділимо плитку велику на всіх!

Якщо запитаємо, навіть в малят,

Усі нам підкажуть, що це …      (Шоколад).(загадки наклеюють на газету)

2.Мінідиктант (Посміхнись)(диктант наклеюють на газету)

- Добре еклерам ...

- Чому? Скажи, чому?

- Тому що вони в шоколаді.

3. Порада (зроби переклад і отримай пораду)

Eat more chocolate to be a «sweeter» person.

Їжте більше шоколаду, щоб бути «приємною» людиною. (солодкою) (пораду наклеють на газету)

  1. Оцінювання

Рефлексія «Продовж фразу»

сьогодні я довідався...

було цікаво...

було важко...

тепер я можу...

я відчув, що...

я навчився...

я зміг...

я спробую...

мене здивувало...

мені схотілося...

 

VІ. Домашнє завдання

1. Підготуватись до контрольної роботи, повторити правила (ст. 47-49, 53, 55,57-58, 62)

2.Скласти діалог «Вироби з шоколаду» між журналістом та кондитером.

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
8 липня 2023
Переглядів
780
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку