Урок українська мова, 6 клас
Урок № Дата проведення: 18.11
Тема уроку: Прикметник як частина мови: загльне значення, морфологічні ознаки
Мета уроку:
поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати загально пізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки прикметника; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників у мовленні» розвивати пам’ять, спостережливість; виховувати мовленнєву культуру учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення
Обладнання: підручник, ментальна карта «Прикметник», розмальовка
«Квітка», кольорові картки
Хід уроку
І. Організаційний момент
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути;
Не просто бачити, а розуміти.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Інтерактивна вправа " Комплімент"
(Вчитель підходить до першого учня і говорить: «Ти мені подобаєшся, тому що ти дуже добрий», учень повертається до сусіда і продовжує комплімент: «Ти мені подобаєшся, бо ти серйозний» тощо).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Інтерактивну вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
ІV. Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової частини мови.
Як ви вже здогадалися, тема нашого сьогоднішнього уроку – «Прикметник».
Основним завдання на сьогодні є навчитися знаходити прикметники у текстах і визначати їхні морфологічні ознаки: рід, число і відмінок.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника, створення ментальної карти з теми «Прикметник».
Наприклад:
Отже, прикметник означає ознаку предмета, змінюється за числами, родами та відмінками, в реченні виступає найчастіше означенням.
VІ. Систематизація вивченого матеріалу
Випишіть з поезії прикметники, визначте відмінок та рід
Осінь пензлика взяла,
малювати почала,
в білокорої берізки золотила довгі кіски.
Став багряним колір чуба
в мудрого дідуся-дуба.
Дві сестрички, дві осички
стали жовті, мов лисички.
(Марія Пономаренко)
Вчитель називає іменники з прикметниками, а учні за допомогою карток різного кольору показують до якого роду належить прикметник. (червоний колір – жіночий рід, блакитний – чоловічий, зелений – середній)
Слова для гри:
Глибоке море, голубий кит, свіжа риба, красивий портфель, велика валіза, важкий кошик, дивовижний літак, весняний пролісок, пухнастий кіт, цікаве оповідання, складна задача, кисле яблуко, дерев’яний стіл, золоте серце, лагідна пісня.
На дошці написані іменники, їх треба перетворити у прикметники,наприклад: хмара-хмарний.
Жито, земля, суниця, Україна, дерево, хата, зима, весна, вітер, квіти, вода.
Радий Добрий
Тихий Зелений
Сумний Залізний
Діти отримують розмальовки, які потрібно розфарбувати прикметниками, на кожній пелюстці написати колір.
VІ. Закріплення знань, умінь та навичок шестикласників
Виконати вправу 138
Перепишіть текст, підкресліть прикметники як члени речення.
Україна
Україна – це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна – розкішний вінок із рути і барвінку. Немає в світі країни, ріднішої і красивішої за Україну. Це батькова земля.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Метод «Прес»
VІІІ. Домашнє завдання
Підручник: вивчити теоретичний матеріал з теми «Прикметник»;
Написати лінгвістичну казку на тему «Прикметник та Іменник – найкращі друзі»