Відкритий урок (урок-подорож)
6 клас
Тема: Узагальнення і систематизація знань з теми «Іменник».
Мета: Перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Іменник»; навчити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні іменника, визначення його граматичних ознак; правильно вживати іменник у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес до історії свого народу, його традицій; виховувати почуття поваги до своєї країни, народу.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Обладнання: кодоскоп для проектування діалогу-гуморески; ілюстрації; запис пісні «Від Києва до Лубен»; картки з програмованим завданням; барабан для розігрування карток; коробочки для гри «Подарунок для друзів»; таблиця-схема до теми «Іменник»
Хід уроку
І. Мотивація учбової діяльності
Бесіда.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
А сьогодні урок узагальнення і систематизації знань з теми «Іменник». Ми повторимо, закріпимо все, що вивчили про іменник як частину мови. Спробуємо практично розпізнавати іменники, визначати їх граматичні ознаки, правильно використовувати іменники в мовленні, продовжимо знайомство з історією свого народу, його традиціями.
Отож, якщо не всі з вас відвідували ярмарок, то прямо зараз ми туди поїдемо. Поїдемо скупитися.
(читання тексту Остапа Вишні)
ІІІ. Закріплення матеріалу
(на дошку спроектовано на кодоскопі діалог-гумореску.)
Завдання
От і приїхали ми нарешті на ярмарок. І кого ж тут немає. І чого ж тут тільки не побачиш! І не протовпишся: той торгує, той купує, той божиться, той прицінюється. Але ми з вами якось проберемось крізь натовпи і все розгледимо. А дорогою ще й запишемо, кого і що продають.
За ілюстраціями на дошці записати, кого і що продають на ярмарку.
Група 1. Записати іменники ІV відміни. З одним іменником скласти речення про своє враження від побаченого.
Група 2. Записати іменники – назви істот із пестливими суфіксами.
Група 3. Записати іменники – назви істот.
А тепер давайте ознайомимось із звичаями, які були на ярмарку, та знайдемо у тексті іменники спільного роду і виділимо їх прямо в тексті. (учні працюють з розданими друкованими текстами, підкреслюючи олівцем іменники спільного роду.)
На ярмарку кожен має своє місце. Он натовп зібрався: божого старця слухають. Сидить сивий дід-каліка та й на кобзі грає. А поруч нього маленьких хлопець-сирота, худий та босий, шапчину тримає для мідяків. А он далі циган до дядька причепився, божиться, шельма, і жінкою, і дітьми та проколина свою душу, і батька, і матір, щоб стару кобилу продати замість молодої, здорової. А отам знову галас учинився: якийсь волоцюга потяг у баби мішок з грушами.
А он, дивіться, поспішають перекупи з паляницями, з бубликами, з пиріжками, з печеним м’ясом. А перед веде Явдоха Колунайчиха – мордата, рум’яна молодиця. А балакуча яка вона! Над усіма бабами верховода. І всі її слухають. Та нехай би не послухала її яка, зараз же нещастя на бідолаху нашле: або свиня бублики похвата, або собака м'ясо викраде, або п’яниця якийсь спіткнеться та олію виверне, а вже даром не пройде. От Явдоха взяла з чужої торби паляницю й кинула проти сонця. Котилася та паляниця, котилася, а де впала, там Явдоха сама з своїм товаром сіла, а молодиць розсадила. Де якій по черзі припало. А чужу паляницю, що нею ворожила, Явдоха тихцем підняла та між свої булки положила…
(Г. Квітка-Основяненко)
Так багато всього на ярмарку, і не перелічиш! До речі,деякі іменники –назви великої кількості предметів хоч і означають, що цих предметів багато, однак вживаються не у множині, а в однині. Як вони називаються? (збірні)
-А які іменники вживаються тільки в множині?(множинні)
Виписати іменники у дві колонки:
У перші – збірні, а в другу – множинні.
(один учень працює біля дошки, а інші – в зошитах.)
Ярмарок починається ще за воротами, продається тут усе: коні, корови, вівці, кози, сани, горшки, миски, хустки, спідниці, гвіздки, молотки, ножиці. І таке все свіже, гарне та смачне на ярмарку: свинина, городина, ковбаса, риба, мед. Аби ваші гроші!
А гомін який стоїть! Такого ніде непочуєш, тільки на ярмарку. Жіноцтво щебече, усі разом розказують і ні одна не слуха. Собаки скавучать, музики грають. Парубоцтво витина гопака. Малеча, погубивши матерів, пищать, мабуть. І на тому світі той галас чути!
Але фізкультхвилинка у нас буде сьогодні незвичайна. Ми не лише порухаємось, відпочинемо,а й подумаємо над завдання з теми. То ж давайте уважно послухаємо пісню.
(під пісню «» Від Києва до Лубен» діти виконують танцювальні рухи.)
Виконуючи це завдання, що ми пригадали? (граматичні ознаки іменника)
Треба спробувати свого щастя в грі. Зараз візник з кожного возу підійде і розіграє «Подарунок для друзів».
(розігруються індивідуальні програмовані завдання для кількох учнів (5-6).)
Використовуючи іменники, скласти невеликий діалог гумористичного змісту між покупцем і продавцем.
Ярмарок закінчувався. Хто спрадався, хто скупився – всім час додому. Ми з вати теж скрізь побували, всього скуштували, а тепер час написати невеличкий диктант.
Завдання. Назвати розділові знаки у тексті. Визначити, якими членами речення виступають іменники.
(один учень біля дошки розбирає іменник «з ярмарку» як частину мови)
Диктант
Повертався Петро додому з ярмарку. Попродав горобину, добрі гроші вторгував. Не пропив, накупив усього! Господині купив гарну хустку, молодій доньці везе корали та червоні чобітки, а меншим – солодкі цукерки «від зайчика». Хай дітвора радіє! Поволі бредуть воли, поринує віз, а Петро пахкає люлькою та посміхається у вуса.
VI. Підбиття підсумків
Бесіда
VII. Домашнє завдання
І-ІІ рівень – синтаксичний розбір 1-го речення з тексту класного диктанту; морфологічний розбір всіх іменників з 4-го речення.
ІІІ-IV рівень – продовжити текст диктанту, зробити синтаксичний розбір одного з речень, морфологічний – 7-ми іменників.