Українська мова. Урок розвитку мовлення "Чому важливо бути доброю людиною

Про матеріал

Урок розвитку мовлення за біоадекватною методикою з використанням технології «Навчання в русі»

На цьому уроці:

  • 1)Чітко визначено оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надання.
  • 2)Враховані інтелектуальні та фізіологічні особливості дітей.
  • 3)Передбачено зміну видів діяльності, групової й парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності, вчать вмінню поважати думки інших, висловлювати власні думки, жити без конфліктів.
  • Даний урок:
  • 1)Посилює мотивацію до навчання.
  • 2)Сприяє створенню здоров`язберігаючого освітнього середовища.
Перегляд файлу

На цьому уроці:

  1. Чітко визначено оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надання.
  2. Враховані інтелектуальні та фізіологічні особливості дітей.
  3. Передбачено зміну видів діяльності, групової й парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності, вчать вмінню поважати думки інших, висловлювати власні думки, жити без конфліктів.

Даний урок:

  1. Посилює мотивацію до навчання.
  2. Сприяє створенню здоров`язберігаючого освітнього середовища.

 

 

Українська мова

4 клас

 

Тема. Текст-міркування. Чому важливо бути доброю людиною

Мета:

  • закріплювати вміння будувати текст-міркування, вчити розкривати абстрактно-загальні поняття, логічно й послідовно викладати думки, словесно передавати свої почуття, переживання;
  • розвивати зв’язне мовлення, мислення, увагу,  пам`ять;
  • виховувати найкращі людські риси, прищеплювати бажання творити добро.

Обладнання: мішечки з морською сіллю, релаксаційна музика, мультимедійний супровід уроку, таблиця «Будова тексту»,  сигнали, мікрофон, кольорові олівці, ілюстрації по темі уроку, ромашковий відвар, цукерки «Ромашка», мішечок «Добра».

Тип уроку: урок розвитку мовлення за біоадекватною методикою з використанням технології «Навчання в русі»

 

Хід уроку

 

I. Організаційний етап

1. Гармонізація простору (музичний супровід пісня «Якщо добрий ти».

Муз. Савельєва, сл. М. Пляцковського)

 - Діти, сьогодні у нашій школі епідемія… А яка, ви скажете самі. Покажіть першу літеру, названих мною слів.

(Учитель називає слова: дивовижна, організована, бадьора, радісна, активна. Учні рухами показують першу букву. Озвучують хором слово добра. Носиком в повітрі пишуть: добро).

- Так, епідемія добра. Вірус передається повітряно-посмішковим шляхом. Симптоми: задоволення, бажання говорити компліменти, дарувати радість.

2. Утворення кола об`єднання

 - Візьміться за руки, утворіть коло об`єднання, посміхніться один одному, подаруйте радість і добро товаришам ( діти обіймаються, пошепки говорять побажання).

3. Дихальні вправи

- Тож у нашому класі панує лише добро. Наповніть ним своїх легені і серця.

(Діти глибоко вдихають повітря через ніс)

II. Актуалізація опорних знань

1. Побудова асоціативного куща «Квітка добра»

- Вашим домашнім завданням було…(відповіді учнів: назвати людську чесноту, яка була б притаманна кожному. Діти називають обрані риси).

- Погляньте на нашу квітку( людяність, взаємоповага, щирість, мудрість, милосердя, чуйність, взаєморозуміння, сердечність, толерантність).

- Якій людині притаманні ці чесноти? (Добрій). Напишіть носиками чесноту, яка розквітла у вашій душі. ( Носиками в повітрі пишуть обрані слова).

2. Робота в парах

- Діти, об`єднайтесь в пари. Складіть по одному правилу доброти.

( Учні записують правила на аркушах. Три пари, які першими виконали завдання, зачитують їх).

Орієнтовні відповіді:

1) Допомагай меншим за себе.

2) Умій прощати.

3) Поважай і шануй працю інших.

4) Радій чужому успіху.

5) Умій поспівчувати у горі.

6) Будь вихованою і стриманою людиною.

7) Допомагай друзям у біді.

- Складемо всі правила у мішечок «Добра», міцного його зав`яжемо. Опрацюємо їх на уроці Я у світі.

III. Постановка навчальних завдань

- Сьогодні ми напишемо текст-міркування «Чому важливо бути доброю людиною».

1. Вправа «Мікрофон»

- А чи потрібно над цим замислюватися?

-  Коли Всесвітній День доброти? ( Всесвітній День доброти 13 листопада). (Учні пишуть в повітрі носиками 13 листопада).

2. Повідомлення учнів

- Надається слово учасникам групи «Пізнайки».

 1-й учень:

13 листопада весь світ відзначає Всесвітній День доброти. Саме 13 листопада 1998 року в Токіо відкрилася перша конференція всесвітнього руху за доброту, в якій брали участь Австралія, Канада, Японія, Таїланд, Сінгапур, Велика Британія, США. Пізніше до руху приєдналися й інші країни. Спеціально для цього французький художник Орель створив символ-відкрите серце.

( Діти носиком малюють символ-відкрите серце).

- Існує ще свято. Це День спонтанного прояву доброти.

2-й учень:

17 лютого День спонтанного прояву доброти. Це свято має досить нетривалу історію. Його поява пов`язана з ініціативою міжнародних благодійних організацій,  які вирішили об`єднати під гаслами доброти всіх людей планети - незалежно від їх громадянства, віросповідання та національної приналежності.

 Святкування Дня спонтанного вияву доброти в Україні поки проводиться практично непомітно, оскільки про нього мало хто знає. Суть свята полягає в безкорисливому прояві доброти по відношенню до всіх оточуючих. Справжня доброта, на думку організаторів цього свята, не повинна чекати похвали або подяки.  Головна нагорода за доброту людини - радість інших людей. Дане святоце привід згадати про справжні цінності нашого життя і про те, що доброта здатна зцілити від душевних мук і недуг кожного,  хто її виявляє. Тому проявляти добрі наміри у всіх своїх діях повинна постаратися кожна людини.

 ( Діти носиком в повітрі пишуть:17 листопада - День спонтанного прояву доброти).

3. Словникова робота

Спонтанний – викликаний внутрішніми причинами, без впливу діяння ззовні.

(Носиком пишуть дане слово, звертаючи увагу на орфограму)

IV. «Відкриття нового знання» (побудова проекту виходу з утруднення)

Вивчення нового матеріалу в оптимально-функціональному стані (звучить спокійна фонова мелодія)

а). Сенсорно-моторний етап

- Діти, я вам пропоную вирушити в цікаву подорож. Сядьте зручно. Закрийте очі, розслабте шию, плечі, руки, ноги. Дихайте глибоко і спокійно. Відчуйте, як тепло огортає ваше тіло. Посміхніться. Ви дуже гарні, коли посміхаєтесь.

 А вирушаємо ми в оселю чарівної Ромашки – символа добра. Саме вона розповість нам про свій звичайний щасливий день. Прокидається Ромашка і в першу чергу посилає свою ніжну пелюстку Сонечку, щоб воно наповнилось теплом, промовляючи з посмішкою: «Доброго ранку, миле Сонечко! Зігрій всіх своєю чарівною посмішкою». І Сонечко дарує нам тепло. Далі Ромашка обходить свій сад.  Вона бережно обв’язує своєю пелюсткою зламану гілочку калини. І кущ одразу буяє, набирається сили. Хоче швидше пригостити Ромашку стиглими кетягами. Адже пам’ятає: «Роби добро, воно добром і повернеться». А ось Ромашка підклала свою пелюстку мурашці, щоб та швидко перебралася через струмочок. Чому він ледве дзюрчить? Та хтось  закидав його камінням. І Ромашка своїми тендітними пелюстками відкидає їх. Побіг струмочок, напуваючи водою і дерева, і кущі, і квіти, і птахів, які звеселять нас своїм співом, ділячись: «Роби добро, воно добром і повернеться». Скільки у Ромашки пелюсток, скільки кожен день вона робить добрих справ.  Від добра життя стає щасливим, радісним, мирним. А квітка – ще красивішою, милішою. Бо в неї багато друзів, які в будь-яку хвилину теж прийдуть їй на допомогу. Адже всі у своєму житті керуються правилом: «Роби добро, воно добром і повернеться».

 Багато ще справ у Ромашки. Але наша подорож підходить до кінця. Подякуйте їй  за цікаву інформацію.  Пошліть і ви свою любов та добро  всім оточуючим. Відчуйте прилив сил до рук, ніг. Відчуйте спину та плечі. Це нові сили здоров`я, добра наповнили вас. Посміхніться і глибоко вдихніть повітря. Повернулися до класу.

Б). Символьний етап

1. Бесіда ( діти дають відповіді, використовуючи мішечки)

- Що уявили під час подорожі?

- Які кольори бачили?

- Який аромат ви відчули?

- Які слова запам’ятали?

- Яке ключове слово? (Добро. Діти пишуть носиками дане слово)

2. Створення образонів

Учні малюють той образ, який вони уявили (мішечки).

Вправа «Сходинки» (Всі разом повторюють слова: «Роби добро, воно добром і повернеться», стоячи з мішечками на головах.

Учитель показує свій образон).

3. Фізкультхвилинка (під музичний супровід. Пісня «Дорогою добра»

сл. Ю.Ентіна, муз. Марка Мінкова. Діти виконують танцювальні рухи і співають пісню).

V. Первинне закріплення

- Ми складатимемо текст-міркування  в якому ключове слово… (добро), а образ, який обрали на сьогоднішній урок…(ромашка). Пропишемо ці слова (діти встають). Двома плечима пишуть слова добро і ромашка.

в). Логічний етап

4. Робота в малих групах ( учні об’єднуються в шість груп і на ромашках пишуть спільнокореневі слова)

- Доберіть до  слова добро спільнокореневі:

доброта

добріти

добрий

добросовісний

добросердечний

доброзичливий

добряк

добродій

( На дошці з`являються ромашки.

Читання хором підібраних слів, мішечки)

5. Вправа «Мікрофон»

- Діти, пригадайте пам`ятку, в якій говориться про те, як працювати над твором. Учні дають усні відповіді( на головах мішечки).

 Орієнтовні відповіді:

  1. Зміст твору має відповідати темі та основній думці.
  2. Не пишіть зайвого.
  3. Слідкуйте за порядком викладу думок.
  4. Використовуйте мовні засоби зв’язку.
  5. Дбайте про мовленнєве оформлення.

6. Робота з таблицею «Будова тексту»(колективно)

- З яких частин складається текст-міркування?

Таблиця:

  1. Твердження (того, що пояснюється);
  2. Доказ або пояснення( слова: тому що; так як; справа в тому що…)
  3. Висновок (тому; ось чому; таким чином; отже).

г) Лінгвістичний етап

7. Виступ учасників групи «Пізнайки»

-  Надається слово учасникам групи «Пізнайки»

1-й учень:

Етимологія, наука про походження слова говорить:

«Добро-категорія етики, якою позитивно оцінюють певну поведінку людей, явища чи події».

2-й учень:

Орфографія говорить: « В слові добро -  наголос на другий голосний о».

3-й учень:

Морфологія повідомляє: «Добро - це іменник середнього роду».

(Учні аплодують товаришам)

8. Підбір асоціацій (образів)

- Діти, які образи виникають, коли чуєте слово добро?

( Мама, сонечко, кошеня і т.д.)

9. Офтальмологічна пауза

VI. Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном

Написання твору буде колективним.

Діти об’єднуються в малі групи. Учням потрібно скласти основну частину тексту-міркування (вступ і кінцівка є).(Вступ: Творити добро - ось сенс життя. Висновок:Тому треба робити добро і не чекати за це нагороди.)

- Відчуйте присутність Ромашки( по класу роздається аромат ромашкового чаю). Глибоко вдихніть приємний запах чаю, це вам допоможе гарно працювати.

VII. Включення нового в систему знань і повторення

  1. Презентація текстів-міркування

Групи презентують складені тексти.

д) Моторно-кінестетичний етап

  1. Гра «Так,ні»

Учитель називає людські чесноти. Якщо позитивна - учні роблять хлопок долонями, негативна - тупотять ніжками.

злість                                                       

радість                                 

щирість                                

заздрість

сором`язливість

ввічливість

жадібність

справедливість

VIII. Рефлексія діяльності

1. Бесіда

1) Чи вдалося вирішити поставлені задачі?

2) Де можна застосувати отримані знання?

3) Що на уроці вийшло добре?

4) Над чим потрібно ще попрацювати?

2. Домашнє завдання

 Перша група - підібрати прислів’я і приказки  про добро.

 Учасники групи «Пізнайки» підготують вірші про добро.

 

 Діти, Ромашка, яка незримо присутня з нами, хоче  пригостити вас цукерками «Ромашка». Вона впевнена, що ви завжди робитимете добро і нагород за це не чекатимете.

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
8536
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку