Українська мово- веселкова, у душі народу вічно ти жива

Про матеріал
Сценарій містить вірші про рідну мову, назви пісень, цікаві завдання, загадки. Працюючи з матеріалом діти вчаться виразно декламувати вірші, думати, міркувати, вчаться бачити красу мови, виявляють інтерес до народної казки, розвивають творчі здібності.
Перегляд файлу

 

Лунає музика, вибігають 2 пари дітей, танцюють.

 

1-ша дівчинка : Хто ти, хлопчику маленький?

1-ший хлопчик: Українець проворненький!

                             А ти , дівчинко гарненька?

 2-га дівчинка: Українка молоденька!

                          В мене коси русявії, личко рум`яненьке

                          Мова рідна українська, що навчила ненька.

2-гий хлопчик: А давайте привітаєм всю нашу громаду,

                           Зі святом мови чарівної, мелодійної, святої.

Діти виконують пісню» Калина червона» Н.Май

Вчитель:   Рідна мово моя, поетична, пісенна,

                  Пелюсткова і ніжна, як спів солов`я!

                  Я к народу душа, щира, ніжна, натхненна-

                   Ти найкраща у світі, бо рідна моя!

                   Українські пісні ніжно мама співала,

                  Коли ще в сповитку були діти малі.

                 Українською мовою благословляла,

                         Як розходились ми на дороги Землі.

    Скільки в мові тепла і палкого кохання!

 Туги й щастя дзвінкого і світла душі,

Та іскристої радості і шанування,

Що лиш просто говориш, виходять вірші!

               То струмочком біжить, то сміється й співає,

                То іскринками гумору враз спалахне.

               Скільки слів в тобі є, лиш Господь один знає.

              Мово рідна моя, ти ,як сонце ясне!

Бо слова твої серце уміють зігріти,

Приголубити, втішити можеш одна!

Мово рідна, ну як нам тебе не любити,

Ти весела і ніжна, неначе весна!

( Виконується пісня про мову)

Пісня «Мова барвінкова»сл.Надії Янчук, муз.Володимира Климюка

                         

3-й учень: - Наша мова, наче море:

                       І багата, й молода,

                    Бо ж як мало слів- то горе,

                     Як багато- теж біда!

                     Ну то що ж його робити?

                     Як словам тим дати лад?

                       Ніби вмієм говорити,

                        Але часом невпопад!

                    От до слова РОЗМОВЛЯТИ

                        Що синонімів вже є!

                      Але треба підібрати тільки правильне, своє!

4-й учень:   Кожен в світі мову має,

                        Кожен якось розмовляє.

                     Всяк по-своєму звуки творить:

                            Той щебече, той говорить,

                            Як сорока хтось стрекоче,

                              А мале дитя белькоче,

                         Щось собі лепече стиха,

                         А для тата й мами втіха!

        5-й учень:     Диктор слово промовляє,

                             Мати сина намовляє,

                               От дівча щось торохтить,

                                 Тарабанить, тріскотить.

                               Той базікає невпинно,

                                 Щось лялька щохвилинно.

                                    Там балакають дівчата, просторікують хлоп`ята,

                               Бовкнув слово, вставив два-

                        Слів тих- ціла голова,

                               Але от скажи невміло-

                           Зрозумієш через силу!

                          Щоб хорошу мову мати,

                            Треба гарно розмовляти!

 

Вчитель:Так, уміти розмовляти,

Слова в речення складати,

Нелегка, скажу робота,

Але якщо є охота і бажання розвиватись,

Мови рідної навчатись, і вправлятися щодня-

Не впізнає вас рідня! Мова рідная поллється так,

Що серце засміється  і у мами ,і у тата.

Що дитинонька багата:слів вкраїнських безліч знає

Щодня в мовленні вживає.

 

  Діти, а з чого складається мова?

                З чого складаються речення? ……слова?

                  Які звуки є в українській мові?

                  Що таке текст?

                     З яких частин складається?

                 Так, добре, ми бачимо, що ви добре слухали на уроках мови. А зараз ви попрацюєте в  групах. Завдання нескладне. Потрібно відредагувати деформований текст.

( Діти працюють  з  деформованим текстом та зачитують, що у них вийшло)

 

Вчитель:    -Надзвичайно цікаво вивчати рідну мову! Українською мовою можна писати вірші, кожне слово якого починається з однієї літери. Так багато у мові слів!

 

6-й учень:     Я вам зараз прочитаю вірш, у якому всі слова починаються з літери «С». А називається цей вірш « Світанок».

                                     Став спочиває, спить спокійно,

                                         Ставок старечий стуманів.

                                           Стежина, стежка самостійно

                                              Снує собі серед садів.

                     Світанок синій струменіє,

                    Сосна світлішою стає.

                      Серпанок світиться. Світліє.

                         Сон сновидіннячка снує.

 7ма дитина: А в моєму вірші всі слова починаються на літеру «В»

                               Вже віхолам відпочивати,

                                   Відгомоніли, віджили.

                          Весна війнула. Винувато

                         Вони водою відплили.

                         Весна веселая, вродлива

                             В вербу воркотики вплела.

                               Вона вклонилась вправо, вліво,

                               Всміхнулась, веснянки вплела.

Вчитель: А хто із вас спробував написати щось, щоб кожне слово починалося з однієї літери?

( Діти зачитують свої творчі доробки, підготовленні д свята)

 

8- та дитина:      В нашій мові є слова

                                Зовсім протилежні,

                                  І частенько так бува-

                             Ми від них залежні.

                           Нам, звичайно, повезло

                              В нашій рідній мові,

                           Бо добро в нас є на зло,

                          І не тільки в слові!

                            Як відійде темна ніч,

                           Встане день, як квітка.

                               Є товстий, неначе піч,

                                Є й тонкий,як нитка.

                             Хтось так голосно кричить,

                                 Як ворона кряче.

                             Інший- цілий день мовчить,

                                 Мов ковтнув гаряче.

9-та дитина:            На тепло є холоди,

                                         А на стужу- спека.

                                       Можна йти туди й сюди,

                                         Близько і далеко.

                             Можна ще у гору й вниз,

                              Вправо і уліво.

                          Піднімись і тут же злізь.

                      Кепсько і щасливо.

                     То веселий, то сумний

                      Кожен з нас буває.

10-та дитина           То новенький, то старий

                  Одяг надягає.

                   Є широкий ремінець,

                  А вузенький краще!

                    Є трудяга- молодець,

                   Але є й ледащо!

                А на «ні» є слово «так»!

            Як сказав, так буде!

            Якщо в мові ти мастак-

            З тебе вийдуть люди!

Учитель; Як називаються слова протилежні за значенням?

                 А як називаються слова близькі за значенням?

Пропоную вам створити галявинку квітів-синонімів.

 

Учитель: А ще в українській мові є слова, що звучать однаково, а мають різне значення.

                   Чи знайомі ви з такими словами? Ось ми зараз послухаємо вірш з такими словами.

11-та дитина:       Сонце знань, усім світи

                                     Радісно і світло.

                               Відкривай нові світи,

                                Щоб душа розквітла.

12-та дитина: Треба, синку совість мати,

                          До синка звернулась мати.

  • Йдуть роки, минають дні,

   А в науці ти на дні.

13-та дитина:    Шле з гори нам сонце світло,

                             Всюди сонячно і світло.

                                 Скільки днів уже прожито,

                             Ми співаємо про жито.

                              Колос зліва, колос справа,

                       Хліб ростити- добра справа!

 

14-та дитина:       Ми ходили на косу,

                         Грались, загорали.

                              А дівчатка у  косу

                    Квіточки вплітали.

15-та дитина:  Йде про хлопця добра слава,

                             Він росте на радість всім!

                        Звати того хлопця Слава,

                       Йому виповнилось сім.

16-та дитина:  Хлопчик хліб у сумці ніс-

                         Важко, бо без звички.

                  І замерз унього ніс-

              Був без рукавички.

 

  1. Вчитель : А зараз ми побачимо чи знаєте ви українські народні казки.( Діти розгадують загадки та виконують цікаві завдання із «Казкових завдань») Гра «Плутанина»

Чарівний казковий клубочок потрапив до лапок Котика - Воркотика . Золоті його ниточки переплутались. Допоможіть словам повернутися до своєї казки.

 

« А лисичка бігла повз хатку та так нюхає носом, коли чує колобки( пиріжки) пахнуть. Підкралася до вікна тихенько, вхопила пиріжок моторненько та й покотилась  ( подалась).»

«- Я бичок-третячок, з соломи зроблений, смолою спечений ( засмолений)».

«От змій як ударив його, так по кісточки і ввігнав у солом`яний ( залізний) тік.»

« Ти, Вернигору, зоставайся вдома та вари їсти, а ми втрьох підемо на рибалку ( полювання).»

« Пізнавай,-каже Ох,-де твій Котигорошко( син)».

« На купині сиділа жаба і взяла ту булаву( стрілку)».

«- Як же,-каже,- мені не плакати, що у братів жінки, як жінки, а мені доведеться з ополонки  - (болота) зелену жабу брати..»

Додаткові запитання після кожної цитати:

  • З якої казки ці слова?
  • Яке слово заблукало? З якої воно казки?
  • Назви вірне слово. До якої частини мови воно відноситься? Тощо..

Можна запропонувати дітям самим придумати подібні завдання до інших народних казок, прочитати своїм друзям.

 

3 Гра « Так чи не так?»- на розвиток уваги та критичного мислення.

Учитель зачитує речення, а діти плескаютьв долоні коли чують помилку і виправляють її.

Івасик- Телесик

« Івасик плавав по річці і ловив раків( рибку).»

« Нагледіла Івасика зміючка Оленка ( відьма)».

« Ковалю, скуй мені голосочок, як у Івасикового татка ( мами).»

«- Сідай, хлопче, на вила ( лопату)».

« -Гуси, гуси, гусенята, візьміть мене на спини (крилята).»

« Нехай тебе переднє ( заднє) візьме.»

Лисичка-Сестричка та Вовк-Панібрат

«- Куди я тебе візьму? Ти мені машину ( сани) поламаєш.»

« Покладу я, Лисичко-Сестричко, і п`яту( другу) лапу.»

« Біжить, коли це валка запізнілих чумаків з яблуками( рибою).»

«Побіг мерщій вовк до ополонки, та вухо( хвоста) в ополонку встромив».

« От вона їде та приказує:- Битий небиту веде ( везе)».

Солом`яний бичок

 

«- Зроби та зроби мені,діду, солом`яного козлика(бичка).»

« От на ранок баба набрала мичок і погнала солом`яного бичка гуляти ( пастися).”

« Діду, навіщо ти ножа купив ( точиш)?»

                           Царівна- Жаба

« - Не віддавай,-каже цар,- її нікому, тільки віддай тому, хто тебе за сестру( дружину) візьме!»

«- Оце ж уже моя синичка ( голубонька) їде».

 

 

Учениця: А зараз пропонуємо вашій увазі сценку» Як ми повинні говорити»

 

 Зустрілися якось Михайлик І Андрійко. Привітались. До них підбігла Оксанка.

Андрійко:» Пашлі на площадку! Там такі класні соревнованія!»

Михайлик: « Що ти кажеш? Я тебе не розумію!»

Андрійко здивувався, задумався.

Оксанка:» Подивіться, який у мене красівий цвіток для того, хто побідить!»

Михайлик:» Оксано, я тебе не розумію!( до Андрійка)» Андрійку, чи скоро твій тато повернеться з відрадження?

Андрійко» На слідуючій неділі».

Михайлик: «Як ти кажеш?»

Андрійко:» На..На..Наступного тижня.( Радіє.)» Тепер я зрозумів наші помилки, Оксано! Я повинен був сказати:» Ходімо на майданчик! Там

чудові змагання!» А ти, Оксано, мала сказати: « У мене гарна квітка для того, хто переможе».

Оксана( розмірковуючи):

                    Мово рідна, слово рідне,

                    Хто вас забуває,

                   Той у грудях не серденько,

                   Тільки камінь має…..

Михайлик( роздає і говорить): « Ми роздаємо вам, друзі, пам`ятки, які допоможуть нам берегти рідну мову та правильно говорити».

       Всі хором читають пам`ятки, які отримали.

Пам`ятка

  1. Намагаюся говорити правильно.
  2. Бережу рідну мову від мовних « бур`янів».
  3. Збагачую свій словник. Якщо трапляються незрозумілі слова, дізнаюся, що вони означають: запитую в старших, шукаю в словниках.
  4. Намагаюсь добирати слова, що найточніше передають думку.
  5. Не соромлюсь виправляти помилки в своїй мові.
  6. Я вдячний, коли хтось вказує на мої мовні огріхи, вважаю. Що повинний виправляти помилки в мові.

 

 18учень. У нашій рідній мові є     Чарівні є слова. 

                 Слова ці всім відомі,     бо сила в них жива.                          

« Добридень», «До побачення «,    і усмішка сія                                                                            

                 .                       

 Велике мають значення ось і прості слова!

 

                    Пісня» Чарівні слова».Мігай Алла

     

 

Вчитель: Прийшов час погратися в різні мовні ігри.

19 учень Ой, лишенько!- кричать слова.

                Пропала літера одна.

               Без неї бути ми не можем,

                 Допомогти ж зуміє кожен.

                   Ти, друже добре поміркуй,

                  І нас скоріше порятуй!

 

На картка: Б-р-б-н,  м-р-к-, ст.-рт, п-рт-, к-пк-н, з-йч-т-, с-д, к-р-в-й.

Завдання розгадати слово.

20 учень: Рано-вранці жабенята

               Вчаться голосно читати.

                  І не дивно, що слова

                   Обов`язково містять» ква».

                   От і спробуй відгадати,

                   Що читали жабенята.

  1. Ква-

Цей «ква» влітку від спраги рятує (квас).

2.Ква----

       Цей»ква» учень на дошці малює(квадрат).

3.---ква,

  Ква----

Ці»ква» на городі зростають

І разом до борщу потрапляють(морква,квасоля).

4.—ква-

   Цей «ква» вас читати навчив(буквар).

5.—ква

Цей звук означає й мовчить(буква).

6. ква - - - - -

Родинна велика в «ква» цьому живе(квартира).

7.- ква - - - -

А в цьому- рибка-красуня пливе( акваріум)

 

21 учень : У словах цих пропущені букви немарно-

                   З них скласти слова зможеш ти гарно.

КО* А                         *ОБОТ                             ЗІР*А

ПА*А                          СТ*Л                               К*БЗАР

М*ЛЬВІНА                  Л*С                                СІ*Ь

*ИРК                             *АРВІНОК                    Ш*ОЛА

Л*Щ                                У*РАЇНА                    РО*ИНА

 

22  учень:  А чи знаєте ви, чому мову нашу називають солов`їною? НІ? Бо вона мелодійна , мов спів солов`я. Як немає птаха без пісні, так і народу без мови нема.

читель: А тепер час настав усім разом вірш складати. Останнє слово другого рядочка будете добирати за змістом в риму.

                     Щоб розумним й мудрим стати,

                    Треба мову рідну………….(знати).

                    А щоб вміти говорити,

                    Треба рідну мову…..( вчити).

                  Знає кожен з вас чудово-

               Не прожити нам без…..( мови).

                      Рідна  ж   мова  пелюсткова,

                          Мудра, світла,….( світанкова).

                     І дзвенить щодня і в свято,

                  Бо вона така…( багата).

                І така джерельно- чиста

             Наша мова..( промениста).

              Чарівна і калинова

                Наша мова…( веселкова).

               В ній такі слова чудові,

              Хліб і сіль на ( рушникові).

            В ній в віках батьки і діти,

            Як без мови в світі..( жити?)

                Понад світом хай лунає

                 Хай ніхто не…( забуває).

                 Рідну мову українську.
                Мудру, щедру,…( материнську).

Вчитель: Гадаю, тепер  ви будете ще наполегливіше вивчати рідну мову, щоб знати її і розмовляти нею, щоб збагатити свій словниковий запас. А для цього потрібно багато читати. Недаремно кажуть у народі « Книжка вчить, як на світі жить». Отож, вчіться, читайте та іноземні мови вивчайте. Лиш одне пам`ятайте- своєї мови не цурайтесь. Бо ж мова – наш душевний скарб, даний нам від Бога. А без мови наш народ не був би народом. Пам `ятайте ці слова.

 

«Калина червона»

Матуся навчила нас пісню співати,
У полі ранкову стрічати зорю.
Матуся навчила людей шанувати |
І вірно любити Вкраїну свою!(2)

Приспів:
Там червона калина,
Мов святий оберіг,
Споришева стежина
Приведе на поріг.
Там матуся співала
Колискові пісні,
На добро дарувала
Вишиванку мені.

Матуся навчила добро пам'ятати,
Стежину топтати у ріднім краю.
Матуся навчила утоми не знати |
І вірно любити Вкраїну свою!(2)

Н.Май

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Іщук Наталія
Пов’язані теми
Літературне читання, 3 клас, Сценарії
НУШ
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
1721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку