ВІДДІЛ ОСВІТИ МАРГАНЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Марганецький міський методичний кабінет
Комунальний заклад «Міський центр-комплекс позашкільної роботи»
Відкрите заняття гуртка
«Рукоділля» на тему:
«Українська народна лялька
та її конструкція»
РОЗРОБКА ЗАНЯТТЯ ЛАЗДАНОВОЇ І. Ю.,
КЕРІВНИКА ГУРТКА «РУКОДІЛЛЯ»
м. Марганець
Мета: Розширити знання гуртківців про виготовлення народної ляльки, розвивати уміння та навички по виготовленню її конструкції, учити зосереджувати увагу на конкретній діяльності, формувати інтерес до історичних витоків народної ляльки.
Виховувати національну свідомість, гордість за український талановитий народ, повагу до його культури і традицій ; товариськість та взаємоповагу.
Завдання: виготовити конструкцію української народної ляльки.
Методи: пояснювально-ілюстративний, практичний.
Тип заняття : комбінований (засвоєння нових знань та умінь, застосування на практиці).
Форма заняття: групова, індивідуальна.
Обладнання та матеріали: різнокольорові клаптики тканини, стрічки, нитки, початок кукурудзи, роздатковий матеріал, демонстраційний матеріал.
Міжпредметний зв'язок: народознавство.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
I. Організаційна частина
Організація дітей на початку заняття, вітання.
ІІ. Вступна частина
2.1. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності гуртківців
Керівник гуртка розпочинає заняття бесідою про улюблені іграшки.
Діти, нам уже відомо, що таке іграшки та яке важливе місце в житті людини вони посідають. А чи знаєте ви, коли з’явилися перші ляльки?
(відповіді гуртківців)
Важко визначити точний час, але лялька, як дитяча іграшка, з’явилась у слов’ян приблизно тисячу років тому. Вона отримала ім’я – Ляля (або Леля - ім’я доньки слов’янської богині природи Лади). Ім’я Лялі й стало позначенням іграшки – „ляльки”.
Керівник гуртка показує ілюстрації (книга «Кращий твір року 2012» стр.74 - 81). Сьогодні на занятті ми з вами поговоримо про українські народні ляльки. Що таке ляльки – мотанки та чому їх так називають? Спробуємо відповісти на нього разом.
2.2. Повідомлення теми та мети заняття, очікуваних результатів
- Отже, тема сьогоднішнього заняття звучить так: «Українська народна лялька та її конструкція». Завданням нашого заняття є - виготовлення конструкції української народної ляльки - мотанки.
2.3. Ввідний інструктаж (проводиться керівником гуртка)
Перш ніж будемо виконувати практичну роботу, ми повинні повторити правила техніки безпеки, яких ви будете дотримуватись сьогодні на занятті. (відповіді дітей).
ІІІ. Основна частина
3.1. Знайомство гуртківців з конструкцією української народної ляльки (пояснення матеріалу керівником гуртка з демонстрацією виставкових ляльок-мотанок (додаток 1).
В Україні, ще на початку 20 століття, дівчата, готуючи скриню з весільним посагом, разом з рушниками та сорочками, клали туди своїх ляльок. Кожна дівчина робила мотану ляльку, яку забирала із собою в нову сім’ю. Причому в родині чоловіка дозволялось молодій дружині, допоки в молодят немає діток, гратись лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається лялькою, то швидше стане матір’ю, і тим здоровіші будуть діти.
Традиційна лялька - мотанка, на перший погляд - найпростіше зображення жіночої фігури. У ній немає нічого зайвого, вона майже символ. Але ця простота таїть в собі глибинний сенс.
Які ж архаїчні уявлення акумулювалися в ляльках?
В основі української ляльки-мотанки – хрестоподібна фігура і будувалася за схемою триєдиного світу: верхнього, середнього, нижнього. Голова ляльки - небесний світ, тулуб - земний світ, ноги - підземний світ. Хрестоподібні ляльки вказували ще й на чотири сторони світу.
Так в самій конструкції містилося універсальне число сім - символ світобудови. Магія сімки живе в нашій мові і сьогодні (діти згадують приказки з числом «7»): «сім разів відміряй», «сьома вода на кисілі», «на сьомому небі» - значить нагорі блаженства, «в раю».
3.2. Практична робота – виготовлення конструкції української народної ляльки (у ході пояснення педагога, вихованці, використовуючи інструкційні картки, виконують роботу)
Керівник гуртка: Отже, діти, по ходу моєї розповіді ми будемо виготовляти конструкцію ляльки. Приготуйте, будь ласка, усі необхідні матеріали для її виготовлення. Роздаю вам інструкційно-технологічні картки «Виготовлення конструкції української народної ляльки - мотанки», за якими ви повинні працювати (додаток 2).
І я продовжую розповідь: При виготовленні голови змотується спіраль – символ безконечності Буття і Вічності, і, покриваючи її тканиною, людина вкладала свої думки і наміри: для чого ця лялька робиться, у чому вона покликана сприяти і в чому допомагати своєму майбутньому власнику.
Розпочинаємо роботу і згадаємо щось добре, приємне, гарне, тому що ваш настрій обов’язково перейде до вашої лялечки, вона буде мати саме таку вдачу(виготовлення голови).
Потім голова обмотується ниткою, яка викладається у формі хреста (створення дітьми хреста) на обличчі ляльки. Хрест в даному випадку є й оберегом – символом Сонця, життя і нових починань, і символізує саму людину, гармонію її персонального фізичного світу (горизонталь) і духовного (вертикаль). Лялькам ніколи не малювали обличчя, так як за народними уявленнями, саме через обличчя в ляльку вселяється душа. І обов’язково лялька мотається за рухом сонця – тоді вона принесе вдачу та щастя.
Голову ляльки, щільно прив’язували до тулуба , який робили з початку кукурудзи, палички або туго скрученої тканини (прив’язування дітьми голови до тулуба ляльки). Його зверху обтягували білою тканиною.
Перемотували ляльку нерозривною ниткою, часто червоного кольору. Червоний колір в українській традиції завжди вважався обережним - це символ життя (прив’язування дітьми рук до тулуба ляльки).
А традиційна лялька спочатку була умовна і проста, що навіть руки і ноги були відсутні у неї.
Незважаючи на свої етнографічні відмінності, лялька всюди була міфологічною формулою світоустрою, що відображала саму суть вселенського кругообігу в природі і в житті людини.
(Над виготовленням конструкції ляльки - мотанки діти працюють самостійно. У процесі роботи керівник гуртка слідкує за правильністю її виконання. Якщо виникають питання – відповідає, допомагає дітям).
3.3. Підсумок практичної роботи
Ось ви і упоралися з роботою. Ваші конструкції лялечок готові. Подивіться зараз уважно на них, подумайте трохи та скажіть мені: Чого б ви бажали від своєї лялечки та для чого ви її створили?
(відповіді дітей)
ІV. Заключна частина
Підсумки заняття.
Дивлячись на ваших ляльок, ніхто не зможе залишитися байдужим. Вони такі унікальні та гарні, бо в них є частка вашої душі, все те добре і хороше , про що ви думали, коли їх створювали. Це добрий початок.
На наступних заняттях ви матимете можливість застосувати свої знання і навчитеся створювати ескіз народного костюму для ляльок –мотанок, за яким потім їх і пошиєте та одягнете своїх ляльок. Дякую за хорошу роботу! До побачення!
Виставкові ляльки – мотанки Додаток 1
Додаток 2
Інструкційно - технологічна карта
«Виготовлення конструкції української народної ляльки – мотанки»
№ п/п |
Операція |
Графічне зображення |
1 |
Беремо щільну тканину та пригортаємо верхню та нижню частини до центру. Складаємо вдвічі та починаємо мотати, формуючи спіраль (символ зв'язку з поколінням). Замотуємо у цю спіраль усі нащі світлі думки. |
|
2 |
Замотуємо спіраль в білу тканину та формуємо голову. Щильно огорнувши основу тканиною, робимо шию та обв'язуємо ниткою по колу. Мотати треба обов'язково від себе – рухом сонця та життя. |
|
3 |
Намотуємо хреста на обличчі ляльки, традиційно червоними та черними нитками. Спочатку вертикально потім горизонтально. |
|
4 |
Примотуємо голову до початка кукурудзи. |
|
5 |
Для рук скачуємо трубочкою вздовж прямокутний клапоть тканини. Кінці трубочки перев'язуємо кольоровою ниткою, щоб вийшли долоньки. |
|
6 |
Готові руки примотуємо до тулуба. Щільно обмотуємо тулуб ляльки міцною ниткою. Тепер залишається тільки її одягнути. |
|