УПРОВАДЖЕННЯ НОВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
ВИРОБНИЦТВА У ПРОФЕСІЙНО-ПРАКТИЧНУ ПІДГОТОВКУ
АНОТАЦІЯ
У даній підсумковій випускній роботі розкривається деякі теоретичні, методичні та практичні аспекти теми «Упровадження новітніх технологій виробництва у професійно-практичну підготовку”.
Опрацьовано літературні джерела за темою роботи; результати аналізу і систематизації джерел представлено у теоретичній частині роботи.
У практичній частині роботи надано методичну розробку уроку виробничого навчання «Різання металу слюсарними ножицями та ножівкою ».
Робота може бути цікавою для педагогів з професійно-теоретичної та професійно-практичної підготовки професійних навчальних закладів у контексті вдосконалення їх професійної компетентності.
ЗМІСТ
ВСТУП
1.ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
1.1. Аналіз сучасного стану НТП визначеної галузі та перспективи її розвитку.
1.2. Кваліфікаційні вимоги до випускників ЗПО на ринку праці з боку роботодавців визначеної галузі.
1.3. Комплексне використання сучасних освітніх технологій з метою представлення інформації щодо НТП визначеної галузі на різних етапах професійно-практичної підготовки у ЗПО.
1.4. Роль майстра виробничого навчання з формування в здобувачів освіти ЗПО достатнього рівня знань сучасного технологічного стану галузі та умінь адаптуватися у ньому.
2. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
Методична розробка уроку виробничого навчання з використанням сучасних виробничих технологій галузі (за професійною спрямованістю навчального закладу).
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ
ВСТУП
Актуальність теми підсумкової випускної роботи «Упровадження новітніх технологій виробництва у професійно-практичну підготовку» обумовлена тим, що наслідки впливу розвитку «Індустрії 4.0», тривалі соціально-економічна криза та воєнно - політичний конфлікт, агресивна війна з боку російської федерації на територіях України зумовлюють тер- мінове реформування підготовки кваліфікованих робітників - людського капіталу для промислових підприємств та сфери обслуговування. Процеси формування, відтворення та реалізації людського потенціалу, підвищення його конкурентоспроможності обумовлені також посиленням євроінтегра- ційного розвитку України. У всіх галузях науки і технологій сьогодні спостерігається прискорення розвитку та відповідно до цього зростання кількості відкриттів, що спонукає до використання в житі, побуті, бізнесі та навчанні безлічі факторів: технологічні можливості для аналізу великих масивів даних, зростання обчислювальних потужностей та швидкості обробки інформації, удосконалення штучного інтелекту та інтеграції реального та віртуального світів, коли люди та пристрої виступають як рівні сторони спілкування (Інтернет речі). Сучасні ІКТ-системи забезпечують глобальний обмін знаннями в реальному часі, швидке впровадження нових технологій у бізнес і виробництво, а також безпосередньо в освіту.
У майбутнє десятиліття технології кардинально та незворотньо змінять не тільки наш світ, а й спонукатимуть до трансформації освітнього процесу в закладах професійної (професійно-технічної) освіти (далі – ЗП(ПТ)О), що передбачає створення гнучкої й адаптивної системи планування та забезпечення професійно-практичної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників, має відпові- дати запитам як цифрової економіки так і викликам шостого технологічного укладу, в основі якого лежить поєднання «біо, нано, інфо, когно», забезпечувати максимально повне використання потенціалу цифрових технологій.
Розкриття даної теми підсумкової випускної роботи дає змогу розкрити питання оновлення в державі нормативно-правої бази з питань професійної освіти, оновлення змісту професійно-практичної та теоретичної підготовки в ЗП(ПТ)О, навчання педагогічних працівників закладів професійної освіти новим інтеграційним методикам навчання майбутніх кваліфікованих робітників.
Мета підсумкової роботи:
На основі аналізу сучасної педагогічної та методичної літератури систематизувати знання та удосконалити упровадження новітніх технологій виробництва у професійно-практичну підготовку в закладі осіти.
Завдання підсумкової роботи:
Практична значущість дослідження полягає у тому, що за результатами ії виконання буде упроваджено новітні технології виробництва у професійно-практичну підготовку здобувачів освіти за визначеною професією.
1.ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
1.1. Аналіз сучасного стану НТП визначеної галузі та перспективи її розвитку.
Сучасний науково-технічний і культурний прогрес, удосконалення технологій науки і виробництва зумовлюють пошук і впровадження нових концептуальних підходів до системи підготовки кадрів, змін традиційної структури професійної підготовки взагалі й системне оновлення змісту навчання зокрема. Формування ринкових відносин, реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, демократизація суспільного життя та відновлення економічної діяльності регіонів визначають зміну цільових орієнтирів професійної (професійно-технічної) освіти. Економічна нестабільність в державі внаслідок втрат світової економіки від ко-
ронавірусу та нападу РФ на Україну, постійні зміни законодавства, неврегульованість у такі складні для держави періоди ринку праці значно підвищують вимоги до ЗП(ПТ)О в питанні оновлення методик підготовки кваліфікованих робітників. Успішність професійної діяльності кваліфікованих робітників визначається умінням трансформувати науково-технічні досягнення в конкретне виробництво, рівнем виробничої культури. Отже, мета реформування професійної (професійно-технічної) освіти – підготовка кваліфікованих робітників до праці в умовах стрімкого оновлення технологій і обладнання, формування в них високого рівня технологічної компетентності, мобільності, інформованості, здатності до системного професійного розвитку в умовах швидких трансформацій.
Відповідно до цього, педагогічні працівники ЗП(ПТ)О повинні володіти методиками формування готовності у майбутніх кваліфікованих робітників до використання інноваційних виробничих технологій у професійній діяльності.
Методика впровадження інноваційних виробничих технологій у підготовку кваліфікованих робітників» обумовлюється необхідністю опанування педагогічними працівниками ЗП(ПТ)О системно-діяльнісним та компетентнісним підходом, навичками реалізації певних форм, методів, реальних ситуацій, що об’єктивно склалися чи суб’єктивно створені для досягнення педагогічної мети – впровадження інноваційних виробничих технологій у підготовку кваліфікованих робітників.
Стрімкий розвиток високих технологій обумовлено необхідністю висо-нормативного забезпечення процедур для підтвердження результатів навчання,
здобутих шляхом неформальної та інформальної освіти; реалізації програм міжнародної співпраці, академічної мобільності та обміну досвідом працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
Використання інноваційних виробничих технологій у професійній підготовці кваліфікованих робітників в ЗП(ПТ)О пов’язується з уведенням в освітнє середовище інноваційних концепцій, в основу яких покладаються цілісні моделі навчально-виховного і навчально-виробничого процесів (освітнього процесу), засновані на єдності законів, закономірностей та провідних принципів професійного навчання. Підготовку до професійно-виробничої діяльності слід розглядати з двох боків: як процес підготовки, тобто навчання і виховання здобувачів освіти у ЗП(ПТ)О, й як результат підготовки, тобто го- товність їх до професійної діяльності (рівень оволодіння здобувачами освіти професійними знаннями, уміннями і навичками, формування в них професійно важливих якостей. Відповідно, провідною соціально-педагогічною проблемою в суспільстві є і завжди буде виховання й розвиток зрілої, самодостатньої, самостійно активної особистості, яка має інтегровану здатність виконувати певну виробничу діяльність.
У цілісній системі суспільних відносин професійна (професійно-технічна) освіта тісно взаємопов’язана з економічним життям суспільства, яке змінюється у конкретних історичних умовах і має враховувати глибинні якісні зміни у життєдіяльності різних соціальних систем на основі їх органічних взаємозв’язків і взаємовпливів, а зміст освіти завжди буде визначатись вимогами економіки. У Законі України «Про професійну (професійно-технічну) освіту», професійна (професійно-технічна) освіта – комплекс педагогічних і організаційно-управлінських заходів, спрямованих на забезпечення оволодіння громадянами знаннями, вміннями й навичками в обраній ними сфері професійної діяльності, розвиток компетентності та професіоналізму, виховання загальної і професійної культури. Кваліфіковані робітники, яких готують до професійної діяльності саме в ЗП(ПТ)О мають відповідати вимогам ринку праці ця вимога стає основним критерієм оновлення навчально - ви-робничого, виховного процесу. Закон України «Про освіту» визначає такі базові терміни та їх визначення:
• кваліфікація – визнана уповноваженим суб’єктом та засвідчена відповідним документом стандартизована сукупність здобутих особою компетентностей (результатів навчання);
• компетентність – динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність;
• освітній процес – система науково-методичних і педагогічних заходів, спрямованих на розвиток особистості шляхом формування та застосування ї ї компетентностей;
• освітня діяльність – діяльність суб’єкта освітньої діяльності, спрямована на організацію, забезпечення та реалізацію освітнього процесу у формальній та/або неформальній освіті;
• освітня програма – єдиний комплекс освітніх компонентів (предметів вивчення, дисциплін, індивідуальних завдань, контрольних заходів тощо), спланованих і організованих для досягнення визначених результатів навчання;
• якість освіти – відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг;
• якість освітньої діяльності – рівень організації, забезпечення та реалізації
освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством та/або договором про надання освітніх послуг
Підготовка кваліфікованих робітників в Україні здійснюється як для сфери матеріального виробництва, так і для невиробничої сфери. Галузями національної економіки є: промисловість, будівництво, сільське господарство, торгівля, управління. Кожна галузь економіки поділяється на комплексні підгалузі та види виробництва, які характеризуються різним ступенем диференціації виробництва. Галузева структура економіки характеризує співвідношення валових випусків окремих галузей, великих народногосподарських комплексів і визначається часткою кожної галузі у загальному валовому випуску.
Найбільш складною галуззю національної економіки матеріального виробництва є промисловість, до структури якої входить 16 укрупнених галузей (електроенергетична, паливна, чорна та кольорова металургія, хімічна і нафтохімічна, машинобудівна, металообробна, лісова, деревообробна, легка, харчова та інші) .Педагогічні працівники ЗП(ПТ)О повинні вміти здійснювати теоретичний аналіз проблеми використання змісті професійної освіти інноваційних виробничих технологій; з’ясовувати історичні етапи розвитку профільної професійної освіти в залежності від періодів розвитку економіки та
техніко-технологічного способу виробництва галузі; визначити реальний стан і залежність змісту професійної підготовки кваліфікованих робітників від ступеню використання у виробицтво нової техніки, матеріалів і технологій.
Динамічні зміни у виробничих технологіях, техніці, обладнанні, на думку вчених, потребують постійного оновлення знань, підвищення професійної майстерності. Використання інноваційних педагогічних технологій у системі професійної освіти, оскільки за цих умов зростає роль самоосвіти як майбутніх кваліфікованих робітників, так і педагогів професійної школи.
Педагогічний працівник ЗП(ПТ)О має знати як закони виробництва, так і закони педагогіки:
1) знання типів виробництва, для яких здійснюється підготовка робітників, за якими визначається виробничий профіль робітника;
2) знання рівнів механізації та автоматизації виробничих процесів для визначення змісту праці робітників;
3) знання ступеня неперервності технологічних процесів, за яким визначаються форми організації праці;
4) знання стану організації праці, за яким визначаються обов’язки робітників;
5) знання складу обладнання та предметів, що використовуються у процесі праці, на підставі яких визначається спеціалізація економіки;
6) знання федерального і регіонального компонентів у змісті професійно-технічної освіти;
7) знання основ взаємозв’язку загальноосвітньої і професійної підготовки, що дозволяє створити систему знань, навичок і умінь в учнів з різних предметів.
Таким чином, одним із вмінь педагогічного працівника є здійснення аналізу розвитку проблеми використання інноваційних виробничих технологій у професійній підготовці на практиці.
Аналіз впливу соціально-економічних і науково-технічних факторів дозволяє визначити, що відповідно до етапів розвитку технологічного способу виробництва відбувається інтеграція за видами діяльності робітника:
– ручна, машинна, автоматизована, інтелектуальна праця;
– відповідно до закону технологічного детермінізму інноваційні виробничі технології окремих галузей кожного періоду змінюють зміст праці фахівців;
– на основі об’єктивного закону відповідності змісту П(ПТ)О актуальному стану виробництва та ринку праці відбуваються зміни у професійно-кваліфікаційній структурі професійної підготовки робітників.
Отже, вимоги до формування готовності в майбутніх кваліфікованих робітників використовувати інноваційні виробничі технології у професійній діяльності потребують обґрунтування сучасного змісту, засобів і методів професійної освіти. Основою формування нового змісту професійної підготовки кваліфікованих робітників має бути адекватне урахування якісних
змін характеру і змісту праці: інтеграція професійних функцій, інтелектуалізація праці, гуманізація виробничих відносин, що потребує використання інтегрованої спеціальної дисципліни. Реалізацію комплексного підходу до оновлення професійної підготовки кваліфікованих робітників у ЗП(ПТ)О доцільно здійснювати через використання інноваційних виробничих
технологій певної галузі у професійно спрямованому навчанні цих укладів, до початку XXI століття розвиток цивілізації здійснювалося через послідовне
впровадження п’яти технологічних укладів. Ці уклади, базуючись на циклічності розвитку, на кожному новому витку технологічно посилювались новими ключовими факторами. Науками, які визначали глобальний розвиток цивілізації, залишалися технічні та природничо-математичні науки, що визначало як зміст самих укладів, так і основний зміст і цілі освіти. Виконуючи запит на рівень освіти, який відповідав рівню розвитку технологічних укладів, сучасна освітня сфера набула в якості характерних рис науковість і технологічність.
Головна мета професійної освіти може бути конкретизована у трьох напрямах.
Перший – створення умов для оволодіння людиною знаннями і навичками у сфері професійної діяльності, отримання кваліфікації чи перекваліфікація, що забезпечує участь особистості в суспільно корисній праці відповідно до ї ї інтересів і здібностей. При цьому професійна освіта може розглядатися як засіб самореалізації особистості, оскільки саме у професійній діяльності найбільш повно розкриваються здібності людини, а також як засіб соціального самозахисту, усталеності й адаптації до умов ринкової економіки.
Другий напрям – виховання соціально активної особистості, яка у своєму житті керується загальнолюдськими (честь, совість, людська гідність, справедливість) та культурно-національними (працелюбність, волелюбність, толерантність тощо) цінностями і здатна до перетворення виробництва, виробничих, економічних, суспільних відносин, до участі в управлінні, несе відповідальність за результати своєї діяльності тощо.
1.2. Кваліфікаційні вимоги до випускників ЗПО на ринку праці з боку роботодавців визначеної галузі.
Конкуренція на ринку праці та підвищення якості продуктивності праці вимагає від робітників високих професійних знань, технічної грамотності та рівня культури праці. Професійно-технічний заклад освіти повинен гарантувати рівень підготовки, який відповідає міжнародним вимогам, інтересам розвитку України і регіональним потребам. На вирішення зазначених проблем спрямована інноваційна діяльність педагогічних працівників навчального закладу
Вимоги роботодавців галузевих підприємств потребують від кваліфікованих робітників складних інтегрованих знань та вмінь з різних технологічних циклів виготовлення продукції, знань та вмінь використовувати ІВТ у професійній діяльності. У зв’язку з цим, потребує переоцінки й уточнення сприйняття самими здобувачами освіти мети навчання. Важливою педагогічною умовою процесу підготовки майбутніх фахівців є те, щоб кожен здобвач освіти ще на початку навчання усвідомив для себе ближні та дальні цілі. На нашу думку, ціль навчання – це усвідомлення учнем, якою діяльністю він має оволодіти на різних етапах навчання. Ціль навчання спрямовує діяльність особи на досягнення кінцевого результату – оволодіння висококваліфікованими уміннями й навичками практичних дій і відповідними знаннями. Високопрофесійні дії завжди виконуються усвідомлено.
Оновлення змісту професійної підготовки з урахуванням техніко-технологічних змін виробництва у регіоні є провідною умовою досягнення ефективності використання майбутніми кваліфікованими робітниками.
Розрив між очікуваннями ринку праці від фахівця та тим, чого його навчили в закладі освіти, — річ давно відома, і це не суто українська проблема. В усьому світі такий розрив називають «кваліфікаційним», або skills gap. Він стає найбільшим розчаруванням для випускників і роботодавців. Розчаруванням для останніх — бо вони отримують дипломованого фахівця, якого ще потрібно навчати. Розчаруванням для випускників — бо освіту нарешті здобуто, але кваліфікаційних навичок відповідного рівня не сформовано, і серед «перспектив» — робота з низькою зарплатою, або не за фахом, або взагалі — безробіття. В нас у країні лише серед тих, хто працює, уражених кваліфікаційним розривом — понад 45%. Це розмір так званої «кваліфікаційної ями».
Що ж це за явище таке — кваліфікаційний розрив, і як його подолати?
Це явище поширене навіть у розвинених країнах світу, — до 25% працівників мають кваліфікаційний розрив. У країнах, що розвиваються, показник вищий — до 60%. Шкода від кваліфікаційного розриву величезна, — втрата продуктивності праці у країнах через кваліфікаційний розрив становить 6%, а світовий ВВП втрачає 5 трлн дол. щорічно .
Роботодавці вважають, що шість із десяти найактуальніших кваліфікаційних навичок краще формуються під час практики, ніж в аудиторії . До цих навичок належать: комунікаційні навички (думка 80% роботодавців); робота в команді (78%); навички вирішення проблем (75%); технічні навички (65%); креативність (62%); навички особистого спілкування з клієнтами (58%). Варто нагадати, що перша, друга та третя навички з переліку вище входять до списку трьох основних кваліфікаційних навичок, на думку роботодавців у світі.
З іншого боку, вирішення проблеми кваліфікаційного розриву виключно за рахунок та зусиллями ринку праці, тобто роботодавців, дуже складне завдання. В Україні понад половину найманих працівників (53,3%) були охоплені додатковою підготовкою (перепідготовкою) та підвищенням кваліфікації, з них усього 32,4% опитаних навчалися за рахунок підприємства, 18,6% — за власний кошт, 2,3% — за рахунок третіх осіб. Решта (46,7% респондентів) упродовж останніх п’яти років не оновлювали професійних компетенцій, не проходили такої підготовки, зокрема 39,8% не отримували такої пропозиції, а 6,9% вважають це недоцільним».
Вирішення проблеми кваліфікаційного розриву має бути комплексним завданням, тобто відбуватися з участю як системи освіти, так і ринку праці. Розвиток практики дуальної освіти, вдосконалення умов проходження виробничої практики, відхід від «звітного» формалізму та дотримання вимог щодо практики всіма задіяними учасниками, у т.ч. здобувачами освіти, вдосконалення результативних практик залучення здобувачів освіти до науково-дослідної діяльності , розвиток програм міжнародного студентського обміну — все це потребує спільних зусиль зацікавлених осіб. Слід розуміти, що в сучасному світі випускник як ерудит, котрий чудово володіє виключно предметними знаннями, вже не потрібен роботодавцеві. Випускник — це не «мобільна енциклопедія», адже без відповідних навичок ці предметні знання на ринку праці імплементувати неможливо.
Тимчасом не слід забувати і про те, що формування якісного випускника, який відповідав би очікуванням ринку праці, потребує попередніх інвестицій
1.3. Комплексне використання сучасних освітніх технологій з метою представлення інформації щодо НТП визначеної галузі на різних етапах професійно-практичної підготовки у ЗПО.
Уроки теоретичного і виробничого навчання, весь навчальний процес, вся система контролю знань повинні відповідати таким сучасним вимогам: підготовка здобувача освіти до подальшого самостійного оволодіння знаннями; розвиток уміння трансформувати знання в професійну компетентність. Виходячи з цього, виникає необхідність зміни відносин між головними учасниками навчального процесу – викладачем, майстром виробничого навчання та здобувачем освіти. Рішення цієї задачі вимагає створення і впровадження нових інноваційних ідей, методик і технологій на різних рівнях від викладача, майстра виробничого навчання до директора професійно-технічного навчального закладу. Успіх навчально-виробничого процесу, ефективність кожного уроку як його складової структури багато в чому залежить від педагогічного працівника, його рівня підготовленості, кваліфікації, професійної майстерності. Основні завдання, які викладач, майстер виробничого навчання повинні ставити перед собою: - оптимізація уроків теоретичного і виробничого навчання; застосування інноваційних методів і прийомів навчання; - впровадження інноваційних виробничих технологій у навчально-виробничий процес.
Алгоритм (система операцій) впровадження нового: 1) вивчення завдань, передбачених нормативними документами; 2) аналіз практики і зіставлення отриманих у його процесі даних із соціальними вимогами; 3) моделювання еталонних результатів, яких очікують у результаті перетворення педагогічної практики; 4) пошук ідей, рекомендацій, що можуть бути впроваджені; 5) розроблення комплексної програми, яка охоплює закономірності впровадження нового; 6) відбір дидактичних, матеріальних, інформаційних, організаторських засобів тощо; 7) теоретична, методична, психологічна підготовка учасників до впровадження нового; 8) встановлення зв’язку з авторами рекомендацій.
Інноваційні процеси в освіті виникали в різні історичні періоди і визначали її розвиток. Термінологічний аналіз інноваційної діяльності показує, що поняття «інноваційні процеси», «інноватика» з’явились у педагогічній науці відносно недавно. Їх поява обумовлена розширенням міжнародного співробітництва в галузі педагогіки. Оскільки вітчизняні педагогічні поняття нееквівалентні реально існуючим педагогічним явищам, то з’являються нові поняття, наприклад, «інноватика».
Інновації – новостворені (застосовані), чи вдосконалені технології, а також організаційно-технічні рішення виробничого, адміністративного або іншого характеру, які істотно змінюють обсяги, якість соціальної сфери.
Освітні інновації – новостворені чи вдосконалені технології навчання, виховання, управління, що істотно змінюють структуру і якість освітнього процесу. Педагогічні інновації є новаторським педагогічним досвідом, який формується автором або групою авторів і є об’єктом права інтелектуальної власності. У широкому розумінні освітні інновації – це вперше створені, вдосконалені або застосовані освітні, дидактичні, виховні, управлінські системи, їх компоненти, які суттєво поліпшують результати освітньої діяльності.
Педагогічні інновації – це процес становлення чи вдосконалення теорії і практики освіти, котрий оптимізує досягнення її мети; результат процесу впровадження нового в педагогічну теорію і практику, що оптимізує досягнення освітньої мети.
Інноваційна педагогічна діяльність полягає у розробці, поширенні чи застосуванні освітніх інновацій. Інноваційна освітня діяльність проводиться на рівні навчального закладу, регіональному та всеукраїнському.
Усе це дозволяє нам розглядати інноваційну педагогічну діяльність як складне утворення, сукупність різних за цілями та характером видів робіт, що відповідають основним етапам розвитку інноваційних процесів і спрямовані на створення і внесення педагогом змін до власної системи роботи. Вона має комплексний, багатоплановий характер, втілює в собі єдність наукових, технологічних, організаційних заходів. Інноваційна діяльність є системним видом діяльності, спрямованим на реалізацію нововведень на основі використання і впровадження нових наукових знань, ідей та підходів.
Психологи і педагоги усвідомлюють гостру потребу у створенні та реалізації особистісного підходу до здобувача освіти як одного з принципів організації навчально-виробничої роботи. Докорінна зміна освітньої мети переорієнтовує процес навчання на особистість. Особистісно-зорієнтоване навчання передбачає його організацію на засадах глибокої поваги до особистості майбутнього кваліфікованого робітника, врахування особливостей індивідуального розвитку, ставлення до нього як до свідомого відповідального суб’єкта навчально-виховної взаємодії.
Одним з пріоритетних напрямів європейської стратегії у сфері інформатизації та інновацій освіти є використання технологій дистанційного навчання під час занять у закладах освіти. Технології дистанційного навчання відіграють важливу роль розвитку професійної освіти і навчання, зокрема, у процесі проведення навчальних курсів й уроків на дистанційній основі.
Останнім часом використання дистанційного навчання під час навчальних занять набуло широкого поширення
Дистанційна форма навчання передбачає доступ до інтернету, технічне забезпечення (комп’ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу, а також те, що викладачі, майстри володіють технологіями дистанційного навчання.
Характерною рисою сучасного суспільства є його цифровізація. Це означає, що цифрові технології охоплюють практично усі сфери життєдіяльності людини. Не є винятком і освіта.
Сьогодні вже неможливо викладати дисципліни традиційно, коли у центрі навчального процесу знаходиться викладач, а здобувачі освіти мовчки сприймають матеріал, виконують контрольні завдання, складають заліки, іспити, одержують бали за ті знання і навики, які набули у процесі навчання.
Іноді викладачу потрібно викласти певний матеріал авторським способом, дати докладніші пояснення, чи підкреслити важливі аналогії, актуальні для конкретної групи здобувачів освіти. У таких випадках варто записати власний відеоролик і надати до нього доступ через мережу You Tube, чи аналогічні сервіси.
Інтерактивні відео – це можливість поєднати одну з найефективніших форм передачі інформації (відео) та елементи взаємодії з здобувачами освіти під час перегляду. Завдяки вбудованим тестам, опитуванням, посиланням, дискусіям, коментарям тощо викладач має можливість не лише перевірити засвоєння матеріалу з певної теми, але й побудувати відео, який реалізовуватиме індивідуальну освітню траєкторію для кожного здобувача освіти, базуючись на його відповідях, та отримати зворотний зв’язок в кінці перегляду.
Play Posit (https://www.playposit.com/) - це чудовий безкоштовний сервіс для створення інтерактивного відео, призначення здобувачам освіти персональних завдань і відстеження їх успішності.
PlayPosit – це онлайн платформа, яка дозволяє створювати інтерактивні відео, керувати доступом до них та переглядати результати взаємодії.
Інтерактивні відео допомагають здобувачам освіти краще запам’ятовувати матеріал, створюють атмосферу, близьку до виробництва.
Зразок відео до теми «……»
У сучасному навчанні стають актуальними скрінкасти – відеокліпи, в яких наочно показується виконання тих чи інших дій. Відеодемонстрація дій сильно полегшує навчати по новому. Особливо це актуально при дистанційному навчанні
Скрінкаст – відеозапис інформації, що виводиться викладачем на екран комп’ютера та часто супроводжується голосовими коментарями.
Такий формат подачі навчального матеріалу є чудовою альтернативою не завжди ідеальним відеоурокам, коли викладач 45 хвилин розповідає нову тему на камеру. Окрім того, здобувачам освіти більш властиво візуальне сприйняття інформації: особливо через презентації, яскраві медіа-матеріали тощо. А скрінкасти допоможуть вбити двох зайців одразу: поєднати виклад матеріалу та улюблений для здобувачів освіти візуальний формат!
Особливості використання скрінкастів
Скрінкаст має бути організований таким чином, щоб зацікавити добувачів освіти, але водночас варто стежити за структурою матеріалу.
Матеріал повинен мати інтуїтивно зрозумілий початок, основу та завершення, подібно до традиційного уроку.
Ролик має тривати максимум 6-9 хвилин, адже втримати увагу здобувачів освіти протягом тривалого часу складно.
Зазвичай за рахунок відсутності зворотного зв’язку та необхідності вирішувати організаційні моменти скрінкаст теоретичної частини уроку триває не більш ніж 15 хвилин. Для здобувачів освіти відеоурок є дуже зручним ресурсом, який компенсує (принаймні частково) відсутність під час онлайнового заняття. Є можливість повернутись до незрозумілих моментів та переглянути пояснення кілька разів, повільніше, з паузами, відповідно до власного стилю навчання. Я формулюю чіткі завдання: що саме має зробити здобувач освіти під час та після перегляду відео, який параграф прочитати чи як виконувати завдання. Можна використати ці ролики на етапі підготовки до тестування чи навіть після завершення курсу для актуалізації матеріалу згодом.
Поради із досвіду як записувати скринкасти
Створювати скринкасти та монтувати відео можна за допомогою сайтів Screencast-O-Matic та oCam Screen Recorder, або завантажити програму iSpring Free Cam. Незважаючи на те, що ця програма з'явилася не так давно (порівняно), вона відразу ж здивувала (з хорошого боку) своїми кількома фішками. Головне, мабуть, що - один з найпростіших інструментів серед аналогів для запису відео всього, що відбувається на екрані комп'ютера (ну або окремої його частини).
Зразок скрінкасту «Різання металу»
Як підсумок зазначу, що використання скрінкастів у навчальному процесі допомогає розкрити теми програми, дає докладніші пояснення; скрінкасти можна переглядати по декілька разів для кращого розуміння, адже здобувачі звикли до пояснення та вказівок свого викладача.
Дистанційне навчання так чи інакше передбачає використання електронних навчальних курсів, які дозволяють зручно розміщувати або опрацьовувати матеріал для лекційних, практичних, лабораторних занять, містить ресурси для надсилання та перевірки робіт, журнал оцінок, форуми для спілкування тощо. Проте далеко не завжди, як показує практика, даних можливостей достатньо. В межах дистанційного навчання чи не найбільш гострим стало питання про голосове спілкування в режимі онлайн. Здобувачі освіти та педагоги, як правило, обирають найбільш зрозумілі сервіси для комунікації.
Одним з найбільш пристосованих для навчання та зручних у використанні інструментів є програма Google Meet.
Переваги Google Meet:
Зразок проведення відео конференції в Google Meet
Відповідно до цього, педагогічні працівники ЗП(ПТ)О повинні володіти методиками формування готовності у майбутніх кваліфікованих робітників до використання інноваційних виробничих технологій у професійній діяльності.
1.4. Роль майстра виробничого навчання з формування в учнів ЗПО достатнього рівня знань сучасного технологічного стану галузі та умінь адаптуватися у ньому.
Значна роль в організації освітнього процесу та якості формування фахової компетентності майбутніх кваліфікованих робітників належить майстрам виробничого навчання. Діяльність майстра виробничого навчання має певні особливості, які виявляються в подвійному предметі праці, адже він одночасно постає в ролі і педагога, і фахівця виробництва. Кваліфікація педагогічних кадрів у професійних навчальних закладах не завжди відповідає вимогам. Багато майстрів виробничого навчання не мають педагогічної освіти, приходять в освітні установи, попередньо попрацювавши фахівцями на підприємствах різного профілю. Потрапляючи в систему початкової професійної освіти, вони освоюють професію педагога, в основному, покладаючись на свою інтуїцію й самоосвіту. Специфіка діяльності майстра виробничого навчання потребує сформованих професій но важливих якостей і компетенцій, що дають змогу якісно організовувати професійно-практичну підготовку майбутніх кваліфікованих робітників. На сьогодні, з урахуванням розвитку технологічних процесів, майстер виробничого навчання повинен знати галузь виробництва та володіти знаннями педагогіки і психології. Діяльність майстра виробничого навчання має певні особливості, які проявляються в подвійному предмет праці: він постає в ролі майстра-педагога і одночасно в ролі майстра-професіонала в напрямі основної спеціальності. Крім того, у сучасному закладі освіти майстер виступає також і як менеджер, організатор навчально-виробничої діяльності своїх вихованців. Тому підвищення вимог до підготовки кваліфікованих робітників сьогодні означає наявність не менш високих вимог до рівня кваліфікації педагогічних працівників, які виховують майбутніх робітників, тобто до майстрів виробничого навчання. Щоб отримати на виході з освітнього закладу кваліфікованого фахівця, необхідно, щоб рівень професійної компетентності, зокрема педагогічної, майстрів, які працюють з учнями, був досить високим. Крім того, треба враховувати, що закономірним стає збільшення попиту на висококваліфікованих спеціалістів-універсалів, які мають не тільки спеціалізовану професійну підготовку, але й успішно оволодівають навичками підприємницької та управлінської діяльності.
Система професійно педагогічної освіти спрямовується на підготовку педагога з високим рівнем професійної компетентності, що ґрунтується на новітніх досягненнях психолого-педагогічних наук, сучасних спеціальних знаннях певної галузі виробництва; з високим рівнем педагогічної компетентності, критичного мислення, здатності застосовувати наукові надбання на практиці; здатності запроваджувати цінності демократичної, правової держави.
2. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
Методична розробка уроку виробничого навчання з використанням сучасних виробничих технологій галузі (за професійною спрямованістю закладу освіти).
ПЛАН
уроку виробничого навчання
Група: Втр-1
Професія: Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування.
Професійна кваліфікація: Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування (1-2 розряд)
Дата проведення: ______.2023
Найменування модуля навчання: СРСГМУ-2.1 Виконання слюсарних робіт
Професійна компетентність: СРСГМУ-2.1.1 Виконання основних видів слюсарних операцій вручну.
Тема уроку: Різання металу слюсарними ножицями та ножівкою
Мета досягнення задач задач уроку під час набуття умінь і навичок з професійної компетентності:
Навчальна:
Сформувати в здобувачів освіти уміння та навички різання металу. Добирати інструмент та пристосування для виконання різання металу. Володіти технологічним процесом різання ножівкою та ручними ножицями та правилами організації робочого місця, безпечними методами праці.
Розвивальна: розвити в здобувачів освіти логічне мислення, пам’ять над виконанням завдання, моторику рухів, увагу, працьовитість.
Виховна: виховати трудову і виробничу дисципліну, основу культуру праці, дбайливе ставлення до інструменту та матеріалу.
Тип заняття: урок удосконалення вмінь та формування навичок.
Вид заняття: пояснювально-димонстративний
Дидактичне забезпечення: інструкційно-технологічна картка, мультимедійна презентаці до уроку, відео фрагмент «Різання металу», буктрейлер «Різання металу», посилання на інтерактивну вправу «Алгоритм різання металу ручною ножівкою» https://learningapps.org/display?v=prg11jwo323,, посилання на інтерактивну вправу «Різання металу» https://learningapps.org/display?v=ptwpdbjg523, посилання на інтерактивну вправу «Правила безпечної праці під час різання металу» https://learningapps.org/display?v=pubu4eos223, посилання на «Google Сlassroom» https://classroom.google.com/c/NTYwNzIwODAyMzQ3?cjc=ef547iv
Матеріально-технічне забезпечення уроку:
Обладнання: слюсарний стіл, лещата
Інструменти: cлюсарні ножиці, ножівка, рисувалка, кутник, маштабна лінійка, маркер, заготовка листового металу та труби, штангенциркуль, напилок.
Забезпечувані компетентності:
Міжпредметні зв’язки:
Ключові компетентності:
Професійні компетентності:
Методи навчання: пізнання-пояснення, бесіда, демонстрація і аналіз навчально-виробничих робіт.
Форма організації навчальної діяльності здобувачів освіти: дистанційне навчання.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина (5 хв.)
1. Перевірка приєднання здобувачів освіти до відеоконференції на платформі Googl Meet
Доброго дня! Розпочинаємо урок
У нас на уроці присутній методист пані ___________.
Пані ___________, ми Вас вітаємо. Діти, давайте привітаємося.
До уроку приєдналось до уроку __ учнів із 25.
2. Готовність здобувачів освіти до уроку:
ІІ. Вступний інструктаж (45 хв)
Тема уроку: Різання металу слюсарними ножицями та ножівкою.
Мета уроку:
Ітак сьогодні на уроці ви навчитеся
Буктрейлер «Різання металу»
Для чогож нам потрібно вивчати данну тему?
Передивимось відео.
(Включаю відео)
Підсумок:
Отже ви зрозуміли, що тема актуальна!
Уміння, які ви отримаєте на цьому уроці можуть стати вам у нагоді не лише для реалізації поставленої мети, але й для виконання тих робіт, які завжди є необхідною умовою успішного ведення домашнього господарства та виконання своїх професійних обов’язків
А Перед вивченням нової теми вам необхідно згадати матеріал, який вивчали на уроках теоретичної підготовки.
Пропоную виконати вправу. Посилання відправляю в класрум, під час реєстрації вписуємо своє прізвище та імя. Час на проходження вправи до 7 хв. Після виконання вправи результати відправляєта в класрум.
(Відправляю посилання). Приступаємо до виконання.
Інтерактивна вправа «Різання металу» за посиланням
https://learningapps.org/display?v=ptwpdbjg523
Результати виконаної вправи показали, що теоретичним матеріалом володієте на належному рівні, знаєте, які матеріали та інструменти використовують під час різання металу, володієте термінологією.
Розпочинаємо вивчення нового матеріалу. Перед початком виконання трудових прийомів, ознайомимося із інструкцією з охорони праці.
Отже тепер ви знаєте як безпечно виконувати вправи з даної теми. Тож, під час самостійної роботи дотримуйтеся вимог інструкції.
Теоретичний матеріал (Слайд 6-7)
Обробка металів різанням є і на багато років залишиться основним технологічним прийомом виготовлення точних деталей машин і механізмів.
Різанням називається слюсарна операція, при якій метал розділяють на дві частини. Залежно від форми і розмірів деталей і заготовки різати можна ручними інструментами, на механічних верстатах, на анодно-механічних верстатах та ацетилено-кисневим полум’ям.
Тонкий листовий метал розрізають слюсарними ножицями, профільний і труби – ножівками.
Ножиці призначаються для розрізування листового металу, вирізування отворів, виготовлення деталей з криволінійними контурами. Ножиці поділяються на:
- ручні ножиці застосовують для різання стальних листів товщиною 0,5…1 мм
- ручні малогабаритні силові ножиці, служать для різання листового металу товщиною до 2,5мм і прутків діаметром до 8 мм;
- важільні ножиці , застосовують для різання листової сталі товщиною до 4 мм, алюмінію та латуні – до 6мм;
- махові (електрофікавані) ножиці, застосовують для різання листового металу товщиною 1,5…12,5 мм;
- ножиці з похилими ножами, дають змогу різати листовий метал
товщиною до 32 мм, листи розміром 1000…32000 мм, рідше штабовий прокат, а також листові неметалеві матеріали.
Різання ножівкою:
- ручна ножівка - інструмент для різання товстіших, ніж при різанні ножицями, листів штабового, круглого, профільного металу, а також
прорізування шліців, пазів, обрізування й вирізування заготовок по контуру.
На уроці розглянемо ручне різання, яке здійснюють ручною ножівкою, та ножицями.
Перегляд відео фрагменту «Різання металу слюсарними ножицями та ножівкою» (Слайд 8)
Під час перегляду відео зверніть увагу на:
Демонстрація порядку виконання слюсарних операцій. Перегляд відео фрагменту.
Проміжний підсумок
№з\п |
Характер помилки |
Причини |
Способи усунення |
1 |
При різанні металу ножиці мнуть його |
Тупі ножиці |
Лезо повинно бути заточеним, а шарнір підтягнутим |
2 |
Надриви листового металу під час різання |
Недотримання правил різання |
Стежити за ріжучою частиною ножиць |
3 |
Перекіс різу |
Слабко натягнуте полотно |
Підтягнути гвинти тримачів полотна |
4 |
Поломка полотна ножівки |
Сильне натискання на ножівку, слабкий натяг полотна, полотно перетягнуте, нерівномірний рух ножівкою при різанні |
Заміна полотна |
5 |
Викришування зубів полотна |
Неправильний підбір полотна |
Заміна полотна |
Давайте перевіримо як ви засвоїли матеріал.
Пропоную виконати вправу. Посилання відправляю в класрум та чат, час на виконання вправи до 8 хв. (ВІДПРАВЛЯЮ ПОСИЛАННЯ). Приступаємо до виконання.
Інтерактивна вправа «Алгоритм різання металу ручною ножівкою» за посиланням https://learningapps.org/display?v=prg11jwo323
Ваші результати показали, що ви добре засвоїли матеріал, знаєте алгоритм виконання слюсарну операція.
Більшість учнів виконали завдання правильно 11 із 11. Лише декілька учнів зробили помилку при складанні алгоритму.
Перед самостійним виконанням вправ, необхідно перевірити, як ви засвоїли техніку безпеки. Для цього пропоную виконати вправу. Посилання відправляю в класрум, час на виконання вправи до 6 хв. Результати ви відправляєте накласрум.
(ВІДПРАВЛЯЮ посилання). Приступаємо до виконання.
Інтерактивна вправа «Правила безпечної праці під час різання металу» за посиланням https://learningapps.org/display?v=pubu4eos223
ІІІ. Поточний інструктаж
Під час самостійної роботи вам необхідно виконати завдання:
Скласти алгоритм різання прямокутної заготовки для фігурної латки із листа металу.
Інструкційно-технологічна картка №26 (Додаток 2).
Критерії оцінювання завдання:
Рівень |
Бали |
Критерії оцінювання |
Високий |
10-12 |
Самостійно в повному обсязі описують алгоритм виконання слюсарних операцій (розмічання, різання металу) в межах встановленого часу. Правильно добирають інструмент. Знаходять типові помилки та шляхи їх усунення. |
Достатній |
7-9 |
Самостійно в цілому правильно обирають слюсарні інструменти необхідні для виконання різання металу слюсарними ножицями, описують етапи на яких він використовується в межах встановленого часу. При виконанні завдання припускаються несуттєвих помилок. |
Середній |
4-6 |
З допомогою майстра виконують завдання на встановлення відповідності. При виконанні завдань допускають помилки |
Початковий |
1-3 |
З допомогою майстра виконують завдання, допускають помилки |
Під час самостійної роботи вам необхідно виконати завдання. Час виконання 120 хв.
Початковий рівень
Завдання 1: вставити пропущені слова у тексті.
За розміщенням різальної кромки лез ручні ножиці поділяють на _____ та _____.
Очікувана відповідь
Звичайні ручні ножиці застосовують для різання стальних листів завтовшки 0,5...1 мм і листів з кольорових металів завтовшки до 1,5 мм. Ручні ножиці виготовляють з прямими і кривими різальними лезами.
За розміщенням різальної кромки лез ручні ножиці поділяють на праві та ліві.
Завдання 2: вставити пропущені слова у тексті
Очікувана відповідь
Ручна ножівка (пила) інструмент для різання товщих, ніж при різанні ножицями, листів штабового, круглого та профільного металу, а також для прорізування шліців, пазів, обрізування й вирізування заготовок по контуру та інших робіт. Ручна слюсарна ножівка складається зі станка (рамки) і ножівкового полотна.
Завдання 3: вставити пропущені слова у тексті
Щоб уникнути заклинювання ножівкового полотна у металі, його зуби ___________
Очікувана відповідь
Щоб уникнути заклинювання ножівкового полотна у металі, його зуби…(розводять)
Завдання 4: вставити пропущені слова у тексті
Різання – слюсарна операція, при якій відбувається __________________ за допомогою __________________ інструменту.
Очікувана відповідь
Різання – слюсарна операція, при якій відбувається розділення матеріалу на дві окремі частини за допомогою ріжучого інструменту.
Середній рівень
Завдання 1. Встановіть відповідність між дефектом та причинами його виникнення:
Дефект |
Причина |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1-В; 2-C; 3-D; 4-F; 5-A; 6-E
Завдання 2. Встановіть відповідність між слюсарним інструментом і його призначенням.
Назва слюсарного інструменту |
Слюсарний інструмент |
Призначення слюсарного інструменту |
1.Рисувалка |
|
1.Інструмент призначений для нанесення невеликих конічних заглиблень |
2.Ручна ножівка |
|
2.Інструмент, призначений для різання листового металу товщиною до 1 мм |
3.Кернер |
|
3.Інструмент з гостро заточеним кінцем для розмітки.
|
4.Ножівкове полотно |
|
4.Затискний пристрій для утримання оброблювальної деталі в потрібному положенні.
|
5.Ручні ножиці |
|
5.Інструмент для розрізання товстих листів, штабового, круглого та іншого профільного матеріалу |
6.Слюсарні лещата |
|
6.Тонка, вузька стальна пластина з двома отворами для закріплення, яка має зубці на ребрі. |
Відповіді: 1-3; 2-5; 3-1; 4-6; 5-2; 6-4
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
ЗАВДАННЯ: Оберіть слюсарний та вимірювальний інструмент необхідний для виконання різання металу слюсарними ножицями та опишіть на якому етапі він використовується
№ з/п |
Інструмент |
Вкажіть інструмент та опишіть на якому етапі різання металу він використовується |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
Очікувана відповідь
№ з/п |
Інструмент |
Вкажіть інструмент та опишіть на якому етапі різання металу він використовується |
1 |
|
Штангенциркуль. Вимірюють товщину листового металу
|
2 |
|
Кутник лінійка. Для розмічання на листі металу |
3 |
|
Рисувалка. Для розмічання на листі металу
|
4 |
|
Слюсарні ножиці. Виконують різання металу |
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
Інструкційно-технологічна картка
ЗАВДАННЯ: Заповніть інструкційно-технологічну картку «Різання металу ручною ножівкою» у відповідності до навчального відео
№
|
Послідовність технологічних операцій. |
Інструменти та матеріали |
Малюнок (ескіз) |
1 |
|
Штангенциркуль Труба |
|
2 |
|
Лещата Заготовка з труби |
|
3 |
|
Маркер Стрічка аркушу Напилок
|
|
4 |
|
Ножівка Лещата
|
|
Очікувана відповідь
Інструкційно-технологічна картка
ЗАВДАННЯ: Заповніть інструкційно-технологічну картку «Різання металу ручною ножівкою» у відповідності до навчального відео
№
|
Послідовність технологічних операцій.
|
Інструменти та матеріали |
Малюнок (ескіз) |
1 |
Штангенциркулем виміряти товщину труби
|
Штангенциркуль Труба |
|
2 |
Затиснути заготовку в лещатах |
Лещата Заготовка з труби |
|
3 |
Виконати розмітку на трубі на місці зрізу |
Маркер Стрічка аркушу Напилок
|
|
4 |
Виконайти різання труби |
Ножівка Лещата
|
|
4. Самостійне виконання вправ
Самостійне виконання учнями завдання практичного спрямування.
Зараз будете виконувати завдання. Результати відправляєте на класрум, час на виконання 40 хв.
Ми відключаємосяя та повернемося о 12:00 годині. Я перевірю правильність виконання завдань. Якщо у вас виникли питання під час самостійної роботи звертайтеся за допомогою.
Виконання завдань практичного спрямування (із розміщенням їх на класрумі)
Приступаємо до виконання
5. Прийом та аналіз виконаних завдань
( Підключаються здобувачі освіти)
Перевіримо як справились із завданням. (називаю прізвища та аналізую результати)
(Аналіз робіт)
ІV. Заключний інструктаж (15-25 хв.)
Сьогодні на уроці ви навчилися виконувати слюсарні операції. Були активні, вірно виконували вправи та відповідали на питання, а також виконали завдання практичного спрямування.
Оцінки за урок: ( виставлення оцінок)
- Високий рівень - ____________________________________________, всі завдання виконано вірно, виконали технологічну послідовність слюсарних операцій (розмічання, різання металу) в межах встановленого часу. Правильно добирати інструмент. Знаходити типові помилки та шляхи їх вирішення.
-
- Достатній рівень - __________________________________________,
в цілому виконали технологічну послідовність слюсарних операцій (розмічання, різання металу) в межах встановленого часу. При виконанні завдання припускались несуттєвих помилок. Правильно добирали інструмент. Знаходили типові помилки та шляхи їх усунення.
- Середній рівень - __________________________________________,
завдання виконували з допомогою майстра в/н. Допускали помилки при дотриманні алгоритму слюсарних операцій. Не визначили дефекти.
3. Домашнє завдання: (Слайд 11)
Додаток 1
ІНСТРУКЦІЯ № 37
з охорони праці та безпеки життєдіяльності здобувачів освіти під час навчально–виробничих занять з вивчення модуля: «СРСГМУ-2.1 Виконання слюсарних робіт»
1. Загальні положення
1.1. До роботи у навчальній майстерні допускаються здобувачі освіти, які пройшли медичний огляд, відповідне навчання, інструктажі на робочому місці про безпечні методи роботи та з охорони праці.
1.2. Виконувати тільки роботу, яку доручив майстер в/н.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Правильно одягнути спецодяг (застібнути його на всі ґудзики, сховати
волосся під головний убір).
2.2. Ретельно підготувати своє робоче місце до безпечної роботи.
2.3. Уважно вислухати майстра в/н і отримати завдання на заняття.
2.4.Підготувати до роботи свій інструмент і пристрої, впевнившись в їх
справності.
2.5. При затисканні заготовки в лещатах необхідно повільно відпускати
вороток, бо він може впасти і потовщеною частиною прибити пальці.
2.6. Забороняється розпочинати роботу без дозволу майстра в/н
3. Вимоги безпеки під час виконання роботи
3.1. Використовувати тільки справний, добре налагоджений інструмент.
3.2. Використовувати інструмент за призначенням, бо можна зіпсувати його
або отримати травму.
3.3. Не відволікатись під час роботи.
3.4. Оберігати руки від поранень задирками.
3.5. При різанні важких заготовок відрізану частину заготовки підтримувати
рукою та використовувати підставки.
3.6. Забороняється працювати ножівкою без ручок або з ручками, що мають тріщини й розколи.
3.7. У випадку відхилення полотна ножівки вбік починайте різати заново, а не виправляйте перекіс зміною напрямку руху полотна, тому що воно може зламатись.
3.8. Будьте обережними, щоб не защемити праву руку під кінцем ручок ножиць.
3.9. У місці розрізу краї листа дуже гострі, тому стежте, щоб не поранити ними рук і не порвати одяг. На ліву руку вдягніть рукавицю.
3.10. Утримувати в чистоті робоче місце.
3.11. Дбайливо ставитися до устаткування, верстаків, інструментів.
3.12. Інструменти загального користування брати з дозволу майстра в/н і після користування повернути їх.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Упорядкувати робоче місце, прибрати інструменти, матеріал, сміття, відходи.
4.2. Старанно прибрати робоче місце.
4.3. Покласти інструменти у відповідне місце.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. У випадку аварії або ситуації, яка може призвести до аварії, нещасного
випадку, припинити роботу, забезпечити огородження небезпечної зони,
попередити майстра в/н про небезпеку.
5.2. У випадку загоряння електропроводів вимкнути рубильник. Електропроводи, що находяться під напругою, гасити піском, порошковим
або вуглекислотним вогнегасником. Категорично забороняється гасити їх
водою.
5.3. У випадку виникнення пожежі сповістити пожежну охорону за телефоном
«101» пожежної служби, розпочати гасіння, використовуючи первинні
засоби пожежогасіння.
5.4. У разі нещасного випадку надати першу допомогу потерпілому і вжити
заходів з надання йому медичної допомоги. В разі необхідності викликати
швидку медичну допомогу за телефоном «103».
5.5. Вміти надати першу допомогу потерпілому.
Додаток 2
Інструкційно-технологічна картка №26
Заголовна частина |
|
||||
Професія: Слюсар з ремонту с/г машин та устаткування. |
|||||
Кваліфікація: Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування I-II розряду. |
|||||
Модуль СРСГМУ-2.1. Виконання слюсарних робіт. |
|||||
Професійна компетентність: СРСГМУ-2.1.1 Виконання основних видів слюсарних операцій в ручну. |
|||||
Тема: Різання ножівкою та ручними ножицями. |
|||||
Навчально-виробниче завдання: Виконати різання металу слюсарними ножицями та ножівкою Інструмент та обладнання: Слюсарні ножиці, штангенциркуль, рисувалка,кутник лінійка, ножівка, напилок, маркер, лещата, заготовка листового металу та труби. Мета: Засвоїти прийоми і способи різання металу. Навчитися добирати інструмент та пристосування для виконання різання металу. Оволодіти технологічним процесом різання ножівкою та ручними ножицями. Оволодіти правилами раціонального та безпечного виконання робіт. |
|||||
№
|
Зміст завдання |
Інструменти та матеріали |
Послідовність виконання. Вказівки до виконання завдання. |
Малюнок (ескіз) |
|
1
|
Виконати різання металу слюсарними ножицями
|
Штангенциркуль |
1.Штангенциркулем виміряйте товщину листового металу Для зняття зовнішніх розмірів (товщини) потрібно розвести губки штангенциркуля, помістити між ними листовий метал, потім зрушити губки і злегка стиснути. Вимірювальні кромки повинні розташовуватися паралельно поверхні заготовки. Розподіл на основній шкалі штангенциркуля, сумісний з нульовою рискою додаткової шкали, буде позначати цілі міліметри. |
|
|
Рисувалка Кутник лінійка Заготовка з листового металу
|
2.Виконайте розмічання на листі металу квадрат розмірами 10х10см; Перш ніж приступити до розмічання ретельно перевірити чи немає в заготовці вад: тріщин, раковин, газових бульбашок, перекосів, інших дефектів, а також звірити з кресленням розміри й припуски на обробку; Розмічальні риски наносять у такій послідовності: спочатку горизонтальні. Потім – вертикальні. Прямі риски наносять рисувалкою, яку слід нахиляти в напрямку її переміщення і в бік від лінійки. Кути нахилу мають відповідати і не змінюватися в процесі нанесення рисок; Рисувалку весь час притискають до лінійки, яка щільно прилягає. Риски проводять лише один раз. |
||||
Слюсарні ножиці
|
3.Виконайте різання металу згідно заданих розмірів; Ножиці тримають правою рукою, охоплюючи рукоятки чотирма пальцями і притискуючи їх до долоні, мізинець розміщують між рукоятками. Стиснуті вказівний, безіменний і середній пальці розтискають, випрямляють мізинець і його зусиллям відводять рукоятку ножиць на потрібний кут. Утримуючи лист лівою рукою, подають його між різальними кромками, спрямовуючи верхнє лезо точно по середині розмічальної лінії. |
|
|||
2 |
Виконати різання металу ножівкою |
Штангенциркуль |
1.Штангенциркулем виміряйте товщину труби; Розсуньте ніжки інструменту і акуратно прикладіть їх до труби; Тепер необхідно здавлювати ніжки штангенциркуля до тих пір, поки вони щільно не притиснуться до зовнішніх її стінок; Уважно вивчіть шкалу приладу і зафіксуйте вимірюваний діаметр. |
|
|
Лещата Заготовка з труби |
2.Заготовку затискайте в лещата; Закріпити трубу в лещатах так, щоб вона виступала над губками на 15-20мм і лінія різа була перпендикулярна до губок лещат ; |
|
|||
Маркер Стрічка аркушу Напилок
|
3. Зробіть розмітку на трубі на місці зрізу ; На заготовку попередньо наносять розмічальну риску за допомогою клейкої стрічки та маркеру; Заготовку затискають в лещатах у горизонтальному положенні і тригранним напилком по розмічальній рисці зробити неглибокий пропил для кращого напрямляння полотна; |
|
|||
Ножівка Лещата
|
4.Виконайте різання труби: Ножівку тримають тільки правою рукою. Вказівний палець цієї руки витягують вздовж рукоятки збоку, чим забезпечують стійке положення ножівки під час різання; При різанні труби ножівку тримають горизонтально, а в міру врізування полотна, злегка нахиляють на себе. У разі защемлення полотна виймають ножівку з прорізу, повертають трубу від себе на 45-60° і продовжують різати злегка натискаючи на полотно. Якщо ножівку повело вбік від розмічальної риски, трубу обертають навколо осі й ріжуть по розмічальній рисці на новому місці; При углубленні полотна полосу піднімати над губками; Щоб уникнути поломки полотна і поранення рук, не слід сильно натискати на ножівку при роботі. |
|
|||
ІНСТРУКТИВНА ЧАСТИНА |
Перелік питань для самоконтролю 1. Яких правил охорони праці потрібно дотримуватися під час різання металу ? 2. Назвіть які є види різання металу ? 3. Який порядок виконання різання листового металу? 4. Який порядок виконання різання ножівкою? 5. Що потрібно робити після закінчення робіт? |
Вимоги охорони праці та безпечного виконання слюсарних робіт
Вимоги безпеки перед початком роботи - Одягніть спецодяг. - Підготуйте своє робоче місце до безпечної роботи - Підготуйте до роботи свої інструменти і пристосування, впевнившись у їх справності. Вимоги безпеки під час роботи - Під час практичної роботи здобувачів освіти виконують тільки ті види робіт, які доручив майстер. - Слідкуйте за справністю інструментів . - Використовуйте інструмент за призначенням. - Обережне ставлення з інструментом, щоб не завдати шкоди собі та іншим. Вимоги безпеки після закінчення роботи. - Після закінчення робіт скласти інструмент у відведене місце. - Старанно прибрати робоче місце. |
ВИСНОВКИ
Цілі підсумкової випускної роботи досягнуто та виконано такі завдання:
Заастосування різних методик та розроблення технології забезпечення реалізації моделі педагогічних умов впровадження інноваційних виробничих технологій в підготовку кваліфікованих робітників дасть змогу ЗП(ПТ)О підвищити свою престижність серед роботодавців, якість і ефективність освітнього процесу за рахунок впровадження педагогічних умов використання інноваційних виробничих технологій у підготовку кваліфі- кованих робітників та сформувати сучасні навички у випускників.
Відповідно до цього, завданням педагогічних працівників ЗП(ПТ)О полягає у тому, щоб забезпечити необхідні педагогічні умови впровадження інноваційних виробничих технологій в підготовку кваліфікованих робітників, створити таке практико-зорієнтоване освітнє середовище, яке сприятиме їх максимальній реалізації. При цьому особливе значення відводиться саме процесу інноваційних перетворень, тобто розробленню та реалізації ініціатив по зміні якості, форм, методів, принципів організації освітнього процесу з підготовки кваліфікованих робітників.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Методичні рекомендації щодо створення мультимедійних презентацій1 для навчального процесу / Упор. Т.М. Соловйова, О.П. Литвин. – Біла Церква: КОІПОПК, 2011.
2.Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. метод. посіб. – К.: Видавництво А.С.К., 2004.
3.Створення інтерактивного відео в РlayРosit - [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://ctdn.kubg.edu.ua/author/t-terletska/
4.Онлайн-ресурси для організації дистанційного навчання - [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://vseosvita.ua/news/wizer-playposit-zoom-onlain-resursy-dlia-orhanizatsii-dystantsiinoho-navchannia-13524.html
5. Скрінкасти. Покроковий план та програми, які допоможуть зробити власний відео-урок - [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://intboard.ua/pres-sluzhba/blog/skrnkasti-pokrokovii-plan-ta-programi-iak-dopomozhut-zrobiti-vlasnii-vdeo-urok/
6.Інтеграція в європейський освітній простір: здобутки, проблеми, перспективи: монографія / за заг. ред. Ф.Г. Ващука. Ужгород: ЗакДУ . (Серія «Євроінтеграція: український вимір»; Вип. 16), 2011. 560 с.
7.Ковальчук В.Оршанський Л. Професійна підготовка на засадах компетентнісного підходу // Молодь і ринок, 2016. №11-12. С.6-10.
8.Національна рамка кваліфікації: додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011р. № 1341//Офіційний вісник України. 2011. № 101. Ст. 3700
9.Освіта дорослих: енциклопедичний словник /за ред.. В.Г.Кременя, Ю.В.Ковбасюка; упоряд.: Н.Г.Протасова, Ю.О.Молчанова, та ін.; НАПНУ, Нац. акад. держ. упр. при Президентові України та ін.. К.: Основа, 2014. 496с.
10.Шевчук С.С. Діяльність педагога професійної школи у контексті інноватики: навчально-методичний посібник для самостійної роботи слухачів курсів підвищення кваліфікації. Біла Церква: БІНПО ДВНЗ «УМО» НАПНУ, 2017. 106 с.