Урок – дослідження «Що є людина на землі?» за трагедією Гете «Фауст» розроблено за новою програмою «ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. ПРОГРАМА для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання».
Серед вiчних сюжетiв свiтовоï лiтератури, до яких була прикута увага читачiв протягом столiть, була легенда про людину, яка продає душу дияволу заради певних бажань. У багатьох європейських народiв легенда стала своєрiдною оцiнкою духовного єства людини, ïï можливостей. У народнiй свiдомостi образи магiв та вiдступникiв найчастiше мали негативне забарвлення.
Що спонукало Гете звернутися до стародавнього сюжету? В якому напрямку розвиває iсторiю «знаменитого чорнокнижника i чародiя» нiмецький митець? На чому акцентує увагу у своєму творi? На цi питання будемо шукати вiдповiдi під час уроку. Використовуючи метод «Різнокольорові капелюшки» спробуємо дослідити, дати відповідь на питання « Що є людина на землі ?»
Автор подає два погляди на людину: вiра в людину, ïï силу та недовiра до людини як слабкоï iстоти. I саме Фауст має з'ясувати iстину i дати вiдповiдь на вiчне питання: в чому головне призначення людини. Господь випробовує людину i переконаний, що умнiви, посiянi в ïï душi Мефiстофелем, пробудять у нiй прагнення до нових пошукiв i цим допоможуть виправдати своє високе призначення. Лише за таких умов людина досягне висот.
11 клас (нова програма)
Тема: « Що є людина на землі ?» ( за трагедією Гете «Фауст»)
Мета: навчати учнів розмірковувати над змістом прочитаного; формувати загальнокультурну та навчально-пізнавальну компетентності, навички ідейно – тематичного аналізу твору; пробуджувати в учнів філософський інтерес до власної особи під час дослідження літературних образів; розвивати творчі й логічні здібності учнів, уміння висловлювати свої думки про прочитаний твір перед аудиторією; формувати навички групової, колективної роботи.
Обладнання: портрет Гете, текст трагедії «Фауст»; афіші до твору, створені учнями; ілюстрації до твору Е. Делакруа, А. Гончарова, С. Далі; грамзапис музики Берліоза; портрет Ф.Шаляпіна у ролі Мефістофеля.
Епіграф: Фауст – це символічний образ Людства… Фауст безкінечний, і тому вічний… «Фауст» – це вічне продовження розповіді про вічних шукачів, стражденних героїв, яким на шляху до мети треба пройти безліч випробувань… ( І. Гарін, літературознавець)
Тип уроку: урок - дослідження.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(Відповіді учнів)
ІІІ. Закріплення знань.
Слово вчителя. Працюючи над «Фаустом», Гете писав: « Всю долю людства я хочу пережити в глибинах свого «я»…»
Перефразовуючи слова Гете , можна сказати: «Глибину гетівського «я» пережито в різному перевтіленні», тобто в літературі, образотворчому мистецтві, музиці, театрі.
Сьогодні на уроці ми будемо працювати в творчих групах.
Робота в групах. Метод «Різнокольорові капелюшки»
Учні об’єднуються в п’ять груп за кольором капелюхів. Кожна група отримує завдання, для виконання якого дається 1 десять хвилин, після чого йде обговорення.
Учитель виступає у ролі модератора уроку (синій капелюх) і після виступу кожної групи задає питання іншим групам з метою виявлення розуміння учнями того чи іншого мислення капелюхів, а в кінці уроку підводиться загальний підсумок уроку.
Завдання для груп
Білий капелюх (факти, інформація)
Чорний капелюх (негатив)
Що робить лиш добро,
Бажаючи лиш злого ?» Як ви розумієте цю фразу ?
Червоний капелюх (почуття, емоції)
Фауст
Розумний, передбачливий
Погоджується на вмовляння Мефістофеля
Вболіваю за його подальшу долю
Вчений.
Маргарита
Романтична і наївна
Віддається повністю чарівному Фаусту
Переконана в щирості її кохання
Закохана Гретхен.
Зелений капелюх (креатив)
Жовтий капелюх (позитив)
ІУ. Презентація результатів виконання вправи.
Систематизація загальної картини теми.
У. Рефлексія результатів.
Синій капелюх (висновки)
«Що ж є людина на Землі ?» Давайте підведемо підсумки.
«Добро утратив – лише дещо втратив!
Май душу здорову – і скарб буде знову!..» Як ви розумієте ці слова ? Чи співзвучні вони з темою нашого уроку ?
УІ. Домашнє завдання : метод Едварда де Боно «Шість капелюхів мислення» дав нам можливість не тільки структурувати наше мислення, виключити зайві дискусії, але й глибше зрозуміти твір Гете, замислитися над сенсом нашого життя, спонукав до власної творчості, яку ви виявите, написавши вдома есе «Людина творець чи руйнівник ?»