Урок - дослідження Гете «Фауст»)

Про матеріал

Урок – дослідження «Що є людина на землі?» за трагедією Гете «Фауст» розроблено за новою програмою «ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. ПРОГРАМА для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання».

Серед вiчних сюжетiв свiтовоï лiтератури, до яких була прикута увага читачiв протягом столiть, була легенда про людину, яка продає душу дияволу заради певних бажань. У багатьох європейських народiв легенда стала своєрiдною оцiнкою духовного єства людини, ïï можливостей. У народнiй свiдомостi образи магiв та вiдступникiв найчастiше мали негативне забарвлення.

Що спонукало Гете звернутися до стародавнього сюжету? В якому напрямку розвиває iсторiю «знаменитого чорнокнижника i чародiя» нiмецький митець? На чому акцентує увагу у своєму творi? На цi питання будемо шукати вiдповiдi під час уроку. Використовуючи метод «Різнокольорові капелюшки» спробуємо дослідити, дати відповідь на питання « Що є людина на землі ?»

Автор подає два погляди на людину: вiра в людину, ïï силу та недовiра до людини як слабкоï iстоти. I саме Фауст має з'ясувати iстину i дати вiдповiдь на вiчне питання: в чому головне призначення людини. Господь випробовує людину i переконаний, що умнiви, посiянi в ïï душi Мефiстофелем, пробудять у нiй прагнення до нових пошукiв i цим допоможуть виправдати своє високе призначення. Лише за таких умов людина досягне висот.

Перегляд файлу

11 клас (нова програма)

 

Тема: « Що є людина на землі ?» ( за трагедією Гете «Фауст»)

Мета: навчати учнів розмірковувати над змістом прочитаного; формувати загальнокультурну  та  навчально-пізнавальну компетентності,  навички ідейно – тематичного аналізу твору; пробуджувати в учнів філософський інтерес до власної особи під час дослідження літературних образів; розвивати творчі й логічні здібності учнів, уміння висловлювати свої думки про прочитаний твір перед аудиторією; формувати навички групової, колективної роботи.

Обладнання: портрет Гете, текст трагедії «Фауст»; афіші до твору, створені учнями; ілюстрації до твору Е. Делакруа, А. Гончарова, С. Далі; грамзапис музики Берліоза; портрет Ф.Шаляпіна у ролі Мефістофеля.

Епіграф: Фауст – це символічний образ Людства… Фауст безкінечний, і тому  вічний… «Фауст»  – це вічне продовження  розповіді про вічних шукачів, стражденних героїв, яким на шляху до мети треба пройти  безліч випробувань…                                                 ( І. Гарін, літературознавець)

Тип уроку: урок - дослідження.

 

                                                ХІД   УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Прийом «Впізнай твір» (школярі намагаються розпізнати, про який твір йде мова  за мінімальною кількістю подій, фактів, другорядних героїв)
  • Вершинний твір німецького Просвітництва.
  • Роботі над цим твором митець присвятив понад шістдесят років: розпочав його в юності і повертався до нього протягом усього життя.
  • Результат духовних та естетичних шукань автора, синтезом його філософії.
  • Твір був закінчений незадовго до смерті письменника.
  • Помирав автор з єдиною думкою – про Істину. «Нема нічого величнішого, ніж Істина. Який я радий, що присвятив своє життя Істині».
  • Думою про Істину пройнятий увесь твір письменника. Він прагнув знайти істину мистецтва, істину природного й духовного буття й поділитися своїми відкриттями з людством. Уже майже два століття людство відкриває цей твір, проте остаточно так і не знайшло Істину.

(Відповіді учнів)

  • Чи можна сказати, що цей твір є актуальним і сьогодні? Чому?
  • Оголошення теми, епіграфа уроку.

 

ІІІ. Закріплення знань.

 

Слово вчителя. Працюючи над «Фаустом», Гете писав: « Всю долю людства я хочу пережити в глибинах свого «я»…»

Перефразовуючи слова Гете , можна сказати: «Глибину гетівського «я» пережито в різному перевтіленні», тобто в літературі, образотворчому мистецтві, музиці, театрі.

       Сьогодні  на уроці ми будемо працювати в творчих групах.

  Робота в групах. Метод «Різнокольорові капелюшки»

     Учні об’єднуються в  п’ять груп за кольором капелюхів. Кожна група отримує завдання, для виконання якого дається 1 десять  хвилин, після чого йде обговорення.

     Учитель виступає у ролі модератора уроку (синій капелюх) і після виступу кожної групи задає питання іншим групам з метою виявлення розуміння учнями того чи іншого мислення капелюхів, а в кінці уроку підводиться загальний підсумок уроку.

 

Завдання для груп

 

Білий капелюх (факти, інформація)

  1. Визначити жанр твору.
  2. Ім’я Фауст відоме у світі. Чим саме ?
  3. Хто така Маргарита у творі ?
  4. Як назвав свій твір сам Гете ?
  5. Чи є головним героєм твору Мефістофель ?
  6. Складіть портретну характеристику Фауста.
  7. Що означає ім’я Мефістофель ?

 

Чорний капелюх (негатив)

  1. Опишіть кімнату Фауста.
  2. Який у нього настрій ?
  3. Знайдіть слова, які найбільш яскраво характеризують погляди на життя головного героя. Про що він думає весь час ? Підтвердіть текстом.
  4. « Я частина тої сили,

Що робить лиш добро,

Бажаючи лиш злого ?»  Як ви розумієте цю фразу ?

  1. Порівняйте образи  Фауста і Прометея: життя заради людей.
  2. Г. Кочур, відомий український перекладач і знавець літератури, писав про Мефістофеля: « Гетівський Мефістофель зрештою не той театральний червоний Мефістофель, який сміється і тим ставить себе над усім. У трагедії він ніколи не рівний собі, завжди різний, суперечливий , привабливий, і найчастіше йому все ж таки якось тісно…» Прокоментуйте таке висловлювання.

 

 

Червоний капелюх (почуття, емоції)

  1. Якими спочатку були наміри Фауста щодо Маргарити ?
  2. На чиї плечі лягає відповідальність за наслідки стосунків між Фаустом і Маргаритою ?
  3. З якою метою Фауст пробирається до Маргарити у в’язницю ?
  4. Як вплинуло на Фауста кохання до Маргарити ?
  5. Знайдіть у тексті і випишіть опорні слова, які свідчать про те, що Фауст не втрачає своєї людської суті.
  6. Бог прощає Маргариті її гріхи. Голос з неба каже: «Врятована!» Що  Гете утверджує таким фіналом твору ?
  7. Порівняйте образ Маргарити із Шевченковою Катериною. Які долі цих двох жінок ?
  8. Складіть діаманту (або сенкан) до образу Фауста і Маргарити.

 

Фауст

Розумний, передбачливий

Погоджується на вмовляння Мефістофеля

Вболіваю за його подальшу долю

Вчений.

 

Маргарита

Романтична і наївна

Віддається повністю чарівному Фаусту

Переконана в щирості її кохання

Закохана Гретхен.

 

Зелений капелюх (креатив)

  1. Змоделюйте ситуацію
  • Як ви думаєте, чи могло життя Фауста скластися інакше, якби…
  1. Сформулюйте життєве кредо людини.

 

Жовтий капелюх (позитив)

  1. Складіть асоціативне гроно до слова «людина».
  2. Що підштовхнуло Фауста до угоди з Мефістофелем ?
  3. Чому церковні великодні дзвони мають такий вплив на героя ?
  4. Чи можливе порівняння образу Фауста з віковічним деревом, яке корінням вбирає життєву мудрість, філософію, юриспруденцію, богослов’я, навчає учнів ?
  5. Якими епізодами твору підтверджується факт, що герой прагне вибороти свою долю наперекір волі вищих сил ?
  6. Кого з героїнь відомих вам творів нагадує образ Маргарити ? Що нового вніс Гете у трактування жіночого образу ?
  7. Дослідники називають «Фауста» філософською трагедією або драматичною поемою. Яке з цих визначень точніше відповідає жанровій природі твору ?

 

ІУ. Презентація результатів виконання вправи.

 Систематизація загальної картини теми.

 

У. Рефлексія результатів.

 

Синій капелюх (висновки)

«Що ж є людина на Землі ?»  Давайте підведемо підсумки.

 

  • Сам Гете в поезії «Добро утратив» сказав:

«Добро утратив – лише дещо втратив!

Май душу здорову – і скарб буде знову!..»  Як ви розумієте ці слова ? Чи співзвучні вони з темою нашого уроку ?

 

  • У кожної людини свій шлях у житті, своє уявлення про цінності, про щастя. Перед вами висловлювання відомих людей. Яке з них вам найбільше близьке ?

 

  • «Людина проживе  недаремно, якщо буде удосконалювати себе: риси характеру, розум, волю, гуманність, якими обдарувала її Природа»  Гете.
  • «Прагнення до щастя – це прагнення прагнень»      Л. Фейєрбах.
  • «Людина, яка думає тільки про себе і шукає в усьому свою вигоду, не може бути щасливою»       Сенека.
  • «Найпрекрасніші і в той же час найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших»      В. Сухомлинський.
  • «Бажання служити добру повинно бути потребою душі, умовою особистого щастя»         А. П. Чехов.

 

  • Як ви розумієте  призначення  людини  на Землі?

 

УІ. Домашнє завдання : метод Едварда де Боно «Шість капелюхів мислення» дав нам можливість не тільки структурувати наше мислення, виключити зайві дискусії, але й глибше зрозуміти твір Гете, замислитися над сенсом нашого життя, спонукав до власної творчості, яку ви виявите, написавши вдома есе «Людина творець чи руйнівник ?»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Наталия Подкуйко Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
12 травня 2018
Переглядів
23788
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку