Дидактичний матеріал до нестандартног уроку - лекції на тему: "Первісна та її властивості".
Мета:
Навчальна: сформувати в учнів поняття первісної для функції та її основної властивості.
Розвиваюча: розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, математичну грамотність.
Виховна: виховувати акуратність, наполегливість, інтерес до вивчення математики.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Вид уроку: урок - лекція.
Конструктор уроку:
І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
• Бліцопитування «Ланцюжком».
ІІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок.
• Інтелектуальна розминка «Гра - змагання»; картки - завдання.
IV. Повідомлення теми, мети і плану уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
• «Відстрочена загадка».
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
• Опорний конспект на тему «Первісна та її властивості»; Приклади розв’язання завдань.
VІ. Осмислення нового матеріалу.
• Стратегія творчого пошуку «Інтелектуальний тир»
VІІ. Підведення підсумків.
• Бліцопитування «Шерлок Холмс»
VІІІ. Підведення підсумків. Рефлексія.
• Смайлики (рефлексія викладача);
• «Квітка засвоєння» (рефлексія учнів)
ІX. Домашнє завдання.
• Обов’язковий мінімум; тренувальні завдання; творчі завдання.
Початковий рівень
1. Що називають похідною даної функції? 2. Назвіть похідні елементарних функцій. 3. Які правила обчислення похідних ви знаєте? 4. Назвіть функцію, похідна якої дорівнює: а) x2; б) sin x; в) 1 ; г) 1 . x 2 x 5. Назвіть дві функції, похідні яких дорівнюють: 1 а) 2 ; б) ex ; в) cosx. сos x |
Знайдіть похідні записаних функцій. Хто якісніше, раціональніше і швидше його виконає, той отримує додаткові 2 бали до оцінки за урок. |
|||||||||||||||||||||
а) у = 4х + 6; б) у = х -5; в) у = – 12х ; г) у = cos (4х) – 3; д) у = tg 6x – ctg 8. |
Розв’язання: |
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Знайдіть похідні записаних функцій. Хто якісніше, раціональніше і швидше його виконає, той отримує додаткові 2 бали до оцінки за урок. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
а) у = у = х5 – 7х; б) у = (6х)3; в) у = ( 7х) – 3; г) у = sіn (4х) + 3; д) у = сtg 6x – tg 8. |
Розв’язання:
|
(мотивація)
1. Яка дія обернена до додавання; віднімання; ділення; множення; піднесення до степеня; логарифмування?
2. Яка операція буде оберненою до операції диференціювання функції?
3. Чи можна, знаючи миттєву швидкість руху t точки, визначити пройдений нею шлях St?
1. Первісна |
|
Означення |
Приклад |
Функція F (x) називається первіс_ ною для функції f (x) на даному проміжку, якщо для будь-якого x з цього проміжку Fx f x. |
Для функції f x x3 на інтервалі; первісною є x4 функціяFx , 4 x4 1 3 x3 оскількиFx 4 4 4 x |
2. Основна властивість первісної |
|
Властивість |
Геометричний зміст |
Якщо функція F (x) є первісною для функції f (x) на даному проміжку,а C — довільна стала, то функціяF (x) + C також є первісною для функції f (x), при цьому будь-яка первісна для функції f (x) на даному проміжку може бути записана у вигляді F (x) + C, де C — довільна стала. Приклад x4 Оскільки функціяFx є 4 первісною для функції f x x3 на інтервалі; (див. вище), то загальний вигляд усіх первісних для функції f x x3 можна записати так: x4 С , де C — довільна стала. 4 |
Графіки будь_яких первісних для даної функції одержуються один з одного паралельним перенесен- ням уздовж осі Oy.
|
Алгоритм розв’язання задачі
1.З’ясуй, про яке поняття йде мова в задачі.
2.Знайди в опорному конспекті необхідну формулу.
3.Підстав замість змінних їх числові значення згідно до умови. 4.Проведи обчислення.
5.Запиши відповідь.
Приклад 1
Перевірте, що функція F(x) 2 x є первісною для функції f (x) 1 на x
проміжку 0;.
Fx 2 х 2 1 1 , а це й За означенням функція F (x) є
2 х х первісною для функції f (x), якщо
означає , що F (x) є Fx f x.
1
первісною для функції f (x) .
x
Приклад 2 Для функції f (x) х знайдіть первісну, графік якої проходить через точку M(9; 10).
Спочатку запишемо загальний
Df 0;. Тоді f x x . вигляд первісних для заданої функ- Загальний вигляд усіх первісних для ції F(x) + C. Потім використаємо те, функції f (x) такий: що графік одержаної функції прохо-
1
x21 2 2 3 2 дить через точку M(9; 10), отже, при C x C x C x x C x = 9 значення функції F (x) + C до-
1 3 3 3 рівнює 10. Щоб знайти первісну для
За умовою графік первісної прохо- функції f (x) х , врахуємо, що об- дить через точку M(9; 10), отже, при ласть визначення цієї функції х0. x = 9 одержуємо 9 9 C 10. Тоді цю функцію можна записати
Звідси C = –8. Тоді шукана первісна: так: f x x і використати форму-
2 лу знаходження первісної для x x 8x. 1
3 функції хxα, а саме: х С .
1
|
Молодці! Я вами задоволена. |
|
50 X 50 |
|
Ви можете краще. |
Прикріпіть на дошці пелюстки квітки:
- Зелені – все зрозуміло;
- Сині – майже все зрозуміло;
- Жовті – зрозуміло наполовину;
- Оранжеві – дещо зрозуміло;
- Червоні – нічого не зрозуміло.