5 КЛАС
Тема: Речення. Граматична основа речення (підмет та присудок). Слайд №1
Мета:
Навчальна: поглибити знання п'ятикласників про речення, граматичну основу, способи вираження підмета й присудка; дати загальне уявлення про речення з одним головним членом; формувати вміння виділяти граматичну основу; формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних членів речення й виділяти їх умовними позначками; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв’язному висловлюванні.
Розвивальна: розвивати мовленнєво – комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.
Виховна: виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї; виховувати в учнів самостійність, доброзичливість, гуманність, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Міжпредметні зв’язки: література, природознавство, народознавство
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Наочність: проектор, схеми, роздатковий матеріал, ілюстрації; відео «Олешківський ліс» https://www.facebook.com/watch/?v=927145094591869; футаж «Автомобіль».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Всім доброго ранку! З яким настроєм ви сьогодні завітали на урок? Надішліть (або оберіть) свій смайлик. Я закріплюю на дошці смайлик «Радість», це мій настрій сьогодні, і бажаю всім вам гарного настрою, правильних відповідей, гарних оцінок. Слайд №2
ІІ. Установчо-мотиваційний етап. Слайд №3
Любі діти! Сьогодні ми проведемо урок – подорож. Ми з вами будемо милуватися лісами нашої України, дізнаємось багато нового та цікавого. А для щасливого повернення потрібно виконати всі поставлені перед нами завдання. Наша уявна подорож відбудеться на автомобілі. Щоб отримати очікувані результати, я пропоную швидкий темп роботи. А зараз нам необхідно розробити правила поведінки на уроці, а складемо ми їх за допомогою фразеологізмів (серед запропонованих фразеологізмів діти обирають ті, які можна вважати за правила на уроці, натиснути на обрані фразеологізми). Слайд №4
Тож дотримуємось правил і вирушаємо.
Отже, щоб правильно написати речення, треба знати не тільки правопис слів, а і правила постановки розділових знаків у кінці речень, а також знати види речень за метою висловлювання, вміти визначати головні члени речення, будувати речення.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- У початкових класах ви вже познайомилися з темою «Речення». Сьогодні на уроці ми поглибимо ваші знання про речення та його головні члени. Запишіть тему уроку Слайд №7.
Вчитель: Наша планета являє собою єдиний організм, в якому, як і в людському організмі, абсолютно немає нічого зайвого, і кожен його елемент важливий, гармонійно підтримує і наповнює життям, і своїм неповторним різноманіттям все навколо. Ліси на нашій Землі займають цілу третину всієї суші нашої планети. Виконуючи життєво важливі функції вони також є і будинком, і джерелом засобів до існування для безлічі людей.
ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Вчитель: За офіційними даними, майже 16% земель України вкриті лісами. Якщо порівнювати з європейськими країнами, наприклад, Польщею, де лісами вкрито 28% землі, або Францією - 31%, то український показник найменший. Ось чому необхідно берегти наші ліси! І у вас сьогодні є можливість більше дізнатися про красу і велич лісів України, навіть віртуально завітати до них. Слайд №8.
Слайд №11. Kahoot (https://create.kahoot.it/details/e90a0494-9053-4529-840a-313ccf1c6e85)
- Ви молодці. І ми з вами опиняємось у карпатських лісах. Слайд №12. І це майже єдині на сьогодні ліси України, яких не торкалася вирубка. Тут ліс у його первісній красі, в повному розумінні цього слова - ми бачимо не рівні ряди посадок, а зелені масиви гігантів, в кілька ярусів, багатовікові рощі, з буками-велетнями, котрі не обхопити одній людині, з завалами з стовбурів, відживших своє.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
- Що ж вирушаємо далі до Волинської області. Слайд №13.
І ось нові завдання:
Робота з підручником (Діти перечитують правило).
Він розкаже нам, про кого
Чи про що розмова йде.
Хто? чи що? — спитай про нього
Зразу відповідь знайде! (Підмет)
Він про підмет нам розкаже,
Що він робить чи робив,
Дію він з предметом зв’яже,
Щоб ти думки не згубив. (Присудок)
VІ. Конструктивне застосування теоретичних завдань.
А) На липах листя золоте, Слайд №22
Тріпоче понад вами,
Неначе знову ліс цвіте
Осінніми квітками.
Б) Багряне сонце сутінню лісною Слайд №23.
у просвіт хмар показує кіно,
і десь на пні під сивою сосною
ведмеді забивають доміно.
- Самостійно визначте головні члени речення.
- Ви молодці, тому для вас – хвилинка цікавинка. Слайд №24
VІІ. Підсумок уроку.
Лінгвістична гра «Так», «Ні» (Сигналізувати за допомогою смайлів).
(- ні, - так)
VІІІ. Домашнє завдання.
Параграф 39; перегляньте відео «Сім чудес природи України» за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=Q10qgp5GZP8 . Складіть 5 речень про одне з 7 природних чудес України, використовуючи різні види речень. Підкресліть головні члени речення. Слайд №27