Урок - подорож. Речення. Граматична основа речення (підмет та присудок)

Про матеріал
Дана розробка уроку допомагає не тільки поглибити знання учнів про речення, а й допомагає виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї.
Перегляд файлу

5 КЛАС

Тема: Речення. Граматична основа речення (підмет та присудок). Слайд №1

Мета:

Навчальна: поглибити знання п'ятикласників про речення, граматичну основу, способи вираження підмета й присудка; дати за­гальне уявлення про речення з одним головним членом; формувати вміння виділяти граматичну основу; формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних членів речення й виділяти їх умовними позначками; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв’язному висловлюванні.

Розвивальна: розвивати мовленнєво – комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.

Виховна: виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї; виховувати в учнів самостійність, доброзичливість, гуманність, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.

Міжпредметні зв’язки: література, природознавство, народознавство

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Наочність: проектор, схеми, роздатковий матеріал, ілюстрації; відео «Олешківський ліс» https://www.facebook.com/watch/?v=927145094591869; футаж «Автомобіль».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 - Всім доброго ранку! З яким настроєм ви сьогодні завітали на урок? Надішліть (або оберіть) свій смайлик. Я закріплюю на дошці смайлик «Радість», це мій настрій сьогодні, і бажаю всім вам гарного настрою, правильних відповідей, гарних оцінок. Слайд №2

ІІ. Установчо-мотиваційний етап. Слайд №3

  •              Запишіть, будь ласка, у зошитах число. Сьогодні 21 березня. У цей день відзначають Всесвітній день поезії, Міжнародний день лялькаря, Всесвітній день людей із синдромом Дауна, Міжнародний день боротьби за ліквідацію расової дискримінації, Міжнародний день лісів.

Любі діти! Сьогодні ми проведемо урок – подорож. Ми з вами будемо милуватися лісами нашої України, дізнаємось багато нового та цікавого. А для щасливого повернення потрібно виконати всі поставлені перед нами завдання. Наша уявна подорож відбудеться на автомобілі. Щоб отримати очікувані результати, я пропоную швидкий темп роботи. А зараз нам необхідно розробити правила поведінки на уроці, а складемо ми їх за допомогою фразеологізмів (серед запропонованих фразеологізмів діти обирають ті, які можна вважати за правила на уроці, натиснути на обрані фразеологізми). Слайд №4

  •         За словом до кишені не лізти
  •         Зарубати на носі
  •         Працювати до сьомого поту
  •         Бити байдики
  •         Теревені правити
  •         Говорити під ніс
  •         Кидати слова на вітер
  •         Розкласти по поличках
  •         Поворушити пам’ять
  •         Говорити на різних мовах

Тож дотримуємось правил і вирушаємо.

  •              Епіграфом до нашого уроку стануть слова Олександра Довженка, відомого  письменника, кінорежисера, кінодраматурга, художника. Що трапилось? Що сталось із нашим епіграфом? Слайд №5  (Діти висловлюють свої думки). Слайд №6
  •              Як ви розумієте слова Олександра Довженка?

 Отже, щоб правильно написати речення, треба знати не тільки правопис слів, а і правила постановки розділових знаків у кінці речень, а також знати види речень за метою висловлювання, вміти визначати головні члени речення, будувати речення.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- У початкових класах  ви вже познайомилися  з темою «Речення». Сьогодні на уроці ми поглибимо ваші знання про речення та його головні члени. Запишіть тему уроку Слайд №7.

Вчитель: Наша планета являє собою єдиний організм, в якому, як і в людському організмі, абсолютно немає нічого зайвого, і кожен його елемент важливий, гармонійно підтримує і наповнює життям, і своїм неповторним різноманіттям все навколо. Ліси на нашій Землі займають цілу третину всієї суші нашої планети. Виконуючи життєво важливі функції вони також є і будинком, і джерелом засобів до існування для безлічі людей.

 

ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Вчитель: За офіційними даними, майже 16% земель України вкриті лісами. Якщо порівнювати з європейськими країнами, наприклад, Польщею, де лісами вкрито 28% землі, або Францією - 31%, то український показник найменший. Ось чому необхідно берегти наші ліси! І у вас сьогодні є можливість більше дізнатися про красу і велич лісів України, навіть віртуально завітати до них. Слайд №8.

  • А щоб вирушити в дорогу, треба отримати перепустку. А саме: виконати завдання, за допомогою якого ми перевіримо, як ви засвоїли знання, отримані на попередніх уроках (Гра «Так - ні»).
  • Що ж вирушаємо в дорогу. Слайд № 9 (відео – футаж).
  • А рухаємось ми з вами далі в напрямку Карпат Слайд №10.
  • Але щоб побачити красму Карпат, ми повинні виконати завдання.

Слайд №11. Kahoot (https://create.kahoot.it/details/e90a0494-9053-4529-840a-313ccf1c6e85)

-  Ви молодці. І ми з вами опиняємось у карпатських лісах. Слайд №12.  І це майже єдині на сьогодні ліси України, яких не торкалася вирубка. Тут ліс у його первісній красі, в повному розумінні цього слова - ми бачимо не рівні ряди посадок, а зелені масиви гігантів, в кілька ярусів, багатовікові рощі, з буками-велетнями, котрі не обхопити одній людині, з завалами з стовбурів, відживших своє.

       V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

       - Що ж вирушаємо далі до Волинської області. Слайд №13.

І ось нові завдання:

  • А що таке речення? Давайте звіримо ваші судження з правилом підручника (стор. 183) Слайд №14.

             Робота з підручником (Діти перечитують правило).

  • Розгадайте загадки:

Він розкаже нам, про кого

Чи про що розмова йде.

Хто? чи що? — спитай про нього

Зразу відповідь знайде! (Підмет)

Він про підмет нам розкаже,

Що він робить чи робив,

Дію він з предметом зв’яже,

Щоб ти думки не згубив. (Присудок)

  • Що ви пригадуєте про підмет? Про присудок? Підмет і присудок – це головні члени речення Слайд №15.
  • Як поєднуються слова в реченні?
  • Як здійснюється граматичний зв’язок?
  • Що ми називаємо підметом? Присудком? Давайте звернемось до підручника на стор.185 Слайд №15 (додати визначення на слайді)
  • Чи обов’язково в реченні має бути підмет і присудок? Давайте переглянемо наступний слайд. Слайд №16.
  • Ви молодці! І ми з вами прибули до Волинської області, де розташований один з найбільш відомих лісів Полісся. Пущами називалися найбільш глухі і дрімучі ліси. Взагалі для Полісся характерні хвойні ліси, але тут переважають широколисті насадження. У цьому парку можна помилуватися не тільки на вікових лісових гігантів, а й на зубрів - адже це чи не єдиний ліс України, де ми можемо побачити цих унікальних тварин в природних умовах існування. Зробити це найлегше біля кормових майданчиків, взимку. У пущі також чимало інших тварин - косуль, кабанів, оленів. Слайд №17.

VІ. Конструктивне застосування теоретичних завдань.

  1. Виконання завдань.
  • Далі ми вирушаємо до Херсонської області. Слайд №18. І ось наше нове завдання: нам треба встановити початок і кінець речень, позначити головні члени речення. Слайд №19.
  • А тепер спробуйте самостійно визначити підмети і присудки в реченнях, виконайте завдання, перейшовши за посиланням: https://wordwall.net/uk/resource/53466844/ Слайд №20.
  • Молодці! І ось ви з вами на Херсонщині, відвідаємо штучний Олешківський ліс (відео). Слайд №21.
  1. Виконання завдання.
  • Образ лісу, як живої істоти присутній в творчості багатьох українських письменників. Це і не дивно - адже справжній письменник живе з народом, його красою і природою.    Пропоную Вашій увазі рядки поезій, які допоможуть відчути красу  лісу.                   

        А) На липах листя золоте, Слайд №22
             Тріпоче понад вами,

             Неначе знову ліс цвіте                        

             Осінніми квітками.

  • Знайдіть, будь ласка, підмет і присудок в реченні. Так, дійсно, в цьому реченні два підмети і два присудки, таке речення, яке має декілька граматичних основ, називається складним.

Б) Багряне сонце сутінню лісною Слайд №23.
     у просвіт хмар показує кіно,
     і десь на пні під сивою сосною
     ведмеді забивають доміно.

-   Самостійно визначте головні члени речення.

-   Ви молодці, тому для вас – хвилинка цікавинка. Слайд №24

  • Гіперіон — екземпляр Секвої вічнозеленої (Sequoia sempervirens), що росте в національному парку «Редвуд» в північній Каліфорнії, США. Є найвищим деревом на Землі. Висота дерева — 115,7 м.
  • У середньому 15-20 грамів деревини йде на виробництво одного аркуша паперу формату А4.
  • Одне з найбільш твердих в світі дерев – береза ​​Шмідта. Це дерево неможливо зрубати за допомогою сокири.
  • З цінної породи деревини махагону (червоного) дерева можна виготовити кілька одиниць меблів, вартістю 1 млн. доларів. Так само з махагони виготовляють музичні інструменти
  • Одне дерево протягом року виробляє від 100 до 700 кілограмів кисню. Це на рік забезпечує життя невеликої сім’ї.
  • Краса рідної природи розкриває красу людської праці, народжує бажання зробити свій край ще прекраснішим. Тому людина оберігає і примножує природні багатства. Берегти красу природи – це обов’язок кожного з нас. Нам просто потрібно намагатися, щоб цю неповторну красу лісів побачили і наші нащадки! Так давайте збережемо багатство нашої природи – наші ліси! Слайд №25

VІІ. Підсумок уроку.

  • Щоб перевірити, як ви засвоїли вивчений матеріал, чи були уважними  на уроці, проведемо лінгвістичну гру. Слайд №26

Лінгвістична гра «Так», «Ні» (Сигналізувати за допомогою смайлів).

(C:\Users\derka\Desktop\вниз.png- ні, C:\Users\derka\Downloads\вгору-removebg-preview.png - так)

  1. Речення – це одне або декілька слів, які виражають закінчену думку.
  2. Одне речення від іншого відділяємо паузами.
  3. Слова в реченні пов’язані між собою лише за змістом.
  4. Граматична основа – це підмет і присудок.
  5. Підмет – це головний член речення, що називає предмет і відповідає на питання що робить?
  6. Присудок найчастіше виражається дієсловом,  рідше-прикметником або іменником.
  7. Підмет  найчастіше виражається дієсловом.
  8. Підмет відповідає на питання  хто? що?
  9. Речення,  яке  має граматичну основу з одного головного члена(тільки підмета або присудка) називається двоскладним.
  10. Речення, граматична  основа яких складається з підмета й присудка називається двоскладним.

VІІІ. Домашнє завдання.

Параграф 39; перегляньте відео «Сім чудес природи України» за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=Q10qgp5GZP8 . Складіть 5 речень про одне з 7 природних чудес України, використовуючи різні види речень. Підкресліть головні члени речення. Слайд №27

docx
Додано
21 березня 2023
Переглядів
803
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку